Twee pony’s doodgebeten in België, vermoedelijk door wolf

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 20:41

Bambelien schreef:
Er wordt door voorstanders vaak gezegd dat de wolf nu eenmaal moet doden voor zijn eten. Toch valt het mij op dat veel van de dieren die getoond worden (bijvoorbeeld de twee Shetlanders en de koe in bovenstaand filmpje) wel zijn gedood, maar dat er niet van gegeten lijkt te zijn? Of mis ik nu iets?


Jonge wolven moeten leren jagen dus als die in een kudde schapen terecht komt pakt ie er zoveel als hij kan om ervaring op te doen.

Heb daar zelf de gevolgen van gezien, een volle aanhanger met dode schapen door 1 wolf.

Als we nou dezelfde aanpak als in Zweden aanhouden... overschot beheren en net zoveel wolven per km2 als daar... dan blijft er nog 1 wolf lopen in heel Nederland.

Jorex

Berichten: 9966
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 20:42

Bambelien schreef:
Er wordt door voorstanders vaak gezegd dat de wolf nu eenmaal moet doden voor zijn eten. Toch valt het mij op dat veel van de dieren die getoond worden (bijvoorbeeld de twee Shetlanders en de koe in bovenstaand filmpje) wel zijn gedood, maar dat er niet van gegeten lijkt te zijn? Of mis ik nu iets?

Wolven zijn opportunistisch en doden dus ook prooien om later op te eten. Dat de mens dan vervolgens deze dieren opruimt, zorgt ervoor dat de wolf wederom kilt, want zijn prooi is weg. Daarnaast wordt t een wolf ook rood voor de ogen als meerdere dieren alle kanten op rennen en niet weg kunnen komen waardoor de wolf alles dood bijt waar die bij kan komen. Beetje het vos in een kippenhok verhaal, waarbij vaak alle kippen dood liggen.

Bambelien
Berichten: 301
Geregistreerd: 30-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 20:43

Aha, dat wist ik niet. Bedankt voor de verduidelijking allemaal!

Onali

Berichten: 18471
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 20:44

Bambelien schreef:
Er wordt door voorstanders vaak gezegd dat de wolf nu eenmaal moet doden voor zijn eten. Toch valt het mij op dat veel van de dieren die getoond worden (bijvoorbeeld de twee Shetlanders en de koe in bovenstaand filmpje) wel zijn gedood, maar dat er niet van gegeten lijkt te zijn? Of mis ik nu iets?


Ik denk dat jij Afrika voor je ziet met leeuwen, hyena's en cheetahs.
Daarvan eten de alpha's ook alleen wat lekker en goed vettig voor ze is. De resten zijn voor de lage leden van de club.
Bij een eenzame wolf zal hij of zij dus ook alleen het lekkere opeten.
Een konijn/ haas gaat er in 1 keer in, maar groter dan dat?
Nee dat laten ze liggen voor later.

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Twee pony’s doodgebeten in België, vermoedelijk door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 20:50

Dit zat er aan te komen.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 20:55

nikkel schreef:
Dit zat er aan te komen.


Nu nog wachten op het eerste kind.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 20:56

Cayenne schreef:
Het blijft gewoon heel dubbel. De wolf is van oudsher inheems en wij -de mens- hebben zijn leefgebied ingepikt.
Aan de andere kant zou ik er ook kapot van zijn wanneer mijn dieren gepakt zouden worden.
Maar wie heeft de meeste rechten?

Met je eens

Neon

Berichten: 4934
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Twee pony’s doodgebeten in België, vermoedelijk door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 21:02

Niks natuur :( die arme ponies/runderen etc. maakten geen schijn van kans... die zitten achter een afrastering waar ze niet zondermeer uit kunnen... (want wij willen onze diertjes niet over straat...)


En weilanden wolf-proof maken... laat me niet lachen... dan kom je tot op 2 meter hoogte stroomdraad aan het zetten... en met gaas aam het werken... leuk voor de reeën en hertjes en andere wilde dieren die rondlopen... dan hebben die ook nergens meer plekken om weg te vluchten :( of om te grazen etc.

Dit gaat alleen nog maar verder uit de klauwen lopen...

DuoPenotti

Berichten: 29722
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 21:11

Bij de ontsnapte wolven in de dierentuin in Amersfoort wat er uit ziet als een gevangenis word nu nog extra beton gestort zodat uitgraven ook niet kan.

Daar krijg je in het buitengebied niet eens vergunning voor.
Zowel dat hoge gaas niet als die beton fundering niet.
Daarnaast waar moet het andere wild dan heen?
En ook gezellig wandelen en fietsen in zo'n concentratiekamp.
Dus hoe moet je dan de dieren veilig houden?
24/7 op stal zonder open luiken en deuren dicht.

Nou lekker dan....

Juut

Berichten: 6902
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 21:25

Storm schreef:
Ik zag de post van de eigenaresse voorbij komen. Maar wat ik nu niet snap, korte tijd daarvoor was er een kalf doodgebeten, dat postte ze ook op haar tijdlijn. En daarvoor een drachtige koe. Dan begrijp ik niet zo goed dat je dit niet aan hebt zien komen, of je nu voor of tegen de wolf bent...

Kan je het aan zien komen, maar kan je er wat aan doen? Mijn pony loopt in een 24/7 buiten-groep. Als in BUITEN....ze hebben schuilstallen, maar geen stal waar je de gehele groep in op kunt sluiten. En wolf-proof fencing, goed verhaal, als ik kijk wat voor bouwwerken dierentuinen er neer zetten. Denk dat als we allemaal aan die fencing gaan, dat een wolf dan simpelweg ineens wel gemotiveerd is net wat hoger te springen. :')
Wolven mogen best terug in de natuur, maar idd de aantallen mogen ook beheerd worden.

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 21:30

Onali schreef:
Onali schreef:
Close up beelden van de 2 aangevallen shetlanders.

Niet aanklikken als je een gevoelige maag hebt.



https://www.tvl.be/nieuws/wolven-bijten ... u7cuoEtp_s


In het filmpje laten ze ook zien dat er daarvoor ook al 2 koeien waren gedood.



Niet het bijbehorende filmpje kijken als je er niet tegen kan.

Wat gruwelijk ik kan er wel naar kijken maar dit doet een hond zeker niet. Wat vreselijk voor de eigenaren. Ik vind wolven wel bijzonder, maar dit kan niet.

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 21:33

Bambelien schreef:
Er wordt door voorstanders vaak gezegd dat de wolf nu eenmaal moet doden voor zijn eten. Toch valt het mij op dat veel van de dieren die getoond worden (bijvoorbeeld de twee Shetlanders en de koe in bovenstaand filmpje) wel zijn gedood, maar dat er niet van gegeten lijkt te zijn? Of mis ik nu iets?

In het enge filmpje zie je dat er wel degelijk van gegeten is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110733
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 21:36

franka75 schreef:
Wat gruwelijk ik kan er wel naar kijken maar dit doet een hond zeker niet.


Ook honden kunnen dit doen. Waar ik voorheen woonde had een herdershond 3 schapen op vergelijkbare wijze open gereten.

tengeltje11
Berichten: 7147
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 21:57

Maar een schaap is nog wat anders dan een pony en een koe. Ook ik ken honden die wel een schaap, geit,… zouden aanvallen, maar een pony of koe is toch net een kaliber groter en bitter weinig honden zouden die strijd aangaan denk ik…
En iemand vroeg zich af hoe zoiets kon gebeuren nadat die wolf al een koe doodgebeten had vlakbij, maar wat moet je dan? Je paarden/pony’s hermetisch afsluiten van de buitenwereld? Want ook overdag als het rustig is kan die wolf aanvallen….
Laatst bijgewerkt door tengeltje11 op 13-09-21 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 21:57

Ibbel schreef:
Ach, het kan nog een jaar of wat duren, tot Roodkapje werkelijkheid wordt en er een kind sneuvelt. Dán gaat de wolf wel bestreden worden, want dán is die natuur toch niet meer zo leuk.

Sprookjes werden vroeger niet voor niets verteld aan kinderen... Dat was omdat men donders goed wist dat er kinderen door wolven aangevallen werden.

Ik hoop niet dat dat nog een jaar of wat duurt.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 21:58

tengeltje11 schreef:
Maar een schaap is nog wat anders dan een pony en een koe. Ook ik ken honden die wel een schaap, geit,… zouden aanvallen, maar een pony of koe is toch net een kaliber groter en bitter weinig honden zouden die strijd aangaan denk ik…

Mijn schapen zijn groter dan een shet hoor.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 22:02

Loretta schreef:
Het wordt tijd dat mensen eens in gaan zien dat die zogenaamde sympathieke natuurorganisaties helemaal niet zo sympathiek zijn.

Enge extreem linkse clubjes zijn het..die hun hobby doordrukken ten koste van alles en iedereen.

Mensen vergeten dat 1 dingo in Australië in een tel je kind uit de camper trekt en dood..en maar denken dat een kleine roedel je straks met rust laat als je de hond uitlaat of je kids spelen.. :=

Onali

Berichten: 18471
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 22:06

pillow schreef:
tengeltje11 schreef:
Maar een schaap is nog wat anders dan een pony en een koe. Ook ik ken honden die wel een schaap, geit,… zouden aanvallen, maar een pony of koe is toch net een kaliber groter en bitter weinig honden zouden die strijd aangaan denk ik…

Mijn schapen zijn groter dan een shet hoor.


Mijn shetten zijn groter dan schapen.

Vergeet niet dat er verschillende maten zijn.

tengeltje11
Berichten: 7147
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Twee pony’s doodgebeten in België, vermoedelijk door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 22:08

Idd, het moeten al bijna mini’s zijn om kleiner dan schapen te zijn.+ qua gewicht zit een pony veel hoger en ook qua verdediging beter tov een schaap.

Storm

Berichten: 20853
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 22:09

Juut schreef:
Storm schreef:
Ik zag de post van de eigenaresse voorbij komen. Maar wat ik nu niet snap, korte tijd daarvoor was er een kalf doodgebeten, dat postte ze ook op haar tijdlijn. En daarvoor een drachtige koe. Dan begrijp ik niet zo goed dat je dit niet aan hebt zien komen, of je nu voor of tegen de wolf bent...

Kan je het aan zien komen, maar kan je er wat aan doen? Mijn pony loopt in een 24/7 buiten-groep. Als in BUITEN....ze hebben schuilstallen, maar geen stal waar je de gehele groep in op kunt sluiten. En wolf-proof fencing, goed verhaal, als ik kijk wat voor bouwwerken dierentuinen er neer zetten. Denk dat als we allemaal aan die fencing gaan, dat een wolf dan simpelweg ineens wel gemotiveerd is net wat hoger te springen. :')
Wolven mogen best terug in de natuur, maar idd de aantallen mogen ook beheerd worden.


Het waren haar eigen dieren die al eerder aangevallen waren, en dieren uit de straat. Dan wist ze dat er een wolf in de buurt was. Ik snap dat een schuilstal of een hek niet zomaar staat, maar ze had het risico beter moeten inschatten. In haar post was te lezen dat ze dit niet verwacht had, dat de geschrokken was en dat ze boos was. Maar buiten dat ik het vreselijk vind en met haar meeleef, toch denk ik dat ze dit wel aan had moeten zien komen.

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 22:44

Cayenne schreef:
Het blijft gewoon heel dubbel. De wolf is van oudsher inheems en wij -de mens- hebben zijn leefgebied ingepikt.
Aan de andere kant zou ik er ook kapot van zijn wanneer mijn dieren gepakt zouden worden.
Maar wie heeft de meeste rechten?

Mee eens. Wij als mens hebben letterlijk de hele wereld ingepikt met steden en landbouw. En als er al ergens natuur staat wordt dit was ook op een of andere manier geëxploiteerd. De wolf woont hier al zo lang als wij hier wonen en heeft wat mij betreft even veel recht om hier te zijn. Misschien tijd voor een systeemverandering wat betreft samen leven met de natuur in plaats van er tegen?
*Voelt Bokt al over zich heen komen*

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 22:45

Oh krijg je dat gelul weer, of het wellicht honden waren want....

Een hond rijt geen buiken open en trekt geen ingewanden er uit. Vertrekken ook niet door een maisveld...
Een hond zal hooguit schade aan de buitenkant aan richten.

Ik word zo moe van mensen die dit niet erg lijken te vinden want de wolf zou in de natuur horen. Schei toch uit!! Een roofdier van dat alooi hoort hier niet. Punt!

DuoPenotti

Berichten: 29722
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 22:50

Lynne ik hoor graag je realistische oplossing.

Niemand in Nederland heeft overigens de wolf hier meegemaakt zolang hij leeft. Op de laatste jaren na dan.
Ook niet je opa of oma...
Dus de wolf woonde hier lang geleden. Niet zolang wij hier wonen.
Ooit eens... En niet voor niets hier weggejaagd toen

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33826
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 22:50

Vandaag in Nederland weer 1.75 miljoen dieren gedood door het gevaarlijke en verwoestende dier... de mens.

Erg heftig. Tijd om dat nare dier te bestrijden. Misschien doodschieten?

DuoPenotti

Berichten: 29722
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Twee pony’s doodgebeten in België, vermoedelijk door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 22:55

Ik ben de eerste die voorstander is van minder fokken bij mensen.
We zijn een plaag.

Maar dat staat nu los van de wolf die onze dieren afslachten.
En we dat blijkbaar goed moeten vinden...
Nee nooit!