Algemeen
De Britse Grand Prix-amazone Hannah Biggs heeft afscheid moeten nemen van haar hoop voor de toekomst, Freeman. Freeman was in 2019 Brits Kampioen bij de jonge paarden.
Freeman was een achtjarige Westfaler. Zijn vader was Foundation, zijn moeder Esther (Ehrenstolz x Florestan x Rosenkavalier). Hij was gefokt in Duitsland, door Antonius Schulze-Averdiek.
Het Westfaalse begin
Freeman werd door zijn fokker voorgesteld op de Westfaalse hengstenkeuring van 2015, in Munster Handorf, maar hij werd niet geselecteerd.
De hengst werd verkocht aan Bruno Blumo, die hem liet castreren en hem in training zette bij Henrike Sommer. De donkerbruine ruin werd eerst in Duitsland uitgebracht als driejarige. Hij maakte zijn debuut in juli 2016, in Senden. Kort daarop won hij brons op het Westfaalse Kampioenschap voor jonge paarden in Munser Handorf.
Op de Bundeschampionate in Warendorf werden ze elfde in de voorronde voor de driejarige rijpaarden, bij de merries en ruinen.
Verhuisd naar Groot Brittannië
Freeman werd op de Westfalian Autumn Elite Auction in oktober 2016 verkocht aan Sarah en David Johnson voor 36.000 euro, een koopje.
De Johnsons zijn dressuurpaardenfokkers en ze hebben hun eigen bedrijf. Ze vonden Hanna Biggs, hun stalamazone voor de jonge paarden, in 2016. Toen Hannah Freeman op de veilingslijst zag staan, wilden ze hem wel kopen, zodat zij hem kon rijden.
Biggs en Freeman maakten hun wedstrijddebuut in mei 2017 en ze startte hem enkele keren bij de jonge paarden tot 2019. In 2019 behaalde Freeman zijn eerste grote zege, die zijn talent en potentie voor de toekomst bevestigde: hij won de finale van het Brits Kampioenschap voor jonge paarden.
Hannah werd mede-eigenaar van Freeman in maart 2020, toen David plotseling overleed.
In 2020 wonnen ze het Winter Regionale Kampioenschap op mediumniveau in Merrist Wood College en ze werden derde op het British Winter Championship in Hartpury. In 2021 werden ze derde op het British Winter Championship in juli. Biggs trainde Freeman onder begeleiding van Carl Hester en Claire Gallimore.
Te vroeg overleden
Vorige week moest Biggs onverwacht afscheid nemen van haar belofte voor de toekomst.
"Helemaal kapot, mijn hart is gebroken, ik kan het niet geloven", zei Biggs. "Slaap zacht, mijn knappe, gekke, waanzinnig getalenteerde knuffelbeer. Een paard waar je je hele leven op wacht om te kunnen rijden, het meest magische gevoel ter wereld en de allersterkste band."
Biggs vertelt Eurodressage dat Freeman met spoed naar de kliniek werd gebracht toen hij hoge koorts en spier ataxie kreeg. Ze konden hem niet redden.
"Hij had een auto-immuunziekte die ontstekingen in zijn lichaam veroorzaakte", vertelt Hannah. "Dit veroorzaakte onherstelbare en fatale schade aan zijn hersenen en ruggengraat. Dat is heel zeldzaam, dus we hadden gewoon pech."
Equine herpes is volledig uitgesloten. Hannah en de rest van de paarden op stal zijn allemaal getest en ze waren gelukkig allemaal negatief.
"Hij was mijn alles. Het is zo'n enorm verlies", vertelt een gebroken Biggs. "Philip Hess was de testruiter toen hij de titel in 2019 won en die gaf hem alleen maar hele mooie complimenten. Ik herinner me nog hoe Freeman op de lange zijde galoppeerde met hem op zijn rug, met enorme galopsprongen. Alles dat Philip kon zeggen was 'wow, mega!'"
Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.