Sport

De bondcoaches van alle deelnemende landen tijdens de loting. Foto: Lukasz Kowalski/ FEI
Team België mocht als eerste starten bij de Longines FEI Jumping Nations Cup™ 2021 vrijdagavond in de Real Club de Polo in Barcelona, Spanje.
De loting vond donderdag plaats, met de FEI Jumping Director Marco Fuste en de CSIO Barcelona Show Director Daniel Giro die de eer op zich namen. De startvolgorde voor de eerste ronde is als volgt: 1. België, 2. Duitsland, 3. Groot-Brittanië, 4. Ierland, 5. Italië, 6. Frankrijk, 7. Spanje, 8. Canada, 9. Brazilië, 10. Oezbekistan, 11. Nederland, 12. Zweden, 13. USA, 14. Noorwegen, 15. Zwitserland.
Als eerste starten is nooit ideaal, voor geen enkel Nations Cup team, omdat zijn geen enkele informatie hebben over hoe het gaat in het parcours, maar dat baart de Belgische Chef d’Equipe Peter Weinberg geen zorgen.
“We hebben een goed team hier, Nicola Philippaerts met Katanga, Niels Bruynseels met Deluxe, Jerome Guery met Quel Homme en Gregory Wathelet met Nevados als vierde starter. Dus zelfs nu we als eerste starter zijn geloot, hoop ik dat we het erg goed kunnen doen in de competitie”, zegt hij vol zelfvertrouwen.
Alle teammanagers spreken hun vreugde uit om weer terug te zijn op de locatie waar in 1992 bij de Olympische Spelen het springen plaatsvond en welke ook sinds 2003 de thuisbasis is voor de FEI Nations Cup™ finales. De charme van de poloclub, die is gelegen in een van de meest populaire steden van Europa, is met geen andere te vergelijken.
Uitdaging
Team Canada lootte de achtste startplek en hun manager, Mark Laskin, kijkt uit naar de uitdaging. “Ik ben erg blij om terug te zijn in Barcelona. Dit is met recht een van mijn favoriete competities van het jaar!”, zegt hij. “Geen van onze ruiters heeft ooit op dit niveau gereden, dus ik hoop dat het een positieve ervaring wordt. We gaan het morgenavond wel zien!”, voegt hij toe.
Frankrijk heeft in Barcelona in de afgelopen 18 jaar drie keer gewonnen, in 2003, 2004 en 2013. De Franse teammanager Thierry Pomel is blij met de zevende startplaats voor zijn team, “omdat we enkele sterke teams voor ons hebben, dus wij krijgen dan goede informatie”, legt hij uit.
De Britse Di Lampard zegt “het is geweldig om weer terug in Barcelona te zijn, dit is vorig jaar zeker gemist! We hebben een team dat snel ervaring opdoet – Holly Smith zal onze eerste ruiter zijn, gevolgd door Emily Moffitt, Harry Charles en met de zeer ervaren John Withaker als vierde. Dus wij kijken erg uit naar de geweldige sport hier in de komende dagen”, zegt hij.
Team Duistland heeft met vijf stuks het grootste aantal overwinningen in de Nations Cup Finales in Barcelona, inclusief een drie op een rij tussen 2006 en 2008. Hun laatste was in 2016.
“Het is heerlijk om weer hier te zijn, op deze prachtige plaats. Het was geweldig weer vandaag en er hing een prachtige sfeer, totdat Marco ons op de tweede startplek lootte!”, grapt Otto Becker.
“Maar geen zorgen”, voegt hij vol overtuiging toe. “We hebben eer erg goed team hier, bestaande uit Christian Ahlmann, Daniel Deusser, David Will en Andre Thieme, met Kendra Brinkop als onze jonge amazone op de nummer 5. Dus we kijken er naar uit en we zullen ons best doen”.
Positief
De Italiaan Duccio Bartalucci is positief gestemd, omdat zijn team als vijfde mag starten. En vijf is zijn geluksnummer. “We starten met nieuwe paarden en nieuwe ruiters hier, dus dit wordt niet makkelijk voor ons. Maar ik hoop dat ons team een goed resultaat gaat neerzetten”, zegt hij.
De Nederlandse bondscoach Rob Ehrens geeft toe dat zijn grootste probleem was om een team samen te stellen. Want heel veel van zijn ruiters wilden dit weekend wel meedoen. “We hebben een sterke selectie voor Nederland omdat iedereen wel naar Barcelona wilde komen. Maar ik heb de leiding daarover, dus we hebben een paar nieuwe mensen hier zoals Sanne Thijssen, die het geweldig heeft gedaan in Aken (Duitsland) en waarvan ik denk dat zij in die flow zit. We hebben Willem Greve met de wat oudere Carambole die in geweldige conditie is, dan hebben we Harrie Smolders met Monaco en Maikel van der Vleuten met zijn het paard waarmee hij individueel brons won in Tokio (Beauville Z). Dus we hebben denk ik een sterk team, het is geweldig om hier te zijn en we gaan ons uiterste best doen!” zegt hij vastberaden.
De Noorse Chef d’Equipe, Mikael Kolind, zegt dat hij en zijn team er trots op zijn om hier weer terug te zijn. We zijn maar een klein land tussen al deze grote landen en ons doel is om ook volgend jaar in de Division 1 te mogen blijven.” Hij geeft vandaag toe dat hij niet zoveel druk voelde om zijn selectie te kiezen want hij “hoefde elke keer maar één ruiter te kiezen, omdat hij een hele familie hier heeft!”, refereert hij aan het trouwe Noorse teamlid Geir Gulliksen en zijn zoon en dochter, Johan-Sebastian en Victoria, die opgesteld staan naast Marie Valdar Longem. “We kijken uit naar de komende dagen!”, voegt hij eraan toe.
De Zwitser Michel Sorg was er blij dat zij de 15e startplek geloot kregen. Als laatste starter is zijn land in een benijdenswaardige positie en hij weet dat hij een krachtig team heeft met Elian Baumann (Campari), Bryan Balsiger (TwentyTwo des Bisches), Steve Guerdat (Victorio Des Frotards), Martin Fuchs (Chaplin) en Edwin Smits (Farezzo).
Verheugd
En Zweedse Chef d’Equipe Henrik Ankarcrona was ook verheugd met de 12e startpositie. “Dit is een van de grootste shows van het jaar en we zijn zo blij weer terug te zijn. Ik denk dat ik een ervaren team heb met Malin Baryard, Rolf-Goran Bengtsson, Henrik von Eckermann, Angelie von Essen en Angelica Augustsson, dus we gaan er sterk in en we zien wel daar dit ons brengt!” zegt de man wiens land genoeg heeft om zich goed over te voelen na de glorieuze gouden medaille bij de Olympische Spelen in Tokio 2020 nog maar twee maanden geleden.
Team USA is geloot als dertiende en teammanager Robert Ridland is in een opgewekte stemming. “Bedankt dat we hier allemaal in Barcelona mogen zijn en bedankt dat jullie hetzelfde weer hebben als dat ik in Californië heb achtergelaten. Het wordt perfect als dit zo doorgaat!”, zegt hij. “We hadden recentelijk een aantal 20-jarigen in ons team en ook nu hebben we drie twintigers in Spencer Smith, Michael Hughes en Lillie Keenan. We hebben ervaren ruiter die land niet in ons team gezeten heeft, Schuyler Riley en ons boegbeeld is de amazone Laura Kraut”, legt hij uit.
De verdedigende kampioenen uit Ierland, geleid door Michael Blake, zullen als vierde in de arena komen als de actie begint om 20:00 uur lokale tijd vrijdagavond. “We hebben een team met jeugd en ervaring – Denis Lynch en Darragh Kenny hebben ervaring, maar voor de andere drie – Michael Duffy, Michael G Duffy en Eoin McMahon – zal het hun eerste keer zijn dat ze op dit niveau springen. Het is geweldig om weer terug te zijn in Barcelona, waar we in 2019 wonnen, en we willen ook dit jaar weer een hele goede prestatie leveren”, zegt hij.
Maar slechts acht van de 15 deelnemende landen zal zich kwalificeren voor de beslissende ronde van de Longines FEI Jumping Nations Cup™ 2021 finale op zondag. En met zoveel teams van topklasse wordt het een machtige strijd vanaf de start.
Hier wil je geen hoefafdruk van missen!
Voor meer informatie, kijk op de website https://csiobarcelona.com/