[BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manubres

Berichten: 2795
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 23:21

Sunnda schreef:
Ik ken zat mensen van 65 die dat bewustzijn nog steeds niet hebben..

Vraag is dan of het aan die ander ligt of dat je zelf globaal gezien tussen je 20-45 een stukje ontwikkeling gemist heb en dat nu op iedereen projecteert. :)

Paarden zijn geen emotionele wezens als mensen die in alles iets zien of voelen of menen te voelen. Ik heb al zoveel probleemgevallen voorbij zien komen die alleen maar een probleem hadden met dat 'nivea' wat hun eigenaar richting het paard deed.

Al die mensen die zeggen: jij weet die brave paarden wel te vinden hé.
Niets braaf, dat heeft ermee te maken dat een paard nooit leert als je ze aan het handje houdt. Net als dat een kind niet leert op zichzelf te vertrouwen als je te beschermend bent en alle problemen voor de neus van het kind wegveegt. Begeleiden is wat je doet.
Dat er een zekere mate van ongemak bij leren komt kijken is inherent aan het leven. Elk diersoort kent dat. De natuur kent zelfs de meest harde leer: fouten zijn niet zelden direct dodelijk.
De enige soort die zich daar krampachtig tegen verzet is de moderne mens de afgelopen 30 jaar.

Of ze daar gelukkiger van worden?
Als je kijkt naar de hoeveelheid psychische problemen vraag ik mij het af.
Projectie is denk ik een heel modern probleem wat veel mensen in de weg zit.


Wat wil je hier nu precies mee zeggen?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 23:44

@manubres: dat je posts voor mij de vraag doen opkomen?
Wat heb je in vredesnaam de afgelopen twintig jaar dan uitgespookt in de paarden?

Al die dingen die ik lees zijn zaken waar paarden echt niet bang of ellendig van worden. Ze horen gewoon bij een leerproces en daar hoort hoogstens een beetje ongemak bij. Mens en dier leren namelijk nieuwe dingen en die moeten eigen gemaakt worden. Maar dat wil niet zeggen dat ze zielig zijn omdat ze iets nieuws leren en daar soms wat zenuwen bij komen kijken.

Dat je als paard dan moet dealen met zaken die gewoon zijn zoals ze zijn en waar geen discussie over is, is tevens weer niet meer dan logisch.
Juf vraagt ook niet op school aan een 8 jarige: zo Bloem;tot hoelaat wil jij morgen eens uitslapen want dan weet ik hoe laat ik moet beginnen met lesgeven. In het dieren en mensenrijk zijn regels, waar iedereen zich aan schikt omdat je anders geen samenleving kunt hebben, of samenwerking in het geval van mens paard. Dat is helemaal geen drama, of is het ook megazielig dat de gemiddelde burger op vaste tijden op zijn werk verwacht word in een oneerlijke relatie tussen werkgever en werknemer.

'Veulentjes uit de wei trekken, rondjagen met zwepen'..dat zegt dan imo meer over hoe jij het gedaan hebt, dan over hoe het in zijn algemeenheid gaat.
Tuurlijk zit er overal wel ergens rotte appels, maar juist is voor veel paarden denk ik een prof. stal fijner. Leren is over het algemeen fijn met een ervaren iemand naast je die alles al eens gezien heeft en weet wat te doen. Niet met iemand die zelf al zenuwachtig wordt omdat het 'de eerste keer' is.

herr_balou
Berichten: 1466
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:13

Achterom schreef:
herr_balou schreef:
Ik bekijk het vanuit de ruimte die beschikbaar is voor die vele paarden en ik vind dat om te huilen. Ik kom door heel het land (behalve limburg en enkele waddeneilanden) en zie zelden paarden met écht voldoende ruimte. Direct naast waar ik woon staan enkele paarden een paar uur per dag op een postzegeltje weide of paddock, allemaal gescheiden van elkaar, dat vind ik een zeer treurige aanblik. Merries worden uitgemolken met ieder jaar een veulen. De trainingen zijn geen prettige aanblik. Daar is niks samenwerking aan maar gezien de verkopen zal het wel als zodanig gejureerd worden...
In de omgeving zijn nog een aantal stallen. Ook daar zie ik veel te veel paarden op voor die aantallen te weinig grond. Om nog maar te zwijgen over de winterperiode, want dan komen ze helemaal niet buiten.
Je kunt het allemaal normaal vinden, maar dat is het niet.

Tja, als je woonomgeving die is aangegeven op je profiel klopt, dan snap ik je opmerking. Maar hoe is niet meer rijden een oplossing voor dat probleem? Want in mijn ogen is jouw probleem onderdeel van een groter probleem: teveel mensen en teveel wensen met te weinig ruimte.

Heb je wel gelezen wat ik schreef? Daar stond: "Ik kom door heel het land (behalve limburg en enkele waddeneilanden) en zie zelden paarden met écht voldoende ruimte."

En Loretta reageerde op een kleine bijdrage waarin ik aangeef niet per se tegen het houden van paarden en paardrijden ben.

superpony zegt het hier goed: "Of anders; teveel mensen die denken dat ze een paard moeten/mogen bezitten."

Elisa2

Berichten: 37740
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:23

[***] schreef:
@MO horse, in mijn geval denk ik dat het komt door voortschrijdend inzicht en leeftijd :o .

Eerlijk gezegd kan ik voor mezelf niet meer goed verantwoorden waarom ik op mijn lieve paard ga zitten, een hoofdstel met of zonder bit omdoe en dan figuren ga rijden omdat ik het wil. Mijn benen in haar buik druk om haar te laten wijken voor druk enz enz.
Als ik op wedstrijd ga, ben ik toch altijd wat gespannen, ik wil toch laten zien hoe goed mijn paard de "kunstjes" kan uitvoeren en daardoor rijd ik "anders" dan thuis. Mijn paard raakt daardoor gespannen, maar man wat gaat ze dan lopen! En dat kan ik voor mijzelf en naar mijn paard toe niet verklaren, laat staan verantwoorden.

Ik zie vaak mensen op wedstrijd hun paard knuffelen als ze bij de trailer staan, maar als ze de ring ingaan MOET hun oh zo geliefde vriend doen wat ze willen, desnoods met een iets stevigere ophouding, wat harder inkomen met een been e.d.
Begrijp me niet verkeerd, dit is een constatering en geen verwijt naar anderen, ik heb dit immers jaaaaaaren zelf gedaan.....
Ik kan het alleen nu niet meer. Ik poets, knuffel, probeer dmv een clicker wat kunstjes te doen, heb al wat lessen in grondwerk genomen en ik zie wel wat we verder nog gaan doen. Een enkele keer zadel ik nog weleens op, maar ik beleef er weinig tot geen plezier meer aan.

En dan de opmerking: "Dressuur is er voor het paard, het paard niet voor de dressuur", is natuurlijk onzin. Als wij er niet op willen gaan zitten dan heeft het paard de dressuur niet nodig.


Hier ben ik het deels mee eens, maar wat ik mis..ik zie ook mensen heel vriendelijk dressuur rijden. Als je goed dressuur rijdt dan is het de bedoeling dat je bewustzijn zo vergroot dat je met minimale hulpen. (een pinkbeweging, een spieraanspanning, bewust zijn van spanning in je eigen lijf en spieren en deze bewust kunnen ontspannen) en dat het daarom een mooie samenwerking wordt. DAT is het doel van de dressuur. Oftewel, dressuur rijden kan ook echt op een voor het paard aangename manier mits de ruiter het goed doet en het geen moderne ruk, pluk dressuur is of ruiters hun spanning afreageren op het paard.

Dat dit niet gebeurd, dat is het probleem imo en niet de dressuur zelf. Dit zou ook anders aangepakt kunnen worden als de focus bij de wedstrijden verschuift van de prestatie naar het welzijn.
Ik zou liever zien dat men punten krijgt voor hoe ze (los) rijden/ trainen/ in het kader van dierenwelzijn en eigen gevoel ipv oefeningen perfect uitvoeren op de letter.

Wat ik soms jammer vind is dat mensen die dit nooit hebben mogen ervaren door wat voor een redenen dan ook, dan maar "tegen" dressuur zijn.

Elisa2

Berichten: 37740
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:27

Sunnda schreef:
Ik ken zat mensen van 65 die dat bewustzijn nog steeds niet hebben..

Vraag is dan of het aan die ander ligt of dat je zelf globaal gezien tussen je 20-45 een stukje ontwikkeling gemist heb en dat nu op iedereen projecteert. :)

Paarden zijn geen emotionele wezens als mensen die in alles iets zien of voelen of menen te voelen. Ik heb al zoveel probleemgevallen voorbij zien komen die alleen maar een probleem hadden met dat 'nivea' wat hun eigenaar richting het paard deed.

Al die mensen die zeggen: jij weet die brave paarden wel te vinden hé.
Niets braaf, dat heeft ermee te maken dat een paard nooit leert als je ze aan het handje houdt. Net als dat een kind niet leert op zichzelf te vertrouwen als je te beschermend bent en alle problemen voor de neus van het kind wegveegt. Begeleiden is wat je doet.
Dat er een zekere mate van ongemak bij leren komt kijken is inherent aan het leven. Elk diersoort kent dat. De natuur kent zelfs de meest harde leer: fouten zijn niet zelden direct dodelijk.
De enige soort die zich daar krampachtig tegen verzet is de moderne mens de afgelopen 30 jaar.

Of ze daar gelukkiger van worden?
Als je kijkt naar de hoeveelheid psychische problemen vraag ik mij het af.
Projectie is denk ik een heel modern probleem wat veel mensen in de weg zit.


Ja hier ben ik het helemaal mee eens, paarden zijn prachtige grote spiegels. Maar je moet er wel in durven kijken. :o En net als een kind heeft een paard ook een stukje opvoeding nodig (en nee, dat heeft niks met slaan te maken) en is het belangrijk dat het dingen geleerd wordt.
Vaak zie je dat mensen dingen gaan vermijden bij/ met paarden ipv het opzoeken zodat ze het beide kunnen leren.

DuoPenotti

Berichten: 30217
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:51

Citaat:
Wat ik soms jammer vind is dat mensen die dit nooit hebben mogen ervaren door wat voor een redenen dan ook, dan maar "tegen" dressuur zijn.

dit

Mensen die zeggen paard is altijd zwaar in de hand, of ik moet altijd zweep hulpen geven, paard doet altijd de mond open.
En zijn dan ineens tegen van alles.
Ja het mooie, daar ben ik ook tegen, want zo hoeft rijden niet te zijn. :)*

Moeten we dan stoppen met rijden, als mensen niet willen investeren in goed rijden met kleine hulpen is dat misschien wel een goed idee ja.
Maar mensen kunnen ook de instructeurs die het hebben over tik hem maar naar voren, of als hij rechts zwaarder is pak hem dan links ook maar zwaarder, ga daar maar kneden met de hand.... daar kun je ook bij wegrennen en het anders leren.

Elisa2

Berichten: 37740
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:54

Nou dat dus...goed paardrijden is niet makkelijk, de leerweg er naar toe ook niet. Het duurt lang en kost heel erg veel investering qua goed les, veel paarden rijden en zelf blijven ontwikkelen om goed ruitergevoel te ontwikkelen. Ik denk dat er ook genoeg gevoel van nature aanwezig moet zijn, en een bepaald intellect en vooral heel erg veel doorzettingsvermogen en zelfreflectie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 10:20

Elisa2 schreef:
[***] schreef:
@MO horse, in mijn geval denk ik dat het komt door voortschrijdend inzicht en leeftijd :o .

Eerlijk gezegd kan ik voor mezelf niet meer goed verantwoorden waarom ik op mijn lieve paard ga zitten, een hoofdstel met of zonder bit omdoe en dan figuren ga rijden omdat ik het wil. Mijn benen in haar buik druk om haar te laten wijken voor druk enz enz.
Als ik op wedstrijd ga, ben ik toch altijd wat gespannen, ik wil toch laten zien hoe goed mijn paard de "kunstjes" kan uitvoeren en daardoor rijd ik "anders" dan thuis. Mijn paard raakt daardoor gespannen, maar man wat gaat ze dan lopen! En dat kan ik voor mijzelf en naar mijn paard toe niet verklaren, laat staan verantwoorden.

Ik zie vaak mensen op wedstrijd hun paard knuffelen als ze bij de trailer staan, maar als ze de ring ingaan MOET hun oh zo geliefde vriend doen wat ze willen, desnoods met een iets stevigere ophouding, wat harder inkomen met een been e.d.
Begrijp me niet verkeerd, dit is een constatering en geen verwijt naar anderen, ik heb dit immers jaaaaaaren zelf gedaan.....
Ik kan het alleen nu niet meer. Ik poets, knuffel, probeer dmv een clicker wat kunstjes te doen, heb al wat lessen in grondwerk genomen en ik zie wel wat we verder nog gaan doen. Een enkele keer zadel ik nog weleens op, maar ik beleef er weinig tot geen plezier meer aan.

En dan de opmerking: "Dressuur is er voor het paard, het paard niet voor de dressuur", is natuurlijk onzin. Als wij er niet op willen gaan zitten dan heeft het paard de dressuur niet nodig.


Hier ben ik het deels mee eens, maar wat ik mis..ik zie ook mensen heel vriendelijk dressuur rijden. Als je goed dressuur rijdt dan is het de bedoeling dat je bewustzijn zo vergroot dat je met minimale hulpen. (een pinkbeweging, een spieraanspanning, bewust zijn van spanning in je eigen lijf en spieren en deze bewust kunnen ontspannen) en dat het daarom een mooie samenwerking wordt. DAT is het doel van de dressuur. Oftewel, dressuur rijden kan ook echt op een voor het paard aangename manier mits de ruiter het goed doet en het geen moderne ruk, pluk dressuur is of ruiters hun spanning afreageren op het paard.

Dat dit niet gebeurd, dat is het probleem imo en niet de dressuur zelf. Dit zou ook anders aangepakt kunnen worden als de focus bij de wedstrijden verschuift van de prestatie naar het welzijn.
Ik zou liever zien dat men punten krijgt voor hoe ze (los) rijden/ trainen/ in het kader van dierenwelzijn en eigen gevoel ipv oefeningen perfect uitvoeren op de letter.

Wat ik soms jammer vind is dat mensen die dit nooit hebben mogen ervaren door wat voor een redenen dan ook, dan maar "tegen" dressuur zijn.

Ik zeg ook niet dat ik tegen dressuur ben. Heb het zelf jaren gereden en vond het fantastisch. Ook het vriendelijke correcte rijden zie ik vaak genoeg. Ik ben het helemaal met je eens wat het punten van losrijden en trainen betreft.

Ik geef alleen aan dat ik het voor MIJZELF niet goed meer kan verantwoorden naar mijn paard toe. Ik veroordeel niemand, ik verwijt niemand iets. Ik geef alleen aan wat mijn persoonlijke redenen zijn.

edit: nog een foutje verwijderd
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-10-21 10:32, in het totaal 2 keer bewerkt

manubres

Berichten: 2795
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 10:22

Sunnda schreef:
@manubres: dat je posts voor mij de vraag doen opkomen?
Wat heb je in vredesnaam de afgelopen twintig jaar dan uitgespookt in de paarden?

Al die dingen die ik lees zijn zaken waar paarden echt niet bang of ellendig van worden. Ze horen gewoon bij een leerproces en daar hoort hoogstens een beetje ongemak bij. Mens en dier leren namelijk nieuwe dingen en die moeten eigen gemaakt worden. Maar dat wil niet zeggen dat ze zielig zijn omdat ze iets nieuws leren en daar soms wat zenuwen bij komen kijken.

Dat je als paard dan moet dealen met zaken die gewoon zijn zoals ze zijn en waar geen discussie over is, is tevens weer niet meer dan logisch.
Juf vraagt ook niet op school aan een 8 jarige: zo Bloem;tot hoelaat wil jij morgen eens uitslapen want dan weet ik hoe laat ik moet beginnen met lesgeven. In het dieren en mensenrijk zijn regels, waar iedereen zich aan schikt omdat je anders geen samenleving kunt hebben, of samenwerking in het geval van mens paard. Dat is helemaal geen drama, of is het ook megazielig dat de gemiddelde burger op vaste tijden op zijn werk verwacht word in een oneerlijke relatie tussen werkgever en werknemer.

'Veulentjes uit de wei trekken, rondjagen met zwepen'..dat zegt dan imo meer over hoe jij het gedaan hebt, dan over hoe het in zijn algemeenheid gaat.
Tuurlijk zit er overal wel ergens rotte appels, maar juist is voor veel paarden denk ik een prof. stal fijner. Leren is over het algemeen fijn met een ervaren iemand naast je die alles al eens gezien heeft en weet wat te doen. Niet met iemand die zelf al zenuwachtig wordt omdat het 'de eerste keer' is.


Ik heb die afgelopen 20 jaar gedaan wat iedereen deed...en daar voelde ik me toen al niet altijd goed bij. Dat een paard precies moet doen wat de ruiter wil, dat er een bit in een paard zijn mond moet waar veel teveel aan getrokken wordt, dat ik sporen aan mijn laarzen had die veel vaker dan je wil in een buik prikken, dat ik een bijzetteugel aan mijn paard hing die steeds rukjes in de mond gaf, dat ik instructeurs heb gehad die zeiden: geef een tik of een schop als het paard niet precies deed wat het moest doen...Verder weet ik niet of jij wel eens naar paardenevenementen gaat...met al die herrie...rammeldoosjes...zwepen en joelende mensen en zelfs mensen die keihard tegen de boarding slaan zodat het paard nog gestrester raakt en de benen nog hoger opgooit?

We verschillen gewoon van mening en vooral van gevoel...Ik vind dat een paard geen stress hoeft te hebben, omdat wij plezier willen hebben...Er zijn tegenwoordig gelukkig veel mooiere wegen te bewandelen en daar voel ik me veel beter bij.

En wat betreft brave paarden...paarden die onderdrukt worden zijn ook braaf...juist degenen die niet braaf zijn durven misschien juist hun stem te laten horen.

manubres

Berichten: 2795
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 10:26

Elisa2...Opvoeden is nodig, maar gebeurt wat mij betreft vooral in een kudde. Opvoeden als ze ouder zijn is niet onderdrukken en controle hebben, maar samen werken...en dat is een heel verschil...

Mijn leermeesters zijn tegenwoordig Feather Light Horsemanship en Tristan Tucker...daar leer ik het liefst van....

Elisa2

Berichten: 37740
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 13:14

Maar wie zegt dat bij opvoeden onderdrukken en controle nodig is? imo maak je daar zelf al een denkfout. Onder opvoeden versta ik: afspraken maken samen, dit doen we wel en dat niet. En dat is nodig om veilig met paarden te kunnen werken en als je het goed doet altijd gebaseerd op vertrouwen. Een angstig paard wordt link..als het dier het niet begrijpt wordt het angstig, als er wordt "gestraft" wordt het angstig. Dus dat is niet "de" manier als je wilt samenwerken met een paard. Featherlight doet het fantastisch, ik ben blij dat zij het goede voorbeeld kunnen geven.

Ik weet gelukkig dat samenwerken met paarden echt geen stress voor ze op hoeft te leveren, verkeerd gebruik van hulpmiddelen doet dat inderdaad wel. En ja, er zijn nog teveel instructeurs die uit gaan van dwang en controle maar imo is dat niet de goede manier.

manubres

Berichten: 2795
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 13:31

Elisa2 schreef:
Maar wie zegt dat bij opvoeden onderdrukken en controle nodig is? imo maak je daar zelf al een denkfout. Onder opvoeden versta ik: afspraken maken samen, dit doen we wel en dat niet. En dat is nodig om veilig met paarden te kunnen werken en als je het goed doet altijd gebaseerd op vertrouwen. Een angstig paard wordt link..als het dier het niet begrijpt wordt het angstig, als er wordt "gestraft" wordt het angstig. Dus dat is niet "de" manier als je wilt samenwerken met een paard. Featherlight doet het fantastisch, ik ben blij dat zij het goede voorbeeld kunnen geven.

Ik weet gelukkig dat samenwerken met paarden echt geen stress voor ze op hoeft te leveren, verkeerd gebruik van hulpmiddelen doet dat inderdaad wel. En ja, er zijn nog teveel instructeurs die uit gaan van dwang en controle maar imo is dat niet de goede manier.


Dan zijn we het helemaal met elkaar eens :D

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 13:39

DuoPenotti schreef:
Nee je kan niet gaan controleren als de grond er wel is of de paarden er ook op komen.
Maar als de grond er niet is weet je zeker dat het nooit gaat gebeuren.

Ja een 2e pony/paard aanschaffen/stallen kan gewoon in de wet.
Nu met dat UBN nummer ook makkelijk te controleren hoeveel er staan.
Oke, als mensen ze dan nog nooit samen buiten zetten zal dat alleen na een melding bekeken kunnen worden.
Maar het geeft misschien toch wel al bewustwording.
We moeten idd niet denken dat ineens elk paard geweldig staat, maar zonder eens wat aan basis regels te bedenken veranderd er ook echt amper wat.

Overigens met honden mag dat van mij ook.
minimaal 2 honden, op die manier geen honden 8 uur of langer alleen.
Wij hebben ook nooit 1 hond gehad, bewuste keuze. Want wil een roedel dier niet alleen. Want dan heb ik er liever geen.


Maar ik denk dat er dan weer andere problemen komen. Mensen willen geen 2e, dus paard van iemand anders mag op stal komen. 1, 2, 3 of meer........Maar mensen willen dat liever niet als bedrijf doen.
En het gaat ook stallingsplekken kosten.

Wij huurden een eigen plek bij een particulier die geen paarden meer had. Hartstikke leuk, maar die willen er echt geen last en werk van hebben.

Ik vraag me ook wel af of je echt alles netjes geregistreerd gaat krijgen.

Zolang mensen nog onwetend zijn en rare ideeën hebben over dieren houden, blijven veel dieren alleen gehouden worden. Mensen denken echt dat een dier meer aan de baas gaat hangen als ze er maar 1 hebben. Of het nou een kat, een hond, een vogel of een varken, paard, geit etc is.


manubres schreef:
Elisa2...Opvoeden is nodig, maar gebeurt wat mij betreft vooral in een kudde. Opvoeden als ze ouder zijn is niet onderdrukken en controle hebben, maar samen werken...en dat is een heel verschil...

Mijn leermeesters zijn tegenwoordig Feather Light Horsemanship en Tristan Tucker...daar leer ik het liefst van....


Precies. De mens hoeft helemaal niet zoveel te doen als de basis qua fokken en opfokken goed is geweest. Maar daar gaat echt nog heel veel mis. En zolang geld en; we doen het al x jaar zo nog zwaarder weegt, gaat er niks veranderen op grote schaal.
Het is ook vaak algemeen geaccepteerd dat merries alleen staan met een veulen, veulens veel te vroeg worden afgespeend etc.

Ik heb van best goede mensen les gehad, maar toch wel het meest geleerd van de paarden zelf. Het duurde alleen wel een aantal jaren voor ik door had, dat ik naar de paarden moest kijken. Ergens op de route, moet je eerst die afslag zien en inslaan.

Daihyo

Berichten: 88116
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 14:40

Wat dressuur betreft, ik noem het liever: ervoor zorgen dat je paard jou optimaal kan dragen.
Als ik ervoor kies om er op te zitten, dan moet ik dat zo comfortabel mogelijk doen. Dus goed passend tuig en op een goede manier getrainde spieren van de rug en buik.
En dan ook nog zo, dat je paard het leuk vindt. Mijn haflinger vond het heel leuk om afwisselend te rijden. In het bos galoppeerde ik veel heuvels, in de bak trainde ik de zijgangen om hem soepel te houden. En hoe weet ik dat hij het leuk vond? Oortjes erop, briesen, blij zijn, zelf van alles aanbieden. Gevalletje: zijgangen zijn leuker dan aangalopperen in de bak, dus been naar achter gaf niet altijd het resultaat dat ik in mijn hoofd had. Geen haar op mijn hoofd die er aan dacht om het af te straffen of te corrigeren, nee, daar daagde ik hem dan juist in uit. Zijn lijf was er niet altijd voor gemaakt, maar hij vond het leuk om te doen. Hij is reteslim, dus die mentale uitdaging had hij ook nodig. Nu hij geblesseerd staat merk ik echt dat hij het mist. Het samen er op uit, het samen puzzelen met oefeningen, of gewoon lekker een stuk zo hard als je kan. Samenwerken, samen genieten en áltijd kijken en luisteren naar je paard. En balans in alles wat je doet.

herr_balou
Berichten: 1466
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 01:53

DuoPenotti schreef:
Nee je kan niet gaan controleren als de grond er wel is of de paarden er ook op komen.
Maar als de grond er niet is weet je zeker dat het nooit gaat gebeuren.

Ja een 2e pony/paard aanschaffen/stallen kan gewoon in de wet.
Nu met dat UBN nummer ook makkelijk te controleren hoeveel er staan.
Oke, als mensen ze dan nog nooit samen buiten zetten zal dat alleen na een melding bekeken kunnen worden.
Maar het geeft misschien toch wel al bewustwording.
We moeten idd niet denken dat ineens elk paard geweldig staat, maar zonder eens wat aan basis regels te bedenken veranderd er ook echt amper wat.

Overigens met honden mag dat van mij ook.
minimaal 2 honden, op die manier geen honden 8 uur of langer alleen.
Wij hebben ook nooit 1 hond gehad, bewuste keuze. Want wil een roedel dier niet alleen. Want dan heb ik er liever geen.

Als ik 2 ongelukkige honden wil ipv 1 gelukkige, dan moet ik er een tweede bijnemen.

dems75

Berichten: 3881
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 05:59

Moeilijk, moeilijk. Voordat er grote veranderingen kunnen plaatsvinden,moeten er kleine stapjes gezet.
Ik lees dat het overgrote deel het ok vindt om hun paard ‘tenminste’ 8 uur buiten te hebben, maar dat betekent gelijk ook 16 uur op stal. 16 ! Uur....


Als er nou eens geen wedstrijden meer zouden zijn, zou dat misschien voor een heleboel paarden de druk eraf halen. Maarja.....het is een sport en we vinden dus dat we onszelf moeten meten aan anderen.

DuoPenotti

Berichten: 30217
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 08:16

herr_balou schreef:
Als ik 2 ongelukkige honden wil ipv 1 gelukkige, dan moet ik er een tweede bijnemen.

Dat zijn ook altijd de smoesjes met paarden....

Omdat ze verkeerd gehouden worden vaak al vanaf puppy.
ik heb al 25 jaar 2 honden, 1 keer is er geen veilige match geweest.
En dat was bij een totaal niet gesocialiseerde bange terriër kruising van 6 jaar oud.
die na zware verwaarlozing bij ons kwam wonen. Die had alleen maar aan de ketting op beton gelegen, kende het gevoel va gras niet eens, wist echt niet wat andere honden waren en wat je daarmee moest.

Elisa2

Berichten: 37740
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 10:00

Daihyo schreef:
Wat dressuur betreft, ik noem het liever: ervoor zorgen dat je paard jou optimaal kan dragen.
Als ik ervoor kies om er op te zitten, dan moet ik dat zo comfortabel mogelijk doen. Dus goed passend tuig en op een goede manier getrainde spieren van de rug en buik.
En dan ook nog zo, dat je paard het leuk vindt. Mijn haflinger vond het heel leuk om afwisselend te rijden. In het bos galoppeerde ik veel heuvels, in de bak trainde ik de zijgangen om hem soepel te houden. En hoe weet ik dat hij het leuk vond? Oortjes erop, briesen, blij zijn, zelf van alles aanbieden. Gevalletje: zijgangen zijn leuker dan aangalopperen in de bak, dus been naar achter gaf niet altijd het resultaat dat ik in mijn hoofd had. Geen haar op mijn hoofd die er aan dacht om het af te straffen of te corrigeren, nee, daar daagde ik hem dan juist in uit. Zijn lijf was er niet altijd voor gemaakt, maar hij vond het leuk om te doen. Hij is reteslim, dus die mentale uitdaging had hij ook nodig. Nu hij geblesseerd staat merk ik echt dat hij het mist. Het samen er op uit, het samen puzzelen met oefeningen, of gewoon lekker een stuk zo hard als je kan. Samenwerken, samen genieten en áltijd kijken en luisteren naar je paard. En balans in alles wat je doet.


Ja mooi omschreven, dit is "the key" denk ik. :)

dems75: ja 16 uur op stal lijkt lang maar als ze daarnaast ook nog ander soort beweging krijgen dan valt het wel weer mee. Bij een aantal pensionstallen die ik ken staan ze 8 uur buiten overdag en gaan dan op stal, krijgen te eten en s"avonds komen de eigenaren vaak om wat te doen met ze. Dan lijkt het me prima verdeeld.

herr_balou
Berichten: 1466
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 10:26

DuoPenotti schreef:
herr_balou schreef:
Als ik 2 ongelukkige honden wil ipv 1 gelukkige, dan moet ik er een tweede bijnemen.

Dat zijn ook altijd de smoesjes met paarden....

Omdat ze verkeerd gehouden worden vaak al vanaf puppy.
ik heb al 25 jaar 2 honden, 1 keer is er geen veilige match geweest.
En dat was bij een totaal niet gesocialiseerde bange terriër kruising van 6 jaar oud.
die na zware verwaarlozing bij ons kwam wonen. Die had alleen maar aan de ketting op beton gelegen, kende het gevoel va gras niet eens, wist echt niet wat andere honden waren en wat je daarmee moest.

Was het maar een smoes, ik zou met alle liefde nog een buitenlandse stumper opnemen, zowel binnen als buiten is er genoeg ruimte.
Ik heb hem geprobeerd dingen (bijvoorbeeld speeltjes, waterbak) te delen, wat een drama. Hij wil het niet, gewoon echt echt niet. Spelen met een andere hond heel soms, eventjes. Ik hou van mijn hond en luister naar hem.

manubres

Berichten: 2795
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:49

@Daihyo "Als ik ervoor kies om er op te zitten, dan moet ik dat zo comfortabel mogelijk doen. Dus goed passend tuig en op een goede manier getrainde spieren van de rug en buik".
Helemaal mee eens! Daarom ben ik ook van mening dat je eerst (ongeveer) een jaar grondwerk/werk aan de hand zou moeten doen voordat je op een paard stapt. Dat zou dan mooi met een 3-jarige kunnen en dan met 4 erop stappen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 12:20

herr_balou schreef:
Was het maar een smoes, ik zou met alle liefde nog een buitenlandse stumper opnemen, zowel binnen als buiten is er genoeg ruimte.
Ik heb hem geprobeerd dingen (bijvoorbeeld speeltjes, waterbak) te delen, wat een drama. Hij wil het niet, gewoon echt echt niet. Spelen met een andere hond heel soms, eventjes. Ik hou van mijn hond en luister naar hem.


Bij honden is het ook wel een ander verhaal. Krijgen een andere start in het leven, worden anders gehouden etc.

Als er een regel zou komen dat honden bijvoorbeeld minimaal per 2 gehouden worden, gaat men daar vanaf de start al anders mee om.
Wij hebben hele lieve honden die 99% van de tijd niet zonder elkaar kunnen. Maar die ene % gaat het 1x pj weleens mis.
Hebben hiervoor nog nooit een match gehad die ruzie kregen.
Nu pup erbij die ook wat groter is, maar dat heeft bij de reu echt tijd gekost. Een volwassen hond erbij had echt niet leuk geweest. Niet voor mn reu, niet voor een nieuwe hond en niet voor ons. Terwijl ik weet dat het met tijd en geduld goed kan komen ( in ons geval dan ), is die eerste periode echt niet leuk.

Maar ook dat is een dingetje. Want hoeveel mensen kunnen financieel niet voor 2 honden zorgen? 2e hond kost belasting, voer, dierenarts kosten.

Bij paarden, gaf ik al aan, kan je een paard in pension nemen, maar niemand wil al dat gedoe erbij voor een paard van een ander.

Daihyo

Berichten: 88116
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 12:46

manubres schreef:
@Daihyo "Als ik ervoor kies om er op te zitten, dan moet ik dat zo comfortabel mogelijk doen. Dus goed passend tuig en op een goede manier getrainde spieren van de rug en buik".
Helemaal mee eens! Daarom ben ik ook van mening dat je eerst (ongeveer) een jaar grondwerk/werk aan de hand zou moeten doen voordat je op een paard stapt. Dat zou dan mooi met een 3-jarige kunnen en dan met 4 erop stappen.

Ja eens :j
Ik ben ook niet voor alleen longeren en zadelmak maken, maar ook voor het werken aan de hand, zo als de juiste spieren trainen. Dat is ook precies hoe ik het traject met mijn jonkie voor me ziet, aan de hand van wat zij aanbiedt en aan kan. Het streven is dat de stap om er op te gaan zitten een hele logische volgende stap is in de ontwikkeling. Dat ze er mentaal én fysiek aan toe is. Dat er al zoveel kleine stapjes training aan vooraf zijn gegaan, dat het bij wijze van spreken opstappen en wegrijden is.

Gaabje
Berichten: 950
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 12:55

josien_m_ schreef:
Hoe ze er bij komen dat wilde paarden niet scheef zijn? Door dissecties, onderzoek van het skelet en spieren.


Ik denk dat je met alleen onderzoek naar het skelet en de spieren een belangrijk onderdeel van het lichaam mist, het brein. Door o.a. de verschillende functies van de hersenhelften ontstaat ook scheefheid.

Ik moet zeggen dat ik over de overwegingen in de openingspost ook steeds vaker nadenk. De huidige manier van paarden houden en rijden is in ieder geval niet toekomstbestendig. Wat ik me wel afvraag is welke mate van rijden en interactie met de mens noodzakelijk is voor het huidige paard. We hebben het vaak over wilde paarden, maar onze huidige gedomesticeerde paarden zijn met ons geëvolueerd en hebben zich aan ons aangepast, waardoor zij ook behoefte hebben aan een bepaalde mate van stimulatie. Dus zeggen dat onze gedomesticeerde paarden dezelfde behoeften hebben als wilde paarden vind ik te kort door de bocht. Onderzoek naar epigenetica en de werking van DNA en verbindingen aan het DNA laat geloof ik steeds meer zien wat voor invloed ervaringen (ook van voorouders) hebben op hoe een individu in elkaar zit. Ik ben er van overtuigd dat dit ook voor paarden op gaat.

josien_m_
Berichten: 2447
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: [BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 19:05

Maar die scheefheid ( via brein, kan dat?) zou zeker ook in spieren en skelet terug te vinden zijn dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 08:02

Leuk ESSAY

Dierenliefde kan de mens verblinden
Dierenmishandeling kan gedijen als mensen beesten niet zien voor wat ze zijn: levende wezens die zowel op ons lijken als van ons verschillen. Maar beseffen we wel dat juist ook de liefde die we voor dieren voelen hen een kwelling kan zijn?

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b43b2d2c/