Springruiter Andre Schröder een jaar geschorst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Springruiter Andre Schröder een jaar geschorst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-21 08:42

Equnews.nl
Sport

Afbeelding
Andre Schröder, derde van links, is voor een jaar geschorst. Foto © FEI/Hajdu Krisztina

Het FEI-tribunaal heeft besloten de Oekraïense ruiter Andre Schröder te schorsen wegens paardenmishandeling.

Het FEI-tribunaal heeft zijn definitieve beslissing genomen in een zaak van mishandeling van een paard en overtreding van de FEI-gedragscode inzake het welzijn van het paard.

De mishandelingszaak betrof het paard Allegro (FEI ID 104QY43 /GER), gereden door Andre Schröder (FEI ID 10022310 /UKR), tijdens het CSI1* in Samorin, Slowakije 6-9 mei 2021.

FEI Officials rapporteerden aan de FEI dat de atleet voorafgaand aan de Grand Prix-wedstrijd achterpeesbeschermers met scherpe drukpunten op zijn paard gebruikte. Bij nadere inspectie van de peesbeschermers door de Chief Steward, werd zichtbaar dat er aan de binnenkant van de peesbeschermers gaten zaten met daarin scherpe spikes. De atleet veranderde zijn verklaring een aantal keren en kreeg uiteindelijk een gele waarschuwingskaart wegens misbruik van het paard. Na een gedetailleerde beoordeling van de rapporten van de FEI-officials, was de FEI van mening dat de ernst van de overtreding aanvullende sancties rechtvaardigde in overeenstemming met het FEI Algemeen Reglement.

In zijn eindbeslissing heeft het FEI Tribunaal het paard en de atleet gediskwalificeerd voor de betreffende wedstrijd, en de atleet een schorsing van één jaar opgelegd, ingaande op de datum van deze beslissing, 29 september 2021. De atleet is tevens veroordeeld tot een geldboete van CHF 5.000 en een kostenveroordeling van CHF 2.000.

De partijen kunnen binnen 21 dagen na ontvangst van de beslissing in beroep gaan bij het Hof van Arbitrage voor de Sport (CAS)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 08:44

Ongekend :n

Ik vind eigenlijk dat bij dergelijke overtredingen een levenslange schorsing meer gepast is.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 08:46

Ik begrijp het niet… als je scherpe stukken in je achtergetten steekt, dan loopt je paard toch kreupel ipv snelle / hogere sprong? :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 08:47

Pantykous schreef:

Ik vind eigenlijk dat bij dergelijke overtredingen een levenslange schorsing meer gepast is.
Eens. Dit is niet een foutje of een keer je "cool" verliezen, dit is gewoon willens en wetens je paard mishandelen voor je eigen gewin.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 08:50

Nee dat paard loopt niet kreupel maar heeft de scherpe spikes waarschijnlijk al zo vaak gevoeld dat het niet in de buurt van het hout komt.
Vroeger werd er getraind met bareren , omgekeerde bier doppen op balken enz.
Gelukkig verboden maar wanneer deze gast het zelfs op wedstrijd doet dan kun je nagaan wat hij met z’n paarden thuis doet.
Voor dit soort vergrijpen telt maar één maatregel , levenslange schorsing.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:00

Eens, bij dit soort opzettelijke mishandeling past wat mij betreft levenslange uitsluiting, ook vanwege de waarschuwing die daar voor anderen vanuit gaat.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:07

Bareren wordt nog wel eens gedaan, of met de longeerzweep eronder boven de sprong. Stroomdraad over de sprong of stoom op de sporen.
Zware 6 kantige houten balken in de bovenste lepel.
En de mensen die die kappen gebruiken zullen deze thuis ook wel gebruiken.
In mijn jaren als groom heb ik zoveel van deze kloten dingen gezien... Gelukkig niet bij mijn ruiters, ik zou dan ook direct ontslag genomen hebben.

BOTtraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:08

Ik vraag me af hoeveel geld er onderhands betaald is om zo’n gunstige uitspraak te krijgen. Ongekend wat er getolereerd wordt, we leven in 2021, wat een middeleeuwse martelingen dit allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:16

en daar fokken we voor

onkunde en geld een hoogst kwalijke combinatie

Lughnassadh

Re: Springruiter Andre Schröder een jaar geschorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:43

Een jaar maar? Wat een sof.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 10:15

Pantykous schreef:

Ja, levenslang schorsen is in dit geval het beste !!

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 10:26

Schorsen voor een jaar is een (imo zeer matige) sanctie, maar thuis kan hij natuurlijk lekker zijn gang blijven gaan %)

Gelukkig zijn ze er wel achter gekomen, Joost mag weten hoelang hij al op deze manier rijdt (en hij zal vast niet de enige zijn...).

finnyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 10:29

nooit meer te paard zo"n mafkees .

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 10:38

finnyboy schreef:

En nooit meer mogen lesgeven, trainen of wat dan ook…
Ik vind de “boete” trouwens ook een aanfluiting

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 10:55

Poekkie schreef:
Ik begrijp het niet… als je scherpe stukken in je achtergetten steekt, dan loopt je paard toch kreupel ipv snelle / hogere sprong? :o?

Nee, want de pinnen zitten erin. Dus het paard voelt dat pas als hij de balk raakt en leert zo om dat niet te doen.

Absoluut verwerpelijk en wat mij betreft is een levenslange schorsing op z'n plaats. Want als ze dit in het openbaar doen, wat doen ze dan thuis wel niet?

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 11:30

soesie schreef:
finnyboy schreef:

En nooit meer mogen lesgeven, trainen of wat dan ook…
Ik vind de “boete” trouwens ook een aanfluiting

Echt hoor. Als je dit doet dan hou je niet van paarden en zulke mensen moet je weghouden bij de sport.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 11:35

Dit soort mensen mogen ze van mij ongaangekondigd even gaan controleren thuis. Want als dit op een wedstrijd al gedaan wordt....
En bij de eerste beste keer geen paarden meer mogen houden. Idioot.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 12:04

MarliesV schreef:
Dit soort mensen mogen ze van mij ongaangekondigd even gaan controleren thuis.

Goede opmerking. Wielrenners moeten tenslotte ook op willekeurige momenten klaar staan om in een flesje te plassen. Dat is niet voor niets.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 12:06

MarliesV schreef:
Dit soort mensen mogen ze van mij ongaangekondigd even gaan controleren thuis. Want als dit op een wedstrijd al gedaan wordt....
En bij de eerste beste keer geen paarden meer mogen houden. Idioot.

precies, en levenslang wedstrijd verbod. Zulke lui horen niet op wedstrijd, nooit meer.
Helemaal voorbedacht uit kienen hoe je een paard pijn kunt doen...bah bah.