Encanto XI, Jose Dockx’ carrièrestarter, overleden

Moderators: Essie73, Muiz, NadjaNadja, Firelight, xingridx

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Encanto XI, Jose Dockx’ carrièrestarter, overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-21 18:28 Tip de Nieuwsredactie

Eurodressage.com
Algemeen

Encanto XI, het paard waarmee Jose Daniel Martin Dockx zijn dressuurcarrière begon, is overleden. De PRE hengst werd bij Hampton Green Farm’s Home zelf gefokt en werd 19 jaar oud.

Encanto XI was een in 2002 geboren PRE hengst van de Spaanse dessuurlegende Evento x Golondrino XIV. Hij werd gefokt door Kimberly van Kampen en werd in Spanje geboren uit HGF’s Cantora XVI, die daar in 2001 ook door Van Kampen werd gekocht.

Jose Daniel Martin Dockx
Encanto verhuisde naar Spanje in de lente van 2007 om zijn training met Jose Daniel Martin Dockx te starten. De schimmelhengst werd het eerste paard van Hampton Green Farm waarmee Dockx de internationale arena in reed. Kort daarna volgde Grandioso, die hij ook meenam naar de Olympische Spelen in 2012 en 2016. Encanto XI was het tweede paard dat Jose Daniel naar de Grand Prix wist te rijden in zijn carrière, San Rubino was de eerste.

Het duo won in 2009 het zilver bij de Spaanse Kampioenschappen voor jonge paarden in de “7-9 year old developing PSG-horse” categorie, na pas drie shows samen te hebben gereden. Encanto was de enige PRE die dat jaar op de Spaanse Kampioenschappen voor jonge paarden op het podium eindigde.

Jose Daniel Martin Docks maakte zijn internationale wedstrijddebuut met Encanto XI in 2010 op lichte tourniveau bij de Sunshine Tour in Vejer de la Frontera. Ze gingen naar de Spaanse Lichte Tour Kampioenschappen waar ze derde werden in de Prix St. Georges, maar stopten in de Inter I.

Een jaar later was Vejer het podium voor hun CDI-debuut op Grand Prix niveau. Martin Docks en Encanto reden wedstrijden op internationaal Grand Prix niveau tussen 2011 en 2013 en startten in Vejer, Saumur en Nambroca. Hun persoonlijk record was 67,021% in de Special bij het CDI Vejer in 2013, exact dezelfde score als bij hun debuut in 2011. De combinatie werd gecoacht door Jan Bemelmens.

Terugkeer naar de USA
In 2013 werd Encanton XI verkocht naar de in Wellington gevestigde Amerikaanse amateurruiter Dr. Jane Bistline en de grijze hengst verhuisde terug naar de U.S.A.

Encanto XI maakte regelmatig zijn opwachting bij de U.S. PRE Week tijdens het Global Dressage Festival in de handen van handler Tom Reed.

Melanomen
Encanton XI werd afgelopen week geëuthanaseerd, hij had uitgezaaide kanker van melanomen, een veel voorkomend huidprobleem met tumoren bij (oudere) schimmels.

“Het is nooit makkelijk om te melden dat een ‘eenhoorn’ deze wereld heeft verlaten. Maar in hun plaats leven we voor met de herinneringen, ervaringen en foto’s van het kennen van zo’n magisch wezen,” zegt Van Kampen. “Encanto’s schoonheid was het onderwerp van vele schilderijen, en de gratie van zijn bewegingen verbaasde zijn publiek. Zij mooie hoofd, zachte ogen, expressief en sereen, en zijn extravagante bewegingen maakten hem een voorbeeld van het moderne Spaanse sportpaard.”

Afbeelding

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
De Bokkersbokaal zoekt nieuwe zoekers! De wat? [LZP] Bokkers Bokaal - Ga ook mee op zoek!! Soort geochaching/ schatzoeken, maar dan op zijn Bokts! Mega leuk en je komt nog eens ergens!
&if=1

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie