[BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 10:29

Ik maak mij vooral zorgen om de mensheid, die meent dat het leven 24/7 een feestje moet zijn voor iedereen


Die de laatste 30 jaar zo ver bij de werkelijkheid vandaan gegroeid is en is gaan geloven in de absolute maakbaarheid van het leven dat ze geen idee meer hebben van hoe te leven.

Zelf terug naar je basis is natuurlijk veel te lastig en moelijk..dus lekker op dieren projecteren..als jij niet 100% gelukkig kan zijn, kunnen zij het misschien wel.

Maar dat is mijn mening. :D

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 10:44

Sunnda schreef:
Ik maak mij vooral zorgen om de mensheid, die meent dat het leven 24/7 een feestje moet zijn voor iedereen


Die de laatste 30 jaar zo ver bij de werkelijkheid vandaan gegroeid is en is gaan geloven in de absolute maakbaarheid van het leven dat ze geen idee meer hebben van hoe te leven.

Zelf terug naar je basis is natuurlijk veel te lastig en moelijk..dus lekker op dieren projecteren..als jij niet 100% gelukkig kan zijn, kunnen zij het misschien wel.

Maar dat is mijn mening. :D


Het is wel heel opmerkelijk dat we van alle dieren goed weten wat natuurlijk is. Maar van onze eigen natuurlijke behoeften hebben we geen idee.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 11:00

Sunnda schreef:
Ik maak mij vooral zorgen om de mensheid, die meent dat het leven 24/7 een feestje moet zijn voor iedereen


Die de laatste 30 jaar zo ver bij de werkelijkheid vandaan gegroeid is en is gaan geloven in de absolute maakbaarheid van het leven dat ze geen idee meer hebben van hoe te leven.

Zelf terug naar je basis is natuurlijk veel te lastig en moelijk..dus lekker op dieren projecteren..als jij niet 100% gelukkig kan zijn, kunnen zij het misschien wel.

Maar dat is mijn mening. :D

Ik zie het wel anders, mensen worden zich steeds meer bewust dat echt geluk niet zit in 40+ uur werken of grote huizen/dure auto's.
Ik denk dat juist die bewustwording ook doorloopt naar alle levensgebieden zo ook hobby's/sport. Bewuster kijken naar wat je doet en of dat ook goed is voor het paard.

josien_m_
Berichten: 2418
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 11:24

Ik deel je zorg. Ik ben ook een tijd met rijden gestopt om die redenen, al reed ik alleen ritjes door de bossen. Ik ben later weer begonnen met de buiteritten om toch de paarden iets anders te bieden dan hun track, paddock of wei. Zo kunnen ze beleven, andere dingen tegenkomen, geuren ontdekken en meer bewegen. En natuurlijk ook, juist voor mezelf genieten van het samen door de bossen rijden. En samen genieten is ook voor mijn paard een fijne ervaring als sociaal wezen.
Waar ik nu eigenlijk vooral moeite mee heb is het volgende: Het moeten trainen van je paard tot bodybuilder! Ik geloof er eigenlijk niet meer in dat we ons paard moeten trainen om meer dragend te worden op de achterhand zodat hij minder schade zou ondervinden door de ruiterbelasting. Is dat wel zo? Ik weet het ook niet maar heb er ook nog met niemand een zinvolle discussie over kunnen voeren. Ja, als een paard scheef is, kan ik me voorstellen dat je iets doet aan het rechter richten. Want dat scheve komt namelijk door onze wijze van houden en het te weinig aanwezig zijn van rechte of vrije bewegingen. Longeren vind ik om die reden ook zeer schadelijk voor lijf en ook hoofd trouwens!
Maar verder, waarom zou een paard meer spieren moeten krijgen? Kijk eens naar de wilde paarden, zij bouwen vet op in de zomer en slepen dat gewicht 24 uur per dag mee. Ze bewegen zodanig dat ze dat het minste energie kost. Net als drachtige merries: ook dat gewicht is er 24 uur per dag, maar ook maanden niet natuurlijk. Ik heb daarin het vertrouwen in het paard dat het zich zo heeft ontwikkeld om dat met zo min mogelijk schade te doorstaan. En natuurlijk geeft het schade, leven geeft schade dat is logisch. Zou een paard dan niet net zo goed zichzelf zo kunnen inspannen dat hij 2 of 3 keer per week een bosrit maakt met mij en daarbij vrij is zijn lichaam zo te gebruiken als hij zelf wil, om dat ze efficient mogelijk te doen? Voorwaarde daarbij is volgens mij dan wel dat hij vrij is in het zoeken van zijn houding zonder teugelbegrenzing. Hij kan dan varieeren in houding en vrij bewegen zoals hij zelf aangenaam vindt. Het willlen vasthouden in één houding, of zelfs in een onnatuurlijke houding lijkt mij vele malen schadelijker voor skelet en spieren. Ja, ook ik heb geleerd dat die spieren nodig zijn om het extra gewicht goed te kunnen dragen, maar klopt dat wel?? Ik ben niet langer overtuigd...

Elisa2

Berichten: 37268
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 11:42

Als je dat denkt over scheefheid dan snap ik dat je met niemand een discussie kunt voeren..no offence maar uit je hele bericht spreekt dat je absoluut niet weet waarom je een paard moet trainen als je er op gaat zitten.

Ja het klopt, maar een goede trainer dwingt dus geen houding af en varieert in hoofd/ hals houding al naar gelang het niveau van de training. Dit is typisch het verschil tussen goed en slecht trainen.

Elisa2

Berichten: 37268
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 11:45

Sunnda schreef:
Ik maak mij vooral zorgen om de mensheid, die meent dat het leven 24/7 een feestje moet zijn voor iedereen


Die de laatste 30 jaar zo ver bij de werkelijkheid vandaan gegroeid is en is gaan geloven in de absolute maakbaarheid van het leven dat ze geen idee meer hebben van hoe te leven.

Zelf terug naar je basis is natuurlijk veel te lastig en moelijk..dus lekker op dieren projecteren..als jij niet 100% gelukkig kan zijn, kunnen zij het misschien wel.

Maar dat is mijn mening. :D


Hier ben ik het wel deels mee eens, het lijkt aan realiteitszin te ontbreken.

Zolang een paard 1 uur per dag "werkt" en een mens gemiddeld 8...wie heeft het dan beter bekeken? :+ Mits er natuurlijk wel goed en respectvol met het paard omgegaan wordt en deze niet 23u per dag staat weg te rotten in een stalletje.

Elisa2

Berichten: 37268
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 11:46

Biks2 schreef:
Sunnda schreef:
Ik maak mij vooral zorgen om de mensheid, die meent dat het leven 24/7 een feestje moet zijn voor iedereen


Die de laatste 30 jaar zo ver bij de werkelijkheid vandaan gegroeid is en is gaan geloven in de absolute maakbaarheid van het leven dat ze geen idee meer hebben van hoe te leven.

Zelf terug naar je basis is natuurlijk veel te lastig en moelijk..dus lekker op dieren projecteren..als jij niet 100% gelukkig kan zijn, kunnen zij het misschien wel.

Maar dat is mijn mening. :D

Ik zie het wel anders, mensen worden zich steeds meer bewust dat echt geluk niet zit in 40+ uur werken of grote huizen/dure auto's.
Ik denk dat juist die bewustwording ook doorloopt naar alle levensgebieden zo ook hobby's/sport. Bewuster kijken naar wat je doet en of dat ook goed is voor het paard.


Hier ben ik het ook mee eens, grotere bewustwording is een goede zaak denk ik.

josien_m_
Berichten: 2418
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 13:15

Elisa2 schreef:
Als je dat denkt over scheefheid dan snap ik dat je met niemand een discussie kunt voeren..no offence maar uit je hele bericht spreekt dat je absoluut niet weet waarom je een paard moet trainen als je er op gaat zitten.

Ja het klopt, maar een goede trainer dwingt dus geen houding af en varieert in hoofd/ hals houding al naar gelang het niveau van de training. Dit is typisch het verschil tussen goed en slecht trainen.


Ehh, ik denk dat je me niet helemaal begrepen hebt...Misschien ook lastig in zo'n kort stukje waarin ik me beperk tot hoofdlijnen.

Wat klopt er volgens jou niet in wat ik over scheefheid zeg? We weten toch inmiddels dat wilde paarden niet scheef zijn/ dat zelf weten op te lossen? Ik kan dan niet anders dan concluderen dat de wijze van houden (en rijden) dit veroorzaakt.

DuoPenotti

Berichten: 29651
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 13:22

Zijn wilde paarden niet scheef?
Ik meen dat elk paard ook links of rechtshandig is zoals mensen ook van nature zijn.
Wat naar mijn idee ook een mate van scheefheid met zich mee brengt.
Dan kom je vervolgens denk ik bij mijn eerste post uit, als een paard maar genoeg vrije beweging heeft compenseert hij dat ruiter uurtje wel.
Met de kanttekening, dan is mijn tegemoetkoming van 20x20 wellicht niet eens groot genoeg omdat een paard daar niet rechtuit kan sprinten.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 13:32

DuoPenotti schreef:
Zijn wilde paarden niet scheef?
Ik meen dat elk paard ook links of rechtshandig is zoals mensen ook van nature zijn.
Wat naar mijn idee ook een mate van scheefheid met zich mee brengt.


Het is wel belangrijk dat kennis van zulke zaken als scheefheid de feiten wel op orde zijn. Tegenstanders zullen graag beweren dat dit voor paarden in het wild niet valt omdat dit hun uit komt. Maar je krijgt geen eerlijke discussie wanneer feitelijke onjuistheden als waarheid aangenomen worden.

Popstra
Berichten: 13774
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 13:38

Ik zit er niet mee!

Ben speciaal ergens gaan wonen waar ik mijn paarden thuis op eigen accommedatie ( stallen, binnenbak, zandpaddocks, stapmolen en weidegang) heb en ze dus dagelijks jaarrond buiten lopen.
Ook ik ben van mening dat vrije beweging voor juist het sport paard het aller belangrijkst is buiten de training om. Ze blijven soepel en leren met lijf om te gaan als ze lekker even gek doen. Plus ze in hun hoofd fris blijven.
En nee, 5 dagen per week trainen doen we hier niet aan. Ook was ik ze niet vaak. Enkel voor een wedstrijd. Is ook geen beginnen aan als ze dagelijks lekker buiten rollen.

Ik zie altijd veel luxe, lees dure Equine Spa behandelingen e.d aangeboden worden. Zou volgens de aanbieders het best zijn om een sportpaard mentaal en fysiek gezond te houden. Daar ben ik het dus nooit mee eens. Weidegang aan bieden, dat houd ze gezond!
En evengoed 2x per jaar preventief laten checken bij onze arts en indien nodig behandelen.

Je kan dus best sporten met je paard mits je eerlijk bent t.o het dier en niet over traint, over vraagt of dingen vragen het dier niet aan kan omdat het boven zijn niveau ligt.

Er valt nog veel te leren wat dat betreft.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 13:51

Sommigen worden bewuster en dat is goed. Hoe het met paarden houden en paarden rijden moet, weet ik ook niet.

Ja, ik vind dat heel veel paarden slecht gehouden worden.
Ja, ik vind dat heel veel paarden slecht gereden worden.
En ja, ik vind dat teveel mensen een paard hebben.

Maar als het om het geld gaat, is het niet eerlijk. De rijkste mensen zijn niet altijd de beste paarden houders/rijders.

Gaan we kijken naar het houden en rijden zelf, is het natuurlijk heel raar. We hebben een dier gekozen om op te gaan zitten en te gebruiken. Daarna kwam de sport en die is wel compleet uit de hand gelopen.
Springen moet steeds hoger en de lijnen zijn vaak ontzettend zwaar. Dressuur gaat nergens meer over meestal. Western, mennen, fokkerij, alles gaat steeds verder en niet allemaal ten goede.

Zouden we echt van paarden houden en daarom met een dier willen samen werken en tot prestaties komen, zouden we dan echt zoveel grenzen over gaan? Al die hulpmiddelen aangrijpen vanwege ons eigen gebrek?

Is het normaal dat grote kudde dieren, alleen in kleine hokjes staan? WE maken de hokjes mooier, maar dat is puur voor ons eigen gevoel en gemak. Mensen hebben vaak een smoes/reden om een paard in een stal te zetten.
Maar als we nooit stallen waren gaan bouwen, was er geen paard geweest die om een stal had gevraagd. Maar het is voor ons zoveel makkelijker.

Is het normaal dat er zoveel vrij te koop is? Zoveel hulp/dwang middelen....Zoveel supplementen.......
En hoeveel mensen noemen zich niet trainer dit of dat, geven ene therapie zus of zo, zonder enige controle op kennis, ervaring, kunde etc.

Ik hou van rijden en heb er plezier in, maar moet vooral niet achterom kijken hoe ik het heb gedaan. Dat wil niet zeggen dat ik nu foutloos rij en mn paarden het leuk vinden, maar zolang we rijden, probeer je dat zo vriendelijk mogelijk te doen.

Maar ook dat...............hoeveel mensen zijn vriendelijk aan het rijden, waar het averechts werkt? Paarden die hun ruiter niet meer snappen, onzeker worden door onduidelijke mensen, niet weten dat ze het verzoek in 3voud eerst moeten ondertekenen etc.
Er moet wel balans zijn.

Gaan we autorijden, krijgen we lessen en doen examen. Daarna moeten we ons aan regels houden, anders kan je een boete krijgen. Veel mensen komen wel weg met overtredingen, maar men weet dat er regels zijn.
Paardrijden kan je doen zoals je het wilt. Durf iets te zeggen en je krijgt de wind van voren, want juist veel paarden mensen kunnen niet tegen kritiek.

Maar wat dan? Ik denk dat paarden houden om naar te kijken voor veel mensen niet het doel is en het bestand dan snel veel kleiner wordt. Kijk naar de paarden met blessure, die men niet meer zelf wil onderhouden, omdat men er niet op kan rijden.

Moeten we ze dan in de dierentuin zetten? Loop ik over xxjr met een (achter) kleinkind door de dierentuin en zeg je; Kijk, oma had vroeger zelf paarden. Oma kon op die paarden rijden.......Klinkt gek, maar die kant ga je dan op.

Hoewel............de kritiek op dierentuin is er natuurlijk ook en hebben zij voldoende ruimte om paarden te gaan houden.

Ik wil best stoppen met rijden als dat ten goede is van het welzijn van de paarden. Maar eigenlijk wil je ook niet de dupe worden van de wantoestanden waar je geen deel (meer) van uitmaakt. Maar dan moet wel duidelijk worden wat nog wel kan en mag.

Er gaat nog teveel geld in paarden om, dus denk niet dat het snel compleet kan stoppen. Maar wel dat we kunnen investeren in andere/betere manieren om met dieren om te gaan.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Re: [BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 14:25

Ik denk dat er wel steeds meer basiskennis is bij mensen dan vroeger.
De oude boertjes achteraf met een eenzame shetlander die geen basiszorg krijgt heb je ook steeds minder.

DuoPenotti

Berichten: 29651
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 14:29

Pumpkinbroes schreef:
Ik denk dat er wel steeds meer basiskennis is bij mensen dan vroeger.
De oude boertjes achteraf met een eenzame shetlander die geen basiszorg krijgt heb je ook steeds minder.

waar. Maar dat zijn geen paardenmensen maar mensen die een stuk gras vervelend vinden om te maaien zeg maar.

Want de echte boerenkennis ook waardevol. Zonder teveel emotie geblaat, geen dure termen en items die goeroes verkopen, want anders kun je geen paard opvoeden.
Gewoon zonder gezever recht toe recht aan. Voor het paard vaak makkelijk en duidelijk, voor de mens met een teer zieltje die alleen maar wil horen hoe goed ze bezig zijn vaak flink slikken.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 14:32

Pumpkinbroes schreef:
Ik denk dat er wel steeds meer basiskennis is bij mensen dan vroeger.
De oude boertjes achteraf met een eenzame shetlander die geen basiszorg krijgt heb je ook steeds minder.


Mwa............Dat valt echt vies tegen. En het ligt eraan waar je vandaan komt.

Wij komen uit Amsterdam en daar had niemand een paard aan huis. Iedereen stond dus op een manege of een pensionstal en dan letten mensen op elkaar.

We wonen nu buitenaf in t Noorden en daar zie je nog wel de pony's en paarden zomaar in de wei waar verder weinig/niks mee gedaan wordt. En die worden ook niet gevaccineerd, ontwormt, gaan niet naar de tandarts etc. Mensen vinden het zelfs overdreven dat die van ons naar de tandarts gaan. En bij ons was het vroeger al gewoon dat de veearts de gebitten 1x pj nakeek. ( Ongeveer..........35jr geleden, ongeveer voor de Bokt FBI )

Ik kende bijv het fenomeen; verzorgpony niet en ook niet het aanbellen bij iedereen met een landje met pony's. Maar heel veel kinderen beginnen wel zo, mits die mogelijkheid er dus is.

Ook veeartsen in het Noorden komen beduidend minder snel als je belt.

Maar dat wil niet zeggen dat alle ontwikkelingen beter zijn. Alle hulpmiddelen, therapieën, supplementen, medicatie en pijnstillers om levens te rekken zijn echt niet altijd een vooruitgang voor de paarden.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 14:51

DuoPenotti schreef:
Pumpkinbroes schreef:
Ik denk dat er wel steeds meer basiskennis is bij mensen dan vroeger.
De oude boertjes achteraf met een eenzame shetlander die geen basiszorg krijgt heb je ook steeds minder.

Want de echte boerenkennis ook waardevol. Zonder teveel emotie geblaat, geen dure termen en items die goeroes verkopen, want anders kun je geen paard opvoeden.


Nou laat ik mijn ervaring met boeren uit de omgeving maar niet delen dan.
Daar staat weer echt een té voor als het gaat om nuchterheid.

Maar die paardengoeroes zijn dan weer het andere kant van het spectrum.

DuoPenotti

Berichten: 29651
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 14:54

Waarom quote je mij niet helemaal?

Ja die zullen er vast bij zitten.
Maar ik heb echt nog altijd meer goeds gezien van de boerennuchterheid, dan het dure goeroe verhaal bij de mens die eigenlijk gewoon te ver van het wezen paard afstaat.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 14:55

DuoPenotti schreef:
Waarom quote je mij niet helemaal?

Ja die zullen er vast bij zitten.
Maar ik heb echt nog altijd meer goeds gezien van de boerennuchterheid, dan het dure goeroe verhaal bij de mens die eigenlijk gewoon te ver van het wezen paard afstaat.


Makkelijker tekst verwijderen op mijn kleine mobiel dan dik drukken vind ik.

Suzanne F.

Berichten: 49252
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 15:11

Eens. Ik kijk ook heel anders terug nu op mijn paarden ‘carrière’. Ik heb er soms zelfs echt een brok van mijn in maag. Ik zou heel graag dingen over willen doen, maar goed dat gaat natuurlijk niet.
Ik heb een heel ander leven nu en paarden passen daar ook niet in dus op zich heb ik geen dilemma nu. Maar in de tijd dat ik nog jureerde heb ik mezelf echt weleens afgevraagd waar we in godsnaam mee bezig zijn en had ik vaak zoveel medelijden met de paarden. Of eigenlijk gewoon irritatie over hetgeen ik voor me zag in de baan. En dan ruiters die verbaasd en boos waren over hun punten. Ik werd er echt een beetje ongelukkig door.
Nu is het enige wat ik meekreeg van paarden hier via Bokt en dan zie ik ook weleens dezelfde dingen voorbij komen. Het lijkt wel alsof dat niet echt verandert. Ja het meer buiten lopen verandert, nu moet alles 24/7 buiten of vrije beweging. En alles moet op maat, zelfs bitten en hoofdstellen. En de osteo’s, craniosacraal, masseurs en weet ik het wat voor peuten en paten verdienen meer dan ooit. Maar of het nu echt beter is? Rijtechnisch niet in ieder geval.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 15:17

Loretta schreef:
Je kunt beter hebben dat iemand vanauit de paardensector zelf zich zorgen maakt over dierenwelzijn dan mensen van buiten dioe geen enkele kennis over het paard hebben. 1 ding wat wel zeker is dat we als ruiter echt op onze paarden moeten letten en bij de minste signalen van ongemak daar zeker iets mee moeten. Het is heel belangrijk om goed naar onze paarden te kijken.



Ik denk juist goed dat mensen van buitenaf ernaar kijken want wij zijn blind voor onze eigen paarden en de paardensport geworden.
Soms geeft een buitenstaander juist een doelgerichte opmerking waar wij allang niet meer over nadenken waardoor je kan gaan nadenken misschien heeft die persoon wel gelijk.

TS dit is voor mij ook een dilemma en rij al veel minder dan vroeger en als ik rij geniet ik er dubbel van. En verder zijn wandelen ed ook heerlijk.

Ook voor mij geen paard meer als deze er niet meer is en dat is prima.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 16:42

DuoPenotti schreef:
Want de echte boerenkennis ook waardevol. Zonder teveel emotie geblaat, geen dure termen en items die goeroes verkopen, want anders kun je geen paard opvoeden.
Gewoon zonder gezever recht toe recht aan. Voor het paard vaak makkelijk en duidelijk, voor de mens met een teer zieltje die alleen maar wil horen hoe goed ze bezig zijn vaak flink slikken.


Ik ben helemaal niet van de wildgroei van goeroe's en het verbaasd me hoe makkelijk mensen te beinvloeden zijn als mensen een mooi verhaal ophangen.

Maar de tijd van boerenwijsheid zijn we vaak ook wel echt voorbij. Ik heb nog wel mensen in de omgeving die zo denken en handelen, maar dat is echt niet ten goede van de paarden altijd.

Het gaat ook niet om een teer zieltje. Maar het gaat er wel omdat de wereld ontwikkelt. Dat we door jarenlange ervaring, dingen hebben geleerd en kunnen toepassen, waardoor dieren een beter en fijner leven kunnen hebben en we ook op een betere manier met ze kunnen werken en trainen.

Dat wil niet zeggen dat dit altijd met een aai over de bol is, maar wel dat we kunnen kijken naar de oorzaak van dingen en daar gewoon betere oplossingen voor hebben. En dat hoeft dus niet altijd met de harde hand. We hoeven de paarden niet te trainen met angst voor de mens, een knal, schop etc. dat staat wederom los van een teer zieltje, maar om het effect.

Heel veel aanpak komt voort uit frustratie en heeft op de lange duur ook geen effect.

Zelf ben ik absoluut niet de zachtste en zal dat altijd toegeven. Maar ik ben wel heel cordaat en word eigenlijk nooit boos of gefrustreerd.
Hard waar nodig, zacht waar het kan.

En qua verzorging zelfde. Niks geven wat niet nodig is, maar waar we weten dat het wel nodig is, zijn we zo ver dat we dat dus kunnen aanbieden.
We kunnen bijv nu zandkoliek voorkomen. Dat wegwuiven is pure eigenwijsheid.
Gebitsbehandelingen niet doen...........Kijk eens in zo een mond. In Nederland slijten gebitten echt niet voldoende uit zichzelf, zeker niet als paarden alleen op gras lopen.

Maar ik zou zeggen tegen de mensen die tegen ontwikkeling en vooruitgang zijn; leg je mobiel weg, stop met internet, kijk geen tv, ga op de fiets, koop geen kant en klaar eten etc.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 16:45

Steppe schreef:
Loretta schreef:
Je kunt beter hebben dat iemand vanauit de paardensector zelf zich zorgen maakt over dierenwelzijn dan mensen van buiten dioe geen enkele kennis over het paard hebben. 1 ding wat wel zeker is dat we als ruiter echt op onze paarden moeten letten en bij de minste signalen van ongemak daar zeker iets mee moeten. Het is heel belangrijk om goed naar onze paarden te kijken.



Ik denk juist goed dat mensen van buitenaf ernaar kijken want wij zijn blind voor onze eigen paarden en de paardensport geworden.
Soms geeft een buitenstaander juist een doelgerichte opmerking waar wij allang niet meer over nadenken waardoor je kan gaan nadenken misschien heeft die persoon wel gelijk.



Mensen van buiten kunnen goed signaleren. Voor het zoeken naar oplossingen heb je meer kennis nodig. Dat gaat ook verder dan de kennis van de gemiddelde instructeur en ruiter. Soms is er ook gedegen onderzoek nodig.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 16:45

Steppe schreef:
Loretta schreef:
Je kunt beter hebben dat iemand vanauit de paardensector zelf zich zorgen maakt over dierenwelzijn dan mensen van buiten dioe geen enkele kennis over het paard hebben. 1 ding wat wel zeker is dat we als ruiter echt op onze paarden moeten letten en bij de minste signalen van ongemak daar zeker iets mee moeten. Het is heel belangrijk om goed naar onze paarden te kijken.



Ik denk juist goed dat mensen van buitenaf ernaar kijken want wij zijn blind voor onze eigen paarden en de paardensport geworden.
Soms geeft een buitenstaander juist een doelgerichte opmerking waar wij allang niet meer over nadenken waardoor je kan gaan nadenken misschien heeft die persoon wel gelijk.

TS dit is voor mij ook een dilemma en rij al veel minder dan vroeger en als ik rij geniet ik er dubbel van. En verder zijn wandelen ed ook heerlijk.

Ook voor mij geen paard meer als deze er niet meer is en dat is prima.


Mee eens...Ik denk dat er een grote "bedrijfsblindheid" heerst in paardenland...al lijkt dat héél langzaam te veranderen.

DuoPenotti

Berichten: 29651
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 16:48

Boeren wijsheid staat voor mij niet gelijk aan harde hand.
Ook niet aan geen tandarts laten komen of wat je ook opnoemt zoals zand koliek. Wat heeft dat er mee te maken???
Maar nuchter naar het paard kijken en zo zien wat hij nodig heeft.
Ja dat kan een ruk aan het touw zijn, maar net zo goed een rustig woord met iemand die leiderschap toont en er naast loopt.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 17:14

Ik hoor vaker de roep om een diploma of een cursus voor paardeneigenaars. Maar ik denk dat zo een cursus enkel leuk is als het in je eigen straatje past. Praktisch iedereen (in dit topic bv.) denkt namelijk wel dat die goed bezig is: dat de paarden goed gehouden worden, goed gereden worden en gelukkig zijn.
Maar er zijn ook diverse meningen over wat 'goed paardenhouden' is. Kijk maar naar de vele welzijnsdiscussies op Bokt die vaak pagina's lang zijn aan verschillende visies. Hoe giet je dat in een cursus?
En wat nou als je aan een bepaald aspect in de cursus niet kunt voldoen? Vind je het dan oké om geen diploma te krijgen en dus je paarden anders te gaan houden of zelfs weg te doen? Of is het dan ineens een stomme cursus die op geen enkel wetenschappelijk onderzoek gebaseerd is?

Het idee is leuk zo lang men jouw manier van paardenhouden/trainen als norm neemt in die cursus.

Edit: de 'je' in dit bericht is een meer algemene 'je', het is ook meer een algemeen bedenksel van me waar ik graag meerdere opinies over hoor. Is een cursus echt de heilige graal? Willen we dat echt?
Laatst bijgewerkt door Gini op 01-10-21 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt