De zes types pony's die elke ruiter gereden heeft

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37315
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

De zes types pony's die elke ruiter gereden heeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-21 11:36

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Foto: Marjo


Ah, pony's. Bedrieglijk schattig en waarschijnlijk door en door slecht, zijn zij degenen waarop de meeste kinderen leerden rijden, onze kleine benen nutteloos zwaaiend en lichamen hobbelend in een uit het ritme gerukte poging om hun korte passen te evenaren. Met hen leerden we de grondbeginselen van stoppen, gaan en sturen, vaak uit pure noodzaak. Er zijn misschien een paar pony's met een hart van goud, maar wat veel vaker voorkomt - althans in mijn ervaring - zijn pony's die hun kleine ruitertjes door alle beproevingen heen loodsen, terwijl hun instructeurs aanmoedigingen roepen als: "Het is een goede oefening!" en "Wow, je leert zoveel vandaag!" Hier zijn de 6 soorten pony's die elke ruiter wel eens tegenkomt in zijn carrière.

1. Degene die draait (en stopt) op een dubbeltje.

Deze pony is nog geen meter groot en zou toch niet misstaan in een Grand Prix Freestyle. Je denkt dat je met de grootste elegantie over een hindernis galoppeert, maar plots is je pony net de bocht om en moet je lichaam alleen verder over die sprong. Maar hé, als ze je er vaak genoeg vanaf gooien, krijg je echt een vaste zit!

2. De pony die je niet laat opstijgen.

Deze pony laat zich uitstekend verzorgen, opzadelen en uit de stal wegbrengen. Waarschijnlijk staan ze zelfs volgzaam bij het opstijgblok terwijl jij die trede opklimt. Ze wachten tot het moment dat je je been optilt of in de stijgbeugel steekt om plotseling te steigeren, aan te vallen en/of opzij te springen. Met wapperende teugels en stijgbeugels rennen ze naar de stal terwijl zijn ruiter ietwat verdwaasd achterblijft Deze pony zal je leren om snel op te stappen.

3. De pony die niet wil stoppen met eten.

Deze pony zal voor altijd in je geheugen gegrift staan. Op de een of andere manier zijn ze nog erger dan de pony's die proberen te steigeren, te bokken, weg te rennen of je omver te rijden. Deze pony heeft de kracht om zelfs een bekwame jonge ruiter tot tranen toe te roeren als ze vechten tegen een nek van pure spieren die zich uitstrekt om gras te pakken en dan weigert om vooruit te gaan. En/of terug naar de stal gaat bij het eerste geluid van de voerkar. Dit paard zal je maar één ding leren: nederigheid.

4. Degene die geen manieren heeft.

We hebben het allemaal meegemaakt. Herinner je je dat paard dat zijn hoofd net hoog genoeg optilde om buiten je bereik te zijn? Of de pony die je door de schuur sleepte terwijl je je vastklampte aan het uiteinde van een touw, je hakken nutteloos in de grond gravend? Toen leerde je vooral slim te zijn om ze te krijgen waar je heen wilt (of, je weet wel, omkoping).

5. De pony met het hart van goud

Ah, zegen ze: de pony met het hart van goud. Ze laten je je gezicht in hun manen begraven voor knuffels en lopen nooit weg als je het touw laat vallen, ook al zou dat best gekund hebben. De pony die zo lief was om zijn voeten voor je op te tillen en die nooit klaagde over je zak-van-aardappelen-zitting toen je leerde om een drafje te nemen en een galopje te zitten. Deze pony leerde je dat engelen echt zijn.

6. Liefde tegen wil en dank

Objectief gezien is deze pony geen ster. Hij kan een klompvoet hebben, vreemde knobbels, of rare littekens op een achterbeen van een oude blessure aan het spronggewricht. In de stal wordt hij beschouwd als een afdankertje, ook al is hij leuk. Hun carrière zit vast bij het beginnerspaard omdat ze niet kunnen springen of galopperen... maar ze zijn lief, gewillig, en je allerbeste vriend. Ze horen al je geheimen en snuffelen rustig appelschijfjes uit je handen. In jouw ogen zijn ze het beste en meest getalenteerde paard ter wereld. Elke opoffering van je tijd, geld en persoonlijke geestelijke gezondheid lijkt het waard als je op ze rijdt. Dit is de pony die ervoor zorgt dat je voor altijd verliefd wordt op paarden.
Laatst bijgewerkt door JPitty op 11-09-21 17:05, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Spelfout opgelost

onpaard

Berichten: 2976
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 12:30

Moderatoropmerking:
verwijderd omdat het niet aan de regels van VN voldoet
Laatst bijgewerkt door xingridx op 11-09-21 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Voldoet niet aan regels VN

Daks

Berichten: 5835
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 12:33

Citaat:
Moderatoropmerking:
quote verwijderd omdat deze niet aan de regels van VN voldoet



Wat is jouw post voor onzinnige post?

Zie eens een keer de lol ergens van in.bokt is niet alleen groot nieuws er lezen ook kinderen en die vinden dit wellicht leuk.
Ik herkende er in ieder geval een paar en kon er om lachen.

onpaard

Berichten: 2976
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 12:39

Moderatoropmerking:
verwijderd omdat het niet aan de regels van VN voldoet
Laatst bijgewerkt door xingridx op 11-09-21 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Voldoet niet aan regels VN

pien_2010

Berichten: 43846
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 12:45

_O- heerlijke humor. Ik zag ze voorbij komen Grappig geschreven.
En wat te denken vd pony die al 30 jaar was een heeeeeeel braaf shetlandertje voor de 1ste les van mijn zoontje indertijd.
We waren allemaal verliefd. Zoon zat erop, pony keek me met een ondeugende blik aan en zette eventjes zijn tandjes in mijn bil. Met een knipoog vertrok hij en was zoooooo vreselijk braaf _O- . Zachtjes fluisterend om zoontje niet bang te maken meldde ik dit waarop ik kreeg te horen dat hij dat alleen bij volwassenen deed en ze dat vergeten waren te zeggen. Hij heeft het nooit meer gedaan, de opgeheven vinger was genoeg. We begrepen elkaar, de boef.

BigOne
Berichten: 38525
Geregistreerd: 03-08-09

Re: De zes types pony's die elke ruiter gereden heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 12:55

Nou, die eerste klopt als een bus. Voel het zand nog tussen m'n kiezen, maar ozo lief.

Nymbous
Berichten: 1134
Geregistreerd: 26-09-12

Re: De zes types pony's die elke ruiter gereden heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 12:58

Oh wat herkenbaar vanuit mijn manege tijd als klein meisje :')

Leuke post!

Natascha

Berichten: 6848
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 13:48

Hier horen Thellwell plaatjes bij ;)

Gini
Berichten: 17975
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: De zes types pony's die elke ruiter gereden heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 13:54

Jep, herkenbaar. :D

jiehaaa

Berichten: 5075
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 17:48

Natascha schreef:
Hier horen Thellwell plaatjes bij ;)


Eens! Het is inderdaad herkenbaar en ik vind het een leuk stukje en heel geschikt voor kinderen.
(Zo flauw om in de eerste post gelijk negatief te zijn… Dat zet gelijk de toon. Post dan niks.)

Danielleeee_
Berichten: 3186
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 18:39

Hahaha wat een heerlijke tekst <3 En ook zooo herkenbaar :')

En tóch waren die stoute pony's stiekem wel de leukste pony's O:)

Jennyj01
Berichten: 5376
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 18:42

Ik mis er nog twee.

De pony die zich niet laat vangen in het weiland voor je les begint.

De pony die jou als beginnende penny met zijn matties uit het pony hok jaagt. Met het gevolg dat je weer te laat bent voor je les :+

Cinnepin

Berichten: 8971
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: De zes types pony's die elke ruiter gereden heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 19:38

Dat verliefd op paarden klopt niet, ik ben een pony mens :P

butengeweun

Berichten: 3670
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: De zes types pony's die elke ruiter gereden heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 20:13

Ik mis de pony die in galop hoofd naar beneden doet en stopt, o wat heb ik vaak zandgehapt voordat ik het voelde aankomen

Rocamor

Berichten: 10996
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 09:52

butengeweun schreef:
Ik mis de pony die in galop hoofd naar beneden doet en stopt, o wat heb ik vaak zandgehapt voordat ik het voelde aankomen


In analogie met 1 uit de OP.
In een mooi beheerst galopje op de hindernis af. Ruitertje in een nette verlichte zit. Met 2 voorvoetjes netjes stoppen voor de hindernis. Kind op de hals. Pony ziet gras achter de hindernis, kop omlaag en vreten. Dat het ruitertje door die laatste actie netjes op kop pover de hals van de pony glijdt, deert niks

Leandra

Berichten: 1601
Geregistreerd: 06-01-03

Re: De zes types pony's die elke ruiter gereden heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 10:08

1 heel herkenbaar. Vroeger vaak op een pony gereden die in de hoeken omdraaide als je goed de hoeken probeerde door te rijden. Sneed je af was er niets aan de hand.
Toen werd er ook nog gezegd dat hij kon toveren als hij dat deed (een kleine witte pony) dus mijn pennydroom als 7 jarig meisje was compleet :j

Sizzle

Berichten: 35734
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: De zes types pony's die elke ruiter gereden heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 10:12

Heerlijk :D
Als kind turfde ik iedere val op een lijstje per manegepony.
Na 26x vallen ben ik gestopt met bijhouden _O-

Hevonen

Berichten: 5645
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: De zes types pony's die elke ruiter gereden heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 11:13

Ik mis ook de 'onbeleerde pony'.

Op haar eerste rijles ooit, werd mijn toen 6-jarige dochtertje in de manegeles op een net zadelmakke jonge pony gezet, onder het motto van 'groen op groen is goed te doen'. Binnen tien minuten werd ze gelanceerd en vloog met haar hoofd (gelukkig had ik een cap gekocht) tegen het bakbeschot. Ze had veel pijn, direct naar de huisarts, waarschijnlijk niks ernstigs volgens hem, maar ze heeft wekenlang last van haar nek gehad.

rien10
Berichten: 14811
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 11:39

Marjo schreef:
Equnews
Algemeen

[ [url=m/q8pUia.jpg]Afbeelding[/url] ]
Foto: Marjo



1. Degene die draait (en stopt) op een dubbeltje.

2. De pony die je niet laat opstijgen.

3. De pony die niet wil stoppen met eten.

4. Degene die geen manieren heeft.

5. De pony met het hart van goud


6. Liefde tegen wil en dank


Ach, ponys. Wat leren onze kinderen toch veel van ze. Ik heb ze in de pony tijd van mijn dochter allemaal voorbij zien komen. De pony die past bij 5 was haar lease pony. Wat heeft ze veel van dit oude, wijze merrietje geleerd. Zoveel dat ze toe was aan nummer 6; een eigen pony. Lastig dier, maar met het hart op de goede plek. Kwam als kinderpony. Na 10 en een half jaar nog steeds bij ons. Hij mag nooit meer weg.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: De zes types pony's die elke ruiter gereden heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 11:47

Haha nummer 1 maar dan wat groter dan een meter :P
En 5 <3

AM01
Berichten: 140
Geregistreerd: 25-09-10

Re: De zes types pony's die elke ruiter gereden heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 12:24

Het leukste, liefste en leerzaam zijn die alles in 1 hebben. En vooral aanvoelen wat de ruiter nog leren moet. Gouden monstertjes.

Jessica24

Berichten: 1304
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Re: De zes types pony's die elke ruiter gereden heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 09:44

Oh ja hier ook een uitgebreide ponytijd. Mijn shitlander die inderdaad niet meer met zijn hoofd omhoog te krijgen was als hij een lekkere graspol zag. Geen zin hebben in een ritje en daarom zijn reet in de bosjes parkeren. Na een half uur kwam gelukkig mijn moeder langs Niet willen lopen en er vervolgens bokkent en in volle rengalop er vandoor gaan. Oh echt te veel om op te noemen. Maar het was zo leuk!! Mis de picknick en eindeloze buitenritten nog steeds. Wat heb ik een plezier gehad.

AM01
Berichten: 140
Geregistreerd: 25-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 11:33

Jessica24 schreef:
Oh ja hier ook een uitgebreide ponytijd. Mijn oliebol die inderdaad niet meer met zijn hoofd omhoog te krijgen was als hij een lekkere graspol zag. Geen zin hebben in een ritje en daarom zijn reet in de bosjes parkeren. Na een half uur kwam gelukkig mijn moeder langs Niet willen lopen en er vervolgens bokkent en in volle rengalop er vandoor gaan. Oh echt te veel om op te noemen. Maar het was zo leuk!! Mis de picknick en eindeloze buitenritten nog steeds. Wat heb ik een plezier gehad.


En eigenlijk de meest betrouwbare buitenrij pony zijn. _/-\o_ Tegen de tijd dat je ze aan kunt ben je te groot. :D

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 11:37

AM01 schreef:
Het leukste, liefste en leerzaam zijn die alles in 1 hebben. En vooral aanvoelen wat de ruiter nog leren moet. Gouden monstertjes.

Zo'n 1 was mijn shet. Echt beest uit duizenden. Heel veel van geleerd ook.

Elin_

Berichten: 9661
Geregistreerd: 11-11-09

Re: De zes types pony's die elke ruiter gereden heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 12:00

Nummer 3. Roodvos "tetske" die in de wandelgang ipv rechtsaf slaan richting de binnenbak het vol op het rennen zetten naar het eind van de gang om de voerbak te bereiken. Met of zonder begeleider aan de hand. Gewoon doorgaan :+