Nieuw-Zeelander Thomas Oldridge op 2021 Bundeschampionate

Moderators: xingridx, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Nieuw-Zeelander Thomas Oldridge op 2021 Bundeschampionate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-21 20:38 Tip de Nieuwsredactie

Eurodressage.com
Sport

Afbeelding
Foto: Richard Juilliart /FEI/ Flickr

In 2015 nam de in Canterbury gevestigde, Nieuw-Zeelandse dressuurruiter Thomas Oldridge een beslissing die zijn leven zou veranderen. Hij verkocht zijn team van paarden, pakte zijn spullen bij elkaar en verhuisde naar Duitsland om zijn rijden te ontwikkelen tot een professionele carrière.

Thomas startte zijn reis in de stallen van Hubertus Hufendiek en Anne Lene Holmen, waar hij verbleef tot 2018. Zes jaar later spreekt hij nu vloeiend Duits, is eigen baas en compleet gesetteld in de Europese manier van leven.

Thomas spreekt met Eurodressage over hoe hij de eerste Nieuw-Zeelandse ruiter werd die meedeed bij de dressuur tijdens de prestigieuze Bundeschampionate (Duitse kampioenschappen voor jonge paarden), die elk jaar in Warendorf gehouden worden. Bij de Bundeschampionate worden de allerbeste jonge paarden getoond in elke leeftijdsgroep vanuit heel Duitsland in de olympische disciplines dressuur, eventing en springen.

Om mee te mogen doen in de dressuur moeten de deelnemers een score van 8.0 (80%) overall halen bij lokale kwalificatiewedstrijden. Nu gaan we over naar Thomas Oldridge.

Eigen bedrijf in Duitsland
“Nadat ik een tijdje heb gewerkt als Freelance ruiter op een aantal andere stallen voor jonge paarden in regio, maakte ik de beslissing om mijn eigen trainingsstal te starten met mijn partner Felix Steverding. Begin 2021 werden mijn dromen werkelijkheid en OS Sport Horses werd geboren. Gevestigd in het kleine stadje Stadtlohn in Noordrhijn-Westfalen. We waren gelukkig dat wel een privé-stal konden huren met 9 boxen, indoorrijbaan, stapmolen, zand (winter) paddocks en fijne, grote weilanden aan de rand van de stad, middenin het bos. Dit geeft ons veel privacy en geweldige ruiterpaden.

In 2019 kreeg ik de mogelijkheid om de training op te pakken van Beautiful Mind, de 3-jarige kleine Westfaalse (van Baccadi x Conen), haast ‘volbloed’achtige merrie van Vanessa Schillings. Zij was op dat moment net beleerd. Het moment dat ik daarheen ging om haar in haar stal te bekijken, was ik gelijk verliefd. Na de tweede rit had ze mij op de grond en wist ik dat ze geweldig zou worden!

We zijn nu twee jaar verder en nu is ze een mooie, getalenteerde vijfjarige merrie. Ze mist nog wel een beetje kracht, maar heeft het hart en de bereidheid om alles te doen dat je van haar vraagt.

Proberen de Bundeschampionate te halen
De beslissing om te proberen te kwalificeren voor de Bundeschampionate was enigszins spontaan. We gingen naar een kleine wedstrijd om te testen of ze echt op het niveau zat dat nodig was om dit zelfs maar te proberen. Ik werd totaal weggeblazen door hoe de merrie aanvoelde en kon het niet geloven toen zij haar eerste proef won. Met 78% zaten we slechts 2% van wat nodig was voor de Bundeschampionate. Dus besloten we een gokje te wagen en mee te doen aan een van de laatste kwalificatiemogelijkheden. Er zijn slechts vijf wedstrijden per jaar in onze regio – ze kunnen alleen gejureerd worden door gecertificeerde juryleden, om zeker te zijn dat de kwaliteit die doorkomt een hoog niveau is.

Dus vertrokken we naar Münster voor de laatste kwalificatie. Ik voelde me erg relaxed, omdat de lat nooit echt hoog lag en niemand het eigenlijk verwachtte dat zij zich zou kwalificeren. Helemaal toen ik de namen zag waar we tegen moesten rijden. Tijdens de warming up was is sprakeloos, het kleine paardje deed alles wat ik vroeg met zoveel gemak. Toen kwamen de zenuwen ook opzetten, omdat ik toen dacht dat er misschien wel een kans zou zijn.

Het was zo’n plezier om daar de middellijn op te rijden en de proef te doen, ik weet nog dat ik in de laatste wending de eigenaar zag staan en we beiden aan het glimlachen waren. Toen kwam de uitslag, we zaten erbij – 80% was genoeg om ons daar te krijgen en we hebben het gehaald. In een paar seconden heb ik Dressage NZ een bericht gestuurd en de vertegenwoordiger van de Bundeschampionate gebeld en toen zaten we erbij!

Onwerkelijke ervaring
Arriveren bij de Warendorf wedstrijdterreinen was wat onrealistisch. Het stallencomplex binnenrijden en niet alleen alle geweldige paarden zien, maar ook de vrachtwagens en paardenbusjes van elke topruiter en -fokker van Duitsland, en hier waren we met onze merrie.

De eerste dag dat we de arena in mochten rijden, werden dingen nog echter. Om de andere paarden te zien was behoorlijk ontmoedigend. Ik heb met haar wat oefeningen reden die we ook doen in de proef en was blij met hoe ze liep. De volgende dag waren we vroeg aan de beurt in onze klasse, om 8:50 uur, wat goed was. Het gaf me minder tijd om te stressen en me zorgen te maken. Naar de arena rijden was een surrealistische ervaring. Daar was ik, een onbekend iemand uit Christchurch en nu de eerste ruiter die Nieuw-Zeeland vertegenwoordigde in deze competitie. Die grijns kreeg niemand van mijn gezicht.

De warming up was veel makkelijker dan ik verwacht had, maar ik realiseerde me ook al snel dat de kwaliteit van de jonge paarden hier iets was dat ik nog nooit had gezien. Mijn doel werd toen om een correcte proef te rijden, zodat ik de baan uit kon komen en zeggen dat ik tevreden was. Als je dand e middellijn op rijdt is al het andere weg, ze was helemaal aan mijn hulpen en gaf echt alles. Ik kon niet blijer met haar zijn. Ik kwam de baan weer uit met een score van 7,4 punten (53e) en zo veel respect voor deze lieve, kleine merrie. De jonge paarden krijgen een cijfer voor hun stap, draf en galop en daarnaast een cijfer voor hun lengtebuiging/ soepelheid. Ook krijgen ze een cijfer voor algemene indruk. Deze cijfer samengevoegd geven de overall score.

Totaal weggeblazen
Toen we terugreden naar de rijbaan gingen we zitten en keken naar een aantal andere paarden. We werden totaal weggeblazen. Om te bedenken dat we net gereden hebben in dezelfde rubriek als wereldkampioen dekhengsten was onrealistisch en een ervaring die in nooit meer ga vergeten. Hopelijk krijgen we ooit de mogelijkheid dit nog eens te doen.

(Toegevoegde noot door redactie Eurodressage: De volgende dag reed Thomas met Beautiful Mind in de troostfinale voor de 5-jarigen en finishte 35e met 7,2 punten).

Afbeelding

Disclaimer: Helaas hebben wij geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
De Bokkersbokaal zoekt nieuwe zoekers! De wat? [LZP] Bokkers Bokaal - Ga ook mee op zoek!! Soort geochaching/ schatzoeken, maar dan op zijn Bokts! Mega leuk en je komt nog eens ergens!
&if=1

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie