Over 10 jaar nog wel topsport met paarden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Over 10 jaar nog wel topsport met paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 17:38

KNHS
Algemeen

Afbeelding
Seth Boschman, hier met Bono. Foto: Tezzy.

Ik heb gisteren een presentatie bijgewoond van de trainersgroep voor de opleiding ORUN 5. Dat is het hoogste trainersniveau in de paardensport (en ook bij NOC*NSF trouwens). Dat was kicken!

Seth Boschman, Bram Chardon, Jeanette Chardon, Robbert Ehrens, Deborah Pijpers, Claire de Ridder en Nienke de Wolff, zeven toptalenten, presenteerden, als een gezamenlijke afstudeeropdracht, hun advies over de aanpak van paardenwelzijn. Gedreven vertelden ze over hoe we met z’n allen stappen kunnen zetten om nog beter voor het welzijn van onze paarden te zorgen en dat ook meer uit te dragen. Mooi om te horen was, dat ze, toen ze begonnen met hun voorbereiding, het onderwerp paardenwelzijn belangrijk gevonden werd, maar dat ze ook op zoek waren naar hoe ja daar dan grip op krijgt.

Ze zijn allemaal in hun eigen discipline, topruiter of menner, heel bewust met de training van hun paarden bezig en ze dachten dat ze het welzijn daarbij best goed op het vizier hadden. Toch merkten ze dat door samen nog bewuster bezig te zijn met, en na te denken over, de natuurlijke behoeften, het gedrag en voorkeuren van hun paarden ze ook anders omgingen met hun training en voorbereiding op wedstrijden. Er ontstond meer aandacht voor ontspanning, meer rust in de voorbereiding en meer harmonie. Dat ging bijna vanzelf!

Cultuurverandering
Er werden verschillende goede aanbevelingen gepresenteerd. Ieder vanuit zijn of haar eigen discipline. De belangrijkste gezamenlijke conclusie is dat, voor het werkelijk verbeteren van paardenwelzijn, een cultuurverandering in de sector nodig is: van een cultuur waarin het draait om de prestatie en we moeten zorgen dat het ‘niet fout gaat met het welzijn van het paard (en dat zeker niet voor het oog van het publiek)’, naar een cultuur waarin de balans voorop staat. Hoe houd ik de balans en harmonie goed in de training en op de wedstrijd? Wat heeft het paard vanuit zijn natuurlijke eigenschappen nodig om tot die prestatie te kunnen komen?

De KNHS kan bijvoorbeeld helpen door een leerprogramma te ontwikkelen zodat je niet alleen leert hoe je snel en foutloos een parcours kunt rijden, maar van het begin af aan daarbij altijd uitgaat van de natuurlijke eigenschappen van het paard. Een goede rijstijl aanleren is dus belangrijker dan van jongs af aan in zo min mogelijk seconden een parcours leren afwerken. Hierin is met de KNHS Hartog Trophy, een springcompetitie gebaseerd op de rijstijl, al een hele mooie stap gezet.

Laat zien hoe mooi de unieke band tussen ruiter en paard is
En in onze communicatie kunnen we nog veel beter laten zien hoe mooi de wisselwerking tussen mens en paard is en met hoeveel passie wij paardrijden. Niet alleen vanuit de bond, maar vanuit elke ruiter, amazone, menner of voltigeur. Naar voren stappen dus, in plaats van in de verdediging schieten. Ook topruiters en influencers hebben hier een belangrijke voorbeeld rol.

In hun zoektocht hebben de trainers gesprekken gevoerd met experts, gekeken naar het buitenland maar ook gesproken met kritische buitenstaanders als de Partij voor de Dieren. En juist dat samen op zoek gaan en in gesprek zijn bracht de verdieping. Gooi de ramen open, ga in gesprek, deel je gedachten, wellicht ook je zorgen. Want het kan niet waar zijn dat we over 10 jaar geen topsport meer met paarden zouden kunnen beoefenen.

Dus deel op social media hoeveel plezier we beleven aan paardrijden, in welke vorm dan ook. Want paardrijden doet iets bijzonders met je en dat mogen we aan de hele wereld laten zien. Wij geloven dat de unieke band tussen ruiter en paard, die zorgvuldig en harmonieus is opgebouwd en in balans is, leidt tot wederzijds geluk, meer plezier voor ruiter en paard en betere sportprestaties!

Theo Fledderus
Algemeen directeur KNHS

Avalanche

Re: Over 10 jaar nog wel topsport met paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 18:03

Ik denk dat er over 10 jaar nog steeds topsport is, maar denk wel dat we het op een andere manier gaan vorm geven.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 08:18

Blij dat ze eindelijk wakker worden.
We moeten als ruiters zorgen dat we clubjes die de paardensport willen verbieden geen munitie geven.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 08:24

We moeten zorgen dat we goed met onze paarden omgaan en echte happy athletes laten zien zonder dwang en frustratie.

Het oprechte doel zou het welzijn van de paarden moeten zijn. Als we dat goed doen, is een automatisch gevolg dat 'clubjes die paardensport willen verbieden' minder munitie krijgen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 08:42

Shae schreef:
We moeten zorgen dat we goed met onze paarden omgaan en echte happy athletes laten zien zonder dwang en frustratie.

Het oprechte doel zou het welzijn van de paarden moeten zijn. Als we dat goed doen, is een automatisch gevolg dat 'clubjes die paardensport willen verbieden' minder munitie krijgen.

Hear hear.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 08:54

Ik hoop het niet maar verwacht van wel.. Er gaat teveel geld in om.
En helaas komt vaak daar het dierenwelzijn in gedrang.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 09:31

De probleem is meer, wat is paarden welzijn?

Voor de ene is dat het paard 24/7 buiten op een postzegel met blubber tot zijn knieën komt. Voor een ander op stal met maar half uur naar buiten per dag(omdat ze denken dat het paard het niet fijn vindt in het regen)

Dus wie gaat dat beslissen?

In Zweden is het echt veel verder dan Nederland. Paarden mogen niet alleen staan en moet naar buiten x uren per dag. Misschien moeten wij daar mee beginnen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 11:22

En ze hebben keurig om het hete hangijzer 'het paard is een kuddedier met behoefte tot vele uren vrije beweging per dag' heen gekletst gok ik??

Lijkt me zwaar lollig om op zo'n overlegje eens te turven wie zijn paarden in een kudde minstens 8 uur buiten laat lopen (ja ook in de winter, en ja op een droog stuk en ja met vreten, dit soort ruiters kunnen dure vrachtwagens betalen dan kunnen ze ook een flinke paddock draineren). Ik gok dat ik het om te janken gaat zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 11:28

troi schreef:
En ze hebben keurig om het hete hangijzer 'het paard is een kuddedier met behoefte tot vele uren vrije beweging per dag' heen gekletst gok ik??

Lijkt me zwaar lollig om op zo'n overlegje eens te turven wie zijn paarden in een kudde minstens 8 uur buiten laat lopen (ja ook in de winter, en ja op een droog stuk en ja met vreten, dit soort ruiters kunnen dure vrachtwagens betalen dan kunnen ze ook een flinke paddock draineren). Ik gok dat ik het om te janken gaat zijn.

dat denk ik ook.

Dat zal niet op de agenda hebben gestaan ben ik bang.

Ik vind dat topsport best kan, maar wel als een paard in zijn vrije tijd ook paard mag zijn.
Gelukkig zien we ook steeds meer topsporter dat laten zien dat hun paard ook in de wei staat. En hopelijk zet dat door naar meer algemeenheid...en niet alleen in de topsport want bij B-Z is het net zo goed slecht gesteld betreft dat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 11:30

Phonix schreef:

Voor de ene is dat het paard 24/7 buiten op een postzegel met blubber tot zijn knieën komt. Voor een ander op stal met maar half uur naar buiten per dag(omdat ze denken dat het paard het niet fijn vindt in het regen)

In Zweden is het echt veel verder dan Nederland. Paarden mogen niet alleen staan en moet naar buiten x uren per dag. Misschien moeten wij daar mee beginnen.

En wat dacht je van iets daar tussen in? Dat is ook een optie he? Fijn naar buiten op fatsoenlijke weides of paddock's met soortgenoten.

Ben erg benieuwd hoeveel "effect" dit werkelijk gaat hebben. Of dat het weer een mooi verhaal is waar niks van komt als blijkt dat ze toch wel e.e.a moeten veranderen aan de sport.
Als hoedjes verbieden al zo'n miserie op levert kan ik me niet voorstellen dat iets dat écht investering gaat kosten wel vanzelf zal gaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 11:48

Phonix schreef:

Paardenwelzijn is in de basis niet zo moeilijk. Je weet wat voor soort dier het is, waar de natuurlijke behoeftes liggen, dus in principe is het geen kernfysica om ongeveer neer te pennen waar een paard blij van wordt. En dat hoeft dan niet zozeer perfectie te zijn. Maar wel de ambitie om het zo goed mogelijk te doen. Een postzegel met blubber is even ongewenst als 23/7 binnen, beide paardeneigenaren zullen dus inspanningen moeten doen om het beter te doen. En nu kan dat nog heel vrijblijvend.
Als we inderdaad gaan blijven afwachten totdat alles in strikte regels gegoten moet worden, dan maken we het zelf moeilijk. Want dan moet het inderdaad concreter afgebakend worden en daar zit ruimte voor discussie. Gevolg is dat we dan niet vrijblijvend meer aanpassingen kunnen doen, maar dat je dan moet, want er zijn regels. Het feit dat "we", als paarden- of staleigenaar, daar het gevaar maar niet van willen inzien en maar verder blijven kabbelen, verbaast me echt. Dat een bunch paardenleken (de overheid) ons straks moet gaan vertellen hoe het moet omdat we het zelf blijkbaar maar niet willen zien. Schrijnend.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 11:57

Eens Gini, helemaal eens!

Nu kan er nog erg veel in de grijze gebieden die echt ook wel paardwaardig zijn.
Maar als een stel kantoor luitjes het gaat omschrijven kan het wel eens heel onhandig worden.

Charlotte124

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 08:23

Afbeelding

Dit is in ieder geval een goede actie wat mij betreft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 08:26

Ik ben het met al jullie berichten eens, van mij mag paardenwelzijn ook wel wat minder vrijblijvend worden. Minimaal 4 uur buiten met soortgenoten op een groot genoeg en droog stuk bijvoorbeeld.

Topsport kan wel maar alleen met respect voor het wezen paard en daar hoort een paardwaardig leven bij.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 08:34

Er zijn best wat ingrepen die meteen al kunnen. Zoals een jaartje later beginnen met de jongepaarden wedstrijden/keuringen.

Charlotte124

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 08:36

Charlotte124 schreef:
[ [url=m/jtt71r.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is in ieder geval een goede actie wat mij betreft.

Dit is toch wel goed nieuws lijkt me

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 08:40

Ik ben pessimistisch....

Ik begrijp volstrekt dat veel mensen paardrijden en paardensport dieronvriendelijk vinden, en veelal is dat ook zo.
Ik vind het ook stuitend dat anno 2021 met alle kennis die voorhanden is, paarden nog steeds het grootste deel van het etmaal achter tralies staan.
Hoe dieren geen eigen ruimte, geen eigen leven, weinig sociale contacten en vrije beweging krijgen, maar wel met dwang hun 'trucje' moeten laten zien.

Het gros van de eigenaren is primair gericht op eigen wensen, het welzijn van hun paard is secundair. Alhoewel ze zelf uiteraard anders verkondigen ;-)

In een informatietijdperk blijft het ook verbluffend dat mensen vaak nauwelijks iets weten van paarden. Ze hebben een paard en de wereld aan mooie spullen om te gebruiken voor het rijden. Maar weten niets van de intrinsieke behoeften van het dier, ziektepreventie, correcte training.
En al die kapotte paarden mogen dan weer plaats maken voor nieuwe paarden die zonder verstand van zaken weer in de puree gereden kunnen worden. Het dier waar ze voorheen zoveel van hielden wordt nu 'met pijn in het hart' aangeboden op Marktplaats als weidemaatje of coachingpaard.

Nou ja... de strekking is duidelijk.
Van de sport is duidelijk dat de nadruk vaak ligt op geld, en dat dit lelijke zaken in de hand werkt.
Maar de goedbedoelde hobbyist kan er ook wat van... ik denk dat daar net zoveel leed te zien is.

Ik denk dus soms wel eens dat een totaal verbod absoluut veel leed zou kunnen voorkomen.
Mensen zijn zo hardleers, dat lees je ook elke keer weer terug op dit forum. Ik weet niet of het haalbaar is mensen opnieuw 'op te voeden' wat dat betreft.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 08:40

Wij deden hier in Frankrijk laatst mee aan een wedstrijd waar je als je oa in moest vullen of je paard buiten stond en voldoende ruw voer kreeg.
Onze merrie staat 24/7 buiten op de wei (en we hadden veel gras dit jaar) kregen als commentaar dat ze wat te dik was.
Dus wel buiten en vrije beweging maar dat in een paddock zonder eten???
Ben gelijk op hun wedstrijd afgeknapt, ik wil mijn paard namelijk geen gras ontzeggen (naast dat dat ook niet "kan" want haar moeder van 25 moet voldoende kunnen eten)

Charlotte124

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 08:42

Het afschaffen van het paarden onderdeel van de moderne 5kamp is toch een mooi signaal?!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 08:44

Jes schreef:
Wij deden hier in Frankrijk laatst mee aan een wedstrijd waar je als je oa in moest vullen of je paard buiten stond en voldoende ruw voer kreeg.
Onze merrie staat 24/7 buiten op de wei (en we hadden veel gras dit jaar) kregen als commentaar dat ze wat te dik was.
Dus wel buiten en vrije beweging maar dat in een paddock zonder eten???
Ben gelijk op hun wedstrijd afgeknapt, ik wil mijn paard namelijk geen gras ontzeggen (naast dat dat ook niet "kan" want haar moeder van 25 moet voldoende kunnen eten)

Nou, daar is natuurlijk veel aan te doen....
Je kunt werken met strookbegrazing, en graasmasker, of bijvoorbeeld een track maken om je weiland waar je de dikkerd loopt zodat het oudere dier kan grazen op het volle gras.
In een paddock hoeven ze niet zonder eten te staan, maar je kunt armer ruwvoer aanbieden. Ruwvoer checken op voedzaamheid is eenvoudiger dan grasgehalten in de gaten houden... die fluctueren heel sterk.

Dus ik vind het goed dat ze dit benoemen. Veel paarden (en mensen!) zijn veel te dik, en ook dat is vorm van mishandeling. Dit werkt een keur aan ziekten in de hand die soms ook tot de dood leiden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 08:49

Ninx schreef:
Ik ben pessimistisch....

Ik begrijp volstrekt dat veel mensen paardrijden en paardensport dieronvriendelijk vinden, en veelal is dat ook zo.
Ik vind het ook stuitend dat anno 2021 met alle kennis die voorhanden is, paarden nog steeds het grootste deel van het etmaal achter tralies staan.
Hoe dieren geen eigen ruimte, geen eigen leven, weinig sociale contacten en vrije beweging krijgen, maar wel met dwang hun 'trucje' moeten laten zien.

Het gros van de eigenaren is primair gericht op eigen wensen, het welzijn van hun paard is secundair. Alhoewel ze zelf uiteraard anders verkondigen ;-)

In een informatietijdperk blijft het ook verbluffend dat mensen vaak nauwelijks iets weten van paarden. Ze hebben een paard en de wereld aan mooie spullen om te gebruiken voor het rijden. Maar weten niets van de intrinsieke behoeften van het dier, ziektepreventie, correcte training.
En al die kapotte paarden mogen dan weer plaats maken voor nieuwe paarden die zonder verstand van zaken weer in de puree gereden kunnen worden. Het dier waar ze voorheen zoveel van hielden wordt nu 'met pijn in het hart' aangeboden op Marktplaats als weidemaatje of coachingpaard.

Nou ja... de strekking is duidelijk.
Van de sport is duidelijk dat de nadruk vaak ligt op geld, en dat dit lelijke zaken in de hand werkt.
Maar de goedbedoelde hobbyist kan er ook wat van... ik denk dat daar net zoveel leed te zien is.

Ik denk dus soms wel eens dat een totaal verbod absoluut veel leed zou kunnen voorkomen.
Mensen zijn zo hardleers, dat lees je ook elke keer weer terug op dit forum. Ik weet niet of het haalbaar is mensen opnieuw 'op te voeden' wat dat betreft.

Dat is wel heel pessimistisch, ik begrijp wat je zegt en zie dit bij een deel van de mensen. Maar bij een ander deel zie ik toch steeds meer bewustwording. Ik denk dat "goede voorbeelden" ook heel belangrijk zijn. Een aantal topruiters die hun paarden fijn trainen en een paardwaardig leven geven. Jongere subtopamazones die dit doen en veel volgers hebben etc.

Ik zie ook genoeg ruiters die gewoon lol met hun paard hebben en hun paard met hun, die rijden voor hun plezier. Het is niet allemaal zo zwart/ wit gelukkig.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 09:07

Mooi geschreven Ninx, dank je wel.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 10:54

Helaas denk ik dat Ninx gelijk heeft...
Maar aan de andere kant heeft verandering tijd nodig. Dus de aankomende tijd gaan we zien of de (top) sport zijn langste bestaan heeft gehad.
Zelf denk ik dat er nog zoveel verandert kan worden voordat het helemaal gestopt moet worden, maar in de stugge conservatieve paardenwereld waar ego en geld boven het welzijn van het paard gaat, zal dat niet zonder slag of stoot gaan.
Heb zelf al heel veel stappen gemaakt en dat kostte enorm veel moeite. Je moet met sommige dingen echt door een pijngrens heen. Het bestaande loslaten is zo moeilijk, vooral als je er zelf zo'n plezier van hebt. Maar als je eenmaal voorbij je eigen plezier en ego bent gekomen, ga je pas zien wat je je paard aan doet....

Zelf droomde ik ooit om met stang en trens te gaan rijden, een hoedje op te mogen, een slipjas aan te kunnen....Maar de werkelijkheid is geworden dat ik stang en trens verafschuw, het hoedje verboden is geworden en ik de sport geen warm hard meer toedraag.
Ben van bit, naar bitloos gegaan en nu zelfs alleen een touwhalster. Rij vrijwel niet meer maar doe vooral werk aan de hand en met lange lijnen.
Van mij mogen ze wedstrijden gaan uitschrijven voor werk aan de hand en met lange lijnen. Vooral voor jonge paarden veel minder belastend. Ook moet er anders gejureerd gaan worden, elk in elkaar getrokken paard mag geen winstpunt halen. Maar ik denk dat er dan vrijwel niemand meer een winstpunt haalt en op wedstrijd gaat. Maar je zal ergens je visie moeten gaan veranderen....

Binnenkort begint Anky op SBS6 een charme offensief (tenminste dat denk ik) met het programma "liefde voor paarden"...ben heel benieuwd....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:15

Ja dat snap ik dus niet, ik heb fantastisch kunnen rijden met S&T en hetzelfde paard ook gewoon op een halster. S&T is niet slecht, misbruik er van is slecht. Het is juist de bedoeling dat je al erg kunt verfijnen voordat je met S&T rijdt.

Ik vind het zo jammer dat mensen die slechte ervaringen hebben met een tak of een bepaalde manier van rijden dan alles over 1 kam gaan scheren. Als je zelf nooit een goede instructeur hebt getroffen die je in harmonie heeft leren rijden met het paard en het bit dan vind ik dat heel erg. Wil niet zeggen dat het bit dan gelijk slecht is. Er zit gewoon een verschil in goed of slecht trainen ongeacht de hulpmiddelen die daarvoor gebruikt worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:25

Elisa2 schreef:
Ja dat snap ik dus niet, ik heb fantastisch kunnen rijden met S&T en hetzelfde paard ook gewoon op een halster. S&T is niet slecht, misbruik er van is slecht. Het is juist de bedoeling dat je al erg kunt verfijnen voordat je met S&T rijdt.

Ik vind het zo jammer dat mensen die slechte ervaringen hebben met een tak of een bepaalde manier van rijden dan alles over 1 kam gaan scheren. Als je zelf nooit een goede instructeur hebt getroffen die je in harmonie heeft leren rijden met het paard en het bit dan vind ik dat heel erg. Wil niet zeggen dat het bit dan gelijk slecht is. Er zit gewoon een verschil in goed of slecht trainen ongeacht de hulpmiddelen die daarvoor gebruikt worden.

Ik stel deze vraag vaker maar hoeveel góed en correct gebruik van de S&T zie jij? Zowel op topsport niveau als op "subtop" niveau.