Vijfvoudig olympiër Fredricson 1e op Wereldranglijst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Vijfvoudig olympiër Fredricson 1e op Wereldranglijst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-21 21:57

Persbericht FEI
Sport

Afbeelding
Vijfvoudig olympiër Peder Fredricson (Zweden) is opgeklommen naar de top van
de Longines Wereldranglijst. Foto: Christophe Taniere/ FEI

Vijfvoudig Olympiër Peder Fredricson uit Zweden heeft voor het eerst in zijn carrière de eerste plek bereikt van de Longines Wereldranglijst. Hij neemt hiermee de leiding over van de Duitser Daniel Deusser, de winnaar van olympisch brons. Hij nam in juni 2021 nog voor de derde keer de leiding, maar staat nu op de tweede plaats.

Fredricson (49), die in de laatste maand omhoog is geschoten van nummer 17 naar nummer 2 in de rankings, een plaats die hij al eerder frequent heeft bereikt, staat nu aan de top van deze elite-lijst met 3015 punten. Hiermee verdient hij verdere erkenning voor zijn constante prestaties dit jaar, met de ene adembenemende rit na de andere.

“Eindelijk! Ik kan bijna niet geloven dat dit echt is. Ik ben er in het verleden een aantal keer zó dichtbij geweest. Nu voelt dit zo ongelooflijk goed”, zegt Peder Fredricson.

“Om de nummer één van de Wereldranglijst te zijn is een doel dat ik een aantal jaar geleden stelde. Op sommige momenten voelde het als het beklimmen van de hoogste berg ter wereld. Ik bereikte elke keer bijna de top, maar viel elke keer weer naar beneden. Het voelt geweldig om eindelijk de top bereikt te hebben en die vlag te kunnen planten.”

“Ik draag deze op aan mijn hele team. We hebben er zo’n lange tijd zo hard voor gewerkt om de nummer één te worden. Het is ook heel speciaal dat dit succes is gekomen met zoveel wedstrijden met verschillende paarden gedurende het hele jaar. Om de eerste plaats te bereiken vraagt meer dan alleen goede paarden, je hebt ook goede eigenaren nodig, goede grooms en een heel toegewijd en hardwerkend team om je heen. Om die reden waardeer ik dit veel meer dan het winnen van slechts één grote wedstrijd in één weekend. Ik ben mijn team erg dankbaar en we gaan dit dan ook samen vieren.”

Zijn prijzenkast bevat onder andere vier olympische medailles, inclusief teamzilver op de Olympische Spelen van Athene 2004 en individueel zilver in Rio 2016, waar hij de enige ruiter was die foutloos bleef in alle zes de ronden. Naast het winnen van individueel zilver bij de Olympische Spelen van Tokio 2020 in augustus van dit jaar, hebben zijn uitzonderlijke prestaties Zweden geholpen aan de eerste olympische gouden teammedaille bij het springen in bijna 100 jaar, 29 jaar nadat hij op zijn 20ste in 1992 zijn olympisch debuut maakte bij de Olympische Spelen in Barcelona. Toen was hij een volleerd eventingruiter - en de jongste ruiter voor Zweden ooit op de Olympische Spelen.

Met zijn trouwe partner H&M All-in werd Fredricson in 2017 Europees Kampioen op zijn thuisgrond in Gothenburg, Zweden, en won er een zilveren medaille met het team. Hij was lid van het Zweedse team dat teamzilver won bij de FEI World Equestrian Games™ 2018 in Tyron, USA en in 2019 bij de FEI World Cup™ Final Gothenburg nam hij voor de ogen van het thuispubliek het brons mee. Recentelijk won hij nog individueel brons bij de Longines FEI Jumping European Championships in Riesenbeck in Duitsland.

In 2016 en 2017 won hij de Athlete of the Year award bij het Zweedse Sportgala. De ‘Jerring Prize’, in Zweden de meest prestigieuze sportprijs, wordt toegekend voor een succesvolle sportprestatie. Hij verdiende deze eer dankzij de stemmen van het publiek, zij plaatsten hem boven de Zweedse voetballer Zlatan Ibrahimovic, de sensationele golfspeler Henrik Stenson en rallycrosskampioen Mattias Ekström. In februari 2019 werd hij door de Zweedse koning Carl XVI Gustaf onderscheiden met de Medal of Honour. Deze maand werd hij met nog drie andere ruiters genomineerd voor de Peden Bloodstock FEI Best Athlete Award, de winnaar hiervan wordt in november bekend gemaakt.

Peder werd geboren in een familie van ruiters, hij startte met rijden toen hij vijf was. Zijn vader Ingvar is dierenarts en ook de voormalige eigenaar van Flyinge, het grootste dekstation in Zweden. Zij broer Jens, ook lid van de Zweedse paardensportelite, reed mee bij de Olympische Spelen in London 2012, maar ook bij twee FEI Jumping World Cup™ finales en de FEI Europese Kampioenschappen in 1997 en 2013. Zijn vrouw Lisen springt ook en reed mee bij de Olympische Spelen in Sydney 2000 en London 2012.

De laatste ranglijst reflecteert sterke optredens van de Zwitser Martin Fuchs, de Brit Scott Brash en de Braziliaan Marlon Modolo Zanotelli, die blijven staan op respectievelijk de derde, vierde en vijfde plaats. In de rest van de top tien is alles wat door elkaar geschud. Steve Guerdat, ook uit Zwitserland, neemt een sprongetje van de tiende naar de zesde plek met 2450 punten, terwijl de Brit Ben Maher terugvalt naar de zevende plek met 2417 punten. De Zweed Henrik von Eckermann is een plekje gezakt naar plaats acht en de Amerikaan Kent Farrington vindt zichzelf terug in de top tien, op de negende plek, slechts 22 punten achter de Zweed. De Belg Jérôme Guery staat deze maand op de tiende plek.

De volledige ranglijst kun je hier bekijken.