Corona-update: coronatoegangsbewijs ook voor sporthoreca

Moderators: xingridx, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Firelight

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Corona-update: coronatoegangsbewijs ook voor sporthoreca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-21 08:15 Tip de Nieuwsredactie

KNHS
Algemeen

Afbeelding
Foto door Bellatrix.

Dinsdag avond maakten demissionair premier Rutte en demissionair minister De Jonge bekend dat we vanaf 25 september in Nederland verder kunnen zonder de verplichte 1,5 meter maatregel. De vaccinatiegraad is echter nog niet hoog genoeg om dit zonder voorwaarden te doen. Voor de hippische sector heeft dit voor de horeca, professionele wedstrijden en evenementen nog consequenties. In november kijkt het kabinet of deze maatregelen kunnen vervallen.

Paardrijden zonder restricties
Het opheffen van de 1,5 meter betekent dat de maximum groepsgrootte tijdens het sporten vervalt. Onderling afstand houden, ook tijdens het sporten, is nog wel een dringend advies.

Een aantal maatregelen blijft wèl van toepassing. Zo blijven bepaalde hygiënemaatregelen (handen wassen) gelden, moeten mensen thuisblijven als ze ziek zijn en ventilatie in afgesloten ruimtes blijft een aandachtspunt. De gezondheidscheck en registratieplicht vervallen.

Horeca, professionele wedstrijden en evenementen alleen met coronapas
Waar sporten vanaf 25 september drempelloos kan, moet bij een bezoek aan de horeca of een evenement wel een coronatoegangsbewijs getoond worden. Dit geldt ook voor publiek bij professionele wedstrijden. Voor publiek bij amateurwedstrijden, lessen of trainingen is geen coronatoegangsbewijs nodig. Het is op dit moment niet duidelijk wat Rijksoverheid verstaat onder professionele wedstrijden. Hier proberen wij nog duidelijkheid over te krijgen.

De verplichting van het coronatoegangsbewijs voor bezoekers is voor veel sportaccommodaties met een eigen horecagelegenheid lastig van elkaar te scheiden. De coronapas is verplicht voor elk type horeca, van restaurant tot sportkantine. Voor afhaal- en doorstroomlocaties gelden geen restricties en is geen coronapas nodig. De pas is een bewijs van vaccinatie, recent herstel van COVID-19 of een negatieve coronatest. De coronapas wordt verplicht voor iedereen vanaf dertien jaar.

Alle evenementen kunnen weer plaatsvinden met een coronatoegangsbewijs. Voor evenementen buiten geldt geen maximaal aantal bezoekers en geen verplichte sluitingstijd. Voor evenementen binnen met een vaste zitplaats is er ook geen maximaal aantal bezoekers of sluitingstijd. Voor beide type evenementen geldt wel: horeca is na 0:00 uur gesloten, met uitzondering van afhaalmogelijkheden. Evenementen binnen zonder vaste zitplaats kunnen maximaal 75% van de reguliere bezoekerscapaciteit toestaan en er geldt hier een verplichte sluitingstijd tussen 0:00 en 6:00 uur.

FNRS en KNHS zijn via het Platform Ondernemende Sportaanbieders (POS) en NOC*NSF in gesprek met het ministerie van VWS over de grote verschillen die nu ontstaan tussen de maatregelen voor sport, horeca en evenementen. De handhaafbaarheid van het coronatoegangsbewijs bij sportaccommodaties met een eigen horeca staat ter discussie. Zodra hier meer over bekend is komen wij met een update.

Onder voorbehoud van wijzigingen
Bovenstaande informatie is gebaseerd op de informatie die op dit moment bij ons bekend is. Wij blijven informatie over de overheidsmaatregelen actualiseren indien nodig.

Vertegenwoordigers Sectorraad Paarden
De Sectorraad Paarden vertegenwoordigt en behartigt de collectieve belangen van de hippische organisaties die actief zijn in de Sport, Fokkerij en de Ondernemers. Het bestuur van SRP bestaat uit voorzitter Guusje ter Horst en vertegenwoordigers van de dragende organisaties uit Sport, Fokkerij en de Ondernemers: KNHS, LTO Nederland, FNRS, KWPN, Koepel Fokkerij, FNHB en SNDR.

Bekijk de specifieke uitwerking van de coronamaatregelen ook de bij dragende organisaties:

Sport
KNHS

Ondernemers:
FNRS
LTO Nederland
FNHB

Fokkerij:
KWPN
Koepel Fokkerij

Draf- en rensport:
SNDR

PSvanLot

Re: Corona-update: coronatoegangsbewijs ook voor sporthoreca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 08:22

Welke sportvereniging gaat er nu controleren of de bezoekers een bewijs bij zich heeft?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 08:39

PSvanLot schreef:
Welke sportvereniging gaat er nu controleren of de bezoekers een bewijs bij zich heeft?

Nou inderdaad. Daar is toch ook geen capaciteit voor? Of zetten ze daar toezichthouders voor in? :')

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 08:42

:D
En ik las vanmorgen hier ( BE ) in de krant dat, ook al ben je getest en besmet, je nog steeds een geldig covid safe ticket hebt.
Ze hadden er technisch blijkbaar niet op gerekend dat je ook na vaccinatie nog positief kon testen :=

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 12:09

Ik weet niet hoor maar ik ben afgelopen tijd gewoon zonder coronabewijs diverse sport kantines in geweest.

Waarom zou dat nu ineens anders moeten..

Fenna insta: fennypenny

Spekkie

Spenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 12:17

Ladygiroc schreef:
Ik weet niet hoor maar ik ben afgelopen tijd gewoon zonder coronabewijs diverse sport kantines in geweest.

Ja dat argument geldt natuurlijk voor alles :') je kon tot nu toe overal heen zonder coronabewijs en nu wordt dat anders. Ja dat is nou eenmaal zo.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 12:20

Suzanne F. schreef:
PSvanLot schreef:

Nou inderdaad. Daar is toch ook geen capaciteit voor? Of zetten ze daar toezichthouders voor in? :')

Buiten het feit dat daar geen capaciteit voor is, kun je van een vereniging toch niet eisen dit te gaan handhaven aan de deur? Je krijgt normaal je vrijwilligers al niet rond en nu moet je ook nog iemand voor dit, hondenbaantje, aan de deur zetten.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 12:21

Ladygiroc schreef:

Duh...
Dat kon iedereen. Maar vanaf 25 september dus niet meer.

Grote broer geboren op 7-7-14
Kleine broer geboren 7-11-18

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 12:22

Ik vind het een slinkse manier om mensen te verplichten te vaccineren.

Ook dat corona bewijs zegt geen fluit omdat je ondanks vaccineren alsnog kan besmetten.
Dus welke schijnveiligheid willen ze wekken?

Fenna insta: fennypenny

Spekkie

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 12:26

Ladygiroc schreef:
Ik vind het een slinkse manier om mensen te verplichten te vaccineren.

Ook dat corona bewijs zegt geen fluit omdat je ondanks vaccineren alsnog kan besmetten.
Dus welke schijnveiligheid willen ze wekken?

Geen schijnveiligheid...
Minder ziekenhuis opnames is het doel. En dat is bevestigd met de wereldwijde cijfers van de opnames en IC opnames en hoe hoog de vaccinatiegraad is bij deze personen... gewoon simpel en meetbaar. Dus daarom worden er nu nog meer middelen in gezet om a dit te bereiken, b mensen meer vrijheden te kunnen verstrekken.
Je kan altijd nog een negatieve PCR test laten zien, maar dat moet dan wel elke keer.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 12:32

Iemand had gister op FB een goede opmerking.

Werkgevers mogen niet vragen welke werknemer geënt is, maar moeten dit wel aan hun klanten vragen.

Wie garandeert mij dat het personeelslid niet besmettelijk is?

Enten, niet enten mij maakt het geen zak uit, maar vond het wel een geinige vergelijking.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 12:35

In Frankrijk is dit al veel langer verplicht (pass sanitair). Cafés, bioscopen, winkels meer en meer, ziekenhuizen (alleen spoed mag je zonder test bewijs nog geholpen worden) echt overal is het verplicht. Tevens ook de mondkapjes en het afstand houden, veel handen wassen en overal voor en na bezoek handgel gebruiken.
Ik zeg hiermee niet dat dit goed is hé, alleen dat wij al een hele tijd niet beter weten en blij zijn met de vrijheid die we hierdoor hebben.
Het verschil is wel met NL dat je hier vrij vlot bij de apotheek een zelf test kunt doen (door apotheek medewerker) en binnen een half uur je QR code hebt. Ik geloof dat dit in NL wat moeilijker is als het om testlocaties gaat.
O ja en alles wat in ziekenhuizen werkt moet gevaccineerd zijn anders word je geschorst. Er is wel wat kritiek op, maar niet zo veel als in Nederland. In Nederland zie je de horeca steunen en kreunen dat het allemaal niet mogelijk is, terwijl hier staat een jong iemand vaak bij de deur, scant de code , kijkt naar ID et volà het is geregeld.
Zo ook in het ziekenhuis vanochtend. Er is een loopgang gemaakt en een aparte voor de urgente afdeling. Alle andere ingangen zijn gesloten en jonge mens cq mensen of beveiligingspersoneel staan te scannen. Bij inkomst kun je niet anders als je handen desinfecteren (uiteraard hier mondkapje op), je leest de instructies en je gaat verder. Alles in de wachtkamer is gelimiteerd en stoelen staan 1,0 meter uit elkaar.

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 12:37

De meeste besmettingen zijn thuis en zeker niet in een restaurant dus de pas gaat absoluut niet direct iets bijdragen in die zin. Dat is enkel een schijnreden.
De pas maakt enkel de druk hoger zodat meer mensen gaan vaccineren en de besmettingen thuis met risico op ziekenhuisopname ook afnemen.
Wat ik echter nog als risico zie is dat nu juist nog meer mensen dadelijk in de herfst dan maar in groepen uitwijken naar veel te kleine woonkamers.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 12:43

Dat word gezellig thuis blijven :D

Belachelijk dat mensen die wel gevaccineerd zijn zomaar door kunnen lopen zonder testen (terwijl die het net zo goed bij zich kunnen dragen! En dus gewoon lekker mensen kunnen besmetten) En mensen die geen vaccinatie willen voor alles maar moeten testen..

Vrijwillig blijft vrijwillig
Yeah right :roll:

Mouse <3
Beleren, Doorrijden, Trainen & Verkoop -> Stal Kuperus
JLourafotografie

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 12:57

Kimley, mensen die gevaccineerd zijn kunnen inderdaad drager zijn van het virus. MAAR de cijfers laten zien, dat dit echt vele male minder is als niet gevaccineerden en ook vele male korter. Dus jouw opmerking is een beetje te kort door de bocht. Het verschil is er wel degelijk nl en ook significant aanwezig.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 13:05

Maar ze kunnen t nog steeds aan een kwetsbare overdragen, en t ging toch over t beschermen vd kwetsbare? Maar die kunnen beter nu ook de horeca niet in. Want veel drukker en dan ongetest gevaccineerde die zelf geen klachten hebben.
De jonge zei, gevaccineerde kunnen beter wel testen maar dan wil niemand meer vaccineren. Dus waar draait t om? Verkapt verplicht vaccineren.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 13:08

Ik vind het lastig. Ik laat mezelf niet vaccineren en ben ook niet te beroerd om me dan maar te laten testen maar organisatorisch is dat nog best een gedoetje. Even spontaan ergens een hapje eten zit er niet in. En binnenkort viert een collega van mij haar verjaardag in een restaurant waar wij als team ook zijn uitgenodigd. Daar moet ik dus ook voor getest worden maar dat moet ook allemaal maar net kunnen met mijn werk. En om dan maar af te zeggen vind ik ook weer zo wat.
Ik snap best dat ze op deze manier de kans op besmetting willen verkleinen maar naar mijn idee gaan de effecten van het toegangsbewijs veel verder dan enkel het omlaag brengen van de cijfers.

Gelegenheden die nu wel open mogen maar niet op volle toeren mogen draaien óf niet vol zitten omdat klanten wegblijven waardoor er verliezen worden gedraaid. Dit is zo mogelijk nog riskanter omdat er nu wel kosten worden gemaakt door de ondernemers om open te zijn.

Het hele gebeuren heeft voor mij een nare bijsmaak en klopt lang niet van alle kanten. Het hele vrijwillige van je laten vaccineren gaat er wel steeds meer vanaf, maar dit maakt hoe dan ook niet dat ik me nu ineens ga bedenken om me alsnog te laten vaccineren. Dan maar niet meer zomaar uit eten of naar een andere uitgaansgelegenheid.

&if=1

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 13:10

Ladygiroc schreef:

Omdat de 1,5 meter maatregel wordt losgelaten.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 13:36

Ik vind het een verkapte manier van een lockdown. Ik ben geënt, dus ik mag overal zo binnen, maar mn vriendinnen waar ik het meeste mee omga allemaal niet. Tja, die gaan niet voor ieder etentje, biosje of ander uitje testen, dus voor mij valt er ook weer veel weg, ondanks ik dus gevaccineerd ben, maar de meeste in mijn omgeving dus niet.

Vind het ook heel sneu voor horeca etc. Die gaan hier ook echt weer minder omzet maken ben ik bang.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 13:40

Laura_ schreef:
Ik vind het een verkapte manier van een lockdown. Ik ben geënt, dus ik mag overal zo binnen, maar mn vriendinnen waar ik het meeste mee omga allemaal niet. Tja, die gaan niet voor ieder etentje, biosje of ander uitje testen, dus voor mij valt er ook weer veel weg, ondanks ik dus gevaccineerd ben, maar de meeste in mijn omgeving dus niet.

Vind het ook heel sneu voor horeca etc. Die gaan hier ook echt weer minder omzet maken ben ik bang.

Goh, met 16 miljoen gevaccineerden denk ik dat de horeca in jouw "verkapte lockdown" toch wat meer inkomsten heeft dan in de "niet verkapte" lockdown die we gehad hebben. 16 miljoen potentiele klanten is toch meer dan 0 in een niet verkapte lockdown.

Overigens kon ik in de "niet verkapte" lockdown 's avonds de straat niet op, niet naar winkels, niet naar werk, niet naar wedstrijden, niet naar vrienden thuis, niet naar studie. Is toch wel een wat ander beeld dan de door jouw genoemde 'verkapte lockdown' met een QR pas.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 13:48

Ik vraag me vooral af hoe dit wordt gezien voor manegekantines. Bij ons meld je je voor de les in de kantine om je paard te kiezen.
Daarnaast lees ik dat afhalen wel mag zonder qr code, dus ouders die hun koffie mee naar de bak nemen hoeven we niets te vragen? Maar wachten op je tosti, mag dat nog wel binnen?
Ik voorzie weer organisatorisch gedoe voor maneges. De ene sportkantine is natuurlijk de andere niet.

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 14:00

Focussed schreef:
Laura_ schreef:

Goh, met 16 miljoen gevaccineerden denk ik dat de horeca in jouw "verkapte lockdown" toch wat meer inkomsten heeft dan in de "niet verkapte" lockdown die we gehad hebben. 16 miljoen potentiele klanten is toch meer dan 0 in een niet verkapte lockdown.

Overigens kon ik in de "niet verkapte" lockdown 's avonds de straat niet op, niet naar winkels, niet naar werk, niet naar wedstrijden, niet naar vrienden thuis, niet naar studie. Is toch wel een wat ander beeld dan de door jouw genoemde 'verkapte lockdown' met een QR pas.

Goh een iets vriendelijkere toon mag ook wel hoor. We hebben een lockdown gehad (niet noodzakelijke winkels dicht) en een semi lockdown (horeca etc. Dicht). En nu noemen we het geen lockdown, maar mag je alleen naar binnen met een QR code.. Dus als je die niet hebt omdat je niet gevaccineerd bent, kan je toch echt niet uit eten zonder te testen.

Leuk dat je nu meer potentiële klanten hebt, maar er moet gewoon omzet gedraaid worden. Als mensen hun etentje nu gaan skippen, omdat ze niet willen testen, is de kans dat je toch echt minder omzet (iets anders dan inkomsten!) maakt, gewoon aanwezig. Je hebt tenslotte wel meer kosten die je nu hebt om je potentiële klanten te bedienen. Zonder de steun van de staat, want ja je bent gewoon open toch?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 14:19

Hopelijk maken wij hier in Frankrijk nooit meer de lockdown mee. We waren letterlijk opgehokt. Die hele pas sanitair is een eitje. We kunnen weer uit, naar de kroeg en we kunnen weer naar feesten. Zo tof.
Als we door de pas sanitair de besmettingen onder controle kunnen houden, ben ik er blij mee. En iedere extra gevaccineerde is er weer een, want daar zullen we het toch uiteindelijk van moeten hebben. Misschien is het verzet in Nl wel zo groot vanwege de grote vrijheden die jullie vergeleken met ons hebben gehad.
Er is wel protest in Frankrijk geweest en nog, maar onvergelijkbaar met Nl. Er wordt nog steeds flink geprikt, en dat is alleen maar winst.
Teveel mensen, waaronder wij in mindere mate, hebben hun geld in rook zien omgaan
Het heeft iedereen heel erg veel gekost dat hele covid gedoe, hetzij doden, hetzij bedrijf dicht,,hetzij financiële strop en enorm verlies van vrijheid. Allemaal hebben we de gevolgen gevoeld.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 14:45

Mariposa11 schreef:
Maar ze kunnen t nog steeds aan een kwetsbare overdragen, en t ging toch over t beschermen vd kwetsbare? Maar die kunnen beter nu ook de horeca niet in. Want veel drukker en dan ongetest gevaccineerde die zelf geen klachten hebben.
De jonge zei, gevaccineerde kunnen beter wel testen maar dan wil niemand meer vaccineren. Dus waar draait t om? Verkapt verplicht vaccineren.

Precies dit..
Ik ben zeker niet te beroerd om me te laten testen hoor, maar vind het wel krom.
Want inderdaad gevaccineerde kunnen het nog steeds mee dragen en overdragen, al dan niet in mindere mate.
Als je het echt 100% zeker wilt weten moet je iedereen testen maar daar is gewoon geen capiciteit en interesse voor.

Mouse <3
Beleren, Doorrijden, Trainen & Verkoop -> Stal Kuperus
JLourafotografie

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 14:47

Ik las net dat er 3000 zorgmedewerkers geschorst zijn ivm niet vaccineren in Frankrijk. Dat valt behoorlijk mee tov de grootte vsn het land.