West-Nijl virus: wat moet je weten?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26688
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

West-Nijl virus: wat moet je weten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-21 17:28

*KNHS.nl/ Bokt.nl
Algemeen

Afbeelding
Een vaccinatie tegen West-Nijl virus. Foto: Aurora3/ Bokt Wiki


Vorige week zijn er in Duitsland, in het district Dahme-Spreewald, 3 paarden ziek geworden door het West-Nijl virus. Twee van hen zijn helaas overleden, zo valt er in een nieuwsbericht op VN te lezen. Maar wat moet je nou doen als je vermoedt dat een van jouw paarden het heeft? En is er iets om je paard te beschermen tegen West-Nijl?

De KNHS heeft alles over het West-Nijl virus op een rijtje gezet:

Het West-Nijl virus is een door muggen overgebracht virus dat ziekte veroorzaakt bij mensen en dieren. Het virus is oorspronkelijk afkomstig uit Afrika, maar inmiddels komt het ook voor in Azië, Noord- en Zuid-Amerika en in delen van Europa.

Symptomen
Een West-Nijl infectie bij het paard kan volledig symptoomloos verlopen, maar kan ook algemene symptomen zoals koorts, sloomheid, niet eten of wat lichte koliek geven. Soms kunnen ook neurologische symptomen optreden zoals spiertrillingen, ataxie en gedragsveranderingen. De spiertrillingen zijn meestal zichtbaar rond de ogen en de neus van het paard. In het ergste geval raken paarden verlamd en komen te overlijden of moeten worden geëuthanaseerd. Ongeveer 70% van de paarden die neurologische symptomen hebben verbeteren. Het herstel kan maanden duren en er kunnen restverschijnselen overblijven, zoals bijvoorbeeld ataxie. De verschillende ziektebeelden worden veroorzaakt door verschillende stammen van het West Nijl-virus, maar ook de mate van besmetting en de weerstand van het paard speelt een rol.

Diagnose
Het West-Nijl virus kan vastgesteld worden door bloedonderzoek bij de Gezondheidsdienst voor dieren (GD). Hier wordt een screening uitgevoerd op antilichamen tegen het West-Nijl virus. Eventueel kan deze screening ook uitgevoerd worden op hersenvloeistof, dan is het nog betrouwbaarder.

Behandeling
Er is geen specifieke therapie tegen het West-Nijl virus. Als een paard ziek wordt kan het alleen ondersteunend geholpen worden.

Verspreiding
De verspreiding van het West-Nijl virus verloopt via muggen. Paarden en mensen kunnen geïnfecteerd raken als zij geprikt worden door een besmette mug. Het virus reservoir zit voornamelijk in vogels. Besmette vogels hebben dermate veel virus in hun bloed dat als zij geprikt worden door een mug, deze mug weer andere dieren en mensen kan besmetten. Paarden en mensen zijn zogenoemde eindgastheren wat betekent dat zij nooit zoveel virus in hun bloed krijgen dat zij via een mug besmettelijk zijn voor een ander.

Preventie
Preventieve maatregelen bestaan uit vaccineren en het voorkomen van muggenbeten. Het voorkomen van muggenbeten kan bijvoorbeeld door gebruik van insectenwerende middelen en vliegendekens. Het is daarnaast verstandig om stilstaand water wat een goede broedplaats voor muggen is, zoveel mogelijk te voorkomen. Er bestaat sinds de uitbraak in Amerika een vaccinatie tegen het West Nijl-virus. Paarden die veel naar het buitenland reizen voor wedstrijden wordt in ieder geval aangeraden om van deze vaccinatie gebruik te maken. Het is mogelijk om een individueel paard op een stal te vaccineren. Het is niet noodzakelijk om zoals bij andere entingen tegen bijvoorbeeld influenza de hele stal te vaccineren om zo de infectiedruk laag te houden, omdat de verspreiding zo anders verloopt. Het kan voorkomen dat het West Nijl-virus zich plotseling ook voordoet in Nederland. Dit komt door de warme en vochtige zomers die steeds vaker voorkomen, waardoor er steeds meer muggen zijn. Het virus kan via trekvogels bij onze muggen terecht komen.

Een voorbode van het West-Nijl virus zou een plotselinge vogelsterfte kunnen zijn. Het is verstandig dit te melden als het zich voordoet, zodat er gericht onderzoek naar gedaan kan worden.

_Mir
Berichten: 1372
Geregistreerd: 01-01-20

Re: West-Nijl virus: wat moet je weten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 20:13

Tuurlijk.. voor elke ziekte is een spuitje beschikbaar. :')

Suzanne F.

Berichten: 49483
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 20:23

_Mir schreef:
Tuurlijk.. voor elke ziekte is een spuitje beschikbaar. :')


?
Wees blij dat er preventie beschikbaar is. En ja, dat kan door een vaccinatie.
Wat is precies het probleem?

Noisy

Berichten: 5415
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: West-Nijl virus: wat moet je weten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 22:02

Ik neem het toch echt wel serieus. Wij zitten hier aan de rand van Duitsland en ik zit er niet op te wachten dat mijn paard ermee besmet raakt

beegee
Berichten: 958
Geregistreerd: 12-02-21

Re: West-Nijl virus: wat moet je weten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 22:11

Ik ook. Mijn paard is geënt afgelopen voorjaar. Zo blij dat ik het heb gedaan. Ik ben er wel zo een die bij elke mug of elk bultje denkt, shit, zou het… Daarbij wonen wij in het bos en durf het risico niet te nemen. Ben ook de enige die op stal heeft geënt, maar de DA gaf aan blij te zijn dat er steeds meer mensen zijn die het serieus nemen.

Kidde
Berichten: 3480
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 22:27

_Mir schreef:
Tuurlijk.. voor elke ziekte is een spuitje beschikbaar. :')

Ja gelukkig maar. De enting tegen het West Nijl virus is ook niet van dit jaar hoor. Ik kan me herinneren dat stalgenoten zeker 12 jaar geleden al tegen West Nijl virus inentten

Tancreda4

Berichten: 24128
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 07:43

_Mir schreef:
Tuurlijk.. voor elke ziekte is een spuitje beschikbaar. :')


Gelukkig wel!

Utixo

Berichten: 6622
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: West-Nijl virus: wat moet je weten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 07:53

Ik heb ze laten enten, net zoals dat ik ze tegen rhino heb laten enten. Ben blij dat er een vaccinatie tegen is, en dat het risico daarmee beduidend minder wordt.

Het vaccin bestaat al heel lang, maar mijn veearts (die ik 100% vertrouw), vroeg mij vorig jaar erover na te gaan denken de paarden ertegen te enten, omdat het WNV in opmars is. Dus dit gedaan.

Naskapower

Berichten: 3246
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Re: West-Nijl virus: wat moet je weten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 08:35

Hier afgelopen jaar al geënt. Afgelopen jaar is er een persoon in mijn regio besmet geraakt met Westnijl, dat was voor mij de rede om voor de vaccinatie te gaan voor mijn paard.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: West-Nijl virus: wat moet je weten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:51

Hier ook de paarden afgelopen voorjaar laten enten. Had het een paar jaar terug al eens gevraagd of het hier in zeeland al nodig was, en dit jaar gaf mijn da aan dat het nu toch wel verstandig was om te doen.

Brainless

Berichten: 29776
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:55

_Mir schreef:
Tuurlijk.. voor elke ziekte is een spuitje beschikbaar. :')

Ik heb in Gambia gezien wat het virus doet met paarden.
Zij waren toen blij geweest als ze toentertijd hun paarden konden laten inenten.

Apple

Berichten: 76231
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: West-Nijl virus: wat moet je weten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:56

Ik zal de eerstvolgende enting eens vragen bij mijn DA :-)

Rocamor

Berichten: 10998
Geregistreerd: 21-11-02

Re: West-Nijl virus: wat moet je weten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:59

Moet je dit jaarlijks laten doen? Ik heb er ook al aan zitten denken.

Naskapower

Berichten: 3246
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 12:03

Rocamor schreef:
Moet je dit jaarlijks laten doen? Ik heb er ook al aan zitten denken.

Is inderdaad jaarlijks

Noisy

Berichten: 5415
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 13:49

Rocamor schreef:
Moet je dit jaarlijks laten doen? Ik heb er ook al aan zitten denken.

Werkt hetzelfde als een influenza enting. 1e keer moet je boosteren na 6 weken en daarna is het jaarlijks 1x.
Mijn paard stond vorig jaar in training en toen het bericht kwam dat er vlak over de grens in Duitsland gevallen gerapporteerd werden, zijn zij gelijk tot inenten over gegaan

Lubeer
Berichten: 1
Geregistreerd: 01-10-21

Re: West-Nijl virus: wat moet je weten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 11:26

Ik heb het al bij mijn DA voorgelegd en vond het slim voor mij om het volgend jaar in te gaan zetten. Ik woon aan een bosrand heb stil water in de omgeving en trekkende vogels die neerstrijken in weilanden van de buren. De kans is dus zeer zeker aanwezig! Ze staan sinds dit jaar zomer in mijn eigen beheer en volgend jaar krijgen ze van mij die vaccinatie.

Anoniem

Re: West-Nijl virus: wat moet je weten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 11:59

Ik heb dit jaar ook voor het eerst laten enten. Sinds een jaar rijd ik alleen maar in het bos.
De praktijk waar mijn dierenarts werkt is dit jaar actiever gaan voorlichten omdat het WN in opmars is.