Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-21 02:49

*RTV Drenthe
Algemeen

Afbeelding
Foto: Marjo


Twee filmpjes van een rennend dier, hond of wolf, in en om Diever gaan rond op sociale media. De deskundigen van Wolven in Nederland geven aan dat nog niet duidelijk is dat het om een wolf gaat.

In dezelfde omgeving zijn recent aanvallen geweest op schapen, DNA-onderzoek moet nog uitwijzen of een wolf de dader is. Daarnaast is het nu de periode dat jonge wolven gaan rondzwerven, op zoek naar een eigen territorium. Het zou dus niet vreemd zijn als het gefilmde dier daadwerkelijk een wolf is.

Niet agressief
Wolven zijn schuw, ze laten zich meestal niet zien. Dat er eentje midden in Diever tussen de paarden rondrent is bijzonder. Volgens Wolven in Nederland is het dier niet agressief, wel gestrest en op zoek naar een uitgang. 'Laat het dier met rust en geef het de ruimte, dan trekt hij vanzelf verder', reageert de organisatie op Twitter.

Een hele beleving!
Het dier rende ook langs een groep kinderen van basisschool De Singelier uit Diever, die vanochtend buiten waren om tijdens de Natuurwerkdag bomen te planten. Erwin Bruulsema was er ook, om mee te helpen met het bomen planten. "De wolf rende over de es, richting het dorp. Ook al leidt de aanwezigheid van de wolf tot discussie, dit was een hele beleving! Geweldig om te zien! Je kan met redelijke zekerheid zeggen dat het een wolf was. De sporen zijn heel duidelijk."

De filmpjes zijn hier te bekijken.
Laatst bijgewerkt door Banjer op 07-11-21 10:20, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 06:46

Zo geweldig vind ik het niet >;)

Tiquira_Jill

Berichten: 421
Geregistreerd: 10-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 07:04

Ik ook niet :n
Dit komt wel erg dichtbij :x

Telpeva

Berichten: 14724
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 08:22

''Het dier rende ook langs een groep kinderen van een basisschool''

Krijg er helemaal de bibbers van dat er mensen zijn die dat geweldig vind om te zien

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 08:25

“ De deskundigen van Wolven in Nederland geven aan dat nog niet duidelijk is dat het om een wolf gaat.”

Vanwaar dan de stellige titel?

En wat sneu dat het beestje zo verloren is in zo’n drukke omgeving

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 08:25

Telpeva schreef:
''Het dier rende ook langs een groep kinderen van een basisschool''

Krijg er helemaal de bibbers van dat er mensen zijn die dat geweldig vind om te zien

De kinderen staan naast de filmer. Het is dus niet dat de wolf vlak langs ze kwam.

_Tarzan

Berichten: 11174
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 08:27

Telpeva schreef:
''Het dier rende ook langs een groep kinderen van een basisschool''

Krijg er helemaal de bibbers van dat er mensen zijn die dat geweldig vind om te zien

Echt he :=
Het zal je weide maar zijn waar hij doorheen loopt, of je kind ...

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2418
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 08:57

*knip ik reageerde eerder dan dat ik de comments las, bleek een hoax*
Laatst bijgewerkt door billy3105 op 06-11-21 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 08:59

Sneu....Het lijkt alsof hij wel een ingang had gevonden maar geen uitgang meer kon vinden terwijl de pony's en het paard achter hem aan gingen. Nergens haal ik uit zijn gedrag dat hij ze op het moment van het filmpje als hapje zag. Jonge dieren zijn nou eenmaal erg nieuwsgierig.
Leven en laten leven.

Er zijn veel meer dieren die zich in bebouwd gebied begeven tegenwoordig. Hier, midden in de stad in een klein parkje laatst op een vroege ochtend een reebokje gezien en later eens een Das. Wonderlijk. Zelfs zwijnen lopen in de omgeving rond in dorpstuinen.
Voor mij zegt dit genoeg, teveel mensen die de dieren in de bossen verstoren en een overschot aan wild. De wolf is meer dan welkom wat mij betreft. Zo worden ook oude en zieke dieren weggevangen.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 06-11-21 09:07, in het totaal 3 keer bewerkt

MallyBelly

Berichten: 3533
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 09:01

billy3105 schreef:
In peer lijkt hij ook gezien te zijn. Dit lijkt mij toch wel duidelijk een wolf?

LET OP WOLF EET KOE (DUIDELIJK ZICHTBAAR)
https://www.facebook.com/1267293563/pos ... 13658/?d=n

Blijkt een oud filmpje te zijn en niet eens uit Nederland. Zie reacties onder het filmpje.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2418
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 09:07

Melissa1996 schreef:
billy3105 schreef:
In peer lijkt hij ook gezien te zijn. Dit lijkt mij toch wel duidelijk een wolf?

LET OP WOLF EET KOE (DUIDELIJK ZICHTBAAR)
https://www.facebook.com/1267293563/pos ... 13658/?d=n

Blijkt een oud filmpje te zijn en niet eens uit Nederland. Zie reacties onder het filmpje.


Ja ik moest even m’n verder kijken dan m’n neus :')

miereneter

Berichten: 2536
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 09:11

Vind de titel van dit bericht niet correct. Nieuwskoppen zouden de inhoud van het bericht moeten samenvatten. Weet niet of hij over is genomen van RTV? Het helemaal niet zeker dat het een wolf is, staat note bene bovenaan in het bericht. En dan gaat dat hele bericht lekker door over "de wolf in Nederland".

Ik begrijp dat de kop "Hond loopt tussen de paarden in Diever" niet echt nieuwswaardig is, maar dit is een beetje effectbejag. Je ziet het al aan de reacties. "Het zal jouw kind of jouw paard maar zijn". Ja, áls het een wolf is. Als het een hond is, zou niemand opkijken.

mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 09:29

1 wolf op drift. Verdwaald, gestrest omdat die paarden het op hem gemunt hebben. Sneu, niets aan de hand.

(ik bagatelliseer verder niets, een roedel midden in het dorp of tussen je dieren is minder leuk) .

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 09:33

Wat zeuren wij Nederlanders toch eigenlijk over enkele wolven... In Kenia leven de Masai te midden van leeuwen en hyena's. Zij hebben een dagtaak aan het bewaken van hun vee. In Florida leven er slangen en alligators in de achtertuinen die soms ook wel eens wat verslinden. En in de noordelijker gebieden lopen er beren door dorpjes of springen er wapiti's door winkels heen.
Wij gooien het er op dat Nederland te klein is voor de wolf maar ook waar ruimte is lopen wilde dieren dus in de bewoonde wereld.
Enige waar wij Nederlanders goed in zijn is klagen en praten over het weer.


Misschien was het Benthe wel https://www.gelderlander.nl/achterhoek/niet-een-wolf-maar-benthe-werd-gespot-op-de-sallandse-heuvelrug-ze-is-al-maanden-vermist~a1f34dbcc/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 09:39

Ik vind het voorbarig om met zekerheid te stellen dat het om een wolf gaat. Het zou evenzeer een ontsnapte wolfhond kunnen zijn. De sporen tussen een wolf en een wolfhond kun je meestal niet onderscheiden van elkaar omdat die dezelfde teenpositie hebben.
Om een wolf van een wolfhond te onderscheiden moet je beiden al heel goed kennen en van heel dichtbij zien. Op deze video is het te ver en kun je geen van beide uitsluiten. Als ik wolfhond doever intyp op google kom ik al 2 verschillende wolfhonden tegen. Is toch ook iets om toekomstgericht rekening mee te houden. In zowel frankrijk als boj ons lopen er al verschillende in de natuur.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 09:43

Gezien hoe dicht zij bij de wolf staan: maakt dat veel uit betadine?

Ik vind het zelf heel leuk opnieuw wolven in Nederland en België maar ik vraag me ook af hoe het gaat lopen. In België zakt het draagvlak zienderogen en jagers wakkeren het vuur maar wat graag aan. Heel jammer. We klagen allemaal dat we de natuur kapot gemaakt hebben maar willen vervolgens ook weinig inspanning doen ervoor.
Ook in Afrika is de wilde leeuw met een reden bedreigd, ook daar worden ze door lokale bewoners gewoon afgemaakt. Heel moeilijk.

Pareltjes
Berichten: 2216
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 09:44

En daarom woon ik niet in Kenia! Heb geen zin heel de dag mn dieren te moeten bewaken. Ben blij dat we dat oerwoudstatus zijn ontgroeid. Ik begrijp echt niet dat sommige het probleem niet willen zien. Slechts kwestie van tijd en de wolf wordt weer persona non grata.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 09:50

poes schreef:
Gezien hoe dicht zij bij de wolf staan: maakt dat veel uit betadine?

Daar heb je een punt. Niet zo heel veel nee, maar ze zijn over het algemeen wel minder schuw en zullen sneller dicht bij de mens jagen en meer overdag.

dierliefde
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 09:57

MarlindeRooz schreef:
“ De deskundigen van Wolven in Nederland geven aan dat nog niet duidelijk is dat het om een wolf gaat.”

Vanwaar dan de stellige titel?

En wat sneu dat het beestje zo verloren is in zo’n drukke omgeving


In de omgeving is de afgelopen weken meerdere malen een wolf gezien en zijn er meerdere keren schapen aangevallen en gedood/in stukken gescheurd. Binnen 2 weken 9 meldingen van aanvallen op schapen, 20 zijn er gedood. Meerdere mensen hebben in dezelfde periode op facebook aangegeven dat zij een wolf tegen zijn gekomen onderweg. Dus onwaarschijnlijk is het zeker niet! Het feit dat hij zich in daglicht in een dorp bevind is behoorlijk eng. Hij liep/rende daarbij behoorlijk dicht bij mensen. Dit gaat een keer fout!

https://dvhn.nl/drenthe/westerveld/Wandelaar-ziet-wolf-lopen-in-Wapse-twee-schapen-dood-aangetroffen-in-weiland-27108412.html

https://meppelercourant.nl/regio/Opnieuw-dode-schapen-aangetroffen-in-Wapse-27140543.html

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 09:58

Haja zo betadine. Makkelijk is het niet. En ik snap dat je er als diereneigenaar erg ongerust over kan zijn.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 10:07

Is dit geen hoax? Er wordt hierboven al een paar keer gemeld dat het een oud filmpje is en niet echt is.

Als wolven niet kunnen vanwege het gevaar voor dieren, moeten we ook van alle honden af. Er worden veel meer paarden, schapen en ook kinderen aangevallen door honden dan door wolven. Herinner je nog dat ernstig gewonde kind in Den Haag dat een ander kind probeerde te helpen toen het werd aangevallen door een hond. Ik zie nergens enquête of iets dergelijks om alle honden 'op te ruimen'.

dierliefde
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 10:13

Flower033 schreef:
Is dit geen hoax? Er wordt hierboven al een paar keer gemeld dat het een oud filmpje is en niet echt is.

Als wolven niet kunnen vanwege het gevaar voor dieren, moeten we ook van alle honden af. Er worden veel meer paarden, schapen en ook kinderen aangevallen door honden dan door wolven. Herinner je nog dat ernstig gewonde kind in Den Haag dat een ander kind probeerde te helpen toen het werd aangevallen door een hond. Ik zie nergens enquête of iets dergelijks om alle honden 'op te ruimen'.


Dit is zeker geen hoax! Ik ken 1 van de mensen die dit gefilmd heeft, zij heeft dit zeker niet 'bedacht'. Het filmpje wat een hoax is, is een ander filmpje die in de reacties was geplaatst hier.

En van alle honden af? De meeste honden zijn prima opgevoed en scheuren geen schapen in stukken :Y)

Dreamboy

Berichten: 2433
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 10:21

Bravura schreef:
Wat zeuren wij Nederlanders toch eigenlijk over enkele wolven... In Kenia leven de Masai te midden van leeuwen en hyena's. Zij hebben een dagtaak aan het bewaken van hun vee. In Florida leven er slangen en alligators in de achtertuinen die soms ook wel eens wat verslinden. En in de noordelijker gebieden lopen er beren door dorpjes of springen er wapiti's door winkels heen.
Wij gooien het er op dat Nederland te klein is voor de wolf maar ook waar ruimte is lopen wilde dieren dus in de bewoonde wereld.
Enige waar wij Nederlanders goed in zijn is klagen en praten over het weer.


Misschien was het Benthe wel https://www.gelderlander.nl/achterhoek/niet-een-wolf-maar-benthe-werd-gespot-op-de-sallandse-heuvelrug-ze-is-al-maanden-vermist~a1f34dbcc/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F



Die zou dan wel een heel eind gewandeld hebben. Zou best een hond kunnen zijn maar Benthe lijkt me sterk.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 10:23

150.000 bijtincidenten per jaar waarvan ruim 30% ernstig. Vind ik best veel. Ik zie liever een loslopende wolf dan een loslopende hond. Die wolf komt niet naar me toe, die is mensenschuw. Honden blaffen tegen je, springen tegen je op. Doodeng!

Er worden per jaar 300 schapen door wolven doodgebeten. 4000 gedood door honden. En een veelvoud door mensen.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 10:27

Iedere hond heeft een jachtinstinct, zeker als er rennende dieren aan hun neus voorbij gaan en ze peterselie in hun oren stoppen. Dat heet nu eenmaal instinct en zit nu eenmaal in de hond. Het klopt dat er, zelfs door luisterende cq afgerichte honden, vele reeën, schapen en zelfs soms kinderen gegrepen worden door honden. Als kinderen niet door hun ouders worden opgevoed een hond met rust te laten, dat gebeurt helaas te vaak, wordt een kind gegrepen. Ze trekken ze aan de oren of staart, de hond geeft al eens een teken van ongenoegen en de ouders lachen er om. Signalen worden door veel mensen niet gelezen, helaas. Zelfs de liefste en meest gedresseerde hond kan dan nog opeens grijpen, al is het maar om zelfbehoud. Kind gaat huilen en hond krijgt de schuld.
Sommige gevallen betreffen inderdaad helaas ook de echt agressieve honden waarbij ieder mens of kind de dupe kan zijn. Maar de meeste bijtincidenten liggen toch net even anders.

Benthe zwerft al maanden en is slechts een jaar oud. Ook hij zal waarschijnlijk fors vermagerd zijn van zijn zwerftocht en honger hebben. Honden zwerven al snel een heel eind uit, zeker als ze angstig zijn. Hoop dat ze hem snel vangen voor de winter in valt of voor hij een keer aangereden wordt.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 06-11-21 10:30, in het totaal 2 keer bewerkt