Focus op: de vliegende galopwissel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29697
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Focus op: de vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 09:51

Ik vind het erg triest om te lezen dat je alleen maar springruiters kent die het bijvoorbeeld oefenen met slof. Dat heeft niets met rijden te maken.

Ik ken gelukkig zeker wel een heleboel spring paarden die een nette dressuurwissel maken, niet op de voorhand.
Zoals ik eerder aangaf, niet de L springpaarden van 4.
Maar als een paard Z of hoger springt zijn ze vaak in training thuis betreft de galop ook Z of hoger.
Juist de galop is daar vaak veel verder voorruit dan de draf zeg maar.
Een net appuyement of travers zie ik er veel niet rijden, maar nette verzameling in galop wel. En ook een halve pirouette zag ik daar in trainingen voorbij komen.

Ik ben het vaak met je eens elisa, deze keer niet :)

Daarnaast denk ik dus wel dat de focus bij dressuurruiters teveel op de draf ligt.
Ja dan komen ze vanzelf in de knoop in het Z.
Pak bij de L ruiter eens 2 balken.
Leg ze op 21 meter en ga eens met galopsprongen spelen.

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 10:09

Elisa2 schreef:
Ik was al met verbazing aan het lezen en vroeg me af of hier iemand daadwerkelijk een springpaard weleens vanuit echte dressuurverzameling, bergop gesprongen wissels heeft zien maken? Dat ze netjes kunnen wisselen, natuurlijk..maar ik heb nog nooit een springpaard gezien die dat niet op de voorhand doet. En ja, ik heb zelfs bij een springamazone gewerkt die een van haar springpaarden om de pas kon laten wisselen. Heel knap, maar deze kon/ wilde niet eens zonder slof en martingaal rijden. Alles was op de voorhand...


Telt Cosmo als springpaard? ;-) https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 7/cosmo-59
In mijn ogen heeft het rijden van een goede wissel misschien wel meer te maken met de kwaliteit van de ruiter (en prioriteiten natuurlijk, veel uitstekende spring- en eventingruiters willen wel graag een soepele wissel willen hebben, maar niet een voor een 8 in een dressuurpoef) dan met de fokrichting van het paard.

MyWishMax

Berichten: 25347
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Focus op: de vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 10:21

En ik denk dat jij je vergist in wat dan een goede dressuurwissel is, dp. Want ik zie het echt niet. Wel dat ze netjes in 1 keer gesprongen worden, maar het grootste gedeelte niet voor een 6. Zelfs degene die niet op de voorhand gaan, dan zijn ze bijvoorbeeld te vlak. Gaven al die springruiters zelf ook aan, ze wisselen keurig voor een parcours.
Ook qua dressuurmatig trainen, de galop op Z niveau? :n voor hun doel keurig, ja zeker. Maar op een hele andere manier.

Wie zegt dat er nooit met balken gewerkt wordt door dressuurruiters? Ik ga alleen absoluut geen wissels rijden met balken. Maar verruimen en verzamelen, ja vanaf klein kind al en met mij 3 kwart van de stallen waar ik gestaan heb. 0ok niet meer nadruk op de draf als galop, maar gewoon verdeeld, passend bij het niveau. En dat kan bij een paard met een makkelijke galop in galop hoger zijn als de draf, maar andersom ook. Aanpassen aan paard.

DuoPenotti

Berichten: 29697
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 10:27

Ja thuis in training verder dan het niveau dan ze springen. De galop dan.
En nee niet op een andere manier.
In het parcours wel, in training niet.
Galop word echt goed getraind, daar kunnen veel dressuurruiters een puntje aan uzigen :D


Blijkbaar heb ik andere referentiekaders gehad hier in het spring mekka van Nederland al voor jaren en jaren....

En ja ik weet wat een dressuurwissel is........ flauw.....

Maar goed ik laat het hier maar bij.
als het op deze manier moet.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57965
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 10:38

Elisa2 schreef:
Ik was al met verbazing aan het lezen en vroeg me af of hier iemand daadwerkelijk een springpaard weleens vanuit echte dressuurverzameling, bergop gesprongen wissels heeft zien maken? Dat ze netjes kunnen wisselen, natuurlijk..maar ik heb nog nooit een springpaard gezien die dat niet op de voorhand doet. En ja, ik heb zelfs bij een springamazone gewerkt die een van haar springpaarden om de pas kon laten wisselen. Heel knap, maar deze kon/ wilde niet eens zonder slof en martingaal rijden. Alles was op de voorhand...

Er zijn genoeg dressuurruiters die een wisseltje gewoon spelenderwijs meenemen, maar dat zijn wel de ruiters met ervaring. Ik raadt het dan ook niet aan om dit in de L mee te gaan nemen, eerst moeten de basisvoorwaarden voor elkaar zijn. Ik ben het er ook niet mee eens dat een goede contra een goede wissel bemoeilijkt. Juist vanuit een echt goede contra is goed omspringen helemaal niet zo moeilijk, mits het paard dan ook in die contra echt goed van achter naar voren loopt dan is het een kwestie van op het juiste moment de hulp geven en de schouders omzetten.

Hier gaf een goed gebalanceerde contra (en het neurotische karakter) wel degelijk problemen. Ik heb een trainer die ook in NL goed bekend staat die hielp met de timing en die zelf toe gaf dat zijn contra hem in de weg zat. Hij heeft waarschijnlijk al meer paarden naar de GP opgeleid dan ik ooit nog zal rijden. Eens ze om springen bemoeilijkt die contra inderdaad niets meer. Want toen hij eenmaal snapte dat ie mocht om springen sprong hij ze ook meteen goed. Maar ze leren dat omspringen mág, dat zeker wel.

Ben het overigens verder wel met je eens, ik heb oprecht nog nooit een springpaard een wissel zien springen die een 6 waard geweest zou zijn. En daar zaten echt wel fijn gereden dieren tussen.

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 10:45

Citaat:
En iets opzij kunt [appuyeren of wijken] in galop... iets traver en renvers kunnen in galop... schouder kunt plaatsen... en genoeg gedragenheid hebt in galop... dan spring je de wissel vaak zo! Maar dan ben je vaak ook al wel ff aan het rijden!!


Hmmm, het is maar wat je basis noemt.
Mij is met mijn jonkie ingedramd: wenden in balans is pittig.
(Twee basis kwesties : balans, hier nu efkes verticale balans, en correcte lengtebuiging.)

Een van de oefeningen was: bij E of B afwenden, 'rond' de X een paar pasjes wijken en zodra je voelt dat het gewicht laten we zeggen 'voor de rechterkuit' op het linkerbenenpaar komt, ga je rechtsaf de grote volte op naar A of C. ('Eerst gewicht, dan stelling en buiging dan richting'.)
Met wat oefenen kun je het gewicht op gegeven moment 'onzichtbaar' omzetten.
Als gezegd: ik ben expres laat gaan galopperen. (Weinig gedoe met 'hoe krijg ik de galop gedragen' En omdat de schouderbinnenwaarts al bevestigd was in draf was dat ook geen probleem.)
Eerst bovenstaande sekwentie in draf, aangalopperen na het moment van 'virtueel' wijken. En dan als grote acht in galop: 'Wauw!'

Ayasha
Blogger

Berichten: 57965
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Focus op: de vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 10:51

En dan nog, Sam kon appuyeren, travers, SB en zelfs een kwart pirouette in galop toen we de wissel op namen. Maar ondanks dat alles sprong ie 'm dus niet "zo". Ook niet met Chris die me exact zei wanneer ik de hulp moest geven. (en die echt mee telde zodat ik niet moest nadenken, gewoon luisteren. :') )
Er zitten gewoon paarden tussen die de wissel geen goed plan vinden.

MyWishMax

Berichten: 25347
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 11:15

DuoPenotti schreef:
Ja thuis in training verder dan het niveau dan ze springen. De galop dan.
En nee niet op een andere manier.
In het parcours wel, in training niet.
Galop word echt goed getraind, daar kunnen veel dressuurruiters een puntje aan uzigen :D


Blijkbaar heb ik andere referentiekaders gehad hier in het spring mekka van Nederland al voor jaren en jaren....

En ja ik weet wat een dressuurwissel is........ flauw.....

Maar goed ik laat het hier maar bij.
als het op deze manier moet.


Je begint zelf ook op die manier. Ik geef gewoon aan dat die wissels die ik allemaal zie hier echt niet hetgene is wat ze in een proef willen. Als jij continu zegt dat springruiters veel beter wisselen en echt de meeste die 6 wel kunnen halen vraag ik me echt af hoe je die kunt vergelijken? Ik zie het echt niet, maar bij een heel klein gedeelte, dus dan vraag ik idd aan je hoe die goede dressuurwissel er dan uit hoort te zien.

Als het namelijk zo makkelijk zou zijn, zou 95 procent ook die 6 of hoger voor de wissels moeten krijgen.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Focus op: de vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 11:45

Ik snao überhaupt niet waarom dit een soort wedstrijd tussen dressuur- en springruiters wordt? :P Het einddoel is niet hetzelfde, dus de weg er naartoe ook niet, op de basis na (in theorie dang).

Ayasha
Blogger

Berichten: 57965
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 11:52

Omdat het over een goede wissel gaat. Beide takken van de sport hebben de wissel maar ze hebben er elk een ander idé over. Logisch dus dat in een topic als dit die discussie ontstaat. :) Mede omdat springruiters nogal de neiging hebben zichzelf beter te voelen omdat ze die wissel zo "simpel" aan leren... Da's heel knap van ze maar het is gewoon zo dat je met de wissel die een gemiddeld springpaard springt geen 6 rijdt in de dressuur. Daarom hebben dressuurruiters er veelal meer moeite mee dan springruiters. Dat ie netjes om springt en in het ritme blijft is voor de dressuurruiters niet genoeg.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook nog nooit een springpaard (ook niet de 1.60 paarden) een wissel heb zien springen die punten zou op leveren in de proeven. Ik sta graag te kijken bij het losrijden, ook van de springruiters en ook daar heb ik nog nooit een wissel gereden zien worden die punten zou op leveren. Een voldoende op zijn best. Dan kan je wel hoogdravend gaan doen dat dressuurruiters gewoon niet weten wat ze doen omdat ze de wissel moeilijk vinden. Maar of dat ook terecht is met je wissel voor een 5 als de omstandigheden ideaal zijn is nog maar de vraag.

Het zou al een stuk minder zuur verlopen als er niet eeuwig neer gekeken zou worden op dressuurruiters door zo ongeveer elke tak van de paardensport. De vergelijking die ik graag zou willen maken is niet politiek correct/woke/whatever het nu noemt dus ik zal het maar laten maar ik snap heel goed waarom dit soort topics altijd zo uitdraaien. Ik word er ook regelmatig moe van hoe mijn man en de ruiters die hij kent (hoofdzakelijk springruiters van toen hij nog reed) standaard er van uit gaan dat ik dressuur rijd omdat ik niet kan/durf springen. :+ En er ook veelal meteen van uit gaan dat ik totaal geen bijdrage kan leveren kwa rijtechnische zaken. Ik haal meestal mijn schouders op en negeer het maar soms word ik er wel moe van, ook op bokt valt het me op.

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 12:16

Ayasha schreef:
Het zou al een stuk minder zuur verlopen als er niet eeuwig neer gekeken zou worden op dressuurruiters door zo ongeveer elke tak van de paardensport.


Ik (als westernruiter) ervaar het juist meestal andersom. Om ontopic te blijven, het gaat hier om de dressuurwissel. In de western is ongeacht het onderdeel een vlakke wissel van achter naar voren gewenst. Liefst zo onzichtbaar mogelijk. Dat maakt het dus geen goede dressuurwissel, maar dat moet ook juist niet. Maar maakt het dan een slechte wissel? Imo niet.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 12:19

Op Insta heeft Jeff Heijkstek (GP-ruiter en GP-jurylid) een topic waarin hij (mede) juryleden en anderen uitnodigt om een pirouette te beoordelen en te becommentariëren.

Ik ga hem vragen of hij ook zo'n draadje wil starten over de vliegende galopswissel. :D

Als ik bij wedstrijden kijk, zie je zoveel verschillende problemen/fouten bij de wissels.
Scheef, in tweeën, na gesprongen, niet op de hulp, op de voorhand.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57965
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 12:38

Electra63 schreef:
Op Insta heeft Jeff Heijkstek (GP-ruiter en GP-jurylid) een topic waarin hij (mede) juryleden en anderen uitnodigt om een pirouette te beoordelen en te becommentariëren.

Ik ga hem vragen of hij ook zo'n draadje wil starten over de vliegende galopswissel. :D

Als ik bij wedstrijden kijk, zie je zoveel verschillende problemen/fouten bij de wissels.
Scheef, in tweeën, na gesprongen, niet op de hulp, op de voorhand.

oh! Dat zou ik geweldig vinden om mee te volgen! Ik ga hem op zoeken. :j

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 12:40

MyWishMax schreef:
Ook qua dressuurmatig trainen, de galop op Z niveau? :n voor hun doel keurig, ja zeker. Maar op een hele andere manier.

Er is een groep spring ruiters waar veel dressuurruiters nog een puntje aan kan zuigen... Willem Greve kan een fantastisch staaltje paardrijden en ik weet zeker dat je van hem zo een dressuur ruiter maakt. Ik kijk graag bij het losrijden van het springen... de ruiters zijn vaak handiger.. sneller en rijden met meer balans en gevoel. Maar qua wissels aanleren heb je met een dressuur paard vaak meer aan de route via de contra, zijgangen en kunnen sluiten in galop... wat niet betekend dat je met een 4 jarige niet op een handige plek in de baan een wissel kunt springen... ze kunnen het principe maar snappen!!

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: Focus op: de vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 12:41

Niet om MAG springen in de contra??? Geen ruiter op hoger niveau is zo stom om dat te bestraffen!!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57965
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 12:43

Sandra_H schreef:
Ayasha schreef:
Het zou al een stuk minder zuur verlopen als er niet eeuwig neer gekeken zou worden op dressuurruiters door zo ongeveer elke tak van de paardensport.


Ik (als westernruiter) ervaar het juist meestal andersom. Om ontopic te blijven, het gaat hier om de dressuurwissel. In de western is ongeacht het onderdeel een vlakke wissel van achter naar voren gewenst. Liefst zo onzichtbaar mogelijk. Dat maakt het dus geen goede dressuurwissel, maar dat moet ook juist niet. Maar maakt het dan een slechte wissel? Imo niet.

Nee, maar ik zeg ook nergens dat een springwissel slecht is. Ik zeg enkel dat het een geheel andere wissel is dan die wat dressuurruiters willen. :) En dat ie daarom dus heel moeilijk tot niet te vergelijken is kwa 'problemen" en "aanleren". Tot op zekere hoogte ja, ze moeten nl allemaal in één tijd om springen. Maar vanaf daar houdt het stilaan op gok ik. :)

Wellicht ligt het aan het feit dat de dressuurruiters hier in een straal van 30 a 50km op twee handen te tellen zijn en je geen steen kan gooien zonder een western of springruiter te raken dat mijn beeld anders is maar dat is een andere discussie. Hoe dan ook, ik wil maar gewoon proberen duidelijk te maken dat het al zou helpen als er gewoon geaccepteerd zou worden dat de wissel die de dressuurruiter wil, niet de wissel is die de westernruiter of de springruiter wil. Dat betekebt niet dat die spring en westernruiter een slechte wissel hebben. Alleen dat ie in de dressuurring niet geschikt zou zijn. Net zoals ik met mijn dressuurwissel waarschijnlijk een nul zou krijgen in een pattern.

MyWishMax

Berichten: 25347
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 12:45

JeanneV schreef:
MyWishMax schreef:
Ook qua dressuurmatig trainen, de galop op Z niveau? :n voor hun doel keurig, ja zeker. Maar op een hele andere manier.

Er is een groep spring ruiters waar veel dressuurruiters nog een puntje aan kan zuigen... Willem Greve kan een fantastisch staaltje paardrijden en ik weet zeker dat je van hem zo een dressuur ruiter maakt. Ik kijk graag bij het losrijden van het springen... de ruiters zijn vaak handiger.. sneller en rijden met meer balans en gevoel. Maar qua wissels aanleren heb je met een dressuur paard vaak meer aan de route via de contra, zijgangen en kunnen sluiten in galop... wat niet betekend dat je met een 4 jarige niet op een handige plek in de baan een wissel kunt springen... ze kunnen het principe maar snappen!!


Oh helemaal mee eens hoor! Zowel die 4 jarige, als handige springruiters waar ik graag naar kijk en ook graag les van heb tussendoor. Maar idd de wissels zoals wij hem willen in de dressuur is anders als die in springen of western zoals hierboven aangegeven.

Dus een wissel die correct gesprongen wordt, dus in 1 keer met stille aanleuning enzo is correct, maar niet meteen een goede wissel voor wen dressuur proef. Daar zitten nog meer eisen aan, ook aan de voorbereiding.

Dat principe snappen is wel waarom ik het nu eerder mee neem. Zodat ze het gewoon af en toe eens doen en snappen. Later zodra ze sterker zijn ga je aan de slag om ze goed te maken. Maar gevaar is wel dat als je die 4 jarige het verkeerd laat doen het corrigeren lastiger is als meteen goed aanleren zoals wij hem willen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57965
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Focus op: de vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 12:49

En dan is het ene paard er sneller mee weg dan het andere. Waar Sam ook los pas wissels laat zien sinds hij ze onder het zadel geleerd heeft, springt mijn huidige veulen ze al voor de fun. Ook de merrie (die ik ook zelf gefokt heb dus ook als veulen heb zien dollen) heeft tot op heden nog geen wissel laten zien dus ik hoop dat die niet dezelfde route gaat kiezen als Sam. _O- Indien wel ga ik een patroon zien. _O-

Sky_As

Berichten: 4744
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 12:59

Electra63 schreef:
Op Insta heeft Jeff Heijkstek (GP-ruiter en GP-jurylid) een topic waarin hij (mede) juryleden en anderen uitnodigt om een pirouette te beoordelen en te becommentariëren.

Ik ga hem vragen of hij ook zo'n draadje wil starten over de vliegende galopswissel. :D

Als ik bij wedstrijden kijk, zie je zoveel verschillende problemen/fouten bij de wissels.
Scheef, in tweeën, na gesprongen, niet op de hulp, op de voorhand.


deze zag ik ook, echter had ik daar een vraag gesteld en geen antwoord op gekregen.
Om heel eerlijk te zijn, zag ik er wat reacties onder, maar die verbaasden bij. Een paard die in een compleet verkeerde tact galoppeerd kan toch nooit een 8 krijgen?
Ik vind dat soort dingen ook altijd wel wat lastig, want de kwaliteit van de gangen is natuurlijk wel gelinkt aan het cijfer wat een oefening zou moeten krijgen.
Mijn vorige paard, had een supergoede galop, daar heb ik ook gewoon vanaf zijn 3e wissels mee gereden. En hij sprong ze eigenlijk altijd goed (mooi van achter naar voor, zijn galop was van nature mooi bergopwaarts en verzameld en in balans), tenzij ik echt op een flutmoment mijn hulp gaf. Op zo'n paard is het gewoon heel makkelijk om goede wissels te rijden, doordat de kwaliteit van de basisgang gewoon goed is.

Ook ik ben overigens voorstander om een paard van jongs af aan wissels te laten springen. Contra galop is een wachtoefening, een gehoorzaamheidsoefening. Beter extra tijd nemen om eerst de wissels goed aan te leren, en dan pas contra te gaan oefenen, dan andersom (in mijn ervaring). En gewoon lekker simpel houden. Liever een simpel gesprongen wissel zonder dwang en stress voor een 5 of een 6, dan met hangen en wurgen een wissel er uit proberen te krijgen voor een 8.
Dressuur zou er voor het paard moeten zijn, niet voor het hoge puntje wat je er voor krijgt

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 13:06

Electra63 schreef:
Op Insta heeft Jeff Heijkstek (GP-ruiter en GP-jurylid) een topic waarin hij (mede) juryleden en anderen uitnodigt om een pirouette te beoordelen en te becommentariëren.

Ik ga hem vragen of hij ook zo'n draadje wil starten over de vliegende galopswissel. :D

Als ik bij wedstrijden kijk, zie je zoveel verschillende problemen/fouten bij de wissels.
Scheef, in tweeën, na gesprongen, niet op de hulp, op de voorhand.


Oh leuk. Heb meteen gereageerd op alle vier de pirouettes. Onder het account van mijn dochter dan, ik heb zelf geen insta.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 13:15

Ik vind het gewoon leuk om de filmpjes te zien en interessant om de reacties te lezen.

Ter aanvulling: hij filmt deze pirouettes voor de jurycursus ZZL.
Zou interessant zijn, als meer oefeningen geplaatst werden en besproken.
Dan kan het heel leerzaam zijn.

Elisa2

Berichten: 37312
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 14:10

DuoPenotti schreef:
Ik vind het erg triest om te lezen dat je alleen maar springruiters kent die het bijvoorbeeld oefenen met slof. Dat heeft niets met rijden te maken.

Ik ken gelukkig zeker wel een heleboel spring paarden die een nette dressuurwissel maken, niet op de voorhand.
Zoals ik eerder aangaf, niet de L springpaarden van 4.
Maar als een paard Z of hoger springt zijn ze vaak in training thuis betreft de galop ook Z of hoger.
Juist de galop is daar vaak veel verder voorruit dan de draf zeg maar.
Een net appuyement of travers zie ik er veel niet rijden, maar nette verzameling in galop wel. En ook een halve pirouette zag ik daar in trainingen voorbij komen.

Ik ben het vaak met je eens elisa, deze keer niet :)

Daarnaast denk ik dus wel dat de focus bij dressuurruiters teveel op de draf ligt.
Ja dan komen ze vanzelf in de knoop in het Z.
Pak bij de L ruiter eens 2 balken.
Leg ze op 21 meter en ga eens met galopsprongen spelen.


Ik heb ook genoeg springruiters die oefeningen zien rijden, ook zonder slof maar het is dressuurmatig toch niet te vergelijken vind ik qua verzameling. Dus inderdaad, zijn we het niet eens vrees ik.

Mijn ervaring is juist dat bij het aanleren en rijden van wissels alles wat niet in orde is in de basis keihard naar voren komt. Als je een goed van achter naar voren omhoog gesprongen wissel wilt hebben dan he.

En ja, sommige paarden changeren van nature makkelijker dan anderen. De kwaliteit van de galop en het lichaamsgebruik is daarbij heel belangrijk.

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Focus op: de vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 15:37

Eens met Elisa. :j

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 16:00

Uiteindelijk gaat het om paarden die netjes aan de hulpen zijn en dan kunnen ze alles gewoon als je maar de juiste hulpen op het goede manier geeft.
En dat is voor alle ruiters handig en hopelijk ook het doel, ongeacht wat je met ze doet.

Ayasha schreef:
Het zou al een stuk minder zuur verlopen als er niet eeuwig neer gekeken zou worden op dressuurruiters door zo ongeveer elke tak van de paardensport.

Ik zie hier anders mensen die neerkijken op springruiters en het idee hebben dat die niet dressuurmatig kunnen rijden omdat een wissel in een parcour niet verzameld maar voorwaarts wordt gereden.
Er zijn genoeg springruiters die met gemak een ZZ proef kunnen rijden of zelfs hoger. Ik weet niet waar het idee vandaan komt dat ze geen dressuur zouden gebruiken. Dat is gewoon de opleiding.
Slechte ruiters vind je in alle takken, dat staat los van alles.
Verder gaat het niet om wie het beter doet of makkelijker aanleert, er is een mentaliteitsverschil dat in deze discussie ook naar voren komt.
Bij de dressuurruiter is het meestal wel even een dingetje en bij de springruiter hoort het er gewoon bij, omdat het vroeger noodzakelijk is in hun sport.
En ik denk dat het feit dat de dressuurruiter het om punten doet daarin ook meetelt. Je wilt het goed kunnen tonen, terwijl bij de springruiter het vooral een praktisch nut heeft.
Dat is dus geen waarde oordeel dat de ene ruiter beter of slechter zou zijn (er zijn er ook nog genoeg die het beide doen, of geen van beide), maar niets meer een andere kijk op de oefening.

Elisa2

Berichten: 37312
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 18:22

Ik kijk niet meer op springruiters in ieder geval. Het één is niet perse beter dan het ander. De discussie gaat er om dat de oefening niet te vergelijken is in beide disciplines. Zo lees ik het, ken genoeg zeer kundige en handige springruiters. Ik vind persoonlijk alleen de springdressuur niet hetzelfde als echt dressuur/dressuur zeg maar.
Nu hoeft dat ook niet, je verwacht van springende dressuur ruiters ook niet dat ze een 1.40 parcour technisch helemaal correct rijden.

Op enkele zeer getalenteerde alleskunners na (Ingrid Klimke) bijvoorbeeld. Ook wel leuk om te lezen wat zij zegt over wissels aanleren trouwens.

https://www.dressuur.nl/artikelen/rijte ... mke/13577/

https://www.dressuur.nl/artikelen/rijte ... els/13580/