Sport

Gareth Hughes, hier met Sintano van Hof Olympia. Foto door FEI/Liz Gregg.
Na een jaar afwezigheid, waarin Hartpury de titel voor een kerstspecial binnenhaalde, is het Britse Grand Prix Kampioenschap terug op het Nationaal Kampioenschap in Somerford Park, met als extra bonus een nieuw onderkomen en een nieuwe omgeving.
In een veld vol teamruiters en deelnemers aan de Nations Cup werd het publiek getrakteerd op een geweldige ochtend met wedstrijden, in de septemberzon.
Nog maar net terug van een succesvol EK in Hagen, verscheen Gareth Hughes aan de start met KK Dominant, van de familie Kroll. Samen wisten ze de titel op hun naam te schrijven. Hun geweldige optreden werd beloond met een score van 73,34%. Ze werden door de hele jury, bestaande uit Peter Storr, Kirsty Mepham, Andrea Smith, Clive Halsall en Jo Graham, unaniem op de eerste plaats gezet.
"Ik ben er erg blij mee", zei Gareth over zijn winnende rit, na zijn ereronde in het LeMieux Stadion. "Hij is een geweldig paard, dat al een aantal jaar meeloopt in de Grand Prix. Helaas moest 'Danny' door alles wat er gebeurd is in de afgelopen 18 maanden, eerst Covid en toen Tokio en het EK, een stapje terug doen."
Ondanks de volle agenda van Gareth, heeft de wat rustigere periode een klein beetje een negatief effect gehad op de 12 jarige ruin, die Diamond Hit als vader heeft, en een Rubin Royal-merrie als moeder. Het gemiddelde cijfer van de combinatie kwam nauwelijks onder een 7, met hoogtepunten voor de pirouettes, uitgestrekte gangen en rechte lijnen. "Hij heeft dit jaar één Grand Prix gelopen in Wellington en ik was het grootste deel van de zomer weg, maar hij ging erheen en hij was een ster. Hij doet zo goed zijn best. Dit jaar is het moeilijk, omdat we als ruiters de scores kunnen zien. Dit helpt niet altijd, maar je weet wel wat je moet doen. Met deze paarden zet je in op een foutloze proef en als dat is gelukt, dan weet je dat het goed zit. Ik wist dat hij een goede kans had op een goede score en die haalde hij. En vandaag gingen we verder waar we geëindigd waren, dat was een overwinning voor hem."
Gareth uit veel dankbaarheid voor het team dat hem zowel succes, als respect in de paardenwereld heeft opgeleverd. "Ik kan dit niet zonder het team achter me. Het is nooit anders geweest. Mijn vrouw Rebecca, dochter Ruby, onze manager Steph, Angharad, Paige... er zijn zoveel mensen die dit mogelijk maken."
De tweede plaats ging naar Emile Faurie, die met de ervaren Dono die Maggio (Dimaggio x Santander H) van Theodora Livanos, de Grand Prix succesvol afsloot met een score van 71,32%.
Becky Moody haalde een indrukwekkende podiumplaats met 70,62% voor haar mooie proef met Famke PF (Houston x Cabochon).
De top drie van de jury werd ook beoordeeld door het publiek. Ze haalden daarbij bijna dezelfde scores.
Dujardin en Imhotep winnen de Intermediair 1 kür op muziek
Charlotte Dujardin en Imhotep hebben hun vierde titel in de Lichte Tour behaald, in slechts drie wedstrijddagen. Imhotep, in eigendom van Carl Hester en Coral Ingham, werd gekroond als de overall kampioen Inter I. De indrukwekkende vos heeft de veerkracht, uithoudingsvermogen en uitdrukking van zijn vader, Lottie Fry's olympische paard Everdale, geërfd. Hij liet gisteren geen tekenen van vermoeidheid zien. Hij liet in zijn debuut in de Inter I kür een grote werkwilligheid zien. Een foutje in de eerste lijn van wissels om de twee werd later rechtgezet door een foutloze serie. Dit leverde de combinatie een score van 78,625% op.
"Pete is in topvorm!" roept Charlotte. "Hij heeft drie proeven gelopen. Ik dacht dat hij moe zou zijn, maar dat is zeker niet het geval. Hij zit vol energie en hij stuitert in het rond. Ik ben zo blij! Het is zijn eerste Inter I kür op muziek, dus ik ben heel trots op hem. ik maakte een klein foute in de eerste serie tweeërs, maar het lukte me om nog een serie aan het eind te laten zien. Ik ben zo gek op hem, eerlijk gezegd. Ik heb heel veel zin in volgend jaar. Deze winter gaan we rustig aan doen, een beetje spelen. Hij vindt niets echt moeilijk, maar we moeten nog wel werken aan de eners. Momenteel kunnen we er acht achter elkaar doen. Hij heeft zulke grote wissels, dat het een uitdaging is om ze allemaal in een serie te krijgen, maar we zijn er bijna."
Carl denkt dat dit paard een kanshebber is voor de Spelen in Parijs, in 2021. Als hij de progressie van de Lichte Tour kan doorzetten in de Grand Prix, dan haalt hij grote prijzen.
De kleine, succesvolle Hawtins fokkerij en Judith Davis zetten hun geweldige dagen in Somerford voort met een tweede plaats voor Lucinda Elliot en Hawtins Duchessa (Decamerone x Don Frederico) met een score van 75,425%, terwijl Andrew Gould een magische kür neerzete met Genie, een hngst van Zhivago x Sandro Hit, in eigendom van Tatiana Milne Skillman.
Results - 2021 British Dressage Championships
Intermediaire I Kur to Music
1. Charlotte Dujardin - Imhotep - 78.625 %
2. Lucinda Elliot - Hawtins Duchessa - 76.525 %
3. Andrew Gould - Genie - 75.425 %
4. Sarah Rogers - Viva Lotta - 75.3 %
5. Lucinda Elliot - Hawtins Soave - 74.55 %
6. Daniel Sherriff - I’m Bayford Hall Incognito - 74.175 %
7. Kate Lister - Fiskus - 73.65 %
8. Alice Oppenheimer - Headmore Dionysus - 72.975 %
9. Sarah Higgins - Waldessarini - 72.5 %
10. Alice Oppenheimer - Headmore Bella Ruby - 71.875 %