Olivier Robert wint Grand Prix Rome, Van der Vleuten vierde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Olivier Robert wint Grand Prix Rome, Van der Vleuten vierde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-21 22:37

Bokt.nl / Global Champions Tour
Sport

Afbeelding
Olivier Robert met Vangog du Mas Garnier tijdens de LGCT Valkenswaard.
Foto door aniek1985

Onder heldere blauwe luchten in de oude stad Rome, won Olivier Robert met de snelle Vangog du Mas Garnier de Longines Global Champions Tour Grand Prix van Rome. Dit was zijn tweede overwinning van dit seizoen. Eerder dit seizoen won hij de Grand Prix van Madrid met zijn andere paard Vivaldi des Meneaux.

De winnares van vorige week, Malin Baryard-Johnsson, reed met H&M Indiana wederom naar een podiumplaats. Met een foutloze ronde was ze slechts zeven tiende van een seconde langzamer dan Robert. Aangezien zowel Olivier Robert als Malin Baryard-Johnsson zich al gekwalificeerd hebben voor de LGCT Super Grand Prix, ging het gouden ticket voor de GC Prague Playoffs dit keer naar de bronzen plek; Bryan Balsiger met Twentytwo Des Biches.

Een stralende Oliver Robert legde na zijn overwinning uit: “Het is gewoon ongelooflijk, ik had niet gedacht dat ik dit weekend in Rome zou kunnen rijden, dus winnen met Vangog is gewoon fantastisch. Ik nam wat risico's in de barrage, maar vandaag was mijn dag. Het is een fantastisch seizoen, ik heb nog nooit een grote Grand Prix met hem gewonnen. Het is gewoon fantastisch.”

Klassement
Voor de eerste keer in de geschiedenis van de Longines Global Champions Tour zijn Ben Maher en Olivier Robert gezamenlijke leiders in het klassement met 228 punten. Daarmee verstoten ze Edwina Tops Alexander van de eerste plaats naar de derde plaats. Tops-Alexander staat nu zes punten achter op 222 punten. Peder Fredricson is ook nog steeds in de race met 220 punten.

Barrage
Maikel van der Vleuten mocht als eerste van start in de vijf combinaties tellende barrage, samen met de 11-jarige Beauville Z. Van der Vleuten streed niet alleen voor de overwinning, maar streed ook met Balsiger om het prestigieuze gouden ticket voor de LGCT Super Grand Prix. De overige 3 barrage kandidaten hebben allemaal al een Grand Prix gewonnen dit seizoen en zijn daarmee al in het bezit van een gouden ticket. Terwijl vader Eric van der Vleuten vanaf de zijlijn toekeek, reed Maikel een foutloze ronde in een tijd van 42.55 seconden.

Bij zijn debuut in de Longines Global Champions Tour Grand Prix zag Balsiger er gefocust en vastberaden uit. Hij reed eveneens een foutloze ronde en zijn tijd was met 42.27 seconden een fractie sneller als die van Maikel, daarmee pakte Balsiger het felbegeerde ticket voor de LGCT Super Grand Prix in november.

Olympisch kampioen Ben Maher kreeg met Ginger-Blue een springfout en daarmee 4 strafpunten, wat een vijfde plaats opleverde.

Klik hier voor de volledige uitslag.