Deens Young Riders-paard Comtesse overleden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Deens Young Riders-paard Comtesse overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-21 22:42

Eurodressage
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: FEI Photos.

Comtesse, het Young Riders-paard van de Deense Victoria Cecilie Bonefeld Dahl, is 28 augustus overleden aan de gevolgen van koliek. De combinatie won vorige maand met het Deense team op het EK voor Young Riders in Oliva Nova, Spanje.

Comtesse was een tienjarige Deense warmbloedmerrie. Haar vader was Caprimond, haar moeder Holt's Guapa (Heslegard's Rubin x Michellino). Ze was gefokt door Sabine Petersen.

Familiepaard
De merrie werd als jong paard gekocht door de familie Bonefeld Dahl.

Ze werd eerst door Victoria uitgebracht op nationaal niveau in Denemarken, in april 2017. Victoria startte met Gambys Hanneken WE en Spartacus op nationaal FEI-niveau bij de pony's.

In 2020 stapte de combinatie over naar de Lichte Tour en ze reden de serie Ecco Cup-wedstrijden in Denemarken, in het coronajaar. Ze eindigden als veertiende op het Deens kampioenschap voor Young Riders van 2020.

In 2021 maakten ze hun internationale wedstrijddebuut tijdens CDI Hagen in juni, waar ze de aandacht trokken van de scouts van het Deense team. De combinatie werd geselecteerd voor het team voor het EK Young Riders in Spanje, waar ze brons wonnen met het team, en zestiende werden in de finale van de Kür op Muiek. Ze eindigden het jaar met een vierde plaats in het Deens kampioenschap voor Young Riders.

Koliek
Helaas kreeg de merrie eind augustus een acute koliekaanval. Behandeling in de paardenkliniek kon haar niet redden.

"Ze werd plotseling ziek en we brachten haar naar de kliniek, met de gedachte dat ze snel weer gezond met ons mee naar huis zou komen", vertelt Victoria aan Eurodressage. "Na zeven jaar zonder ziektes en blessures, komt het niet in je op dat je de dag erna zonder paard naar huis moet rijden. Ze had een verstopping en helaas konden ze haar in de kliniek niet redden. Ik zal dat telefoontje nooit vergeten. Ik probeer me haar te herinneren zoals ze de laatste keer dat ik haar zag was, gezond, en toen ik haar een kus op haar neus gaf."

Victoria vervolgt: "Ik hoopte dat deze zeven jaar slechts het begin waren, maar de ervaringen en doelen die ik met haar had willen bereiken, zijn de mooiste herinneringen die ik me kan wensen. Ik wil alles wat ik van haar heb geleerd in mijn carrière stoppen en haar op die manier daarin meenemen. Ik mis haar heel erg en ze zal altijd een speciaal plekje hebben in de harten van de hele familie."

Toekomst
De familie Bonefeld Dahl heeft een grote voorliefde voor paarden. Moeder Cecilie en beide dochters, Victoria en Elisabeth, rijden.

Elisabeth won het Noord Baltische kampioenschap bij de Junioren, in het zadel van Don Furioso (San Amour x Jazz).

Na het plotselinge verlies van Comtesse, rijdt Victoria nu haar moeders vijftienjarige KWPN-ruin Bolero (Uptown x Jazz) en de dertienjarige KWPN-ruin Decibel K (Vivaldi x Rhodium),

"Ik ben blij en gezegend met mijn familie, en met de geweldige paarden op stal", zegt Victoria. "Hopelijk kan ik de herinnering van Comtesse met me meenemen en die energie in mijn jongens Decibel K en Bolero stoppen, zodat we succesvol op een hoger niveau kunnen komen."

Afbeelding

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.