De aankoopkeuring is economische teloorgang van de fokker

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 10:26

Superpony, vandaar het woord 'ik'. :)
Daarbij heb ik ook wel een mening over 'heel lang moeten sparen om 2000 euro bijeen te krijgen' in combinatie met 'het aanschaffen van een paard', maar dat zou ons te ver van het oorspronkelijke topic brengen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De aankoopkeuring is economische teloorgang van de fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 13:24

Maar ook met keuringen komt niet altijd alles naar voren. Bij quarters en paints is bijv tegenwoordig al geaccepteerd dat je de 5 panel test doet. Maar er zijn allang meer afwijkingen bekend waarop nog niet standaard getest wordt.

Goedkopere paarden qua bedrag worden vaak alleen klinisch gekeurd. Soms beperkte foto's. Maar zelfs bij uitgebreid kan je nog steeds dingen missen.
En dan wordt nog niet altijd bloed onderzoek gedaan, mest onderzoek, gebit etc. Dat lijkt simpel, maar kan grote gevolgen hebben.

Het ging om het keuren. Maar de prijzen zijn gestegen en mensen willen gewoon niet teveel risico's. Men wil niet gelijk de hoge veearts kosten, niet kunnen rijden waar het dier voor gekocht is en het verdriet als er iets mis is.

Het is makkelijk dat ze vinden dat het keuren te ver gaat, maar mensen stoppen ook met geld uitgeven als ze teveel risico's lopen.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:16

anjali schreef:
Maar dit topic ging er eigenlijk over dat fokkers klaagden dat kopers hun fokproducten eerst uitgebreid willen laten keuren alvorens er een enorme smak geld voor neer te gaan leggen. En dat dan helaas soms uit de keuringen mankementen te voorschijn komen die het paard in waarde laten kelderen. Terwijl volgens die fokkers het paard met die mankementen toch mogelijk nog heel goed zou kunnen presteren.Alleen durven kopers die gok dan niet aan voor de huidige prijzen!

We houden elkaar met zn allen in de hout greep!! Ruiters durven best aan het werk met een paard welke opmerkingen op de xrays heeft... Want veel ruiters weten heel goed dat xrays niet zoveel zeggen over de gebruiksduur.... maar waarom zou je tijd investeren in een paard waar de verkoop moeilijker word?? Een paard met gezonde xrays kost in onderhoud net zoveel... je moet er net zoveel tijd in stoppen en aan het einde houd je er meer aan over! Bijna iedere [semi] proffessional schaft een paard aan om weer te kunnen verkopen.. Hoe vaak roept een veearts wel niet.... deze opmerking op de foto krijg je nooit problemen mee... alleen met de handel!! De wereld op zijn kop... we moeten anders gaan denken en anders gaan keuren!!

anjali
Berichten: 15143
Geregistreerd: 25-07-15

Re: De aankoopkeuring is economische teloorgang van de fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:14

Er loopt momenteel een topic over een paard dat op 2-jarige leeftijd uitgebreid gekeurd en kennelijk goedgekeurd want gekocht,en nu op 4-jarige leeftijd al zo slecht op X-rays dat hij ingeslapen is.Dat vind ik wel verontrustend want wat heb je dan aan een keuring als die toch geen zekerheid geeft?

Elisa2

Berichten: 37389
Geregistreerd: 31-08-04

Re: De aankoopkeuring is economische teloorgang van de fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:39

Zekerheid heb je nooit met levende dieren, een jong paard in de groei en in de opfok daar kan nog zoveel mis gaan. Voerbeleid, management etc.zijn allemaal enorm bepalend.

Ze hoeven maar een keer ellendig onderuit te gaan of vast te liggen in de box oid en er ontstaan allerlei problemen.

LDRD

Berichten: 9872
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 10:40

Ik snap dat kopers een soort van zekerheid willen en alles willen keuren wat los en vast zit. :j

Maar als ik dan zie dat sommige paarden rondom top goedgekeurd worden, maar binnen het jaar bij de nieuwe eigenaar al zó kapot zijn dat ze alsnog moeten worden geëuthaniseerd dan zet ik ook wel wat vraagtekens zo links en rechts.
Als fokker heel frustrerend als je een paard netjes opgevoed en opgeleid hebt en het loopt zo af. Frustrerend genoeg om een stapje terug te doen met de fokkerij denk ik en dat nog los van het feit dat een fokker al blij mag zijn als je financieel quite speelt.

Gelukkig loopt het niet altijd zo af, maar het drukt voor mij als fokker de pret behoorlijk |o .

Kendra

Berichten: 8745
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 11:43

JeanneV schreef:
We houden elkaar met zn allen in de houdgreep!! Ruiters durven best aan het werk met een paard welke opmerkingen op de xrays heeft... Want veel ruiters weten heel goed dat xrays niet zoveel zeggen over de gebruiksduur.... maar waarom zou je tijd investeren in een paard waar de verkoop moeilijker word?? Een paard met gezonde xrays kost in onderhoud net zoveel... je moet er net zoveel tijd in stoppen en aan het einde houd je er meer aan over! Bijna iedere [semi] proffessional schaft een paard aan om weer te kunnen verkopen.. Hoe vaak roept een veearts wel niet.... deze opmerking op de foto krijg je nooit problemen mee... alleen met de handel!! De wereld op zijn kop... we moeten anders gaan denken en anders gaan keuren!!

Ja, dat klopt, heel herkenbaar. Er is een enorm verschil tussen verkoop aan een (semi-)prof en een particuliere eindgebruiker. Maar omdat de prof zulke hoge eisen stelt ivm mogelijke doorverkoop (vooral naar de VS, waar zelfs een schaduw van een mogelijke afwijking dodelijk is), is dat blijkbaar de norm geworden. Ik snap het wel, maar denk dat er ook veel mensen zijn met weinig kennis van zaken, waardoor de kans dat ze miskleunen groter wordt. Die gaan dus volledig vertrouwen op een dierenarts, die ook voorzichtig zal zijn en nooit een garantie kan geven. En dan is het enige wat overblijft klinisch in orde + 100% goed op Xray.

Elisa2

Berichten: 37389
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 11:52

LDRD schreef:
Ik snap dat kopers een soort van zekerheid willen en alles willen keuren wat los en vast zit. :j

Maar als ik dan zie dat sommige paarden rondom top goedgekeurd worden, maar binnen het jaar bij de nieuwe eigenaar al zó kapot zijn dat ze alsnog moeten worden geëuthaniseerd dan zet ik ook wel wat vraagtekens zo links en rechts.
Als fokker heel frustrerend als je een paard netjes opgevoed en opgeleid hebt en het loopt zo af. Frustrerend genoeg om een stapje terug te doen met de fokkerij denk ik en dat nog los van het feit dat een fokker al blij mag zijn als je financieel quite speelt.

Gelukkig loopt het niet altijd zo af, maar het drukt voor mij als fokker de pret behoorlijk |o .


Ja begrijpelijk, sowieso als je een paard verkoopt en het loopt zo af. Sommige mensen hebben ook erg veel nieuwe paarden nodig en leren er niks van. En die kunnen keuren wat ze willen maar als ze hun zelf niet aanpakken dan eindigt ieder paard zo bij ze.

LDRD

Berichten: 9872
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 12:00

Precies Elisa, en dan kan je foto's maken en keuren wat je wil natuurlijk.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 03:33

Ik kan het wel een beetje eens zijn met deze uitspraken. Het keuren in Nederland gaat wel heel ver met paarden, en duidelijke gevallen qua afkeuren is natuurlijk prima, maar dat grijze gebied..... Van die dingen dat ze zeggen, paard heeft er nooit last van waarschijnlijk, maar je raakt hem aan de straatstenen niet kwijt. Dan zou het toch geen afkeur moeten zijn?


Nu heb ik alleen maar pony's, aardig wat gekocht (en verkocht). Ik heb er nog nooit een laten keuren voor aankoop, niet eens klinisch. Ik vind dat onzin. Kijken of 'ie kreupel loopt kan ik zelf ook wel :Y)
Bij goedkope jaarlingen vond ik het sowieso wel een beetje onzin, laat ze eerst maar eens 3 jaar worden, opgroeien is zeker niet zonder risico.


Van de pony's die ik verkocht heb, is er geen één gekeurd, ook niet klinisch. Het had prima gemogen hoor! Maar daar hadden de kopers ook geen interesse in blijkbaar.
Allemaal gezonde en goede (sport) pony's zonder problemen bij mij en bij de nieuwe eigenaren.

Hevonen

Berichten: 5629
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 08:41

Een vroegere kennis van mij heeft in totaal 4 paarden gekocht, na elkaar. Haar eerste paard was klinisch en röntgenologisch goedgekeurd, eerst reed ze hem puur recreatief. Na een jaar of drie ging ze lessen bij een dressuurruiter/instructeur om verder te komen. Een jaar later werd het paard kreupel en werden er aanzienlijke afwijkingen aan de gewrichten zichtbaar (röntgen). Ze heeft hem laten inslapen, paard was pas 8.
Tweede paard ook goedgekeurd, maar kreeg binnen een jaar koliek en is daaraan gestorven. Domme pech. 5 jr

Derde paard, klinisch en röntgenologisch goedgekeurd. Binnen 1 jaar zo kreupel en ernstige afwijkingen aan rug en gewrichten. Ze reed dagelijks dressuurmatig met hem. Handel ingegaan. 6 jr
Vierde paard, klinisch en röntgenologisch goedgekeurd. Na ruim 1 jaar ernstig kreupel, afwijkingen aan rug en nek. Handel ingegaan. 7 jr

Ze wás een groot fan van in de krul trekken en flink drijven. Zal niet zeggen dat dat helemaal de oorzaak was, maar vond het wel opvallend. De laatste twee paarden waren qua bouw 'typische dressuurpaarden', de eerste twee niet.


Ik wil hiermee eigenlijk alleen zeggen dat goede röntgenuitslagen niet betekenen dat het paard ook lang probleemloos blijft, zelfs als er geen ongelukken gebeuren.

Een goede manier van houden en een goede rijstijl zijn minstens zo belangrijk.

Elisa2

Berichten: 37389
Geregistreerd: 31-08-04

Re: De aankoopkeuring is economische teloorgang van de fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 09:31

Nou dat dus, persoonlijk denk ik dat er op deze manier meer paarden kapot worden "gemaakt". Ken(de) er ook genoeg met blijvende schade door afschuwelijke ruiters. En zo iemand doet ze dan de handel in waardoor het een lijdensweg wordt voor de dieren en iemand anders met de ellende zit.

Bij pony's is keuren niet zo gebruikelijk, men zegt dat ze "sterker" zijn dan paarden. Al denk ik in de hogere prijsklasses bij de sportpony's dat het wel meer gebruikelijk is. Afhankelijk van de prijsklasses denk ik.

Babootje

Berichten: 26363
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 09:32

Ik vind t een beetje een overdreven verhaal. De meeste fokkers verkopen hun paarden als veulen. Heel goede worden gehouden voor hengsten- of merriekeuring. Vanaf 1 jaar gaan ze op de foto (veulenfoto's) om te zien of er geen ernstige afwijkingen zitten. Paarden met OCD's gaan naar de handel. Paarden met grote afwijkingen worden ingeslapen. Dat is voor de fokker (zijn goede naam) ook alleen maar fijn. Zulke paarden moet je niet willen verkopen aan goede klanten.
Er is een verschil tussen grote(re) afwijkingen en kleine (waar het paard waarschijnlijk nooit last van gaat krijgen. Daarom is het goed om voor een keuring naar een goede paardenkliniek te gaan en niet naar de veearts op de hoek. Goed advies kan je toch over de streep trekken om zo'n risico (dat eigenlijk niet eens echt een risico is) te nemen. Een voorbeeld hiervan is, dat sinds ruggen op de foto gaan, er heel wat paarden rond lopen met KS die gewoon goed presteren. KS in de lagere klasses (dus bv op 1 plek) wordt ontzettend veel gezien bij jonge (vaak niet zadelmakke) paarden en inmiddels is daar veel meer over bekend. Dit krijgt nu bij de paardenarts gewoon een positief aankoopadvies. Terwijl er dan toch nog mensen zijn die zo'n koop dan toch niet aangaan.

Je kan als fokker er natuurlijk van balen dat je de door jou gefokte topper voor weinig hebt moeten verkopen; maar je kan er ook trots op zijn dat jouw fokproduct met een goede ruiter die het management op orde heeft de topsport heeft gehaald. Dat straalt tenslotte ook op jou als fokker af.
Ik ken een fokker die een paard fokte en voor relatief weinig heeft moeten verkopen, omdat hij niet mak te krijgen was. Hij bokte zo erg dat zelfs het zadel niet bleef zitten. Dat paard is niet in de worst maar wel in de top geëindigd, namelijk in de OS. En daar ben je dan als fokker gewoon trots op toch?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De aankoopkeuring is economische teloorgang van de fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 11:59

Ik vind echt dat gezondheid, karakter en bouw belangrijkste zijn en je vooral naar het klinische beeld moet kijken.

@Hevonen, dat herken ik ook. Je weet niet of er dan toch wat verborgen zat dat paarden dan het werk niet aan kunnen, maar er wordt flink veel en hard getraind. Paarden krijgen vaak weinug rust en vrije beweging tussen trainingen en juist dat is voor herstel zo belangrijk.

Maar ik vraag me ook af of het niet verstandig zou zijn wat meer paarden uit te sluiten voor de fok, zodat je kan proberen wat mankementjes eruit te fokken. Maar dat mag niet ten koste van karakter gaan bijvoorbeeld.

Maar er moet ook veel meer kennis verspreid worden over goede voeding voor de merrie, veulens langer bij de merries laten, betere opfok, betere voeding daar etc.
Nu doet men alles, want we doen het al x jaren zo.......