Op bezoek bij: Siem Budding: 'Ik wil wereldkampioen worden!'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Op bezoek bij: Siem Budding: 'Ik wil wereldkampioen worden!'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-21 16:26

* Bokt.nl
Sport
Tekst en foto's: Bellatrix

Afbeelding
Siem op Athos

"Mijn doel is om wereldkampioen te worden!"

Gewapend met camera en telefoon met voice recorder app gingen mijn vriendin en ik op weg naar Wageningen voor ons interview met Siem Budding. De wonderen waren de wereld nog niet uit en de zon kwam zelfs door. Aangekomen op plaats van bestemming waren Siem en de stalhoudster Selma al bezig om alles klaar te zetten. Ze hadden 3 doelen geplaatst met steeds een bepaald aantal meter ertussen. Terwijl Athos werd gepoetst en gezadeld knalde ik mijn vragen op Siem af.

Afbeelding

Wie is deze jongen en wat doet hij?
Voor mij staat Siem Budding, 17 jaar en boogschutter te paard. Hij rijdt overdag paarden en traint zichzelf in het nog beter worden van boogschieten. Van kleins af aan wilde hij al boogschieten, hij vond het erg leuk en was erg geïnteresseerd in deze sport. Na een tijdje wilde hij zijn eigen boog en vond hij een plek waar ze les gaven in boogschieten. Later is hij de paarden erbij gaan doen. Siem is op zijn 9e begonnen met boogschieten, dus hij is al 8 jaar bezig met deze aparte sport.

Les
Siem geeft ook les in boogschieten, hij reist heel Nederland door. Doordat het vaak ver reizen is is hij wel de hele dag bezig. Het lesgeven zelf doet hij dan zo'n 3 a 4 uur. Hij begint dan altijd een uur op de grond. Hij leert de deelnemers hoe ze de boog moeten vasthouden en de juiste techniek van het schieten. Na dat uur gaan ze te paard om wat ze net geleerd te hebben in de praktijk te brengen. Het niveau van de deelnemers verschilt maar Siem kan zich goed aanpassen aan elk niveau. Maar een goede basis vanaf de grond is erg belangrijk dus er wordt altijd eerst vanaf de grond geoefend en dan pas vanuit zadel.

Een dag in het leven van Siem
In de ochtend gaat hij trainen met boogschieten en rond het middag uur gaat hij alle paarden rijden. Hij heeft een aantal paarden die hij mag rijden. Een Fries, 2 New Forest pony's, 1 Lippizaner en hij heeft sinds kort zijn eigen Quarter James. Hij rijdt ongeveer 2 paarden per dag.

Een paard opleiden voor deze sport
Het eerste wat een paard moet kunnen is rustig op een losse teugel stappen, draven en galopperen. Daarna worden de pijl en boog aan het paard geïntroduceerd. Met deze items in de hand wordt het paard geaaid zodat hij leert dat het geen enge objecten zijn. De volgende stap is het schieten naast het paard. Is het paard daaraan gewend dan schiet je eens voorzichtig vanaf zijn rug. Bij paarden die toch wel erg bang zijn worden de pijlen eerst met de hand weggegooid vanaf de rug zodat hij leert dat er dingen van hem af vliegen. Je schiet daarna eerst zachtjes in het zand, daarna wat harder en uiteindelijk in het doel. Dit natuurlijk allemaal opbouwend en niet allemaal binnen een uur. Elk paard krijgt de tijd die hij nodig heeft. Het ene paard is heel braaf en accepteert het veel sneller dan de ander. Het ene paard is met een maand klaar met de training waar een ander er een half jaar over doet. Waar de paarden ook aan moeten wennen is de spanning die je op je bovenlijf zet omdat je vanuit de verlichte zit schiet. Sommige paarden gaan er harder van lopen omdat ze die spanning voelen.

Afbeelding

Wedstrijden in deze sport
Siem rijdt op internationaal niveau wedstrijden. Hij rijdt WK's en EK's en zijn hoogste klassering in een EK is de 3e plaats bij de junioren. Helaas waren er de afgelopen 2 jaar weinig wedstrijden vanwege corona. Hij heeft vorig jaar één wedstrijd gereden, wel gelijk de grootste van het jaar en hij werd hier 1e. Dit jaar was hij 1e bij de junioren en 3e bij de senioren. De wedstrijden zijn allemaal in het buitenland. Veelal in Frankrijk, Polen en Hongarije. Daar is de sport behoorlijk populair. In Frankrijk heet de organisatie de FFE dus is het echt een officiële sport. In Hongarije hoort de sport bij de cultuur dus het wordt veel beoefend.

De wedstrijden duren ook altijd langer dan een dag. Ze noemen de wedstrijden Horseback Archery Eventing. Dat zijn 3 disciplines (soms 4). Op dag 1 rij je de langzame baan genaamd de Tower Track waarin je heel veel pijlen moet schieten op één doel wat in het midden staat. Dan heb je ook de Raid Track. De doelen staan daar dichterbij en moet je sneller rijden en een paar pijlen snel schieten. Je snelheid is dan ongeveer 40 km per uur. Als 3e heb je de Hunt Track, een soort cross country met minder sprongen en een minder lange baan. Dan spring je 2 of 3 hindernissen waarbij je ook tegelijk je pijlen schiet en de rest van het parcours schiet je op nep dieren. Dit parcours loopt door het bos en heeft dus ook bochten waar je dus ook moet sturen en niet alleen maar rechtuit rijdt. Siem vindt dit parcours het leukste om te rijden. De lengte van de baan is ongeveer 1 km. Maar je hebt ook banen van 1.5 km. En banen van 600 meter die je dan 2x moet rijden. 1x in de ochtend en 1x in de middag. Je mag de banen verkennen voor aanvang van de wedstrijd maar je mag geen pijlen schieten. En vlak voor de wedstrijd heb je 2 warming up runs in galop waarbij je mag schieten. Er zijn helaas nog geen geldprijzen bij deze wedstrijden maar de plannen hiervoor liggen wel al op tafel. Je rijdt dus eigenlijk gewoon voor de eer.

Siem rijdt zijn wedstrijden altijd op paarden van de desbetreffende organisatie. Je geeft je voorkeur door qua snelheid paard en dan wordt er een match gemaakt en dan krijg je een dag om hem uit te proberen. Is het geen match kan je nog ruilen. Bij drukke wedstrijden kan er worden geloot en dan heb je dus kans dat je op een paard zit wat niet echt bij je past. Er zijn vaak 2 ruiters per paard met genoeg tijd ertussen. Siem is linkshandig dus hij gaat in de rechter galop en de andere ruiter in de linker galop en zo wordt het paard evenredig belast. Er wordt dus goed rekening gehouden met de paarden. Siem heeft vaak de mazzel dat hij goede paarden krijgt waar hij dus ook een match mee is.

Eigen paard
Hij heeft sinds kort James, een Quarterruin uit de Gunner lijn. Die wil hij ook klaarmaken voor de sport en gaan uitbrengen op de wedstrijden. Hij wil James dus ook mee nemen naar het buitenland maar dat is natuurlijk wel een grote kostenpost dus zoiets zal niet heel vaak kunnen. Voordeel van je eigen paard meenemen is dat je hem door en door kent en zo wel een voordeel hebt met de wedstrijd. Voor de kleinere wedstrijden wordt een eigen paard vaak niet meegenomen maar wel naar een WK of EK.

Wat voor boog?
Bijna elke cultuur heeft een eigen type boog dus zijn er veel verschillende soorten. Over het algemeen kun je alle type bogen die je te paard gebruikt ruiterbogen noemen. Siem heeft een boog laten maken in Nederland bij een bedrijf genaamd Simon's Bow Company. Deze specifieke boog heet de Raptor. En is combinatie van een tatar en Koreanse boog. Simon heeft verschillende bogen gecombineerd om tot de Raptor te komen. Hij is extreem snel en heel stabiel waardoor raak schieten makkelijker wordt.

Shetlander of KWPN?
Deze sport kan je eigenlijk met elk paard beoefenen. Sommige paarden kost het veel tijd om eraan te wennen maar het kan in principe met elk ras. En ook de hoogte van het paard maakt niet uit. Zolang je het beide maar leuk vindt.

Doelen en toekomstplannen
Hij wil meer wedstrijden rijden en uiteindelijk wereldkampioen worden. Er zijn plannen voor wedstrijden in Mongolië maar hij weet nog niet of hij daar heen gaat. Het is een hele reis en ze gaan daar anders met paarden om dan wij hier in Nederland. Volgend jaar staat in ieder geval Zwitserland op de planning. Misschien Turkije en sowieso Polen. Half april vertrekt Siem dan naar Polen om te trainen en begin mei is daar dan een wedstrijd.

Altijd al eens willen boogschieten vanaf je paard? Siem komt dus ook op locatie. Dus organiseer een dag op stal!

Hier nog een paar filmpjes van Siem die schiet!

pien_2010

Re: Op bezoek bij: Siem Budding: 'Ik wil wereldkampioen worden!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 16:37

Wat een leuk artikel. Ik vind het een hele leuke en ook moeilijke sport die inderdaad in Frankrijk heel populair is. Ik heb het hier voor het eerst gezien. Het gaat allemaal om beheersing en dat maakt deze sport zo lastig. Je moet je paard beheersen met rijden, je pijl en boog en dat in combinatie.
Heel leuk om te zien.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 16:54

Ik heb het nog nooit in het echt gezien. Maar ik heb er wel over gelezen. Omdat er meerdere pijlen per minuut geschoten worden schijn je er een lichtere boog (trekkracht niet gewicht) voor nodig te hebben dan voor normaal handboogschieten. Afhankelijk van je eigen spierkracht en training natuurlijk. Maar ik zou het graag eens willen proberen. Maar laat ik eerst maar eens aan een paard komen. Dan zien we wel verder.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 18:27

Op onze manege is een keer een clinic georganieerd. Mijn dochter en ik hebben meegedaan. Het is heel leuk om te doen!