Nieuw boek over dierenwelzijn, de wet en natuurlijk gedrag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Nieuw boek over dierenwelzijn, de wet en natuurlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-21 08:48

Levendehave.nl
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Bellatrix

De wijziging die in mei van dit jaar is aangebracht in de Wet Dieren - huisvesting kan niet langer als redelijk doel worden beschouwd voor het benadelen van dierenwelzijn - raakt de achilleshiel van de dier- en veehouderij in Nederland. Het is onvermijdelijk dat de gehele wet, inclusief de bijbehorende algemene maatregelen van bestuur, in overeenstemming wordt gebracht met hedendaagse wetenschappelijke inzichten.

Dit is de strekking van het boek Dierenwelzijn, de wet en natuurlijk gedrag, geschreven door de journalist Jinke Hesterman, hoofdredacteur van Levende Have. Het boek biedt een overzicht van de stand van zaken in het wetenschappelijk onderzoek naar kippen, varkens, koeien, konijnen en paarden. Uit al dat onderzoek komt naar voren dat deze dieren zeer complexe wezens zijn die binnen bestaande houderij- en huisvestingsystemen ernstig tekort komen. Gidsen voor Goede Praktijken, houderijrichtlijnen of keurmerken zoals Beter Leven van de Dierenbescherming leveren onvoldoende welzijnswinst op.

Meeste Nederlanders vinden dat dieren hun natuurlijke gedrag moeten kunnen uitvoeren.

De vraag naar een snelle verbetering van het welzijn van dieren neemt wel toe, stelt Hesterman vast. De Raad voor Dierenaangelegenheden (RDA) heeft in 2018 een enquête laten uitvoeren en daaruit bleek dat de meeste Nederlanders vinden dat dieren hun natuurlijke gedrag moeten kunnen uitvoeren. Circa vier op de tien Nederlanders (39%) vinden dat we moeten luisteren naar wat het dier wil, in plaats van onze eigen maatstaven te gebruiken.

Vier op de tien is nog geen meerderheid, maar die komt vanzelf. In de relatie mens-dier hebben zich de afgelopen decennia veranderingen voorgedaan die zich steeds nadrukkelijker manifesteren, aldus Hesterman, voormalig lid van de RDA. Voortschrijdend wetenschappelijk inzicht speelt daarbij een belangrijke rol, maar ook vleesschandalen, ruimingen vanwege dierziekten, een uitbraak van Q-koorts, misstanden bij slachterijen, mestfraude, de vee- en mensdichtheid van Nederland en – zeker de laatste jaren, mede onder invloed van klimaatverandering – de opkomst van flexitariërs.

Gering beschermingsniveau leidt tot aanhoudende aantasting van het welzijn

Het zeer geringe beschermingsniveau van dieren in bestaande wet- en regelgeving leidt tot een aanhoudende en structurele aantasting van het welzijn, waarbij het lastig blijkt om handhavend op te treden en gerechtelijke procedures tot een goed einde te brengen. Hesterman pleit voor een grondige herziening van de Wet Dieren. Uitvoering, naleving en handhaving hebben baat bij een eenduidige uitleg van begrippen en een nadere invulling van open normen. Zo hebben dieren volgens de wet een ‘’intrinsieke waarde’’ (artikel 1.3), maar de wetgever heeft tot dusver verzuimd daar de kracht van een rechtstreeks werkend gebod aan te geven. De Raad van State wees al in 2008 op deze tekortkoming.

Hoewel het overgrote deel van de dieren in Nederland nog opgesloten zit in veel te kleine ruimtes, besluit Hesterman het boek hoopvol, verwijzend naar de vele initiatieven van vee- en dierhouders die het dier als uitgangspunt nemen. ‘’Nieuwe huisvestings- en houderijsystemen zijn in ontwikkeling of hebben al hun beslag gekregen. Dat levert geheel nieuwe vergezichten op.’’

Arabesk

Re: Nieuw boek over dierenwelzijn, de wet en natuurlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 09:28

Oh fijn, wanneer wordt de bioindustrie afgeschaft?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 09:37

Jammer dat de gemiddelde huis hond niet wordt meegenomen in zijn behoefte om natuurlijk gedrag te vertonen.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 09:39

En toch vraag ik mij af of dit de juiste beweging is.

Ik heb, als er vlees wordt gegeten, liever het Nederlandse vlees (of uit een ander goed land) waar dierenwelzijn wel op de kaart staat... Dan buitenlands vlees waar "dierenwelzijn" een onbekende term is. En als veehouderij in NL onmogelijk wordt omdat de kosten te hoog worden, tja. Dat is uiteindelijk niet in het voordeel van de varkens, kippen, koeien, noem maar op.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 09:57

Kookaburra schreef:

Ik heb, als er vlees wordt gegeten, liever het Nederlandse vlees (of uit een ander goed land) waar dierenwelzijn wel op de kaart staat... Dan buitenlands vlees waar "dierenwelzijn" een onbekende term is. En als veehouderij in NL onmogelijk wordt omdat de kosten te hoog worden, tja. Dat is uiteindelijk niet in het voordeel van de varkens, kippen, koeien, noem maar op.

Hier ben ik het ook mee eens.
Bij de bio-industrie is dat niet in het voordeel. Dat verschuift gewoon naar het buitenland.
In China zijn de laatste jaren enorme mega stallen gebouwd, dan is alles hier piepklein.
En ze doen in de artikelen die er over geplaatst zijn alsof het daar voor de dieren wel goed is, maar welzijn en China past bij mij niet in 1 zin.
Nertsen zijn nu ook in vooral Polen extra veel gekomen. Nu vind ik dat ook niet een land die denkt aan welzijn en aan het milieu.
Dus dieren hebben daar geen win situatie aan. Onze planeet ook niet. Maar hier is het weg en dan denken we dat we goed bezig zijn. Struisvogel politiek.

Betreft huisdieren, idd jammer dat honden, vogels en knaagdieren niet zijn meegenomen.
En ja ook de paarden die dan wel benoemd zijn, daar valt wel veel te behalen. Dat verdwijnt niet massaal naar het buitenland van de dieren van de hobbyhouder.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 10:04

Als je in eigen land regels en wetten stelt aan welzijn van vee, moet je mijn inziens ook een verbod invoeren op import vanuit landen die niet dezelfde regels en wetten stellen. Anders verschuif je de productie gewoon naar het buitenland en dus slechtere omstandigheden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 10:18

Ashkerlon schreef:
Als je in eigen land regels en wetten stelt aan welzijn van vee, moet je mijn inziens ook een verbod invoeren op import vanuit landen die niet dezelfde regels en wetten stellen. Anders verschuif je de productie gewoon naar het buitenland en dus slechtere omstandigheden.

Het fipronil ei is daar een goed voorbeeld van.
Nederlandse kippen werden massaal geruimd want er zat teveel fipronil in de eieren.
Eieren werden weg gegooid en meer dan anders ingevoerd.
Echter zijn de gehaltes in andere landen hoger in wat is toegestaan dan die van Nederland, maar met invoer werd daar niet naar gekeken.
Dus lagen er in de winkel eieren die ongezonder waren dan onze eigen Nederlandse.

Daarnaast worden kippen daar slechter gehouden, maar het is goedkoper.
https://www.pluimveeweb.nl/artikel/1666 ... uit-polen/

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 10:54

Dergelijke regelgeving (waar ik enorm om zou juichen) kan alleen als je óók aan marktbescherming doet. Dus geen import van dierlijke producten uit het buitenland. En dat zal lastig zijn met allerhande 'vrije markt' regels.

Ik ben groot voorstander van het uitgangspunt dat de norm nu zou moeten worden, maar dan inderdaad wel samen met een einde aan de import van allerhande zooi uit het buitenland, daar worden zowel de dieren als de wereld niet beter van. Bescherm de eigen markt en ga ook voor die eigen markt produceren. Wie weet doet goed voorbeeld volgen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 12:10

Ashkerlon schreef:

Dat vind ik indd wel een goede.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 12:16

Stoppen met vlees eten of je portemonnee trekken voor diervriendelijk vlees. Dan draag je ook niet bij aan al dat dierenleed in binnen- of buitenland. Goedkoop vlees en dierenwelzijn gaan niet samen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 12:18

Wat al zou hepen is de BTW op 2% op het Nederlandse product.
Zowel groente, fruit en vlees.
Maar onze regering komt boer, tuinder en burger niet tegemoet. Terwijl veel mensen gezond eten niet eens meer kunnen betalen, dus echt wel het goedkoopste moeten pakken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 12:24

DuoPenotti schreef:
Kookaburra schreef:

Hier ben ik het ook mee eens.
Bij de bio-industrie is dat niet in het voordeel. Dat verschuift gewoon naar het buitenland.
In China zijn de laatste jaren enorme mega stallen gebouwd, dan is alles hier piepklein.

Daar zit iets in, maar is ook een kwestie van simpele politieke wil.
Goedkoop geproduceerd vlees (zo is dat in de bio industrie) komt:
of het land niet in, verbod
of er wordt een ordentelijk belastingtarief op gezet.

We praten dan over een duur luxe product. Vlees eten is sowieso luxe (ik doe het al meer dan 40 jaar niet, het is dus geen eerste levensbehoefte)
we hebben uitstekend Nederlands vlees met goede waarborgen,
laat je vlees aanrukken uit China betaal je volop voor het vervoer (wat al veel te goedkoop is, vliegen vervuilt, er zit geen btw op kerosine, etc)
plus dat er een veiligheidscheck hoort te zijn (denk aan de waarschijnlijke bron van covid-19: een Chinese vleesmarkt).
... daarna is het economisch niet rendabel om de rommel te importeren.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 14:21

Janneke2 schreef:
Vlees eten is sowieso luxe (ik doe het al meer dan 40 jaar niet, het is dus geen eerste levensbehoefte)

Haha, dit klinkt wel heel arrogant :)

Maar los daarvan. Dit boek gaat over het dierenwelzijn van vee. Over honden, knaagdieren en andere dieren zijn andere boeken geschreven. Het gaat ook niet om de kip in de achtertuin, maar om de veehouderij. Het is een beetje in de reacties als iemand een boek schrijft over paarden en de reactie is dan "Jammer dat het niet over goudvissen gaat".

Verder lijkt me dat dit boek erop gericht om te onderzoeken hoe je natuurlijk gedrag van vee in de veehouderij kunt stimuleren / een plek kan geven. Veel Nederlandse boeren willen ook graag hun dieren goed houden. Als je dat kan helpen met meer inzichten te verschaffen over de behoefte van dieren, is dat toch alleen maar goed? Meer dierenwelzijn voor Nederlandse dieren betekent niet automatisch meer (structurele) kosten om meer import. Verder zie je ook dat Nederlanders vaak een voorbeeldfunctie hebben en er ook buitenlandse boeren in Nederland komen kijken.

Een hoger dierenwelzijn betekent ook minder uitval en minder kosten aan de dierenarts. Dus het kan ook een investering zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 17:51

Ik weet dat het arrogant klinkt, maar behalve dierenleed
en het feit dat ik nog steeds leef
kleven er ook nog een serie andere bezwaren aan het eten (en dus 'produceren') van vlees (zoals de enorme ecologische voetafdruk).

Dat zijn stuk voor stuk redenen om vlees te bestempelen tot luxe.

Tegelijkertijd juich ik iedere bijdrage toe, die maakt dat je als boer zowel economisch rond kunt komen als je dieren echt goed kunt behandelen. (Wat de ecologische voetafdruk kleiner maakt.)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 18:24

Als je even kijkt naar bijvoorbeeld stands bij paarden, is het voor een manege niet gek veel extra kosten om de touwtjes weg te halen en één grote stal ervan te maken. Daarmee verhoog je het dierenwelzijn enorm als de dieren in een groep kunnen lopen.

Bij zoiets gaat het vooral om een mentaliteitsverandering en veel meer denken in natuurlijk gedrag. Dus een groep paarden goed koppelen etc.

Ik maak het even simpel, want er zijn vast haken en ogen. Maar om aan te geven dat een verandering in houden van dieren soms veel vraagt van de manier van werken dan daadwerkelijk investeren in kosten.