Jean-René Luijmes’ GP-paard Aswin met pensioen

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, xingridx

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Jean-René Luijmes’ GP-paard Aswin met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-21 18:23 Tip de Nieuwsredactie

Bokt.nl
Sport

Afbeelding
Jean-René Luijmes met Aswin tijdens het NK 2016. Foto: Tezzy Momentz/ Bokker Tezzy

Internationaal Grand-Prix ruiter Jean-René Luijmes heeft bekendgemaakt dat zijn toppaard Aswin de topsport gaat verlaten. De 16-jarige donkerbruine ruin (Sandreo x Jazz) mag gaan genieten van zijn pensioen.

Sinds 2015 bracht Jean-René de ruin op internationaal Grand-Prix niveau uit. In 2017 kwamen ze namens Nederland uit op de Nations Cup in Hickstead. Ze reden toen nog geen jaar mee op dat niveau. Met het team veroverden ze hier zilver en ook individueel pakte het duo de 2e plaats in de kür. Dat ze zo hoog zouden komen, was niet vanzelfsprekend, gezien hij niet veel meer ter beschikking had dan een doorsnee ruiter. Aan De Hoefslag vertelt hij: “We hebben aan iedereen laten zien dat je ook zo ver kan komen met huis-, tuin- en keukenmiddelen. Ik heb niet veel meer middelen dan de doorsnee ruiter, en ik ben ook in de internationale Grand Prix gekomen. Natuurlijk moet je geluk en doorzettingsvermogen hebben en moet je tegen afgunst kunnen. Je zit niet gelijk op de eerste rij. Maar het is niet onmogelijk. Ik ben de eigenaren van Aswin heel dankbaar dat ze dit avontuur samen met mij aan wilden gaan. Ze hebben altijd voor Aswin en mij gekozen en ons de kans gegund. Dat waardeer ik ontzettend.”

Jean-René heeft Aswin zelf opgeleid vanaf de L2. Vanaf dat moment reed hij naar eigen zeggen de hoogtepunten bij elkaar. Op zijn vijfde werd Aswin voor het eerst uitgebracht. In datzelfde jaar werd hij 3e bij de Subli cup, toen was hij al uniek volgens Luijmes. Ze reden meerdere keren het NK, en hebben op vele Duitse concoursen meegedaan. Een echt hoogtepunt kan Jean-René niet noemen. In een interview met De Hoefslag stelt hij: “Vanaf het moment dat hij als vijfjarige derde werd in de Subli Cup was hij al uniek. Ik heb dan ook veel hoogtepunten. Het was gaaf dat we al met het team mee mochten naar Hickstead toen we nog geen jaar Grand Prix reden. We werden met het team tweede in de Nations Cup en we waren in de kür de beste Nederlanders met een tweede plaats. Ook zijn we twee keer naar Wiesbaden geweest en hebben we veel andere mooie Duitse concoursen gezien. Ten slotte reden we ook meerdere keren het NK. Eigenlijk vond ik alle momenten met Aswin speciaal.” In Wiesbaden reed de combinatie ook hun persoonlijk record: 74.655%.

Op 20 maart 2020 reed de combinatie voor het laatst de arena binnen. Begin dit jaar liep Aswin een blessure op. Toen hij daarvan hersteld was, raakte hij opnieuw geblesseerd. Vijf maanden heeft het geduurd voor hij daar weer bovenop was. Dit was ook de reden dat Jean-René de toekomst van Aswin nog eens heroverwoog: “We mochten het heel rustig aan weer oppakken, maar kwamen er al snel achter dat het op dat moment nog te veel was. We hebben daarom besloten om hem in ieder geval een half jaar vakantie te geven. Hij staat nu elke dag op het land en gaat ‘s avonds weer met de rest mee naar binnen. Volgend jaar kijken we weer hoe hij erbij staat. Hij is nu zestien en dan dus zeventien. Wie weet kunnen we weer aan de bak, maar om een zeventienjarig paard weer opnieuw naar de Grand Prix te rijden vind ik te veel gevraagd. We hopen nu dat hij volgend jaar op een recreatieve manier opgepakt kan worden en dat hij misschien als leermeester kan fungeren voor een jonge ruiter of amazone. Het is afwachten in hoeverre dat haalbaar is. We geven hem de tijd en letten goed op wat hij in het land doet. Tot nu toe gaat dat super goed en dat is heel erg fijn. Ik ben Aswin gaan starten toen hij vijf was en ik heb een gigantische tijd met hem gehad. We hebben supergave dingen meegemaakt. Het zou het mooiste zijn geweest als we nog een paar jaar konden rijden en daarna zelf konden besluiten wanneer hij met pensioen ging, maar het is niet anders,” vertelt hij in een interview.

Zelf zal Jean-René niet stil gaan zitten. Hij heeft nu drie paarden, waarvan de meesten voor de verkoop zijn, lopen op ZZ-Licht niveau. Ook rijdt hij in de hengstencompetities mee met een Gelderse dekhengst. Meer paarden voor hun eigenaar opleiden tot de internationale Grand Prix, dat lijkt hem erg leuk. Voor nu kijkt hij wel hoever hij komt met de paarden die hij nu heeft staan. Een van die paarden is een bijzondere, zo zegt hij zelf: “hij is als jong paard best wel overvraagd, waardoor zijn stoppen waren doorgeslagen. Veel mensen hebben me voor gek verklaard, maar ik heb geleerd om nooit op te geven. Als je er de tijd, energie en vooral liefde in stopt, dan kun je heel ver komen.”

In een bericht op zijn Facebookpagina wenst hij Aswin het beste en bedankt hij ook de eigenaren van het dier: “Aswin was echt een super fantastisch paard waar ik heel veel hele mooie dingen mee heb mogen maken! Van de L2 tot en met de Grand Prix internationaal dressuur heb mogen rijden! Wat een paard ! Ik wil Annette Bruil-Hofs Bert Bruil en Kimberley Bruil heel erg bedanken dat ik altijd op Aswin heb mogen rijden en dat hun altijd in mij en Aswin hebben gelooft! En altijd steunde en hielpen! Ik zal altijd terugkijken op een fantastische tijd met Aswin na wat ik allemaal met Aswin heb bereikt! Aswin mag nu van zijn pensioen genieten. Na een blessure willen we hem nu laten genieten en niet meer te veel belasten met het zware werk. Hij heeft altijd alles voor me gegeven en ben hem ook heel dankbaar! Aswin I You!”

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
*pum* De Bokkersbokaal zoekt nieuwe zoekers! De wat? [LZP] Bokkers Bokaal - Ga ook mee op zoek!! Soort geochaching/ schatzoeken, maar dan op zijn Bokts! Mega leuk en je komt nog eens ergens! *pum*
*pum*&if=1 *pum*

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie