Bevestigd: Dood gevonden pony's werden aangevallen door wolf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Bevestigd: Dood gevonden pony's werden aangevallen door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-21 18:04

Equnews.nl
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Bellatrix.

Afgelopen maand werden er verschillende pony's gedood door een wolf. Dit is nu ook bevestigd na afname van DNA. De drie pony's die dood werden aangetroffen in Hünxe zijn gedood door een wolf.

Er werden drie pony's gedood en één gewond gevonden in tien dagen tijd. Uit een gevoerde genetische test blijkt nu dat ze alle vier door wolven zijn aangevallen. Niet alleen pony's waren de prooi, er werden ook schapen gedood tijdens de aanval.

Het Ministerie van Milieu van de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen heeft de aanvallen aangegrepen om de situatie in de regio opnieuw te laten beoordelen. Voor nu lijkt het verwijderen van de wolven nog onmogelijk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Bevestigd: Dood gevonden pony's werden aangevallen door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 18:08

Joh... Dat had niemand verwacht...

Hopelijk worden er eens een paar wakker.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 18:11

'Pas als het kalf verdronken is, dempt men de put' is niet voor niets een gezegde.

Ik vind het nog steeds erg lastig, ik vind wolven prachtig, maar het kan niet verder zo... Te veel onnodig dode dieren.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 18:14

Wat iedereen al wist...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 18:19

Het zullen je dieren maar zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 18:21

anjali schreef:
Het zullen je dieren maar zijn.

Precies.
Je zou je dieren zo maar aantreffen.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 18:22

Vreselijk vind ik het, je staat als eigenaar zo machteloos.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 19:51

Ja duh… Dat wisten we toch al lang. Die wolven horen hier niet, hoeveel paarden en vee moeten er nog gegrepen worden? Het is echt wachten tot het eerste menselijke slachtoffer valt. Een peutertje in de schemering die nog even achter de boerderij buiten speelt. Ongelooflijk dat de regering het zo ver laat komen.
Wolf proof omheiningen bestaan niet. Wat mij betreft ging er nog liever gister dan vandaag een afschotbeleid in. Die beesten zijn vroeger niet voor niets uitgeroeid.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 01:07

Paar weken terug in het nieuws:
Een aanval van een wolf kun je vrijwel altijd met je handen afweren..toen dacht ik wel: >;) >;) :wow: _O-

Fijn om te weten dat dieren van 200 kilo het loodje leggen, maar ik goede kansen heb als ik met mijn handen wapper. :D

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 08:06

Misschien een stomme vraag hier hoor; maar is het waar dat ezels ‘werken’ tegen wolven gezien die ze aanvallen? Ik las dat ergens op internet en weet niet of het waar is.
Ik heb 2 mini shets staan in de bossen in Drenthe en begin me toch wel mild zorgen te maken…

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 08:12

Nee is niet waar.
Pas in oudsbergen een pony gedood terwijl er ook ezels waren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 08:16

Het kan helpen om ezels te hebben, maar dan hebben we het niet over een lieve zachte tamme knuffelezel. Dan hebben we het over grote ezels die gewend zijn om in ruw gebied zelf te overleven. Net als paarden trouwens. Een paard kan prima een wolf dood slaan, maar dan moet hij niet eerst zijn hele leventje geleerd hebben dat honden je geen kwaad doen.

Net als in NL zitten wij in Zwitserland ook met een wolvenlobby.
Er is pas weer een wolf afgeschoten vanwege het achtervolgen van wandelaars, lijkt me echt heel eng.
Hetzelfde geldt bij ons voor beren. Af en toe zijn ze er weer en is iedereen blij, totdat hij opdringerig wordt en afgeschoten wordt. Een paar maanden later begint het feest opnieuw.

Ik zit erg in dubio. Enerzijds hoort de natuur gewoon zijn weg te gaan, maar dan moeten we wel maatregelen nemen. In zweden laat je ook niet je paard snachts buiten staan lijkt mij.
Hoe doen ze dat in Zweden en Italie met schapen?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 12:58

In Zweden worden ze bejaagd, daar zijn ze wel schuw. 1 janauri haan ze weer beginnen met de jacht

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 13:09

Bij de boerderij waar ik in Italie een buitenrit heb gemaakt staan alle paarden ook snachts binnen ivm wolven. Ze was aan het vertellen dat ze de mini shetlanders die ze uit Nederland had geimporteerd extra beschermde met speciale afrastering. Natuurlijk zijn ze daar vanaf het begin al gewend aan dat ze maatregelen moeten nemen voor wolven en was het ook niet zo groot als dat ik hier in Nederland gewend ben qua weides maar alsnog lag het aan henzelf om hun eigen dieren te beschermen.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 13:16

Plop1997 schreef:
Bij de boerderij waar ik in Italie een buitenrit heb gemaakt staan alle paarden ook snachts binnen ivm wolven. Ze was aan het vertellen dat ze de mini shetlanders die ze uit Nederland had geimporteerd extra beschermde met speciale afrastering. Natuurlijk zijn ze daar vanaf het begin al gewend aan dat ze maatregelen moeten nemen voor wolven en was het ook niet zo groot als dat ik hier in Nederland gewend ben qua weides maar alsnog lag het aan henzelf om hun eigen dieren te beschermen.

Wellicht kunnen ervaringen mbt bescherming en wering uitgewisseld worden om hier ook de dieren beter te beschermen tegen de opkomende wolf. Ik denk dat we toch met zijn allen die kant op moeten kijken. Je kunt ze hier namelijk wel afschieten, maar het blijft een bedreigde diersoort die alles behalve een exoot is. Van oorsprong waren zij hier al en nu nemen zij terrein terug. Het is geen populaire mening, maar toch hoop ik dat we door aanpassingen in afrastering en beweiding vreedzaam met deze roofdieren om kunnen gaan in de toekomst

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 13:42

LvdO schreef:
Plop1997 schreef:

Wellicht kunnen ervaringen mbt bescherming en wering uitgewisseld worden om hier ook de dieren beter te beschermen tegen de opkomende wolf. Ik denk dat we toch met zijn allen die kant op moeten kijken. Je kunt ze hier namelijk wel afschieten, maar het blijft een bedreigde diersoort die alles behalve een exoot is. Van oorsprong waren zij hier al en nu nemen zij terrein terug. Het is geen populaire mening, maar toch hoop ik dat we door aanpassingen in afrastering en beweiding vreedzaam met deze roofdieren om kunnen gaan in de toekomst

Hier ben ik het ook mee eens. Wel vind ik dat de overheid hier ook pro actief in mag worden en budget mag vrijstellen voor ofwel afrastering van het natuurgebied of tegemoetkoming naar vee eigenaren. De maatregelen die de boerderij in Italie nam waren met name voor de shetlanders omdat deze een stuk kwetsbaarder zijn voor de wolf.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 13:48

Dat ben ik met je eens Plop1997

Samzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 13:58

Waar heb ik toch gelezen dat ze (wolven) geen gebied ingaan waar leeuw en tijger uitwerpselen neergelegd waren…….heeft iemand hier weet van ??

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:21

Hoeveel wolven wonen er inmiddels eigenlijk in Nederland?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:56

Wolven trekken zich weinig aan van grenzen, geen van de wolven blijft in Nederland laat staan in 1 natuurgebiedje van Nederland. Alleen toen er een stel nog een jong nest had zaten ze een tijdje op de Veluwe ergens.

De meeste komen nog regelmatig in Duitsland en er waren er een paar die meer in de hoek Nederland - België deden, hoewel een daarvan geloof ik weer richting Frankrijk is gegaan?

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 15:58

LvdO schreef:

Het is inderdaad zo dat wolven hier vroeger ook al voorkwamen. Maar ondertussen is hier zoveel veranderd. Nog weinig wilde natuur blijft er over, op enkele natuurreservaten na. Toch zeker hier in België. En een groep wolven heeft zo'n - relatief - klein natuurreservaat snel leeggegeten, denk ik. Plus een wolf gaat zich niet houden aan de grenzen van zo'n reservaat.

Want dat vraag ik mij dus nog altijd af : wat worden die wolven verondersteld van te eten ?
Er wordt gezegd, of eerder beweerd, dat een wolfproof omheining zou volstaan om je dieren te beschermen. Stel dat dit inderdaad zou volstaan (wat ik absoluut niet geloof), waar moeten die wolven dan wél hun eten zoeken ?

Landen als Nederland en België kunnen nog wel omgaan met vossen als wilde dieren, maar met wolven ... Ik denk dat het hier daarvoor veel te dichtbevolkt is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 16:36

Samzan schreef:
Waar heb ik toch gelezen dat ze (wolven) geen gebied ingaan waar leeuw en tijger uitwerpselen neergelegd waren…….heeft iemand hier weet van ??

Dat is klinklare onzin.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 16:40

Wolven zijn als vaccins tegen Covid19.

voor de overheden is het in een groter belang en als jij net die éne bent die aan trombose dood gaat of jouw paard wordt opgegeten is dat pech. In geval van een wolf is er tenminste een schaderegeling.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 18:25

Huertecilla schreef:
Wolven zijn als vaccins tegen Covid19.

voor de overheden is het in een groter belang en als jij net die éne bent die aan trombose dood gaat of jouw paard wordt opgegeten is dat pech. In geval van een wolf is er tenminste een schaderegeling.

Makkelijk praten als je hoog in de bergen woont en niet perse met veel mensen in aanraking komt of hoef te komen. Ik heb geen keus met astmatische bronchitis en dagelijks 100den buitenlandse mensen die veel reizen.
Net als de wolf redeneert iedereen vanuit zijn eigen situatie.
Maar ik maak me heel erge zorgen aangezien ze fokken as ls konijnen en NL er na 150 wolfvrij er nu heel anders uitziet ( en met 5mln mensen werkte het al niet, laat staan bijna 19mln)
Mijn weiland is een fort en ik geloof momenteel (!) Dat er geen wolf binnen zal komen, snachts sowieso op stal, de minis en de grote paarden en schrikdraad 24/7 aan. We gaan naar een situatie waarin je moet zorgen dat jouw omheining beyer is dan van de buren....

Maar al zouden ze miljoenen als compensatie geven gaat dat niet opwegen tegen het verdriet wat ik zou hebben als ik mijn paarden zo aan zou treffen. En die wolf zou er aan gaan, hoe lang het ook duurt en niemand zou mij ervan kunnen weerhouden.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 18:31

Hulde aan hen die die beesten afknallen als ze in hun weide worden gesignaleerd.