Sport

Het winnende Amerikaanse team. Foto: CHIO Aachen/ Michael Strauch
Het Amerikaanse team van bondscoach Robert Ridland heeft gisteravond de Nations Cup gewonnen op het CHIO Aken. Met slechts vier strafpunten won het team voor 18.000 toeschouwers, het aantal wat conform de corona-regelgeving het stadion in mocht. De laatste keer dat een Amerikaans team de overwinning in Aken pakte was in 2005. Laura Kraut zat 16 jaar terug ook al in het team.
Jessica Springsteen met Don Juan van de Donkhoeve, Lucie Deslauriers (22) met Hester en de 20-jarige Brian Moggre met Balou du Reventon bleven alle drie foutloos in de eerste ronde. Laura Kraut kreeg vier strafpunten, wat daarmee het streepresultaat was.
In de tweede ronde had parcoursbouwer Frank Rothenberger enkele sprongen hoger gemaakt en andere breder. Dat was een keerpunt voor sommige teams. Als eerste starter voor Amerika, pakte Jessica Springsteen acht strafpunten. Dit gaf de andere teams hoop. Lucie Deslauriers noteerde vier strafpunten. Brian Moggre zette een sensationele ronde neer en bleef wederom foutloos. Op dat punt in de wedstrijd stond het Amerikaanse team op een totaal van vier strafpunten, met de score van Jessica als streepresultaat. Het Zweedse team stond op een totaalscore van acht strafpunten, vier in de eerste ronde en vier in de tweede ronde.
Dat betekende voor Laura Kraut: als ze foutloos zou springen was de overwinning voor Amerika, als ze een springfout zou maken volgde er een barrage, bij twee springfouten was de overwinning voor Zweden. Laura Kraut: "Toen Brian me vertelde dat als ik niet foutloos zou rijden er een barrage zou volgen tegen Zweden, kon ik dat niet verdragen, dus zorgde ik ervoor dat ik geen springfout maakte." Want juist die situatie deed zich voor op de Olympische Spelen, die eindigden met goud voor Zweden en zilver voor de VS. Gelukkig kon ze vertrouwen op haar paard Baloutinue.
De tweede plaats was voor Zweden met een totaal van acht strafpunten. Het Franse team eindigde op de derde plaats met een totaal van twaalf strafpunten, gevolgd door België op de vierde plaats en Nederland op de vijfde plaats.
Zware val
Het Duitse team begon veelbelovend. Daniel Deusser en Killer Queen begonnen met een foutloze ronde. Daarna was het de beurt aan Marcus Ehning, maar helaas vielen hij en zijn paard A la Carte NRW tijdens de warming-up. Het was een zware val, maar het medische personeel was direct ter plaatse. Ehning ging voor controle naar het ziekenhuis, maar keerde kort daarna terug naar het stadion. Hij en zijn hengst zijn allebei in orde, alleen een beetje geschrokken. Christian Ahlmann met Clintrexo Z en David Will met C-Vier verzamelde enkele springfouten in de tweede ronde. Uiteindelijk was er een zesde plaats voor Duitsland. Bondscoach Otto Becker: “Het was een bijzondere situatie vanavond en ik neem het team niets kwalijk. We zullen gewoon proberen het de volgende keer beter te doen!”
Klik hier voor de volledige uitslag.