Renpaard raakt buiten de baan en neemt een hek mee

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rensju

Berichten: 1593
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: Renpaard raakt buiten de baan en neemt een hek mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 20:13

Heel dom van de ruiter, sneu voor het paard want hij reageert er wel echt op.

Ik verbaas me alleen nog het meest over dat je 3x per hindernis mag slaan! :? Is dat serieus zo? Van mij mogen ze in alle takken van de sport er zo bovenop zitten, als bij de rensport.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9323
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 20:39

rensju schreef:
Heel dom van de ruiter, sneu voor het paard want hij reageert er wel echt op.

Ik verbaas me alleen nog het meest over dat je 3x per hindernis mag slaan! :? Is dat serieus zo? Van mij mogen ze in alle takken van de sport er zo bovenop zitten, als bij de rensport.

Reglement is ietsje aangepast. Eerst stond er max. 3x per hindernis en tegenwoordig is het niet vaker dan 3x achter elkaar. Maar ja spring je er dus vervolgens over en 2 sprongen later gebruik je hem weer..
Rest is in te vullen door de jury/official...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 20:49

kyrkelover schreef:
rensju schreef:
Heel dom van de ruiter, sneu voor het paard want hij reageert er wel echt op.

Ik verbaas me alleen nog het meest over dat je 3x per hindernis mag slaan! :? Is dat serieus zo? Van mij mogen ze in alle takken van de sport er zo bovenop zitten, als bij de rensport.

Reglement is ietsje aangepast. Eerst stond er max. 3x per hindernis en tegenwoordig is het niet vaker dan 3x achter elkaar. Maar ja spring je er dus vervolgens over en 2 sprongen later gebruik je hem weer..
Rest is in te vullen door de jury/official...
Dat, maar je mag er ook niet klakkeloos 3x op los meppen. Je moet het paard de tijd geven om te reageren. :j

Dus stel, voor de mensen die niet kyrkelover zijn :D , de jockey had dit paard uit de rail willen houden en zijn zweep aan de andere kant gehad, dan had hij hem een tik mogen geven en daarna zeker een galopsprong of twee moeten wachten voordat hij het dier weer mocht raken (zwaaien mag in principe wel gewoon). Doe je dat niet, ga je ook een paar dagen te voet (oftewel: je hebt een ban en mag niet rijden in races). En dat geldt voor de hele race, of het vlakkebaan of jumps racing is, op geen enkel moment mag je het dier een paar tikken achter elkaar geven, ze moeten de kans krijgen om te reageren.

Lienboon schreef:
Jeetje wat wordt er veel goed gepraat... En dat op een paardenforum, ik snap dat echt niet. En heeft niets te maken met geen achtergrondinformatie. Iedere 'slag' is er een te veel wat mij betreft.
Een dier slaan, met wat voor object dan ook, voor je eigen plezier is in mijn ogen not done.
Nogmaals: de zweep is ter vervanging van andere hulpen, net als een zweep bij rijden in een dameszadel. Je kunt je lichaam nou eenmaal niet zoveel gebruiken als op een gewoon rijpaard, dus dingen als been- en gewichtshulpen zijn gewoon nagenoeg niet te geven. Ja, een goede jockey kan even z'n gewicht wat opzij gooien om het dier in de andere galop te krijgen, maar that's it, en om dat te doen op die snelheden moet je ook echt wel van goede huize komen. Het enige wat je hebt om te sturen zijn je handen, en eventueel je zweep om te begrenzen. Om ze aan te drijven heb je je handen, je zweep en kun je ze een "duw" geven met je lichaam, maar that's it. Meer is er gewoon niet, en daarom zijn die zwepen ook zo zacht. Als ik jou een lel geef met een honkbalknuppel, voelt dat ook heel anders dan wanneer ik je met dezelfde kracht een klap geef met een kussen. Is beide slaan, maar het ene doet beduidend meer pijn dan het andere.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 08:53

kyrkelover schreef:
Gini schreef:
Maar ik snap dat "meten met 2 maten" niet. Wanneer een springpaard vol in een hindernis klapt omdat de ruiter zit te pushen wordt er ook (negatief) gereageerd.

Op het gemiddelde springconcour zie ik het ieder weekend wel een keer (of meerdere keren) dat een dier door inschattingsfout in de hindernis klapt of dat er allerlei balken in de rondte vliegen. Om nog maar te zwijgen over hoeveel spoor en bitgebruik er toegestaan is. Hindernis wordt weer opgebouwd en men gaat verder al dan niet met een paar tikken er achter aan dat hij niet mag stoppen. Hoor je geen mens over, laat staan dat het nieuws is.
Deze krijgt een klap(en nee dat is niet goed want het had geen toegevoegde waarde, in tegendeel zelfs), knalt tegen de reling aan die gelijk weg klapt(want ja die reling is zo gemaakt dat het meegeeft ivm veiligheid), gaat weer terug op eigen spoor en het is spontaan voorpagina nieuws. Ja dat is meten met 2 maten.


Ik zie de twee maten nog steeds niet, sorry. Alles wat je opnoemt staat vaker ter discussie op Bokt.
[VN] [BLOG]Moeten we wel paardrijden?
[RT-D] Zweepgebruik, nog van deze tijd?
[RT-D] Het betere duw en trek werk...
[RT-D] Zweepje: paarden voelen dezelfde pijn als mensen
[VN] Vijfkampatlete vrijgesproken, trainster schuldig bevonden
[VN] Duitse Annika Schleu krijgt wind van voren na vijfkamp OS
[WD-V] Annika Schleu
[VN] Skelton: "Sweetnam werd in onterechte positie geplaatst"
[VN] FEI: 'Bloedneus valt niet onder bloedregel'
[SGW] Welk spoortje om net even door te drukken?
[VN] GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Maar uiteraard: als er een camera op je neus staat en je prestatie wordt met live-commentaar op televisie uitgezonden, dan vang je meer wind. Niet omdat men met twee maten meet, maar omdat het anders de publieke opinie niet bereikt.

Deze persoon was in fout, punt. Een fout betekent niet dat je levend gevild moet worden. Maar het was een fout. Dat erkennen (zoals Mkango eigenlijk doet) is een eerste stap. Alleen is dat in de paardensportwereld blijkbaar moeilijk, men wil zich altijd verstoppen achter excuses: externe factoren, andere paarden hebben het nog slechter,... Nee, "Ik heb een inschattingsfout gemaakt en daardoor heb ik mijn paard in een jammere positie gebracht."
Als ik een paard een zweepslag geef (ook als die terecht is), en het resultaat van mijn actie is een paard dat bijna blind door hekken loopt, dan was mijn actie op dat moment fout. Of dat nu in de rensport, in de springsport of op weg naar de wei is.

Lienboon

Berichten: 477
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 09:36

En dat is precies waarom ik zo'n hekel heb aan (amateur) wedstrijden. Want mij hoor je daar wel over. Ook dat keur ik absoluut af. Net als het slaan van het paard dat de reling in gaat.
Als ik dan hoor: 'ja maar aangepaste zweep', 'reling geeft toch mee', 'in de springsport is het erger en hoor je niets', dan vind ik dat wel een vorm van goedpraten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 10:20

Lienboon schreef:
En dat is precies waarom ik zo'n hekel heb aan (amateur) wedstrijden. Want mij hoor je daar wel over. Ook dat keur ik absoluut af. Net als het slaan van het paard dat de reling in gaat.
Als ik dan hoor: 'ja maar aangepaste zweep', 'reling geeft toch mee', 'in de springsport is het erger en hoor je niets', dan vind ik dat wel een vorm van goedpraten
Nou, nee, het gaat erom dat dit soort dingen in andere sporten veel meer geaccepteerd worden, of dat het individu de kritiek krijgt, maar niet de sport als geheel. In de rensport is het altijd de hele sport die wordt afgefakkeld als er een keer wat gebeurt en worden dingen ook veel groter gemaakt dan ze zijn. Als de FEI een keer zo streng zou optreden als veel rensportbonden, zouden er heel wat ruiters zijn die de komende jaren niet op wedstrijden hoeven te verschijnen.

Zo kwam er gisteren nog een artikel naar buiten dat een assistent trainer voor 15 maanden geschorst is (als in: hij mag niet eens op een renstal aanwezig zijn) door de BHA voor het slaan van een paard dat niet wilde springen in de training - hoeveel FEI-ruiters zie je geschorst worden voor misstanden tijdens de trainingen? Juist. Nagenoeg geen. En dan zijn die schorsingen vanuit de FEI ook alleen nog maar voor wedstrijden en mogen die mensen nog vrolijk thuis verder rijden. In racing mag je jezelf niet eens op een renstal bevinden als je zo'n zware schorsing krijgt en elke stal kan op ieder willekeurig moment bezoek krijgen van de BHA, dus ze kijken wel uit met zo iemand aannemen of stiekem off the books laten werken.

Dat topsport met paarden an sich niet geheel ethisch is, staat daar los van. Prima als mensen ergens op tegen zijn - ik zie het paardrijden in wedstrijdverband überhaupt liever nog vandaag vertrekken en er is een reden dat ik er niet meer in werk -, maar zorg iig dat je je feiten op een rijtje hebt. "Zo zielig, dat slaan" of "ze worden zo jong ingereden" zijn de twee meest gehoorde argumenten tegen de sport en ook de argumenten die het makkelijkst te weerleggen zijn op basis van feiten en wetenschappelijk onderzoek. Ik heb je ook duidelijk uitgelegd waarom een zweep in racing een noodzakelijk hulpmiddel is, ook als je het niet wilt gebruiken om aan te drijven, en dat gaat ook wat verder dan "aangepaste zweep," maar dat heb je zo te zien voor het gemak maar even genegeerd. Dat is geen goedpraten, dat is feiten voorleggen, zodat je op basis van feiten een mening kunt vormen en niet op basis van onderbuikgevoel en onwetendheid, maar daar moet je zelf wel voor open staan.

MyWishMax

Berichten: 25310
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 10:39

Maar de fei kan die sanctie niet opleggen dat ze ook niet op een stal mogen komen hé? Dat is het probleem, de fei heeft niks te zeggen over een ruiter thuis. Dan moet je aan de slag met het land waar de ruiter woont of staat.

En dat is soms wel echt een nadeel. Want geen wedstrijden rijden, meestal voor een hele korte tijd, oké. Maar thuis heb je geen idee wat ze nog doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 12:11

MyWishMax schreef:
Maar de fei kan die sanctie niet opleggen dat ze ook niet op een stal mogen komen hé? Dat is het probleem, de fei heeft niks te zeggen over een ruiter thuis. Dan moet je aan de slag met het land waar de ruiter woont of staat.

En dat is soms wel echt een nadeel. Want geen wedstrijden rijden, meestal voor een hele korte tijd, oké. Maar thuis heb je geen idee wat ze nog doen.
Dat snap ik, maar dat is natuurlijk een beleidskeuze en een beleidskeuze waar de FEI zich blijkbaar prima bij voelt, want anders waren er wel stappen gezet om het te veranderen.

In de rensport is het bijvoorbeeld ook zo dat als een jockey een ban heeft in de UK, ze niet snel in Frankrijk of Duitsland mogen gaan rijden of andersom. Zo heeft Hollie Doyle een (overigens vrij onterechte) careless riding ban gehad een paar weken terug en ze heeft toen een grote race in Frankrijk moeten laten schieten omdat er die dag ook races waren in de UK. Idem met Oisin Murphy die vorig jaar een positieve test op cocaïne had in Frankrijk, daar een ban van 3 maanden kreeg en hij ook thuis in de UK die 3 maanden niet in races mocht rijden.

Dat is ook niet allemaal uit de lucht komen vallen, dat zijn keuzes die bewust gemaakt zijn door de tijd heen, net als dat de FEI er bewust voor kiest om de ogen te sluiten voor wat er achter de schermen gebeurt omdat zij andere belangen zwaarder laten wegen.

MyWishMax

Berichten: 25310
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 12:58

Ja, maar bij de fei is het elke wedstrijd. Dus of dat nu de us, of ergens in Europa is, je mag niet mee doen als het een fei wedstrijd is.

Zelfs als ze zouden willen vraag ik me af hor ze zouden moeten regelen dat iemand zelfs niet op een stal zou mogen rijden of komen. Je bent toch gebonden aan regels van dat land. Niet eens een kwestie van willen, maar van bevoegdheid (ik kom niet op het woord :') )

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Renpaard raakt buiten de baan en neemt een hek mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 13:25

Fei heeft er gewoon geen jurisdictie over wat elke ruiter wel en niet thuis doet, volgens mij is dat wat je bedoelt MWM :)

Het lijkt me sowieso een lastige opgave om het zelfs op landelijk niveau te handhaven want in tegenstelling tot de redelijk afgesloten racing wereld gebeurt het trainen en "trainen" van sportpaarden zo'n beetje overal en nergens. Ik mag mijn paard in een weitje achter het schuur doorrijden tot GP dressuur (niet dat ik het snel zie gebeuren :P maar het is ongetwijfeld wel toegestaan) en op onze concoursprestaties na gaat geen hond zien hoe paardvriendelijk het aangepakt is.

MyWishMax

Berichten: 25310
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Renpaard raakt buiten de baan en neemt een hek mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 13:26

Zo, ja die ja. Mijn hoofd werkte niet mee :')