Sport

Jessica von Bredow-Werndl en Dalera tijdens de ereronde na de huldiging op het EK.
Foto: Liz Gregg/ FEI/ Flickr
De Duitse Jessica von Bredow-Werndl was vol emotie nadat zij haar derde gouden medaille van de week behaalde, toen zij de kür op muziek won bij de FEI Europese Kampioenschappen Dressuur 2021 in Hagen (GER) gistermiddag.
“Het is als een sprookje, de rit van vandaag voelde voor mij als de beste ooit!”, zegt de 35-jarige amazone, die deze zomer bij de Olympische Spelen van Tokio 2020 ook al iedereen het nakijken gaf. “Het was misschien niet mijn hoogste score ooit, maar dit was voor mij wel het beste gevoel dat ik ooit gehad heb met Dalera. Ik werd erg emotioneel na de proef. Het maakte mij op dat moment niet uit hoeveel punten ik kreeg of welke plaats ik zou komen, ik was zo gelukkig!”, voegt ze er aan toe.
Als op twee-na-laatste starter scoorde zij 91,021%, uiteindelijk drie procentpunten meer dan de Deense Cathrine Dufour, die zilver won met Bohemian. Het waren Charlotte Dujardin en Gio uit Groot-Brittannië die het brons grepen.
Als 11e starter van de 15, liet Dujardin 87,246% noteren, en ze had verwacht dat dat niet genoeg zou zijn voor een podiumplaats, met de laatste samenwerking van Isabell Werth en Weihegold OLD nog in het vooruitzicht. Maar, als een-na-laatste starter, ontbrak het Werth haar meervoudig medaille winnende merrie duidelijk aan energie en kracht. Hun score van 84,896% was voldoende voor de 4e plaats.
Verheugd
Dujardin was enorm blij met haar resultaat. Gio is nog maar 10 jaar oud en nog volop aan het leren, met nog weinig blootstelling aan de topsport, behalve zijn sensationele resultaten bij de Olympische Spelen van Tokio 2020, waar hij dubbel brons won. Zijn optreden vandaag was nog indrukwekkender.
“Ik ben zo trots op hem. Dit is pas zijn tweede keer dat hij deze kür reed en je kunt wel zien dat de moeilijkheidsgraad hoog ligt. Bij de Olympische Spelen reed ik deze voor de eerste keer en daar was hij foutloos. Ongelukkigerwijs maakt ik een foutje in de eners op de middenlijn vandaag, dit was een fout van amazone, niet van het paard. Ik dacht dat dit mij een medaille kostte. Het frustreert mij nog steeds dat ik deze fout maakte. Ik ben zo boos op mezelf, want hij deed zo goed zijn best – maar blijkbaar hebben we toch een medaille!”, zegt de 35-jarige amazone.
Ze heeft echt alles uit de kast gehaald vandaag, ook nam ze een groot risico in de uitgestrekte galop. “De hele week heb ik hem niet op de top gereden, omdat hij een jong paard is en ik met hem nog een mooie toekomst heb, en hij heeft ook al de Spelen gereden. Hij deed elke dag hier weer zijn best voor mij. Hij liep een geweldige Special (op dinsdag, waar het paar als 4e eindigde), ik was zo trots op hem, we liepen toen maar nét een medaille mis. Dus vandaag dacht ik: ik gooi er net een beetje extra in,” zegt ze.
Willen concurreren zit in het DNA van Dujardin. “Ik ging er in met de gedachte dat echt een medaille wilde winnen. Ik wilde niet verliezen zonder gevecht. Als eerste starten van de laatste vijf combinaties, dan weet je dat je het goed moet doen, dat je de standaard moet zetten. Ik voelde dat we dat hadden gedaan, zelfs met een foutje erin. We hebben 87% gereden daarmee. Wie weet wat het geweest was zonder die fout. Ik vroeg hem om er een schepje bovenop te doen en dat deed hij!”, voegt ze eraan toe.
Na het finishen van de proef was het kleine paardje, de amazone noemt hem Pumpkin, compleet relaxed bij het verlaten van de ring.
“Dat is het punt bij hem, hij blijft maar zelfverzekerder worden. En dat is nog maar zijn eerste keer in een arena met deze atmosfeer, hij is niet gewend aan publiek. Hij is briljant, hij gaat aan en doet zijn werk, daarna gaat hij uit en gaat naar huis!”, wijst ze erop.
Een plezier
Dufour was net zo tevreden over Bohemian, wiens test een plezier was om naar te kijken, vol energie en kracht.
“Ik ben erg blij, allereerst omdat ik geweldig gereden heb – bijna foutloos – we hadden een klein foutje in de eners aan het einde en dat was geheel mijn fout. We zijn enorm gegroeid sinds afgelopen woensdag en vandaag voelde hij zo vrolijk, zo klaar om het te laten zien. Het was gewoon zo supergemakkelijk, ik was terug bij niet duwen, niet forceren, gewoon genieten en dansen met hem!”, zegt de dynamische 29-jarige Deense.
Haar emotionele muziek uit Les Miserables voegde een ontroering toe aan haar prestatie. “Het drukt iets uit over waar ik sta in mijn leven. Het bezorgt een bepaald soort boodschap – dat ik heel erg geniet van het leven, dat ik op de juiste plaats ben nu en dat mijn paard ik ons pad samen hebben gevonden. Ik voel me erg comfortabel in wat ik doe met mijn team, met de mensen die ik om me heen heb. Ik heb een super familie, een extra familie en het voelt goed!”, wijst ze op.
Maar de nieuwe Europees Kampioene was de gelukkigste van allemaal.
Over Delara’s magische kür prestatie zegt Von Bredow-Werndl “Ze was 100% gefocussed, ze was licht, ze was heet, maar niet té. Twee dagen geleden (in de Grand Prix Special) was ze een beetje te heet, dus ik kon de verruimingen niet volledig rijden, en het leek wat gespannen soms. Maar vandaag had ze een perfecte, echt perfecte energiebalans.
“Ze houdt van wat ze doet, ik voel dat in elke seconde en op elk moment. Zelfs mijn verzamelde stap voelde vandaag super aan. Het gevoel dat ik had was het beste dat ik tot nu toe gehad heb, in mijn hele leve, met elk paard! Dat is waarom is vandaag behoorlijk emotioneel was na mijn proef, dit is niet normaal – dat een paard zo verbetert tijdens een competitie. Vandaag had ze zelfs geen natte vacht van het zweet, niet in de warming up en niet tijdens de wedstrijd en dat is heel bijzonder!”, zegt ze.
Atmosfeer
De toeschouwers in Hagen voegden zeker wat toe aan de geweldige atmosfeer vandaag. En de nieuwe drievoudig Europees kampioene, die ook al twee Olympische gouden medailles in haar prijzenkast heeft sinds deze zomer, vertelt over het verschil dat het maakt om er publiek bij te hebben.
“Het is zo geweldig om weer voor een publiek te mogelijk rijden, het voelt gelijk compleet anders. We werden door hen gedragen denk ik, ze waren zo aanmoedigend naar alle ruiters gedurende de week. Ik hoop dat het zo blijft, het voelt zo goed om dit terug te hebben!”
Von Bredow – Werndl leidde Duitsland naar een glorieuze zomer vol goud en kijkt nu vooruit naar de FEI Wereldruiterspelen volgend jaar. Echter, Dufour geeft haar eerlijke waarschuwing dat zij en haar Deense landgenoten er klaar voor zullen zijn als het evenement begint, op hun thuisgronden en met hun thuispubliek in Herning volgend jaar augustus.
Ze is van plan om het gat tussen haar de Duitse topper te verkleinen in de komende 11 maanden.
“Op dit moment kunnen we ons alleen maar richting op Jessica’s score, en haar feliciteren met haar geweldige seizoen in dit jaar. Het wordt spannend met de WEG volgend jaar in Denemarken. Ik weet zeker dat het Deense publiek druk zal leggen op de Duitse ploeg!”
Echter, voor nu kunnen de gastheren in Hagen vast een gouden gloed koesteren…
Resultaten vind je hier
dat gaf ze direct aan het publiek wel aan.