FEI-voorzitter blij met schone sport bij de Tokyo 2020 OS/PS

Moderators: Essie73, Muiz, NadjaNadja, Firelight, xingridx

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JPitty
Lid Nieuwsredactie

FEI-voorzitter blij met schone sport bij de Tokyo 2020 OS/PS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-21 20:29 Tip de Nieuwsredactie

*Persbericht FEI
Sport

Afbeelding
Een dierenarts neemt bloed af bij een paard. Bloedprikken is een van de manieren om
doping bij een paard op te sporen.
Foto: Wikimedia Commons

De FEI heeft de bevestiging gehad dat alle dopingtests van zowel mensen als paarden, genomen tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Tokio 2020, negatief zijn teruggekomen.

“Ik ben erg trots dat ik kan bevestigen dat, voor de derde keer in de geschiedenis van de spelen, alle tests van zowel mensen als paarden, die zijn afgenomen tijdens de Olympische en Paralympische Spelen in Tokio negatief zijn teruggekomen”, zegt FEI-voorzitter Ingmar de Vos.

“Dit zou uiteraard de gewoonste zaak van de wereld moeten zijn, maar het is naïef om te denken dat schone spelen zijn gegarandeerd in alle takken van sport. Natuurlijk zullen bij alle sporten in de Olympische Beweging de samples – inclusief die van de paarden – 10 jaar bewaard worden om mogelijk nog eens te hertesten. Dit aangezien er nog altijd verbeterde processen worden ontwikkeld om te testen op stoffen die ten tijde van het nemen van de monsters nog niet gedetecteerd konden worden.”

“Maar voor nu bekrachtigt dit resultaat al het werk dat is gestoken in het FEI Clean Sport educatieprogramma door de jaren heen, de inkopen van onze Nationale Federaties en het begrip van het testen van de paarden bij aankomst en het selectief testen om er zeker van de zijn dat de paarden clean zouden deelnemen aan de spelen.

De FEI-voorzitter blikt ook terug op de fenomenale sport in Tokyo. “We kunnen terugkijken op ongelooflijke sport tijdens Tokyo 2020, met echt geweldige olympische kampioenen in alle drie de disciplines en in de vijf paralympische grades, zowel bij de team- als de individuele competities”, zegt hij. “We zijn gezegend met sensationele atleten, zowel paarden als ruiters.”

“Alle medaillewinnaars verdienen een dikke proficiat, maar niet alleen de winnaars. Want zelfs het bereiken van de spelen was al een medaille waard. Atleten van alle sporten moesten presteren zonder de steun van hun geliefden en fans, maar op onze twee geweldige locaties op Baji Koen en Sea Forest genereerden de teams en hun entourage een geweldige sfeer.”

“Er is geen twijfel over dat, ondanks de uitdagingen, onze sport heeft getriomfeerd in Tokyo. Wij ontvingen een heleboel erg positieve feedback. Maar zoals altijd zijn er ook genoeg lessen geleerd en hele belangrijke leerpunten. Alles zal volledig worden nabesproken, dit uiteraard inclusief een uitgebreide review van de formats. Onderdeel van dit proces is rekening houden met de feedback die wel al hebben ontvangen. Ook nemen we proactief contact op met onze gemeenschap om te verzekeren dat we uitgebreide input krijgen. De lessen die we leren van deze spelen nemen we mee naar Parijs 2024.”

“Maar in de tussentijd zijn we zeer veel dank verschuldigd aan onze Japanse hosts in Tokio, en dan speciaal aan de ongelooflijk hardwerkende en zeer toegewijde organisatiecommissie en de geweldige vrijwilligers. Niets was te veel moeite voor hen en ondanks dat we hun lachende gezicht niet konden zien achter hun mondneusmaskers, konden we de warmte in hun harten voelen.”

“Arigatōgozaimasu Tokyo, arigatōgozaimasu Japan!”

Schone sport in Tokio

Het testen van de paarden

Het testen van de paarden werd uitgevoerd door de FEI tijdens de Olympische en Paralympische Spelen in Tokio 2021 aan de hand van het FEI Equine Anti-Doping and Controlled Medication Reglement (EADCMRs) en het FEI Veterinair Reglement.

Tijdens de Olympische Spelen zijn er in totaal 38 tests afgenomen bij 24 verschillende paarden, inclusief alle medaillewinnaars en de paarden die vierde werden. Plus minstens één paard uit teams die de medailles wonnen of vierde werden. Random werden er ook testen afgenomen, met paarden geselecteerd door een app die willekeurige nummers genereert en er werd ook gericht getest.

Bij de Paralympische Spelen werden er ook in totaal 38 tests afgenomen bij medaille-winnende paarden plus random en gerichte testen.

Menselijke testen

Bij de Olympische Spelen in Tokio heeft het Internationaal Olympisch Comité (IOC) het management van zijn complete antidopingprogramma overgedragen aan het Internationaal testagentschap (ITA).

De ITA is een onafhankelijke anti-doping organisatie die niet op winst gericht is. De FEI heeft een langetermijn-overeenkomst met de ITA en delegeert gedeelten van hun menselijke anti-dopingprogramma aan het agentschap, inclusief het coördineren van de testen.

Het testen van mensen bij de Paralympische Spelen werd uitgevoerd door Tokyo namens het Internationaal Paralympisch Comité.

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
De Bokkersbokaal zoekt nieuwe zoekers! De wat? [LZP] Bokkers Bokaal - Ga ook mee op zoek!! Soort geochaching/ schatzoeken, maar dan op zijn Bokts! Mega leuk en je komt nog eens ergens!
&if=1

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie