Algemeen

Pedro Torres en Oxidado.
De Working Equitation-legende Oxidado is op 26-jarige leeftijd overleden. Pedro Torres maakte dit vandaag op zijn Facebookpagina bekend. "Weer een sterretje aan de hemel. Bedankt mijn vriend."
Pedro en Oxidado zijn grote namen in de Working Equitation. Samen hebben ze het meeste aantal Europese en wereldkampioenschappen gewonnen.
Pedro Torres
Naast meervoudig kampioen Working Equitation, is Pedro Torres ook trainer, instructeur en coach van het Portugese team.
Torres is niet alleen succesvol in de Working Equitation, hij heeft Portugal ook internationaal vertegenwoordigd in de Grand Prix dressuur.
Oxidado
Oxidado is geboren op 7 maart 1995. Zijn vader is Xaquiro en zijn moeder is Coca. Pedro Torres omschrijft Oxidado als een "sterk paard met een grote persoonlijkheid". Hij liet zich niet dwingen. Als je hem voor je gewonnen had, hoefde je hem alleen maar iets te vragen en hij deed het, en hij deed het beter dan alle andere paarden.
"Oxidado heeft me geholpen mezelf te ontwikkelen op paardengebied. Als ruiter kan ik paarden beter analyseren."
Torres vervolgt: "Je moest hem als partner zien, en niks afdwingen. In plaats van 'Kom hier!' kon je beter zeggen 'Laten we samen deze kant op gaan.' Dat was de manier om met hem om te gaan."
Oxidado heeft op vijftienjarige leeftijd in Portugal Grand Prix dressuur gelopen. Hij heeft ook deelgenomen aan de Sunshine Tour in Spanje, waar hij 61% wist te scoren. Een hele prestatie voor een paard dat nooit wat anders heeft gedaan dan Working Equitation.
Pedro Torres dacht dat de Grand Prix dressuur een leuke uitdaging voor de hengst zou zijn, maar hij bleek zich toch meer thuis te voelen in de WE. "Hijheeft een uitdaging nodig. Hij is een krijger en hij voelt zich het prettigst bij snelheid. Hij wil werken, sneller buigen, sneller optrekken."
Oxidado kreeg In 2014 een eerbetoon op het Lusitano Breed Festival in Golega, Portugal.