"Als ruiter is het erg makkelijk om een burn-out te krijgen"

Moderators: xingridx, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Firelight

Nieuwsredactie

"Als ruiter is het erg makkelijk om een burn-out te krijgen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-21 19:33 Tip de Nieuwsredactie

equnews.nl
Algemeen

Afbeelding
Foto: Marjo

Er wordt vaak gezegd dat je 10.000 uur moet oefenen om een vaardigheid echt onder de knie te krijgen. Als we dit concept toepassen op een training van een uur, dan is dat een minimum van 10.000 trainingsuren voordat je jezelf een volleerd ruiter kan nemen. Maar is het wel mogelijk om paardrijden echt volledig onder de knie te krijgen?

Het is ongelooflijk gemakkelijk voor ruiters om een burn-out te krijgen. Ik denk dat elke ruiter zich op een bepaald moment wel eens heeft afgevraagd waarom hij of zij zijn of haar hart en ziel in zo'n emotioneel slopende onderneming steekt. Hoewel we allemaal frustrerende dagen of zelfs weken meemaken, is het altijd belangrijk om onszelf eraan te herinneren waarom we dit doen. Zelfs in de tijden dat we het gevoel hebben dat we op een dieptepunt zijn beland of niet langer in staat zijn om te verbeteren.

Maar er zullen ook ritten of rondjes zijn waar alles samenkomt. Wanneer dit gebeurt, zijn er werkelijk geen woorden om het gevoel van vervulling uit te drukken. Uiteindelijk, worden ruiters niet gemotiveerd door een lintje van 10 cent of een kwalificatie score. Het komt van iets veel diepers- een gevoel dat uniek is voor ruiters - een kenmerkend gevoel dat alleen diegenen kunnen begrijpen die het geluk hebben om een partnerschap met een paard te delen.

We geven te veel geld uit, ervaren te veel teleurstellingen, en werken te hard om in deze sport te blijven om de verkeerde redenen. Zelfs de beste ruiters ter wereld voelen de behoefte om af en toe een pauze te nemen, om afstand te nemen van de sport en opnieuw te evalueren waarom ze rijden. Sterker nog, soms is een korte pauze nodig om je drive weer aan te wakkeren. Die korte onderbreking kan op lange termijn zelfs positieve effecten hebben. Of je nu een junior, een amateur of een professionele ruiter bent, de passie moet er zijn en blijven. Je moet niet rijden om anderen een plezier te doen. Je moet rijden voor jezelf, want aan het einde van de dag, zullen externe motivaties gewoon niet genoeg zijn. Het brandend verlangen moet er zijn.

Doe de moeite en neem de tijd om je te omringen met goede mensen die echt het beste met je voor hebben. In de meeste paardensporten concurreer je formeel als individu, maar in veel opzichten is paardrijden de belichaming van een teamsport. Een uitstekend ondersteuningssysteem is van vitaal belang. Zoek een coach die je respecteert en vertrouwt, en doe je best om altijd een open communicatielijn te houden. Raak je gefrustreerd bij vliegende wissels of maak je je zorgen over de overstap naar een hoger trainingsniveau? Laat het hem of haar weten. Weten dat iemand achter je staat en er is om je te steunen kan dingen zeker makkelijker maken.

Of je nu meedoet aan een regionale wedstrijd, je probeert te kwalificeren voor de finales of een professional probeert te worden, je zult waarschijnlijk tegenslagen krijgen. Het is gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar herken wanneer je je best hebt gedaan en laat je niet van de wijs brengen door omstandigheden die buiten je macht liggen. Onthoud hoe ver je al gekomen bent. Je hebt het voor elkaar!

Disclaimer: Helaas hebben wij geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier.

Hasjam_Poe

Re: "Als ruiter is het erg makkelijk om een burn-out te krijgen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 19:46

Wat een raar onsamenhangend artikel... Is er een reden dat dit als "voorpaginanieuws" geplaatst is?

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 19:58

Weet deze auteur eigenlijk wel wat een burn-out is?

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 20:01

Jacquel schreef:
Weet deze auteur eigenlijk wel wat een burn-out is?

Of zou het woord "Burn-out" verwisseld zijn met "Time-Out" ? :+ :')

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 20:03

Wat een vreemd artikel. Burn-out behoorlijk wat verder dan frustratie over een wissel die niet lukt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 20:14

Wat een raar artikel. Gaat van links naar rechts zonder conclusie. En een burn out? Ik ken niemand die van paardrijden een burn out gekregen heeft hoor. Misschien de stalmedewerker die er verplicht elke dag 15 paarden doorheen moet jassen voor een hongerloontje en dagen van 6 tot 22 uur.

Lijkt trouwens ook een slecht vertaald artikel. Ik krijg een Google translate gevoel.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 24-09-21 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Mkango
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 20:14

Een burn-out krijgen van een hobby... :? Dat is wel echt first world problems ten top - als je hobby zo "emotioneel slopend" is, is het tijd om even kritisch naar jezelf en je eigen resilience en prioriteiten te kijken en om er maar gewoon mee te stoppen. Wordt paard waarschijnlijk ook gelukkiger van dan van zo'n gefrustreerde drama queen op z'n rug. :+

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 20:16

Nog nooit iemand meegemaakt in 45 jaar die overspannen of de huidige term een burn-out had van paardrijden.
Wel regelmatig gefrustreerde ruiters omdat het op wedstrijd niet lukte wat thuis met speels gemak goed ging.
En echt, wat een wazig gebral.

Mensen eisen vrijheid van meningsuiting als compensatie voor de vrijheid van denken waar ze zelden gebruik van maken. Kierkegaard.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 20:21

Juist ja :? Wat heeft dit onsamenhangende verhaal met burn-out te maken? Zullen we burn-out niet op deze manier bagatelliseren?
Of de schrijver heeft géén idee, if het betreft een zeer ongelukkige vertaling of interpretatie.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 20:22

Ik zou dan eerder zeggen een wedstrijd time-out ipv een burn-out.
Een burn-out is écht heel wat anders.

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

Mkango
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 20:25

Leo schreef:
Juist ja :? Wat heeft dit onsamenhangende verhaal met burn-out te maken? Zullen we burn-out niet op deze manier bagatelliseren?
Of de schrijver heeft géén idee, if het betreft een zeer ongelukkige vertaling of interpretatie.
Ik denk een combinatie van beide, hoewel de bron (Heels Down Mag) wel echt een beetje zo'n zweverige "depressief zijn is het nieuwe zwart"-achtige club is. Mankeer je niks, dan verzinnen zij wel iets wat je kunt mankeren in termen van mental health. :+
Laatst bijgewerkt door Mkango op 24-09-21 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 20:25

Wanneer je het originele stuk leest dan is de titel zwaar overtrokken. Maar Amerikaans dus daar hebben ze voor alles een therapeut dus voor de perfectionisten onder de ruiters vast ook.
Maar het even in het Engels lezen en dan valt het nog mee.

Mensen eisen vrijheid van meningsuiting als compensatie voor de vrijheid van denken waar ze zelden gebruik van maken. Kierkegaard.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 20:26

Mkango schreef:
Leo schreef:
Ik denk een combinatie van beide, hoewel de bron (Heels Down Mag) wel echt een beetje zo'n zweverige "depressief zijn is het nieuwe zwart"-achtige club is. Mankeer je niks, dan verzinnen zij wel iets wat je kunt mankeren in termen van mental health. :+

Ohja, dat is ook marketing natuurlijk :j

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 21:13

Ding dong ... ik heb de klok horen luiden maar ik zoek nog naar de klepel ...

Ik ken verschillende ruiters die door een burn-out, veroorzaakt buiten het paardrijden om, wel minder gefocust op hun paard zaten en er daardoor afvielen met min of meer akelige gevolgen en daardoor een poosje uit de ruiterroulatie waren.
Ook ken ik er een aantal die door een burn-out, veroorzaakt buiten het paardrijden om, even geen zin meer hadden om iets met hun paard te doen of erheen te gaan, wat past bij het algemene beeld van even geen zin meer hebben.
Ik heb werkelijk waar nog nooit, en ik ben toch al een poosje geen 20 meer, gehoord van een ruiter die een burn-out heeft gekregen van het paardrijden.

Een time-out nemen omdat iets niet zo lekker loopt in het paardrijden en als ruiter daardoor gefrustreerd raken, dat herken ik dan weer wel. Is alleen maar toe te juichen want dat is zoveel beter dan blijven doormodderen en je partner - het paard dus - de schuld te geven.

Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey
"Keep Buggering On", W. Churchill en Appleman, Leiden, 3 december 2019
"Under a cherry tree there are no strangers", Dalai Lama, Ahoy Rotterdam, 16 september 2018

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 21:53

Als je zo redeneert kun je van breien ook een burn-out krijgen. Mag ik de schrijver suggereren eens te gaan praten met iemand die uit eigen ervaring kan uitleggen wat een burn-out is. Ik kan vast verklappen dat het heel weinig te maken heeft met de hoeveelheid uren die je ergens in steekt.

Bejaarde bokkers weten meer

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 22:04

Leo schreef:

Misschien toch wel?

Als de druk van de belangen (de financiering) achter die ruiter maar groot genoeg zijn, zou je daar wel een burn-out van kunnen krijgen.....

Mkango schreef:
Leo schreef:

Maar ik neig persoonlijk meer richting deze verklaring }>

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 22:18

Ik dacht al dat het aan mij lag, maar wat een deprimerend stuk tekst. Ik wil het niet eens een artikel noemen.

[o]

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 22:41

Wel als je er zò over denkt heb ik een simpele oplossing, paarden verkopen en ophouden met rijden.
Wat een dramatisch gezemel zeg.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 23:20

Bij de titel dacht ik al, 'paardrijden is wat ik doe geen burn-out te krijgen.' (Niet dat die bij mij heel erg op de loer ligt.)

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice but never fail to be kind"-Doctor Who-

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 23:26

Je onderschrift is zeer relevant voor dit topic Axel ;)

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 23:28

haha ja eindelijk is het eens nuttig! _O-

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice but never fail to be kind"-Doctor Who-

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 01:27

Nah drie keer raden wat mij juist van overspannenheid en een depressie af heeft geholpen...

Valentijn - tinker/fries - ruin - 17/04/2018
https://www.instagram.com/pollybouten/

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:29

Goh een dipje is echt iets anders dan een burn out...

Ik had verwacht iets te lezen over een soort lichamelijk slijtage door te hard te werken en teveel te rijden waardoor het lichaam overvraagd zou worden ofzo.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:33

Er is best een verschil tussen het Engelse/Amerikaanse 'feeling burnt out' en de Nederlandse burn-out. Ik gok dus op een slechte vertaling van een al niet zo heel goed artikel.

'Feeling burnt out' is inderdaad dat je ergens even helemaal geen zin meer in hebt. Wat dat betreft snap ik de rest wel; als het keer op keer niet lukt, of dat nu om breien gaat of om paardrijden, dan ben je er op een gegeven moment gewoon klaar mee.

Maar of dat nu op de voorpagina van Bokt hoort :+

People like that…corporations like that, they have all the money, they have all the power, and they use it to make people like you go away. Right now, you're suffering under an enormous weight. We provide…Leverage

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 12:27

Ik denk dat er eerst eens gekeken moet worden naar wat een burnout werkelijk is, voordat dit in deze onjuiste vorm wordt gebruikt. Ik vind dit artikel een uithaal naar mensen die daadwerkelijk een burnout hebben. Wellicht is een gesprek met zo iemand een idee om hier een beeld van te krijgen. Even de DSM-5 lezen is ook een optie...

Ieder einde is een nieuw begin :-)