Wáárom houden we eigenlijk (van) paarden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Wáárom houden we eigenlijk (van) paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-21 19:17

De Hoefslag.nl
Algemeen

Afbeelding
Foto: Marlies Trap Fotografie

Het is een vraag die weinig gesteld wordt en waar we eigenlijk geen goed antwoord op hebben. De meeste ruiters kunnen vaak nog wel uitleggen wat ze doen met hun paarden. De betere ruiters kunnen uitleggen hoe ze hun paarden houden en trainen. Bijvoorbeeld aan de hand van een principe of een trainingsmethode. Maar heel weinig ruiters kunnen uitleggen wáárom ze (van) hun paard houden. Terwijl het antwoord op die vraag juist essentieel is.

Lees de rest van dit artikel hier .

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 22:49

Goed stuk! :j

Het zou zo fijn zijn als we een keer vanuit het positieve de wereld kunnen benaderen en elkaar helpen ipv afschieten omdat alle mensen andere keuzes maken.

Maar ik ben bang dat social media en internet onze normale, menselijke omgangsvormen compleet verwoest heeft.
We zijn mensen geworden die alles maar (online) roepen omdat we niemand tegenover ons zien staan.

rien10

Re: Wáárom houden we eigenlijk (van) paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 00:05

Omdat ik het leuk vind. Niets meer. Niets minder. Niet ingewikkeld over doen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 06:27

Omdat mijn paard mijn beste vriend is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 06:47

Ik denk zo'n beetje hetzelfde als waarom we andere dieren om ons heen verzamelen :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 07:28

Ik kan het echt super makkelijk uitleggen..vind dit artikel dan ook wat misleidend. Alhoewel de inhoud prima is om mensen aan het denken te zetten.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 08:50

Omdat paarden het beste in mij naar boven halen!

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 09:35

Van kleins af aan was ik al gek op paarden. Van thuis uit kwam deze liefde niet, het was iets dat uit mezelf kwam. Alle paarden in de buurt ging ik dagelijks bezoeken (en ze kregen dan oud brood van me = iets waarvan ik ondertussen wel weet dat het niet zo gezond is voor paarden). Als ik binnen zat en ik hoorde de paardenhoeven kletteren op straat, dan spurtte ik naar buiten of naar het raam om de paarden te kunnen zien (ik beken : dat heb ik nu nog en ben er bijna 57 ;) ).

Toen ik dan eindelijk, rond mijn 8 jaar, mocht gaan paardrijden in de manège, kriebelde mijn buik op voorhand altijd ... Een beetje hetzelfde gevoel als bij een verliefdheid, gemengd met positieve spanning :)

Ondertussen ben ik dus bijna 57 en stapelgek op mijn paardjes ! Geen sportieve prestaties bij ons, enkel wat 'recreatief' rondgehos en -gehuppel, met af en toe wel eens wat frustraties, want een getalenteerde amazone ben ik nooit geweest, maar wel altijd met veel, heel veel liefde voor het paard.

De liefde voor paarden is er bij mij dus altijd al geweest. Ze hebben gewoonweg een enorme aantrekkingskracht op mij, die ik verder niet kan verklaren, maar die heel erg aanwezig is.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 09:56

Interessant stuk.
Ik weet alleen dat ik van heel kleins af aan door dieren gefascineerd ben en als peuter al met allerlei dieren contact probeerde te leggen. Paarden en honden in het bijzonder. Er waren geen huisdieren in huis toen ik geboren werd. Daar heb ik later wel verandering in gebracht :D

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 10:40

Omdat ik niet zomaar een paard heb. Ik heb haar overgenomen van de manege toen ze met pensioen mocht. Ik was al jaren gek op dat beest. Zo'n lief en goed karakter, zichzelf wegcijferen voor anderen, altijd maar doorgaan. Ze verdiende een goed plekje, wie goed doet, wie goed ontmoet zullen we maar zeggen. Ik denk niet dat ik anders nu een paard had gehad!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:38

Ik herken me totaal niet in de beschreven ruitergroep,.
Maar ik vind de crux van het artikel erg belangrijk; de ethische aspecten van het paardenhouden.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 13:09

Tja, waarom? Ik zit er vanaf mijn 4e al in en ken niet beter. Paarden zijn een deel van mijn leven, zou niet weten wat ik er zonder mee moet... Lijkt me erg leeg.
Dat is voor iedereen verschillend denk ik.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:33

De band die je met het paard op bouwt is zo uniek. Het vertrouwen dat het paard in je kan hebben als het op buitenrit iets engs ziet bijvoorbeeld.

Maar de teneur van het artikel klopt wel. Het is werkelijk iets wat we wel uit mogen gaan leggen anders gaan mensen met inder goede bedoelingen het uitleggen op een manier die bij hun agenda past en daarvoor niet perse de waarheid hoeft te zijn.