Sport

Foto ter illustratie. Foto ©: Richard Juilliart /FEI
Het was een verrassing voor de jonge Canadese Grand Prix-amazone Tanya Strasser-Shostak, dochter van het Canadeese olympische teamlid van 1996, Evi Strasser, dat ze dit weekend 2 extra paarden in de dressuur kon starten tijdens de 2021-editie van Devon CDI-W.
Haar moeder was van plan om te starten en Tanya reisde met haar mee van Canada naar Devon, met 3 paarden. Helaas gooiden de Covid-19 maatregelen roet in het eten.
Tegengehouden bij de grens
Moeder en dochter bereikten de grens tussen Canada en de Verenigde Staten met Tanya's paard, DiCaprio Tyme, en twee van Evi's paarden, Disney Tyme en Déjà Vu Tyme. Bij de grens kregen ze van de douane te horen dat Evi de grens met de VS niet over mocht, omdat ze recentelijk in Europa was geweest.
Evi was in Europa om paarden te kopen, CDIO Aachen te bezoeken en voor familiebezoek in Inzell, Bavaria (Duitsland). Ze was eind september terug in Canada.
De douane had Evi ervan verzekerd dat ze via de lucht wel het land in mocht, dus Tanya vervolgde de 12 uur durende reis naar Devon met 3 paarden in de trailer, terwijl Evi een taxi naar het vliegveld nam en een ticket naar Newark kocht. Helaas werd Strasser weer tegengehouden op het vliegveld. Ze moest een negatieve PCR-test kunnen laten zien om verder te mogen reizen, maar ze kon de documenten niet op tijd krijgen.
Het beste ervan maken
Tanya ging hierdoor niet bij de pakken neerzitten en maakte er het beste van. Ze maakte haar internationale Grand Prix-debuut bij de senioren met Disney Tyme (Diamond Hit x Weltmeyer), de 13-jarige Oldenburger ruin van haar moeder, en de 14-jarige Hannoveraanse ruin Déjà Vu Tyme (Dauphin x Werbellin).
Evi moedigde Tanya aan om haar twee paarden te starten in de dressuur in Devon. Tanya's laatste CDI-start was in maart 2020, toen ze met haar nu 18-jarige Oldenburger ruin Renaissance Tyme (Royal Diamond x Dream of Heidelberg) aan de start verscheen in de Under 25.
"Ik wil benadrukken hoe dankbaar ik ben, want ik weet hoeveel het voor mijn moeder zou betekenen om ze zelf te kunnen rijden", zei Tanya na een hele drukke week in Devon. "Mijn moeder zei 'Doe het! Je kan het!'"
De eerste keer dat Tanya tijdens Devon CDI in de dressuur startte, was als Young Rider met D'Artagnon Le Noir (Don Cardinale), in 2012. Het jonge talent keerde in 2013, 2014, 2015 en 2016 terug, nam toen een pauze en kwam daarna weer terug in 2019, met Renaissance Tyme.
Grand Prix-debuut bij de senioren
Evi had terecht vertrouwen in haar dochter Tanya, met wie ze samen handels- en trainingsstal Good Tym Stables in St. Adele, Quebec runt. Samen met Déjà Vu Tyme, die in eigendom van Erika Murphy en Evi is, reed Tanya naar een tweede plaats in de Grand Prix, met een score van 65,130%. In de Special werd ze vierde, met 62,447%.
Met Disney Tyme, die Tanya omschrijft als "super extravagant en flitsend, werd ze twaalfde in de Prix St. Georges (63,529%) en elfde in de Intermediaire I (64,215%). Ze startte met de 8-jarige Hannoveraan DiCaprio Tyme startte ze in de nationale klasses.
Tanya wijdt haar succes in Devom aan teamwerk, en aan de behulpzaamheid van het team van Dressage of Devon, die haar inschrijvingen omzetten, en aan de andere deelnemers die haar steunden. Een van hen heeft zelfs haar slipjas uitgeleend. Haar moeder coachte haar via Facetime.
"Ze had geen groom of trainer bij zich, voor haar eerste internationale CDI in de Grand Prix en de Grand Prix Special, klasses die ze nog nooit had gestart en op paarden die ze normaal niet rijdt", zegt Evi tegen Eurodressage. "Dat is een hele grote uitdaging. Ik ben heel trots op haar, dat ze dit gedaan heeft en zich niet uit het veld liet slaan."
Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.