De aankoopkeuring is economische teloorgang van de fokker

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kalea

Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: De aankoopkeuring is economische teloorgang van de fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 15:49

Dat vind ik nogal kort door de bocht.. Ik denk dat een (echte) fokker in de eerste plaats een gezond paard wil fokken. Hoe beter je bloedlijn presteert hoe duurder je volgende nakomelingen kunnen zijn.. Er vanuit gaande dat een gezond paard beter presteert maar dan zit je weer bij de discussie wat gezond (genoeg) is.
Veel fokkers verkopen trouwens als veulen dus dan gaat je opmerking ook niet op qua keuren (foto’s)

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: De aankoopkeuring is economische teloorgang van de fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 09:37

Ach het is heel dubbel allemaal, er zijn genoeg mensen die hun paard de vernieling in rijden. Zijn ze dan vaag kreupel dan is er altijd wel "iets" op de foto's te vinden. Maar is dat het probleem ook?

Gezondheid zit vaak verankerd in een stam, een merrielijn met veel sport bijv zegt mij wel wat over de gezondheid en de werkwilligheid van de paarden.

OCD's kunnen ontstaan in de opfok en door factoren van buitenaf, maar hoeven lang niet altijd een probleem te zijn. Ook een 3tje op een straalbeen hoeft geen enkel probleem te zijn als het paard klinisch goed is en goed getraind wordt dmv goed rechtrichten, goed management, goede bodems etc.

Soms ontstaan er problemen doordat een paard een keer valt, uitglijdt, vastligt etc. Dit soort zaken zijn wel weer belangrijk om te checken dmv foto's etc. Dit kan ook gebeuren bij een volledig gezond paard net na aankoop.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: De aankoopkeuring is economische teloorgang van de fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 10:02

Ik snap de kant van de fokkers wel maar daar ligt ook een stukje verantwoording namelijk fokken met de juiste dieren. Wij zijn eens te koop geweest op een fantastische tweejarige. Ultieme droompaard van dochter. Volledig op de foto, eerst de benen en één kogel volledig vol met ocd. Inoperabel volgens meerdere da’s. Fokker baalde als een stekker en heeft zijn vijf andere jonkies laten rontgen , nog drie met hetzelfde resultaat.
Achteraf bleek de gebruikte hengst veel meer nakomelingen te hebben met hetzelfde probleem. Fokker heeft er twee kunnen opereren, de anderen zijn gaan hemelen.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 10:09

bigone schreef:
Ik snap de kant van de fokkers wel maar daar ligt ook een stukje verantwoording namelijk fokken met de juiste dieren. Wij zijn eens te koop geweest op een fantastische tweejarige. Ultieme droompaard van dochter. Volledig op de foto, eerst de benen en één kogel volledig vol met ocd. Inoperabel volgens meerdere da’s. Fokker baalde als een stekker en heeft zijn vijf andere jonkies laten rontgen , nog drie met hetzelfde resultaat.
Achteraf bleek de gebruikte hengst veel meer nakomelingen te hebben met hetzelfde probleem. Fokker heeft er twee kunnen opereren, de anderen zijn gaan hemelen.


Ja dat is heel erg zuur, ik vind het een goede zaak dat tegenwoordig het genetisch profiel van de OCD gezondheid van de KWPN hengsten te bekijken is. Hoewel niet 100% waterdicht geeft het toch wat meer zekerheid.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 10:12

SusanH schreef:
Ik heb hier ooit al eens een interessant gesprek over gehad met de rontgenoloog die op de kliniek in Utrecht werkt. Als we mensen op de foto zouden zetten zoals we dat bij paarden doen word ook het gros afgekeurd vanwege bemerkingen. En toch functioneren de meeste mensen prima. Het paard waar we toen mee op de kliniek stonden hebben we met een chipje gekocht. Daar heeft hij nooit last van gehad. We hebben hem helaas op 13 jarige leeftijd wel in moeten laten slapen vanwege een opgelopen blessure. Zoiets kan iedere paardeneigenaar overkomen. Foto's zijn imo lang niet altijd een goede indicatie of en zo ja wanneer een paard last zou kunnen gaan krijgen van hetgeen wat je op de foto ziet. Buiten dat, een paard kan altijd op elk moment iets oplopen wat op een hele andere manier beperkend kan zijn voor datgene wat jij er mee wil bereiken. Het is mooi dat de mogelijkheid bestaat, dat je een paard kan laten keuren. Maar je moet ook zo nuchter zijn om te beseffen dat het deels ook schijnzekerheid is.

Pareltjes, eens met wat jij zegt :j en naast goede verzorging en training heb je ook nog domme pech.


Helemaal mee eens :j

Wij hebben tnt eigenlijk nog nooit een paard op de foto laten zetten. Wel altijd klinisch laten keuren en als daar iets uit zou blijken dan de rest ook op de foto.
Wij hebben ook vooral paarden uit de UK of Ierland gekocht. Daar is het niet gebruikelijk om paarden op de foto te zetten. Wel klinisch keuren uiteraard, maar niet op de foto.
Rondom op de foto zetten is echt iets hier van het vasteland, Nederland, Duitsland.

Ik snap dat je een potentiele topper van 50.000 euro rondom op de foto's wilt hebben, maar tegenwoordig wil een koper ook al een gewoon recreatiepaardje van 4000 rondom op de foto's.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: De aankoopkeuring is economische teloorgang van de fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 10:49

Dat gewone paardje en topper kosten beide evenveel geld en verdriet wanneer er iets aan de knikker is. En een paard wat verkocht word door de eigenaar met een vp van 50.000? Dan wil je als verkoper zeker weten dat er niets aan de hand is en laat je het rondom keuren.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: De aankoopkeuring is economische teloorgang van de fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 11:28

Veel verzekeringen eisen toch ook een keuring?

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: De aankoopkeuring is economische teloorgang van de fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 11:36

Klopt Anjali, klinische keuring altijd en vanaf een bepaald bedrag ook röntgenologsich. Bij mijn verzekering lag die grens dacht ik al op 5500 euro.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 12:07

Ik snap wel dat mensen een paard op de foto willen hoor. Wij hebben ook de foto's die er waren opnieuw laten beoordelen door een DA van eigen keus bij de aanschaf van ons paard 3 jaar terug. Maar het is als koper wel goed om ook kritisch te zijn tav de foto's, en tav de DA die je uitkiest voor de beoordeling er van.

De pony van onze dochter is niet gekeurd, maar ja, die was ook al 21 op het moment van kopen, en nooit 1 dag kreupel geweest in de 21 jaar dat hij leeft, op een hoefzweer na.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De aankoopkeuring is economische teloorgang van de fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 12:39

Tja, lastig. Heb zowel met klinisch, als met rontgen zowel positieve als negatieve ervaringen.

Wilde een pony kopen die na proberen kreupel stond. Was van een handelaar die ze dan normaal weer weg haalde, maar ik wilde haar per se hebben toen ik 13 was na een aantal pony's proberen, dus kreeg een kans. Er zat iets in haar been en na herstel is ze 7jr tot ze verkocht werd altijd goed geweest.

Een paardje klinisch laten keuren. Bleek na een tijdje hb geweest te zijn, maar wat wisten we toen.......Ook hoefsmeden en veeartsen waren daarin nog echt minder ver. Is ingeslapen.

Heb mn ruin nooit laten keuren en 19jr plezier gehad. Wel blessures gekregen.

Mn merrie is ooit uitgebreid gekeurd, maar verkocht en met terugkopen, broodmager niet laten keuren en hadden ook geen verwachtingen meer. Loopt 9jaar later nog rond. Als ik die scan komt er echt wel van alles uit, maar klinisch is zij goed en ook erg sterk.

Mn andere ruin en merrie ook niet laten keuren en komt ook zeker wel wat uit, maar ook beiden klinisch goed. Hoewel ik mn ruin vanwege artrose en leeftijd niet veel meer zal vragen.

Had een paardje laten keuren en die had een bemerking. Veearts had twijfels en vond de hoeven slecht verzorgd. Toen herkeuring gedaan en we waren er helaas niet bij, maar zou goed zijn. Dat hadden we dus echt nooit moeten doen.
Heeft ons veel tijd, geld en verdriet gekost. Hoorden ook achteraf van anderen dat hij al langer een en ander mankeerde. We wisten een deel, maar dat het zo erg was niet.

We kregen een paard die nog nagekeken was door een veearts en goed zou zijn. We kende het paard en wisten van zijn mankementen, maar dachten dat hij er nog wel even mee door kon. Ondanks dat het paard wel al vaker was nagekeken en behandeld voor diverse problemen.
Wij hebben er meerdere veeartsen bij gehad, omdat we achter steeds meer dingen kwamen. Onze eigen veearts, van een grote kliniek en daar een 2e erbij, toen na verhuizen hier 2 verschillende.
Schandalig welke veearts dat paard goed genoeg vond voor de sport. Dan hou je toch echt je hart vast voor de rest die dan rondlopen in de sport in zijn kring.

Natuurlijk gaat het vast vaak goed, maar als ik de lijst maak met zichtbare dingen en ook de neven klachten, kan zo een paard never de sport in. Het was wel makkelijker om ons de schuld te geven, ondanks de 5 veeartsen die hem ook afschreven.

Ik geloof ook veeartsen niet altijd en er zijn dingen die acceptabel zijn en welke niet. Het klinisch beeld moet goed zijn, maar door de rontgen hoop je een inschatting te kunnen maken of dat ook op lange termijn goed kan gaan. Toch is de ene veearts de andere niet. De een vindt iets goed en de ander niet.

Vergelijken met 40jr geleden is onzin. Toen was gewoon alles anders. Niet beter of slechter, maar anders. De sport is nog veel breder, het houden is anders, het voeren is mega uitgebreid, de manieren van trainen zijn heel divers. Er zijn veel meer mensen met eigen paarden en de fok is ook heel breed.

Vergelijken met mensen gaat al helemaal niet op. Ik heb reuma en als ik pijn heb, beslis ik of ik wel iets doe, kan ik evt wel of niet iets nemen tegen de pijn, kan het aangeven..........of niet etc.
Een paard dat gekocht is om te rijden met klachten kan het aangeven, maar dan moet de ruiter het wel erkennen als pijn, last, een slechte dag etc. Als iemand een wedstrijd of bosrit gepland heeft en het moet op die dag gebeuren.......bij veel mensen tenminste wel.

Als je kan zeggen; blijf maar staan, is dat wel anders misschien. Mits er genoeg goede dagen zijn, want een paard met pijn, of dat zich gaat afzonderen etc, is gewoon nooit goed.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 12:56

SusanH schreef:
Ik snap wel dat mensen een paard op de foto willen hoor. Wij hebben ook de foto's die er waren opnieuw laten beoordelen door een DA van eigen keus bij de aanschaf van ons paard 3 jaar terug. Maar het is als koper wel goed om ook kritisch te zijn tav de foto's, en tav de DA die je uitkiest voor de beoordeling er van.

De pony van onze dochter is niet gekeurd, maar ja, die was ook al 21 op het moment van kopen, en nooit 1 dag kreupel geweest in de 21 jaar dat hij leeft, op een hoefzweer na.

Maar als jij hem koopt op 21-jarige leeftijd en de verkoper beweert dat hij nog nooit kreupel is geweest,dan zou ik die bewering met een korreltje zout nemen.Overigens,mijn huidige paardje was 22 toen ik hem kocht en die heb ik ook niet laten keuren.Dat was bijna 4 jaar geleden en hij kostte toen 1250 euro.Ik heb wel mijn pensionhouder erbij gehaald om even zakelijk te laten kijken.Eigenlijk is het zo dat ik onder de 2500 of momenteel 3000 euro niet zou laten keuren.Wel dus even pensionhouder erbij want die heeft er een nuchtere kijk op en ik een emotionele.Maar ik zit ook niet te wachten op een nieuw paard wat meteen al ziek is met de bijbehorende veeartskosten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 15:52

Als je degene waar je de pony van koopt kent en vertrouwt is die korrel zout niet nodig. Wij hebben hem nu 1 jaar. Het is echt een top pony. Nog geen dag spijt van gehad.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 16:03

SusanH schreef:
Als je degene waar je de pony van koopt kent en vertrouwt is die korrel zout niet nodig. Wij hebben hem nu 1 jaar. Het is echt een top pony. Nog geen dag spijt van gehad.


Maar je hebt ook echt mazzel gehad. Ik denk dat ik wel weet van wie die is gekocht en een goed huisje was natuurlijk belangrijk.

Maar het gaat ook echt vaak mis. Ik kocht bij mensen waar we echt goed mee waren en ze hadden toch dingen verzwegen. Toen we erachter kwamen en wat dingen doorgaven lag alles aan ons. Waar anderen de historie van het paardje kende.
Had zelfs lang geleden een paardje daar gekocht, niet gekeurd, maar door blessures later leefden ze wel mee. En toch verkochten ze ons een paard waarvan ze echt hebben moeten weten wat hij mankeerde.

Ik kreeg van "echte" vrienden een paard kado. Ik ben echt niet iemand die mensen snel vrienden noemt en heel sociaal is verder dan oppervlakkige contacten. Maar met hun hadden we echt iets wat je vriendschap mag noemen. We waren met stomheid geslagen dat we hem kregen hoor, echt wel. En dankbaar, wilden wat terug doen etc.
Maar wij kwamen achter dingen, hebben geprobeerd te overleggen en toen ging alles hartstikke mis.

En dan horen mensen alleen mijn kant, maar ik heb bijv ook alle veearts verslagen, beeldmaterialen en rekeningen bewaard.

Van dat laatste paard; Wij hebben dus bij elkaar 5 veeartsen met hem gezien. Ook door verplaatsing voor revalidatie en verhuizing.
Toen niks hielp, wilde hun veearts, zelfs ongezien op afstand nog van alles voorschrijven. En dan was hij de goede veearts........Hij was ook degene die had gezegd dat het paard goed was, dus toegeven dat je veel over het hoofd hebt gezien doe je natuurlijk niet.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 16:20

superpony schreef:
SusanH schreef:
Als je degene waar je de pony van koopt kent en vertrouwt is die korrel zout niet nodig. Wij hebben hem nu 1 jaar. Het is echt een top pony. Nog geen dag spijt van gehad.


Maar je hebt ook echt mazzel gehad. Ik denk dat ik wel weet van wie die is gekocht en een goed huisje was natuurlijk belangrijk.

Maar het gaat ook echt vaak mis. Ik kocht bij mensen waar we echt goed mee waren en ze hadden toch dingen verzwegen. Toen we erachter kwamen en wat dingen doorgaven lag alles aan ons. Waar anderen de historie van het paardje kende.
Had zelfs lang geleden een paardje daar gekocht, niet gekeurd, maar door blessures later leefden ze wel mee. En toch verkochten ze ons een paard waarvan ze echt hebben moeten weten wat hij mankeerde.

Ik kreeg van "echte" vrienden een paard kado. Ik ben echt niet iemand die mensen snel vrienden noemt en heel sociaal is verder dan oppervlakkige contacten. Maar met hun hadden we echt iets wat je vriendschap mag noemen. We waren met stomheid geslagen dat we hem kregen hoor, echt wel. En dankbaar, wilden wat terug doen etc.
Maar wij kwamen achter dingen, hebben geprobeerd te overleggen en toen ging alles hartstikke mis.

En dan horen mensen alleen mijn kant, maar ik heb bijv ook alle veearts verslagen, beeldmaterialen en rekeningen bewaard.

Van dat laatste paard; Wij hebben dus bij elkaar 5 veeartsen met hem gezien. Ook door verplaatsing voor revalidatie en verhuizing.
Toen niks hielp, wilde hun veearts, zelfs ongezien op afstand nog van alles voorschrijven. En dan was hij de goede veearts........Hij was ook degene die had gezegd dat het paard goed was, dus toegeven dat je veel over het hoofd hebt gezien doe je natuurlijk niet.

Nou ja,@Superpony: die laatste had je gratis gekregen,dan moet je maar denken: Een gegeven paard niet in de bek zien! Al is het natuurlijk dan ook niet bepaald prettig als hij vanalles blijkt te mankeren en je hoge veeartskosten krijgt.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 16:34

anjali schreef:
Nou ja,@Superpony: die laatste had je gratis gekregen,dan moet je maar denken: Een gegeven paard niet in de bek zien! Al is het natuurlijk dan ook niet bepaald prettig als hij vanalles blijkt te mankeren en je hoge veeartskosten krijgt.


Tja, zo kan je het ook bekijken, maar zo ligt dat natuurlijk niet........Snel oordelen is makkelijk.

Ik zat echt niet op een 6e paard te wachten toen, geloof me. Had er net eentje gekocht...........Daarbij heeft hij in 5 maanden tijd 4000 euro gekost. Maar ik ga hier het gehele verhaal niet schrijven.

Maar zoals onze eigen veearts zei; Rijp voor de sloop, maar ze waren zelf te laf om hem weg te brengen. Bij ons is op gevoel gespeeld, dus dan zet je je hart open. En we kende dit paard al bijna 5 jaar.

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: De aankoopkeuring is economische teloorgang van de fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 16:55

Ik kocht 6 jaar geleden een verwaarloosd bouwpakket. Zakje botjes, velletje, hoop vilt, klitten en mestkorsten. Heb daar ruim 3 jaar bloed, zweet en heel veel geld ingestopt om er een prachtige merrie van te maken die niet te vroeg en heel rustig zadel en ruitermak is gemaakt. All round opgeleid en regelmatig mee naar een onderlinge om wat ervaring op te doen.
Toen, als 6 jarige in training. Ook weer met beleid, rust en aandacht voor het paard nu Z1 startgerechtigd en in de training tot en met Z2 klaar.
Wereld paard qua karakter, geen spectaculaire voorbeenzwaaier maar wel een die alles aan wil pakken, braaf en eerlijk maar geen slome trapzak.
Paard nu voor eventuele verkoop vast op de foto laten zetten rondom en beide sprongen een heel dun lijntje botaangroei. Paardenarts werd er niet warm of koud van en vermoed dat ze er nooit last van zal krijgen (ook nog nooit kreupel geweest achter) maar moet het wel spat noemen en een 3 geven.
Kans is groot dat het komt door het extreme voedselgebrek van een half jaar tot bijna 2 jaar en de inhaalslag die ze qua groei heeft gemaakt toen ze bij mij wel goed voer kreeg.
Aan de ene kant ben ik er echt wel ziek van, er is best heel veel geinvesteerd in haar met het idee dat ze ook meer op zou brengen bij de verkoop, aan de andere kant ben ik blij dat ik het nu wist voor de kijkers kwamen. Die weten nu exact wat er speelt en zullen mij er nooit op aan kunnen kijken als de koop wel doorgaat.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 16:56

Maar dit topic ging er eigenlijk over dat fokkers klaagden dat kopers hun fokproducten eerst uitgebreid willen laten keuren alvorens er een enorme smak geld voor neer te gaan leggen. En dat dan helaas soms uit de keuringen mankementen te voorschijn komen die het paard in waarde laten kelderen. Terwijl volgens die fokkers het paard met die mankementen toch mogelijk nog heel goed zou kunnen presteren.Alleen durven kopers die gok dan niet aan voor de huidige prijzen!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 17:07

anjali schreef:
Maar dit topic ging er eigenlijk over dat fokkers klaagden dat kopers hun fokproducten eerst uitgebreid willen laten keuren alvorens er een enorme smak geld voor neer te gaan leggen. En dat dan helaas soms uit de keuringen mankementen te voorschijn komen die het paard in waarde laten kelderen. Terwijl volgens die fokkers het paard met die mankementen toch mogelijk nog heel goed zou kunnen presteren.Alleen durven kopers die gok dan niet aan voor de huidige prijzen!

Nou zo goed zijn de huidige prijzen lang niet altijd. En de keuring wel zo streng. Ik heb het meegemaakt dat de Amerikaanse dierenarts het paard op de foto's van afstand afkeurde omdat 1 vaatje in het straalbeentje iets donkerder was dan de andere.

NoekAa_

Berichten: 1464
Geregistreerd: 24-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 17:11

Het gaat er toch vooral om wie het risico wil dragen? Als je een paard koopt zonder de intentie deze weer te verkopen dan gaat ie je (in veruit de meeste gevallen)alleen maar geld kosten. Dan is het toch niet zo gek dat je van tevoren wilt weten of er al problemen in ontwikkeling zijn in bv de gewrichten?

De verongelijkte verkopers in dit soort verhalen hebben ook niet het risico willen dragen om het paard langer aan te houden, te laten zien dat ie met de bemerkingen op de foto toch wel kan presteren.. Nee die hebben het paard dan toch ook maar voor een habbekrats verkocht om dan x jaar later te gaan huilen dat een ander die het risico wel aan durfde er toch een mooi sportpaard van gemaakt heeft.

En dan heb je ook nog de verzekeringen, met een wat mindere foto krijg je al amper wat uitgekeerd.. Een mindere score voor een linkervoorbeen? Alle medische kosten die ze daar ook maar enigszins aan kunnen relateren zullen ze niet vergoeden.. Dus zo heel gek vind ik het niet dat je een paard met een bemerking /opmerking laat staan.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De aankoopkeuring is economische teloorgang van de fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 17:14

Maar het gaat dan ook om wat je qua budget kan dragen.

Er zijn mensen die het goedkoopste paardje willen en ook geen groot budget hebben voor onderhoud, extra dierenarts kosten etc. Dan willen mensen weinig risico's, maar juist in die groep komen gebreken voor.

En bij de duurdere paarden zeg vanaf 20.000 euro. Heeft iemand gespaard, of legt iemand dat zo neer? Voor de laatste zal het vooral om dat paard gaan en zal iemand wat risico durven te nemen.
Waar iemand anders na 5jr sparen ook weet dat alles weg en op is als er iets mis is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 17:54

Die spaarpot heb je hoe dan ook nodig. Omdat ieder paard wat kan gaan mankeren. Goedgekeurd of niet.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: De aankoopkeuring is economische teloorgang van de fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 18:15

En het gaat er ook om wat het risico is.
Er zit veel tussen goed en slecht en het is soms onmogelijk om iets zinnigs te zeggen over de mogelijke gevolgen van een kleine afwijking op een foto.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: De aankoopkeuring is economische teloorgang van de fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 18:23

Nu ja, als ik 2000 euro moet neertellen voor een paard, dan durf ik wel wat risico aan en is een klinische keuring voor mij voldoende. Als ik echter 20.000 euro moet neerflappen, wees dan maar zeker dat alles op de foto gaat wat op de foto kan gaan. Is het echt zo gek dat mensen willen weten waar ze zo meteen een hele smak geld tegenaan gooien?

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De aankoopkeuring is economische teloorgang van de fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 02:08

Dat is niet te zeggen. Iemand kan heel lang sparen voor dat paard van 2000 euro en een ander kan zo 20.000 neerleggen. Risico's zijn financieel dan voor die met paard van 2000 misschien wel groter.

Ik heb paarden echt vele jaren gehad zonder bijzondere kosten te hebben die netjes oud zijn geworden en dan op het einde wat kosten hadden.

En jonge paarden die snel al voor rekeningen zorgde. Wat we soms vooraf konden weten en soms ook niet. Dat zijn soms keuzes en soms onderschat je iets.

Niet iedereen heeft een hele grote spaarpot na de aanschaf van een paard. En zeker niet iedereen heeft een voldoende gevulde spaarpot. En soms kan dat ook gewoon niet. Je weet nooit wat je tegen gaat komen en hoe hoog kosten kunnen oplopen.

De 1 vindt het normaal als er een rekening van 200 binnen komt en kan die dragen. De ander staat voor een operatie van duizenden. Ik weet heel erg zeker dat niet iedereen met een paard 10.000 klaar heeft staan voor als.......
En verzekeren is een aparte discussie.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: De aankoopkeuring is economische teloorgang van de fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 09:21

het gaat er toch ook om dat je niet afgezet wilt worden.Als in: heel erg veel geld betalen voor een paard dat medisch niet goed in elkaar zit en daardoor al snel arbeidsongeschikt kan raken.Als een verkoper eerlijk zegt wat er mankeert aan een paard en de prijs daarop aangepast heeft,dan is er geen probleem en kan een koper zich niet achteraf opgelicht voelen.Nou zeggen verkopers altijd:Ik kan er ook niet inkijken! Dat is waar en daarom willen kopers laten keuren voordat ze een duur paard aanschaffen.