Paardenverzorger (17) blijkt paardendealer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Paardenverzorger (17) blijkt paardendealer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-21 15:30

De Hoefslag.nl
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap

De Antwerpse politie en het parket doen onderzoek naar een 17-jarige jongeman uit Herselt, België. Hij wordt ervan verdacht paarden te hebben verkocht achter de rug van de eigenaren om.

Verzorging, training of gewoon een plekje op een van zijn weides, dat bood hij aan. Inès Vleugels huurde bij de jongeman, die zich bij het eerste contact voordeed als meerderjarige, een weide voor haar minipaardjes. Op een dag bleken er plots drie paardjes verdwenen.

Eén kon ze ophalen in Zandhoven, de andere twee waren verkocht aan dierenhandelaars. De ene weigerde het paardje terug te geven, de andere eiste de aankoopprijs.

Lees de rest van het artikel hier.

marley93

Re: Paardenverzorger (17) blijkt paardendealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 15:33

Bizar. En volgens mij is het zo dat (in NL in ieder geval) je dan als echte eigenaar geen poot hebt om op te staan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 15:36

O wat erg! Een nachtmerrie.Hoe komt die persoon erbij!Had hij de paspoorten van de paarden ook? In Nederland moet je die afgeven aan de stalling.Dat vergemakkelijkt dit soort praktijken.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 15:36

jeetje zeg, dat is toch wel een nachtmerrie als paardeneigenaar

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 15:37

Pfft dit heb ik vaker gehoord bij paarden in de opfok ergens weg die zogenaamd overleden waren. Vreselijk, het zou je paard maar zijn.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 15:41

En andersom ook: dat je blij bent met je nieuwe paard, komt er ineens iemand aan met de mededeling dat ze van hem of haar gestolen zijn.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 15:55

marley93 schreef:
En andersom ook: dat je blij bent met je nieuwe paard, komt er ineens iemand aan met de mededeling dat ze van hem of haar gestolen zijn.

Als jij ter goeder trouw hebt gekocht mag je het paard houden.
Maar daarmee benadeel je dan weer de echte eigenaar. Jij moet dan maar als koper weer je geld weten terug te krijgen van de dief en dat is meestal een kale kip waar je niet van kan plukken.

Hoe dan ook, alleen maar verliezers.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 16:23

Wat vreselijk, En slecht geregeld, moet zij nu haar eigen paard terug kopen? Krijgt ze de ander niet terug? Bizar....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 17:11

Copycat die dacht snel geld te verdienen?

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 17:46

ingvdh schreef:
marley93 schreef:

Als jij ter goeder trouw hebt gekocht mag je het paard houden.
Maar daarmee benadeel je dan weer de echte eigenaar. Jij moet dan maar als koper weer je geld weten terug te krijgen van de dief en dat is meestal een kale kip waar je niet van kan plukken.

Hoe dan ook, alleen maar verliezers.

Tuurlijk mag dat, maar ik zou er zelf een behoorlijk zure smaak van in mijn mond krijgen.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 19:52

Wat ontzettend vreemd dat de nieuwe eigenaar het paard dan mag houden. >;)
Als ik ter goeder trouw een gestolen auto koop, mag ik die dan ook houden? Volgens mij mag ik in dat geval nog blij zijn niet als heler aangemerkt te worden en staat zo de politie op mijn stoep.
Wat maakt het anders bij dieren?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 20:07

Het is ook wat genuanceerder:
Citaat:
Wat kun je doen als jouw dier is gestolen en daarna is doorverkocht?
Als jouw dier is gestolen en daarna doorverkocht heb je drie jaar de tijd om het dier terug te eisen van de nieuwe eigenaar. Indien de nieuwe eigenaar het dier niet wilt teruggeven, dan zul je naar de rechter moeten om jouw dier terug te krijgen. Of dit lukt, hangt af van de omstandigheden van het geval. Indien het dier is doorverkocht, dan weet de nieuwe eigenaar vaak niet dat het dier was gestolen. De koper is te goeder trouw als hij geen enkel vermoeden kon hebben dat het dier was gestolen. Ben je als koper te goeder trouw? Dan zul je in principe worden beschermd. Alleen als je kunt bewijzen dat de nieuwe eigenaar bij de koop van het dier wel degelijk had kunnen weten dat het dier was gestolen, dan kun je jouw dier wellicht terug krijgen. Het zal vaak erg moeilijk zijn om dit te bewijzen. Uiteindelijk moet de rechter beslissen wie de eigenaar van het dier is.

Als de koper van het dier niet te goeder trouw is, dan kan het zijn dat hij zich schuldig maakt aan heling. Dit is het geval indien de koper had kunnen weten dat hij een gestolen dier kocht. Er mag van je verwacht worden dat je enig onderzoek doet naar de verkoper, doorvraagt en oplettend bent. Als je dat als koper niet bent, dan kun je strafrechtelijk worden vervolgd. Heling bij dieren is vaak echter erg moeilijk aantoonbaar. Bij dieren die verplicht geïdentificeerde en geregistreerd zijn, zoals paarden en honden, is heling wel beter aantoonbaar. Indien je in dat geval bij de koop niet hebt gevraagd naar het paspoort of de chip dan zul je later moeilijk aan kunnen tonen dat je te goeder trouw was.

Voorbeeld
Als haar paard wordt gestolen uit de stal, is Ineke daar kapot van. Als zij een paar maanden later bij een wedstrijd gaat kijken, ziet zij tot haar verbazing haar paard ineens in de bak lopen. Na afloop van de wedstrijd spreekt ze de eigenaar hierop aan. De nieuwe eigenaar beweert nergens wat vanaf te weten en zegt dat zij het paard eerlijk heeft gekocht. Ineke gaat naar de rechter om haar paard terug te krijgen. Al snel blijkt dat het paard geregistreerd staat op naam van Ineke. De nieuwe eigenaar had dus kunnen weten dat de verkoper niet de rechtmatige eigenaar van het paard was. De rechter oordeelt dat het paard eigendom is van Ineke.

In bovenstaand voorbeeld heeft de dief het paard verkocht aan een derde. Houdt de dief het paard zelf? Dan heb je twintig jaar de tijd om het dier terug te eisen van de dief.

Bron: https://www.advocaatzoeken.nl/dierenrecht/eigendom

Dit gaat weliswaar over Nederland. Hoe het in België zit, weet ik niet.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 20:20

beert schreef:
Het is ook wat genuanceerder:
Citaat:
Wat kun je doen als jouw dier is gestolen en daarna is doorverkocht?
Als jouw dier is gestolen en daarna doorverkocht heb je drie jaar de tijd om het dier terug te eisen van de nieuwe eigenaar. Indien de nieuwe eigenaar het dier niet wilt teruggeven, dan zul je naar de rechter moeten om jouw dier terug te krijgen. Of dit lukt, hangt af van de omstandigheden van het geval. Indien het dier is doorverkocht, dan weet de nieuwe eigenaar vaak niet dat het dier was gestolen. De koper is te goeder trouw als hij geen enkel vermoeden kon hebben dat het dier was gestolen. Ben je als koper te goeder trouw? Dan zul je in principe worden beschermd. Alleen als je kunt bewijzen dat de nieuwe eigenaar bij de koop van het dier wel degelijk had kunnen weten dat het dier was gestolen, dan kun je jouw dier wellicht terug krijgen. Het zal vaak erg moeilijk zijn om dit te bewijzen. Uiteindelijk moet de rechter beslissen wie de eigenaar van het dier is.

Als de koper van het dier niet te goeder trouw is, dan kan het zijn dat hij zich schuldig maakt aan heling. Dit is het geval indien de koper had kunnen weten dat hij een gestolen dier kocht. Er mag van je verwacht worden dat je enig onderzoek doet naar de verkoper, doorvraagt en oplettend bent. Als je dat als koper niet bent, dan kun je strafrechtelijk worden vervolgd. Heling bij dieren is vaak echter erg moeilijk aantoonbaar. Bij dieren die verplicht geïdentificeerde en geregistreerd zijn, zoals paarden en honden, is heling wel beter aantoonbaar. Indien je in dat geval bij de koop niet hebt gevraagd naar het paspoort of de chip dan zul je later moeilijk aan kunnen tonen dat je te goeder trouw was.

Voorbeeld
Als haar paard wordt gestolen uit de stal, is Ineke daar kapot van. Als zij een paar maanden later bij een wedstrijd gaat kijken, ziet zij tot haar verbazing haar paard ineens in de bak lopen. Na afloop van de wedstrijd spreekt ze de eigenaar hierop aan. De nieuwe eigenaar beweert nergens wat vanaf te weten en zegt dat zij het paard eerlijk heeft gekocht. Ineke gaat naar de rechter om haar paard terug te krijgen. Al snel blijkt dat het paard geregistreerd staat op naam van Ineke. De nieuwe eigenaar had dus kunnen weten dat de verkoper niet de rechtmatige eigenaar van het paard was. De rechter oordeelt dat het paard eigendom is van Ineke.

In bovenstaand voorbeeld heeft de dief het paard verkocht aan een derde. Houdt de dief het paard zelf? Dan heb je twintig jaar de tijd om het dier terug te eisen van de dief.

Bron: https://www.advocaatzoeken.nl/dierenrecht/eigendom

Dit gaat weliswaar over Nederland. Hoe het in België zit, weet ik niet.

Bedankt voor de opheldering, dit is wel interessant om te weten. Blij dat ik mijn paard op naam heb staan.
Het was toch ook zo dat het paspoort geen eigendomsbewijs is, maar betaalde rekeningen van een jaar wel kunnen worden aangedragen als bewijs, of is dat een fabel?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 20:36

Hoe dan? Stonden de paarden niet op haar naam? Of is het in België niet verplicht om paarden op jouw naam te registreren?

Hier wordt alles (wat gechipt wordt) in een centrale databank op jouw naam geregistreerd. Bij verkoop moet de verandering van eigenaar zowel door koper als verkoper ondertekent worden.

Paspoorten moeten hier ook op stal (bij paard) blijven maar dat is verder geen eigendomsbewijs.

Uiteraard kan er altijd wel ergens gesjoemeld worden maar een paard zonder medeweten van eigenaar verkocht? Dan kan de geregistreerde eigenaar die gaan terugeisen.
Je moet hem alleen wel vinden en als ze naar het buitenland versluisd worden kan het moeilijk worden.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 20:50

Thioro schreef:
Hoe dan? Stonden de paarden niet op haar naam? Of is het in België niet verplicht om paarden op jouw naam te registreren?

Hier wordt alles (wat gechipt wordt) in een centrale databank op jouw naam geregistreerd. Bij verkoop moet de verandering van eigenaar zowel door koper als verkoper ondertekent worden.

Dat is toch nog maar sinds kort? Staat niet bij wanneer dit gebeurd is.

Heb eerder zo’n verhaal gehoord. Hoe dan ook. Vreselijk voor de oude en nieuwe eigenaren. Bah, hoe bedenkt iemand het.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 20:57

Je moet aannemelijk kunnen maken dat het paard van jou was. Als de chip op jouw naam staat en je hebt aangifte bij de politie gedaan, dan is het voor de rechter best aannemelijk al. Het is dan misschien geen bewijs van eigendom, maar je kan ook weer niet een willekeurig paard op je naam zetten.

Ook als je dierenartsrekeningen hebt van je paard ofzo, is het aannemelijker dat het paard van jou is. Tenzij je natuurlijk geld teveel hebt en je willekeurige rekeningen van anderen gaat betalen :-)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 21:15

san4nie schreef:
Thioro schreef:

Dat is toch nog maar sinds kort? Staat niet bij wanneer dit gebeurd is.

Heb eerder zo’n verhaal gehoord. Hoe dan ook. Vreselijk voor de oude en nieuwe eigenaren. Bah, hoe bedenkt iemand het.

Euhm, sinds 2004 ofzo werd chippen en bijkomende registratie verplicht.
Als die paardenverzorger nu 17 is, werd hij net geboren wanneer het chippen in opmars kwam.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 22:50

Die claim van de eerste eigenaar is gemiddeld genomen best wel sterk. Slechts indien de tweede koper (die dus van de dief koopt, maar dat niet weet) koopt van een professionele partij (die van de handel in die goederen, in casu dus in paardenhandel) zijn werk maakt en daar ook een professionele bedrijfsruimte voor heeft van waaruit deze verkoop is gedaan, wordt hij of zij beschermd. In dat geval mocht je ervan uitgaan dat het in orde was. Bovendien geldt daarbij ook de onderliggende gedachte dat de eerste eigenaar zich dan tot die professional kan wenden in verband met verhaalsmogelijkheden. Dit geldt gedurende drie jaar nadat het paard gestolen is (artikel 3:86 lid

in alle andere gevallen kan je als koper je paard bij de nieuwe eigenaar opeisen en is het aan de nieuwe eigenaar om verhaal te zoeken bij degene van wie je gekocht hebt.

Dus nee, het is niet zo dat je in nederland als bestolen eigenaar meestal achter het net vist. Hoe dat in België zit, weet ik niet

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 06:35

Thioro schreef:
Euhm, sinds 2004 ofzo werd chippen en bijkomende registratie verplicht.
Als die paardenverzorger nu 17 is, werd hij net geboren wanneer het chippen in opmars kwam.

Oh sorry. Ik dacht dat je die registratie bij de rvo bedoelde.

IbbelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 08:02

In België bestaat die centrale database al veel langer, je moet ook een 'mutatieformulier' bij verkoop hebben dacht ik (soort kenteken deel 3 van auto's). Dus ik vermoed dat je als koper van een gestolen paard toch wel argwaan had moeten hebben als dat soort dingen missen. Paspoort zal er mogelijk wel bij zijn geweest, dat hoort tenslotte bij het paard te blijven...

Ik vind de titel trouwens wel erg eufemistisch, knul is geen paardendealer, het is een ordinaire paardendief :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 08:28

Thioro schreef:

De chip normaal wel, maar hoe vaak wordt er wel niet gezegd (ook op Bokt) dat paspoort op naam zetten niet uitmaakt want het is geen eigendomsbewijs. En al sinds ik die uitspraak hoor, denk ik telkens: ja, 1 document op zich zal niet veel waarde hebben, maar als je document na document na document kan voorleggen met jouw naam op (paspoort, koopcontract, facturen, stalcontract,...) dan zal een rechter in een zaak als dit dat zeker meenemen in zijn oordeel.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 08:33

Ibbel schreef:
In België bestaat die centrale database al veel langer, je moet ook een 'mutatieformulier' bij verkoop hebben dacht ik (soort kenteken deel 3 van auto's). Dus ik vermoed dat je als koper van een gestolen paard toch wel argwaan had moeten hebben als dat soort dingen missen. Paspoort zal er mogelijk wel bij zijn geweest, dat hoort tenslotte bij het paard te blijven...

Ik vind de titel trouwens wel erg eufemistisch, knul is geen paardendealer, het is een ordinaire paardendief :D

Die mutatieformulier bij verkoop heb ik echt al meer weten minder gebruiken dan wel. Persoonlijk vind ik het document en zijn wettelijk kracht zo onduidelijk in België, dat het mij niet verbaasd dat dat niet altijd in orde. Ook als 'handelaar' moet je niet altijd die wijzigingen doorgeven (minder dan 30 dagen paard in bezit, hoeft geen mutatie te zijn)

Nu is dit verhaal echt wel heel speciaal. Ik heb het zien ontplooien op facebook in een verkoopgroep, en daar zijn foto's van uitgemergelde paarden en een dode pony die verstopt was voorbij gekomen. ik hoop dat hij gestraft wordt, maar daar mogen ze nog een jaar met wachten. Dan is hij 18 en kan hij als volwassene beticht worden

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 08:56

Wat een nachtmerrie voor de eigenaars.

Mijn paard en pony waren in bruikleen gegeven en op een dag las ik notabene op facebook dat mijn prachtige, nog jonge paard (15), dood was. Contact met de bruiklener lukte niet, ze was al een aantal keren verhuisd en niemand wist waar ze woonde. Ze had mij overal geblockt. Heb de pony nog net kunnen redden (dankzij een tip) van de slager, die kwam doodziek terug. Of mijn paard wel of niet echt dood was? Ben er maanden mee bezig geweest om erachter te komen, heb echt dag en nacht zitten zoeken op internet en zitten bellen. Na ruim drie maanden kwam ik erachter dat hij inderdaad dood was. Waaraan hij is gestorven zal ik nooit weten.
Ik kan me dus heel goed voorstellen hoe vreselijk dit is voor de eigenaars. Je doet zoiets in goed vertrouwen en het komt toch niet in je op dat er zoiets zal gebeuren?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:05

Rivano schreef:
Wat ontzettend vreemd dat de nieuwe eigenaar het paard dan mag houden. >;)
Als ik ter goeder trouw een gestolen auto koop, mag ik die dan ook houden? Volgens mij mag ik in dat geval nog blij zijn niet als heler aangemerkt te worden en staat zo de politie op mijn stoep.
Wat maakt het anders bij dieren?

Als je als heler wordt aangemerkt door de politie is bewezen dat je niet te goeder trouw bent.
Het is natuurlijk altijd lastig te bewijzen, maar als je bv een product hebt gekocht voor een "te mooi om waar te zijn"-prijs waarbij je eigenlijk kunt weten dat het geen zuivere koffie is, dan loop je wel de kans als heler te worden gezien.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:16

Waarom bestaat er van het paarden paspoort niet een deel 1 en deel 2?
Net zoiets als bij een kentekenbewijs van een auto.
Het ene deel blijft dan op stal bij het paard, het andere deel bij de eigenaar.
Als het paard verkocht wordt, zijn beide documenten nodig.
Daarvoor hoef je het paard nog niet eens op je naam te registreren (want dat maakt je nu ook nog geen eigenaar).
Het eigenaarsgedeelte van het paspoort moet je dan dus nooit uit handen geven, net zoals je kopie deel 3 van het autokenteken, goed en veilig bewaren.

Als 1 van de documenten bij verkoop niet aanwezig is, dan kun je vermoeden dat er iets niet klopt.
Als je een auto koopt, wil je ook alle papieren erbij.