Sport

Oldi, hier met Thamar Zweistra. Foto: Tezzy
De Hongaarse jeugdamazone Jazmin Yom Tov is de nieuwe amazone van het internationale Grand Prix paard Hexagon's Grandville.
Jazmin en Grandville zijn pas 2 maanden een combinatie, maar ze zijn snel gegroeid. Na een succesvol debuut op CDI Zandhoven in augustus, neemt de combinatie nu deel aan Het Europees Kampioenschap dressuur U25 in Hagen, Duitsland. Het is het zevende EK voor Jazmin.
Successen bij de jeugd
De 19-jarige Jazmin is een zeer ervaren jeugdamazone. Ze begon haar carrière zes jaar geleden, in 2015. Ondanks haar jonge leeftijd, heeft ze al aan 6 EK's meegedaan, van de pony's tot U25-niveau. Ook heeft ze deelgenomen aan twee WK's voor jonge paarden. Het EK 2021, bij Hof Kasselman, is de zevende keer dat ze Hongarije vertegenwoordigt.
Jazmin en Hexagon's Zodinde op CDI Exloo 2019
Yom Tov is de meest succesvolle jonge Hongaarse dressuuramazone ooit. Naast haar Europese titel bij de Junioren in 2018 en 2019, en haar Young Riders-titel in 2020, is ze ook een van de jongste Hongaren ooit die gestart is in de Grand Prix. Dit heeft ze bereikt met de KWPN hengst Sierappel.
Jazmin is het meest gestart op Grand Prix niveau met Hexagon's Zodinde (Louisville x Rubiquill), die ze in 2018 begon te rijden. Met Zodinde is ze in 2019 en 2020 op het EK U25 gestart, onder begeleiding van Sjef Janssen, voormalig trainer van team Nederland.
Zodinde ging eind 2020 met pensioen. Jazmin vervolgde haar carrière met de Oldenburger ruin Oldi (Swagman x Din Primero)
De moeilijke weg naar de top
Jazmin wordt gesteund door haar vader, Arie Yom Tov. Arie is eigenaar van Stal Unikornis in Hongarije, en Sport Pro Horses in Uden, Nederland. Ze ervaart echter dat de weg naar de top geen rechte lijn is, maar één met bochten en omwegen, net als voor iedere ruiter met ambities.
Jazmin op het EK U25, 2020
Jazmin rijdt Oldi sinds 2016. Dit doet ze onder begeleiding van de Nederlandse Grand Prix amazone Thamar Zweistra. De combinatie zou hun U25 debuut maken tijdens CDI Pilisjaszfalu in Hongarije in juni van dat jaar. Helaas stapte Oldi tijdens een training in een spijker, die recht door zijn hoef ging. Hij had een operatie nodig. De veeartsen garandeerden volledig herstel, maar hij had tijd nodig voor zijn herstel.
Dat was het moment waarop Dirk-Jan van de Water, hoofd ruiter van Yom Tov's handels- en trainingsstal Sport Pro Horses, besloot het rijden van het 10-jarige Grand Prix paard Hexagon's Grandville (Louisville x Rubiquil) aan Jazmin over te dragen.
Groots gevoel op Grandville
Jazmin is dankbaar voor de kans om de teugels van Grandville over te nemen. Grandville is goed getraind door Van de Water. De bruine ruin heeft haar het vertrouwen en de ervaring om haar carrière op het hoogste niveau voort te zetten.
Grandville verscheen met Van de Water voor het eerst aan de start op internationaal Grand Prix niveau tijdens CDI Le Mans, dit jaar. Drie maanden reisde de combinatie naar CDI Ornago in Italië, waar ze 71,739% en 74,245 scoorden in de Zware Tour. Tijdens CDI Pilisjaszfalu volgen meer hoge scores.
Van de Water en Grandville twee keer tweede tijdens CDI Ornago 2021
Als leermeester voor Jazmine, heeft Grandville haar nog een nominatie voor het Hongaarse team bezorgd. Deze keer voor het EK 2021 U25 in Hagen. De combinatie reed voor het eerst samen in de ring tijdens enkele nationale wedstrijden in Nederland, de afgelopen weken. Ze behaalden hier scores rond de 70%.
"Grandville en ik zijn nog niet lang een combinatie, maar hij is zo'n geweldig paard voor me na het verdrietige nieuws over Oldi. Hij maakte me blij en ik kan niet wachten om in Hagen te starten" zegt Jazmin. "Grandville heeft heel goed gescoord met Dirk-Jan en hij geeft een heel fijn gevoel onder het zadel. Er zit nog veel meer in hem. Ik hoop dat ik iedereen trots kan maken".