Sport

Tiffany Foster en Figor tijdens de wedstrijd in Washington. Foto: Andrea Evans/ FEI
Het geduld van Tiffany Foster met haar 11-jarige Figor loonde. Toen de Canadese Tiffany Foster en Figor de CSI-4* Longines FEI Jumping World Cup™ wedstrijd in het Amerikaanse Washington, wonnen, betekende dit een succesvolle uitvoering van een lang termijnplan.
Foster wilde dat deze competitie de eerste grote test weer zou zijn voor haar paard, nadat hij is hersteld van een blessure die hij opliep aan het eind van het winterseizoen. De 11-jarige ruin overtrof de verwachtingen, hij won in een 4-koppige barrage, waarin de nodige verrassingen aanwezig waren. De winnende tijd van Foster was 35,73 seconden. De Amerikaanse Alessandra Volpi, de jongste amazone van de wedstrijd, werd tweede met haar paard Berlinda (36,52 seconden), haar landgenote Alex Granato en Carlchen W werden derde (4/35,01).
“Ik mikte echt op deze wedstrijd en Lexington volgende week, voor zijn eerste keer terug op het 1.60m niveau,” zegt Foster. “We hebben onze tijd genomen. En ik moet een hele grote dankjewel geven aan zijn dierenarts Eduardo Felix en zijn groom Caroline Holmberg. Zij hebben echt goed werk verricht om hem weer terug te krijgen. Hij is in een geweldige vorm.”
Bernardo Costa Cabral uit Portugal heeft een moeilijk parcours gebouwd voor de eerste ronde. Van de 33 deelnemende combinaties vroeg dit springvermogen en uithoudingsvermogen voor de 14 hindernissen die in het Tyron Stadium opgesteld stonden. De toegestane tijd werd aangepast van 82 naar 84 seconden, dit stond Granato en Carlchen W toe om het eerste ticket te pakken voor de barrage. In deze barrage legde hij de andere combinaties het vuur aan de schenen met een snelle ronde, maar een afgeworpen balk op de laatste hindernis leverde hem vier strafpunten op.
“Het aantal mensen in de barrage was laag, maar ze waren wel sterk vanavond,” zei Foster. “Er waren drie ruiters met hele, hele snelle paarden. Alex’ paard is super, supersnel en erg competitief ingesteld. Dus ik slaakte bijna een zucht van verlichting toen hij er bij de laatst sprong een balk af tikte!”
De volgende in de ring, Cook en Caillou, kwamen niet goed in het ritme in aanloop naar de eerste hindernis en een kleine miscommunicatie tussen paard en ruiter resulteerde in een weigering. Volpi, die daarna kwam, was de eerste combinatie van de avond die dubbel foutloos bleef, maar de Young Rider liet de deur open voor haar meer ervaren opponent. Foster en Figor reden standvastig door het parcours.
“Het is een mogelijk risico voor de meeste paarden om negen galopsprongen te doen naar de laatste hindernis, als je afstand tussen die twee hindernissen meet. Maar ik wist dat mijn paard dat zou verschalken en dat het echt bij hem paste. Dat was echt mijn favoriete deel van mijn ronde vanavond.”
Door dit resultaat schiet Foster omhoog in de stand van de Noord-Amerikaanse League, ze staat nu tweede met 29 punten, achter de Ier Conor Swail met 37 punten. De Australiër Rowan Willis staat derde met 20 punten. Foster heeft gepland om met Figor verder te gaan in volgende etappe van de Noord-Amerikaanse League in Lexington, USA. Deze is op 6 november 2021.
“Ik ben heel blij dat ik hem weer terug heb,” zegt Foster. “Ik heb heel erg veel zin in de komende jaren met hem.”
De complete uitslag vind je hier.
De huidige tussenstand vind je hier.
In deze video kun je de spannende barrage zien: