[BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 17:15

DuoPenotti schreef:
Boeren wijsheid staat voor mij niet gelijk aan harde hand.
Ook niet aan geen tandarts laten komen of wat je ook opnoemt zoals zand koliek. Wat heeft dat er mee te maken???
Maar nuchter naar het paard kijken en zo zien wat hij nodig heeft.
Ja dat kan een ruk aan het touw zijn, maar net zo goed een rustig woord met iemand die leiderschap toont en er naast loopt.


Ik ken boeren wijsheid, hoor die boeren wijsheid dikwijls, dus daar komt het vandaan.

Echt alles wat je doet of aangeeft wat nodig is, is boekjeswijsheid. Alles is onzin. Dus ja, behandelen voor zand, gebitten laten nakijken, vaccineren, mestonderzoek/ontwormen, giftige planten verwijderen etc etc.

Een ruk aan het touw is nooit effectief. Ik ken mensen die aan een touw rukken en die moeten dat dagelijks doen, omdat ze er niks mee bereiken. Zelfde als het schreeuwen wat je veel meemaakt.

Ik had een klant die vreselijk aan het touw/halster trok. Die was overgestapt naar een hengstenketting, want paard dit en dat. Stal waar ze stond liep al met het paard en een zweep om het buiten te zetten. Het werd alleen van kwaad tot erger.
Mensen werden boos en gefrustreerd. Juist door de aanpak leerde het paard alles wat negatief was aan het meelopen, naar buiten brengen etc.
Daar zijn we mee aan de slag gegaan. Ik volg geen strroming, geen goeroe, maar we staan anno 2021 niet meer stil in het stenen tijdperk.

Boerenwijsheid werkt alleen als het wijsheid is en geen stug vasthouden aan wat ooit was, onwetendheid, gemak en frustratie van de mens, onervarenheid, stilstaan etc.

DuoPenotti

Berichten: 29778
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 17:32

@sp

Alle die ik ken vaccineren, halen juist onkruid uit de wei, nu tegenwoordig is juist meer in kruiden in de wei, laten ook de da naar gebit kijken en ontwormen. Dus nee herken echt niets.
Maar nee gaan niet 1001 supplementen voeren en ja als een paard drammerig is volstaat een juiste ruk wel degelijk, werkt het niet is het verkeerd getimed. En DAT is juist wat je van hen leerde. Voelen, kijken, wat is nodig. Niet zweven, nee gewoon met de aard van het paard. 1 die bang was kreeg echt geen rukje.
Nee, zo ken ik boeren wijsheid niet...totaal niet zelfs. Dus ga daar dan ook niet in verder met je :)

@Gini
eens.
Diploma's zeggen wat dat betreft niets.
Daarom begon ik over zeer basis welzijnsregels. Niet over gedrags/rij regels.
Dat minimum is voor elk paard wel nodig. Meer ja graag zelfs :)
Maar als dat al niet meer haalbaar is.... dan lijkt me dat niemand kan ontkennen dat het niet paardwaardig is.

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 17:37

Zelf heb ik al langer geleden een enorme ommezwaai gemaakt...toen ik wegens (gezondheids) omstandigheden moest stoppen met rijden. Ik merkte toen pas dat rijden eigenlijk een verslaving is. Het maakt gelukshormonen aan en zonder dat is het leven een stuk zwaarder. Ik viel in een gat, had letterlijk hartepijn en ik droomde elke dag dat ik weer op een paardenrug kon zitten.
Maar na een half jaar maakte de afkickverschijnslen plaats voor bewustwording...

De dingen waar ik heel anders naar ben gaan kijken:
Ik vind een paard in een trailer stoppen niet meer de normaalste zaak van de wereld.
Laat staan uren op een concours terrein wachten tot de baas vindt dat ze naar huis wil.
Ik wil geen ijzer meer in de paardenmond.
Ik wil geen sporen meer aan mijn voet.
Ik wil mijn paard geen domme dingen leren zoals; een hulp is gelijk reactie anders versterk ik hem.
Ik wil niet dat een paard precies doet wat ik wil.
De manier van (hoe het bij veel paarden gaat) beleren vind ik raar; elk paard vindt het erg om uit zijn vertrouwde omgeving gehaald te worden en dan voor zoiets spannends als beleren breng je het paard naar een vreemde stal, vreemde mensen. Als er nou eerst tijd was voor kennismaken en grondwerk (wat gelukkig steeds vaker gebeurt), maar vaak is het longeren met zadel en hup erop en bit er ook al in.
Paarden die gelijk in een houding worden gedwongen, die zo nooit leren op eigen benen te lopen.
De keuring waar paarden met de zweep rond worden gejaagd.
Keuringen en veilingen waar veulentjes uit de wei worden getrokken.
Met je paard naar de keuring en dan voor dat ene moment, benen en staart scheren, op stal zetten terwijl ze normaal buiten lopen en op dieet zetten...
Bizar dat paarden de wereld over worden gevlogen voor 1-2 of hooguit drie proefjes.
De metershoge hindernissen waar ze overheen moeten springen, met al het geruk in de mond.
De dressuur waarbij de voorbenen steeds hoger moeten, waardoor paarden met holle ruggen gaan lopen en waarbij de achterbenen niet meer meekomen.

Of we helemaal moeten stoppen? Ik denk uiteindelijk dat rijden op den duur misschien verboden gaat worden. Maar er is denk ik nog zoveel tussen nu en niks. Niet alleen bij de sport maar ook bij de amateur. Een goed zadel is bijvoorbeeld van groot belang...maar daar hebben de meesten geen geld voor (over). Belangrijker zijn de dure kleding, dekjes en andere uiterlijkheden waar een paard niks aan heeft. Ik kocht ook eerst tweedehands zadels en legde ook een zadel op verschillende paarden. Een aangepast zadel was een rib uit mijn lijf, maar een paard heeft er recht op...en een ruiter trouwens ook.

Verder denk ik dat er veel winst te behalen is in de sport. Stang en trens verbieden en meer gaan jureren op juiste biomechanica. Het thuis rijden van proefjes stimuleren en geen wedstrijden meer waarbij paarden de wereld over moeten reizen. Laat paarden zoveel mogelijk thuis in hun vertrouwde omgeving.

Met mijn nieuwe (groene) paard ben ik vooral bezig gegaan met werk aan de hand en lange lijnen. Het is zo ontzettend leuk om te doen, dat ik het rijden niet eens echt miste. Met werk aan de hand heb ik haar lichaam soepeler, sterker en recht gerichter gemaakt. Daarna ben ik er pas op gaan zitten met touwhalster en leadrope...En ben haar gaan beleren in alle rust en vrijheid...losse teugels en als zij links wilde gingen we links en als ik rechts wilde vroeg ik haar of ze rechts wilde. En soms gaan we dan nog even links en dan weer proberen naar rechts. Zelfs als ik op wil stappen vraag ik toestemming...Ja, wie had dit ooit gedacht. Had je me dit 5 jaar geleden gezegd dan had ik je voor gek verklaard. Maar het is zo'n verademing om samen te werken met mijn paard, het geeft het ultieme gevoel van teamwerk, van samen-een en van respect voor elkaar.

Ik denk dat als je je eigen belangen volledig uit kan schakelen pas echt kan gaan zien wat een paard nodig heeft.

Soms sluipt er bij mij ook nog wel eens een ego dingetje in, maar ben me daar van bewust en dan probeer ik mezelf erop aan te spreken..

Henrike5

Berichten: 779
Geregistreerd: 26-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 18:10

Lastig ik herken het wel in je goed geschreven stuk en denk dat als we op de huidige voet doorgaan de wedstijdsport zal verdwijnen.

Er zijn veel dingen die anders kunnen en iedereen denkt weer anders.
Toch merk ik dat mijn paard profijt heeft van zijn trainingen. Toen ik hem net had kon hij niet helemaal omrollen en een sprint in de wei met een bochtje haalde hij niet dan ging hij onderuit... Na fysio tandarts en veel trainen kan hij het wel weer, sterker nog vandaag kwam de dierenarts en vertelde dat hij zo positief is veranderd. Niet alleen zijn spieren maar ook zijn blik zo 'tevreden'. Dus ik denk dat in zijn geval de training bijdraagd aan zijn welzijn in zijn verdere dagelijkse leven. Ik kijk met de mensen om mij heen wat hij nodig heeft en pas mij daarop aan gaande weg leer ik steeds meer hoewel ik altijd wenste dat ik de kennis en kunde eerder had

Nynkex01
Berichten: 1128
Geregistreerd: 05-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 18:37

rien10 schreef:
We gaan op een vluchtdier zitten. Hangen leren riemen, ijzeren delen plakken leer aan en om. We pakken de benen in met lappen plastic.
Vervolgens gaan we wedstrijden doen in wie zijn benen het mooiste optilt en het meest elegant naar voren kan zetten. Of wie het beste over een kunstmatig hek kan springen. Of wie het hardste kan rennen met iemand op zijn rug.
Het blijft raar.


Idee met die wedstrijden waar een paard z’n benen zo mooi optilt, is dat er gekeken wordt naar welk paard het gezondste bewegingspatroon heeft en het beste in balans loopt waardoor die geen blessures oploopt. Althans, dat is de bedoeling volgens mij. En op zo’n manier kun je denk ik prima rijden zonder dat een paard er schade van ondervindt, maar dan moet dat in de praktijk wel gebeuren en het doel zijn van wedstrijden.

Myrthe1
Berichten: 203
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Assen

Re: [BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 18:59

Als we niet massaal waren gaan rijden, waren er misschien geen paarden meer geweest? Niemand die het daar over heeft. Een paard heeft altijd ten dienste gestaan voor de mens, was het eerst in het oorlogsapparaat later in de landbouw. Doordat het rijden werd 'ontdekt' is het paard waar hij nu is. Maar als dat wegvalt? Ik denk dat er weinig mensen zijn die zoveel geld in een grasmaaier willen stoppen.
Dit gezegd hebbende staat het welzijn van het paard natuurlijk wel voorop. Zorg dat het dier gezond is en alles heeft wat hij/zij nodig heeft. Dat is je plicht. Maar ik heb er geen moeite mee om dan drie of vier keer per week een uurtje rond te tuffen. Sterker nog: ik denk dat mijn paarden het leuk vinden om te werken.

Myrthe1
Berichten: 203
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 19:00

Sunnda schreef:
Ik maak mij vooral zorgen om de mensheid, die meent dat het leven 24/7 een feestje moet zijn voor iedereen


Die de laatste 30 jaar zo ver bij de werkelijkheid vandaan gegroeid is en is gaan geloven in de absolute maakbaarheid van het leven dat ze geen idee meer hebben van hoe te leven.

Zelf terug naar je basis is natuurlijk veel te lastig en moelijk..dus lekker op dieren projecteren..als jij niet 100% gelukkig kan zijn, kunnen zij het misschien wel.

Maar dat is mijn mening. :D


Ja en hier kan ik mij ook helemaal bij aansluiten!

Kendra

Berichten: 8741
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: [BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 20:14

Een herhaling van zetten ... zo lang het merendeel van de paarden nog in de Randstad op stallen staat waar 15 minuten losgooien het maximaal haalbare is, hoop ik dat al die eigenaren vooral blijven rijden.
Dan komen de paarden er tenminste uit!

Dat geldt overigens niet voor die van ons, ik woon in het noorden en alles loopt hier gezellig in de wei. Maar ik geloof in de symbiose tussen mens en paard. Paarden worden al eeuwen zo gefokt dat we er op kunnen zitten en zo lang zijn ze ook al gedomesticeerd. We passen goed op ze en ik ben er van overtuigd dat onze relatie wederzijds voordeel oplevert.

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 20:20

Nynkex01 schreef:
rien10 schreef:
We gaan op een vluchtdier zitten. Hangen leren riemen, ijzeren delen plakken leer aan en om. We pakken de benen in met lappen plastic.
Vervolgens gaan we wedstrijden doen in wie zijn benen het mooiste optilt en het meest elegant naar voren kan zetten. Of wie het beste over een kunstmatig hek kan springen. Of wie het hardste kan rennen met iemand op zijn rug.
Het blijft raar.


Idee met die wedstrijden waar een paard z’n benen zo mooi optilt, is dat er gekeken wordt naar welk paard het gezondste bewegingspatroon heeft en het beste in balans loopt waardoor die geen blessures oploopt. Althans, dat is de bedoeling volgens mij. En op zo’n manier kun je denk ik prima rijden zonder dat een paard er schade van ondervindt, maar dan moet dat in de praktijk wel gebeuren en het doel zijn van wedstrijden.

Ok. Dan is het een wedstrijd in … wat jij zegt. Net zo raar.

Cinnepin

Berichten: 8939
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 20:33

manubres schreef:
Zelf heb ik al langer geleden een enorme ommezwaai gemaakt...toen ik wegens (gezondheids) omstandigheden moest stoppen met rijden. Ik merkte toen pas dat rijden eigenlijk een verslaving is. Het maakt gelukshormonen aan en zonder dat is het leven een stuk zwaarder. Ik viel in een gat, had letterlijk hartepijn en ik droomde elke dag dat ik weer op een paardenrug kon zitten.
Maar na een half jaar maakte de afkickverschijnslen plaats voor bewustwording...

De dingen waar ik heel anders naar ben gaan kijken:
Ik vind een paard in een trailer stoppen niet meer de normaalste zaak van de wereld.
Laat staan uren op een concours terrein wachten tot de baas vindt dat ze naar huis wil.
Ik wil geen ijzer meer in de paardenmond.
Ik wil geen sporen meer aan mijn voet.
Ik wil mijn paard geen domme dingen leren zoals; een hulp is gelijk reactie anders versterk ik hem.
Ik wil niet dat een paard precies doet wat ik wil.
De manier van (hoe het bij veel paarden gaat) beleren vind ik raar; elk paard vindt het erg om uit zijn vertrouwde omgeving gehaald te worden en dan voor zoiets spannends als beleren breng je het paard naar een vreemde stal, vreemde mensen. Als er nou eerst tijd was voor kennismaken en grondwerk (wat gelukkig steeds vaker gebeurt), maar vaak is het longeren met zadel en hup erop en bit er ook al in.
Paarden die gelijk in een houding worden gedwongen, die zo nooit leren op eigen benen te lopen.
De keuring waar paarden met de zweep rond worden gejaagd.
Keuringen en veilingen waar veulentjes uit de wei worden getrokken.
Met je paard naar de keuring en dan voor dat ene moment, benen en staart scheren, op stal zetten terwijl ze normaal buiten lopen en op dieet zetten...
Bizar dat paarden de wereld over worden gevlogen voor 1-2 of hooguit drie proefjes.
De metershoge hindernissen waar ze overheen moeten springen, met al het geruk in de mond.
De dressuur waarbij de voorbenen steeds hoger moeten, waardoor paarden met holle ruggen gaan lopen en waarbij de achterbenen niet meer meekomen.

Of we helemaal moeten stoppen? Ik denk uiteindelijk dat rijden op den duur misschien verboden gaat worden. Maar er is denk ik nog zoveel tussen nu en niks. Niet alleen bij de sport maar ook bij de amateur. Een goed zadel is bijvoorbeeld van groot belang...maar daar hebben de meesten geen geld voor (over). Belangrijker zijn de dure kleding, dekjes en andere uiterlijkheden waar een paard niks aan heeft. Ik kocht ook eerst tweedehands zadels en legde ook een zadel op verschillende paarden. Een aangepast zadel was een rib uit mijn lijf, maar een paard heeft er recht op...en een ruiter trouwens ook.

Verder denk ik dat er veel winst te behalen is in de sport. Stang en trens verbieden en meer gaan jureren op juiste biomechanica. Het thuis rijden van proefjes stimuleren en geen wedstrijden meer waarbij paarden de wereld over moeten reizen. Laat paarden zoveel mogelijk thuis in hun vertrouwde omgeving.

Met mijn nieuwe (groene) paard ben ik vooral bezig gegaan met werk aan de hand en lange lijnen. Het is zo ontzettend leuk om te doen, dat ik het rijden niet eens echt miste. Met werk aan de hand heb ik haar lichaam soepeler, sterker en recht gerichter gemaakt. Daarna ben ik er pas op gaan zitten met touwhalster en leadrope...En ben haar gaan beleren in alle rust en vrijheid...losse teugels en als zij links wilde gingen we links en als ik rechts wilde vroeg ik haar of ze rechts wilde. En soms gaan we dan nog even links en dan weer proberen naar rechts. Zelfs als ik op wil stappen vraag ik toestemming...Ja, wie had dit ooit gedacht. Had je me dit 5 jaar geleden gezegd dan had ik je voor gek verklaard. Maar het is zo'n verademing om samen te werken met mijn paard, het geeft het ultieme gevoel van teamwerk, van samen-een en van respect voor elkaar.

Ik denk dat als je je eigen belangen volledig uit kan schakelen pas echt kan gaan zien wat een paard nodig heeft.

Soms sluipt er bij mij ook nog wel eens een ego dingetje in, maar ben me daar van bewust en dan probeer ik mezelf erop aan te spreken..


Hier ben ik het in grote lijnen mee eens

Anastasia24

Berichten: 2718
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: [BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 20:46

Ik heb er ook vaak over nagedacht.
Als ik toch eens met open ogen om mij heen kijk ipv naar mijn eigen 3 beestjes, zie ik zo ontzettend veel leed. Echt, leed. Getrek, geduw, gezaag, geschop, zwepen, sporten, bitten waar je u tegen zegt. En als ie niet luistert maar een tik. Of een.. duidelijker.. hulp met de benen.

Mijn 3 jarige heeft een goede start gehad, er is altijd naar hem geluisterd, ik heb hem zo mogelijk geprobeerd op te lijden en inmiddels 2-3 jaar later, nog amper een ruiter op zich gehad. Ik ben begonnen met inrijden ''omdat'' maar eigenlijk is het rijden helemaal niet (meer) belangrijk voor mij. Als je paarden echt leert lezen, dan zie je hoe snel ze overprikkeld zijn, vol zitten en er genoeg van hebben. Mijn haflinger is er simpelweg klaar mee na 15 minuten, dat respecteer ik. Hij heeft over het algemeen overal zin in, maar als hij het wel duidelijk zou maken, zou ik niet (meer) mijn zin doordrijven.

Niet te spreken over de stallen en hoe paarden gehouden worden, 5-6 uur buiten en dat is..veel..? 3-4 plakjes hooi op een dag en dat is, genoeg? Geen droge voeten, geen schuilplek, en zo worden ze bijna allemaal gehouden. manege paarden die mentaal én fysiek er gewoon doorheen zitten, kapot zijn, de paardensport hoeft van mij niet te bestaan. Uiteraard maak ook ik graag mijn buitenritje, maar ik zou er zeker vrede mee kunnen hebben als we over het algemeen en zeker in de sport, niet meer die ruggen opkruipen.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 07:45

Ik vind het een erg goed stuk TS, chapeau dat je het durft op te schrijven. Ik heb dezelfde twijfels. Vooral hetgeen wat je zegt over dat zoveel mensen het goed denken te doen, maar als je niet weet of je het goed doet, dan kun je heel verkeerd bezig zijn. Extreem voorbeeldje, als je denkt dat taxus er lekker uitziet voor je paard met die rode besjes en je paard is de volgende dag dood... Dit is extreem, maar is onwetendheid een vrijpleiter. Ook aannames die je doet zijn moeilijk. Je weet niet dat je ze doet. Dus we kunnen het goed bedoelen, maar het kan wel helemaal fout zijn en dát weet je niet. Dus idd mensen die denken dat ze goed voor hun paarden zijn, kunnen wel verkeerd bezig zijn. Ik loop dagelijks tegen die onzekerheid aan. Doe ik het wel goed? Doe ik hier wel goed aan? Is dit wel goed voor paarden? Vooral nadat ik een paardje verloren heb aan waarschijnlijk een vergiftiging. En dan idd de bijkomende vraag, moeten we willen paardrijden? Ik ben nog niet zover dat ik dat op kan geven. Ik probeer het op zijn paardvriendelijkst te doen volgens de huidige normen, maar het allervriendelijkst om niet meer op te stappen, daar ben ik nog niet.

Loretta
Berichten: 8777
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 07:56

Monique1963 schreef:
Ik vind het een erg goed stuk TS, chapeau dat je het durft op te schrijven. Ik heb dezelfde twijfels. Vooral hetgeen wat je zegt over dat zoveel mensen het goed denken te doen, maar als je niet weet of je het goed doet, dan kun je heel verkeerd bezig zijn. Extreem voorbeeldje, als je denkt dat taxus er lekker uitziet voor je paard met die rode besjes en je paard is de volgende dag dood... Dit is extreem, maar is onwetendheid een vrijpleiter. Ook aannames die je doet zijn moeilijk. Je weet niet dat je ze doet. Dus we kunnen het goed bedoelen, maar het kan wel helemaal fout zijn en dát weet je niet. Dus idd mensen die denken dat ze goed voor hun paarden zijn, kunnen wel verkeerd bezig zijn. Ik loop dagelijks tegen die onzekerheid aan. Doe ik het wel goed? Doe ik hier wel goed aan? Is dit wel goed voor paarden? Vooral nadat ik een paardje verloren heb aan waarschijnlijk een vergiftiging. En dan idd de bijkomende vraag, moeten we willen paardrijden? Ik ben nog niet zover dat ik dat op kan geven. Ik probeer het op zijn paardvriendelijkst te doen volgens de huidige normen, maar het allervriendelijkst om niet meer op te stappen, daar ben ik nog niet.


Maar dat geldt ook andersom. Er worden ook genoeg aannames gedaan dat wat we met paarden doen slecht zou zijn. Er is daarnaast ook sprake van een strategische campagne tegen paardrijden waar helaas niet enkel in feiten wordt gesproken.

pien_2010

Berichten: 43481
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 08:00

Het is goed dat je dit opgeschreven hebt. Ook heb hier vaak aan gedacht toen we nog de paarden hadden. Ik denk ook, net als Josien, dat af en toe een buitenrit leuk is voor paard en mens en dat dit goed kan zonder elke dag te trainen. Dus dat het niet erg is om niet elke dag goed te trainen als ze wat ouder worden en zijn. Omdat onze paarden semi wild werden gehouden bleven ze sterk genoeg ook al waren ze beiden na een half jaar wel helemaal dressuur paard af . Ze kregen een andere bespiering en met name Polie zag je dat de weke rug weer terugkwam en dat ze ook weer wat schever werd. Hercule was zo goed gebouwd. Die was altijd recht. Dus dat ligt ook aan het paard .
Ik denk dat vooral naar eigen paard kijken belangrijk is. Want de paarden zijn ook verschillend. Bv Polie is nu zeer gelukkig in de kleine kudde en die ziet 1x per dag even wat mensen want staat verder van huis. Voor Hercule werkte dit niet. Die mistte mij daarvoor teveel en was een echt mensenpaard. Dus die moest lekker buiten maar wel paar keer per dag mij zien deed hem goed.
Rijden is wel enorm fijn en leuk. Ik heb er vrede mee dat door omstandigheden het klaar is met paardrijden en wij hebben alles weggedaan.
Ik denk dat alleen al door deze vraag toe te laten in jezelf, je anders om gaat met je paarden. Dat is altijd winst.

mars_mellow
Berichten: 534
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 08:04

Ik vindt dat paardrijden wel kan. het ligt eraan hoe, hoe vaak, en waar je rijdt. Zo spelen er nog meer factoren. Maneges ben ik zelf geen fan van, maar ja, als je zelf geen paard hebt, kan je niet heel anders. Wat ik zelf niet vind kunnen is als de paarden bijv. 3 uur achter elkaar lopen zonder pauze, met telkens een andere ruiter of kind erop. dan zeggen ze wel dat ie het aan kan, maar gaan wij 3 uur rennen "want, we kunnen het technish gezien aan en we zakken niet door"?

Ik ken veel mensen die vaak buitenritjes doen, en bijv. een klein wedstrijdje hier en daar. Daar merk ik ook wel dat de paarden er plezier in hebben. hard trainen en dagelijks rijden, en al dat soort dingen, nee. Daar ben ik het niet mee eens.

Elisa2

Berichten: 37368
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 09:32

Gini schreef:
Ik hoor vaker de roep om een diploma of een cursus voor paardeneigenaars. Maar ik denk dat zo een cursus enkel leuk is als het in je eigen straatje past. Praktisch iedereen (in dit topic bv.) denkt namelijk wel dat die goed bezig is: dat de paarden goed gehouden worden, goed gereden worden en gelukkig zijn.
Maar er zijn ook diverse meningen over wat 'goed paardenhouden' is. Kijk maar naar de vele welzijnsdiscussies op Bokt die vaak pagina's lang zijn aan verschillende visies. Hoe giet je dat in een cursus?
En wat nou als je aan een bepaald aspect in de cursus niet kunt voldoen? Vind je het dan oké om geen diploma te krijgen en dus je paarden anders te gaan houden of zelfs weg te doen? Of is het dan ineens een stomme cursus die op geen enkel wetenschappelijk onderzoek gebaseerd is?

Het idee is leuk zo lang men jouw manier van paardenhouden/trainen als norm neemt in die cursus.

Edit: de 'je' in dit bericht is een meer algemene 'je', het is ook meer een algemeen bedenksel van me waar ik graag meerdere opinies over hoor. Is een cursus echt de heilige graal? Willen we dat echt?


Het vervelende is dat merendeel de kennis baseert opeen artikel op internet, of wat de collega pensionstaller roept of de instructeur ipv op kennis die zelf vergaren is. Mensen kunnen minachtend doen over diploma's, maar als je een paardenhouderij diploma hebt leer je toch wel wezenlijke dingen die belangrijk zijn in het houden van paarden wbt anatomie en gezondheid. Daarnaast leer je alleen maar "bij" qua ervaring.

Elisa2

Berichten: 37368
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 09:38

josien_m_ schreef:
Elisa2 schreef:
Als je dat denkt over scheefheid dan snap ik dat je met niemand een discussie kunt voeren..no offence maar uit je hele bericht spreekt dat je absoluut niet weet waarom je een paard moet trainen als je er op gaat zitten.

Ja het klopt, maar een goede trainer dwingt dus geen houding af en varieert in hoofd/ hals houding al naar gelang het niveau van de training. Dit is typisch het verschil tussen goed en slecht trainen.


Ehh, ik denk dat je me niet helemaal begrepen hebt...Misschien ook lastig in zo'n kort stukje waarin ik me beperk tot hoofdlijnen.

Wat klopt er volgens jou niet in wat ik over scheefheid zeg? We weten toch inmiddels dat wilde paarden niet scheef zijn/ dat zelf weten op te lossen? Ik kan dan niet anders dan concluderen dat de wijze van houden (en rijden) dit veroorzaakt.


Wilde paarden zijn ook scheef, het is alleen geen enkel probleem als ze niet belast worden. Als een paard belast wordt dan komt er ruitergewicht bij op de voorhand die al 2/3e van het gewicht draagt. Als een paard daarbij scheef loopt dan wordt een voorbeen overbelast. Hoe meer en slechter het paard zo belast wordt, hoe groter de slijtage en bijbehorende problemen. Daarom is het van belang dat paarden leren in verticaal en horizontaal evenwicht te lopen. Dwz: evenveel gewicht verdeeld op voor en achterhand en rechtgericht worden zodat alle vier de benen evenveel belast worden. Daarnaast is het ook prettig als ze over de rug lopen zodat de spieren het zadel en de ruiter kunnen dragen. Teveel paarden die met een holle rug lopen hebben meer kans op de ontwikkeling van KS.

Dus als je een paard wilt rijden dan is het belangrijk om dat goed te doen, een recreatiepaard zal niet zo hard slijten als er iemand 2x per week op zit die "niks" kan en "doet" en denkt dat ze zo vriendelijk bezig zijn. Maar hoe meer en vaker zo slecht belast, hoe groter de problemen die ontstaan.

Dit is dus eigenlijk een simpel stukje basiskennis die iedereen zou moeten hebben vind ik. En nee, het heeft niks te maken met houdingen afdwingen of circuskunstjes. Het is een stukje dressuurbasis om je paard goed te houden die nodig is in alle diciplines.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 09:39

'In principe' denk ik dat paardrijden wel op z'n eind loopt. Maar ik kan het zelf eigenlijk niet missen, het doet zo ontzettend veel goed voor mijn fysieke en mentale gezondheid, en waarbij ik ook niets weet dat een gelijkwaardige vervanging is die me ongeveer hetzelfde oplevert. Ook het contact hebben is zo anders - aan de hand kun je geweldig contact hebben maar op het paard maakt dat je de ademhaling en spieren van het paard direct verbonden voelt met je eigen ademhaling en spieren.

DuoPenotti

Berichten: 29778
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 09:45

Ik denk niet dat paardrijden op zijn eind loopt.
De wedstrijdsport in huidige vorm wel denk ik.
Maar paardrijden niet.
De meeste paarden hebben er ook gewoon plezier aan en doen graag de "opdrachtjes" die de ruiter ze geeft.
Natuurlijk kan dat ook vanuit de grond, maar zie daar eigenlijk geen verschil in, opdrachtjes zijn opdrachtjes. En de meeste paarden vinden dat gewoon leuk. Die hersen gymnastiek hebben ze naar mijn idee ook gewoon nodig. En of wij daar dan bij op zitten maakt niet alles uit.
En dan heb ik het niet over geen gel,l in de krul.
Maar daar is altijd al commentaar op geweest, helaas werd daar te weinig mee gedaan en dat kan ook niet snel genoeg over zijn.

Elisa2

Berichten: 37368
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 09:49

DuoPenotti schreef:
Ik denk niet dat paardrijden op zijn eind loopt.
De wedstrijdsport in huidige vorm wel denk ik.
Maar paardrijden niet.
De meeste paarden hebben er ook gewoon plezier aan en doen graag de "opdrachtjes" die de ruiter ze geeft.
Natuurlijk kan dat ook vanuit de grond, maar zie daar eigenlijk geen verschil in, opdrachtjes zijn opdrachtjes. En de meeste paarden vinden dat gewoon leuk. Die hersen gymnastiek hebben ze naar mijn idee ook gewoon nodig. En of wij daar dan bij op zitten maakt niet alles uit.
En dan heb ik het niet over geen gel,l in de krul.
Maar daar is altijd al commentaar op geweest, helaas werd daar te weinig mee gedaan en dat kan ook niet snel genoeg over zijn.


Spijker op de kop.

josien_m_
Berichten: 2424
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 11:38

Quote: "Wilde paarden zijn ook scheef, het is alleen geen enkel probleem als ze niet belast worden. Als een paard belast wordt dan komt er ruitergewicht bij op de voorhand die al 2/3e van het gewicht draagt. Als een paard daarbij scheef loopt dan wordt een voorbeen overbelast. Hoe meer en slechter het paard zo belast wordt, hoe groter de slijtage en bijbehorende problemen. Daarom is het van belang dat paarden leren in verticaal en horizontaal evenwicht te lopen. Dwz: evenveel gewicht verdeeld op voor en achterhand en rechtgericht worden zodat alle vier de benen evenveel belast worden. Daarnaast is het ook prettig als ze over de rug lopen zodat de spieren het zadel en de ruiter kunnen dragen. Teveel paarden die met een holle rug lopen hebben meer kans op de ontwikkeling van KS."

Dus als je een paard wilt rijden dan is het belangrijk om dat goed te doen, een recreatiepaard zal niet zo hard slijten als er iemand 2x per week op zit die "niks" kan en "doet" en denkt dat ze zo vriendelijk bezig zijn. Maar hoe meer en vaker zo slecht belast, hoe groter de problemen die ontstaan.

Dit is dus eigenlijk een simpel stukje basiskennis die iedereen zou moeten hebben vind ik. En nee, het heeft niks te maken met houdingen afdwingen of circuskunstjes. Het is een stukje dressuurbasis om je paard goed te houden die nodig is in alle diciplines.[/quote]

Of wilde paarden al dan niet scheef zijn, dat is niet helemaal zeker blijkbaar. Voor zover mijn informatie luidt (o.a. via Zefanja Vermeulen en Tanja de Bode) is dat ze recht zijn.

Maar stel dat ze wel scheef zijn: ook die paarden worden dus scheef belast bij hun overgewicht. Dat komt op hetzelfde neer als een rijpaard extra belast wordt met een ruiter. Is dat dan overbelast? Kan het paard het zelf compenseren? Is het "anders" belast? en hoe weten we hoe schadelijk dat is?

Suzanne F.

Berichten: 49285
Geregistreerd: 03-03-01

Re: [BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 12:15

Nou het grappige is dat er door natuurlijke selectie heel wat gecorrigeerd wordt.
Een paard wat echt scheef is gaat in beweging compenseren en raakt op een gegeven moment geblesseerd. Dus is niet zo snel en handig meer als de anderen. Deze wordt dus opgegeten. De paarden die wel snel, handig en gezond zijn planten zich weer voort. Dus ik denk dat er zeker scheve paarden van nature zijn maar niet in grote aantallen.
Zoals wij de paarden houden en fokken houden wij er veel meer krom en scheef en ongezond.

MO_horse
Berichten: 89
Geregistreerd: 17-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 12:51

Chapeau, TS. Knap om waar te nemen waar je middenin zit en dapper dat je het opschrijft.

Popstra
Berichten: 13792
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 12:57

Maar stel, paardrijden loopt op zijn einde. En dan in alle vorm. Ook het stallen, al is het op een weitje, PP of iets wat wij denken dat het paard leuk gaat vinden. Wat dan verder met het bezitten van honden..katten..vissen in aquariums, vogels in volières, konijnen of andere knaagdieren in een hok.
Ik weet het is totaal iets anders maar toch ook wel te vergelijken want die hebben we ook voor ons plezier!

Een hond alleen houden is in feite ook zielig. Die zijn gelukkiger in een roedel soortgenoten om maar ff wat te noemen.

Dus, zou het houden van alle dieren voor de plezier van de mens verboden moeten worden?

MO_horse
Berichten: 89
Geregistreerd: 17-09-21

Re: [BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 13:12

Zonder de vraag te beantwoorden, het collectieve bewustzijn mbt dierenwelzijn groeit iig en de wetgeving volgt....