Week na bliksemdrama: pijn is nog groot

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Week na bliksemdrama: pijn is nog groot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-21 08:07

*Omroep Brabant
Algemeen

Afbeelding
Foto ter illustratie. Foto door Marjo.

Een week nadat zeven paarden bij een paardenrusthuis in Maarheeze overleden door blikseminslag, is de pijn nog altijd groot bij de eigenaar en zijn gezin. Dochter Maddy (15) verloor haar paard Artoga. Die was al een paar maanden drachtig en verwachtte in april een veulentje. "Dat was gewoon de genadeklap", vertelt broer Jordy.

Het afschuwelijke ongeluk gebeurde een week gelden, op woensdagmiddag. Het weer sloeg om en eigenaar Jack Ogier zag hoe bliksemschichten alle kanten uit vlogen. De bliksem sloeg in en zeven paarden kwamen zo om het leven. Eén daarvan was van zijn dochter.

Maddy kan moeilijk over het ongeluk praten, daarom voert broer Jordy (18) het woord. "We hoorden over het ongeluk toen we allebei nog op school zaten", vertelt hij. "Mijn zusje had via via al gehoord dat er iets mis was bij het bedrijf. Uiteindelijk werd ze gebeld door mijn moeder en die vertelde het slechte nieuws. Maddy ging helemaal kapot. Mijn moeder hoort dat hartverscheurende gehuil nog steeds."

Dat haar Artoga een veulentje verwachtte, maakt de situatie voor iedereen nog pijnlijker. De bevruchting van merrie Artoga was namelijk een cadeau van Maddy’s opa en oma. "Die inseminatie hebben mijn opa en oma betaald. Als Artoga een veulen zou krijgen, hadden we een mooie herinnering. Voor als mijn opa en oma er op een dag niet meer zijn."

Hoewel Jordy zelf geen enorme paardengek is, heeft de gebeurtenis ook hem diep geraakt. "Ik ben kort na het ongeluk samen met mijn zusje gaan kijken bij de paarden. Dat was zo akelig. Het weer was heel onstuimig. Het was donker, het miezerde en waaide. Er lagen allemaal dode, verstijfde paarden op een rij en hun eigenaren zaten er gehurkt en huilend naast. Het leek wel een filmscène. Ik heb er de eerste paar nachten gewoon niet van kunnen slapen."

Om de verdrietige Maddy een hart onder de riem te steken, heeft een goede vriendin van haar moeder een doneeractie opgezet. Zo kan ze straks een nieuw paard kopen. Al staat haar hoofd daar nu nog niet naar. Jordy denkt dat zijn zus tijd nodig heeft.

Wel doet het haar goed om te zien hoeveel mensen meeleven met de familie. Kaartjes en tekeningen van mensen die geraakt zijn door de gebeurtenis. Maar er zijn ook mensen die de schuld bij de familie leggen. "Daar trekken wij ons niks van aan", zegt Jordy. "Paarden zijn buitendieren. Ze horen buiten in de wei. En wat nou als ze binnen in een schuur hadden gestaan? Dan was die in brand gevlogen en konden ze geen kant op. Wij hadden niets anders kunnen doen. Want hoe groot is nou ook de kans dat zoiets gebeurt."

Op de site van Omroep Brabant staat een filmpje over de sfeer bij het paardenrusthuis, kort na het ongeluk. Let op: de beelden kunnen als schokkend worden ervaren, er zijn dode paarden in te zien.

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

Sintara

Re: Week na bliksemdrama: pijn is nog groot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 08:15

Afschuwelijk, ik krijg er helemaal de rillingen van. En je weet inderdaad nooit wat er was gebeurd als je iets anders had gedaan. Bliksem afleiders werken ook maar over een kleine afstand.

Het blijft altijd gevaarlijk :(

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 08:27

pffff wat een nachtmerrie is dit toch. krijg er gewoon tranen van in mijn ogen... Een van de ergste dingen die je mee kan maken als paarden eigenaar

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 09:10

Vreselijk als dit je overkomt en wat triest dat er mensen zijn die de schuld bij de familie leggen. Alsof deze mensen hierom vragen. Heel veel sterkte en kracht toegewenst.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 15:15

Wat vreselijk, en ongelofelijk hoe mensen durven beweren dat het hun eigen schuld is. Dit is ongelofelijke pech, vreselijk voor alle eigenaren en betrokkenen.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 19:08

Afschuwelijk!!
Echt een van de ergste dingen die je als stalhouderij en als paardeneigenaar kan gebeuren denk ik. Ik weet hoe het voelt om je paard te verliezen van het een op andere moment en ik wil alle betrokkenen dan ook heel veel sterkte wensen Y;(

Hoe halen mensen het in hun botte harsens om de schuld bij de staleigenaar te leggen?! Als ze allemaal binnen hadden gestaan waren er waarschijnlijk nog veel meer paarden die het niet hadden overleefd en hadden ze mijn inziens ook nog veel meer geleden. Denk eens na voordat je iets zegt... Het siert namelijk totaal niet! -:(-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 09:13

Ik kan me voorstellen hoe diep ze geraakt zijn..echt afschuwelijk om zo in een keer een hoop paarden kwijt te raken.
Ik hoop dat ze het een beetje kunnen verwerken en een plekje kunnen geven tzt.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 09:22

Vreselijk, er zijn geen woorden voor maar ook vanuit hier heel veel sterkte gewenst. De tekst raakt me en zie het voor me hoe ze daar in de wei bij hun maatje zitten, kippenvel. En heel bizar dat ook hier weer mensen gaan zitten wijzen dat het hun eigen schuld is, bah, bah, bah.

Nogmaals veel sterkte! :knuffel: