[FOTO] Centrale Keuring Nederlands Connemara pony stamboek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

[FOTO] Centrale Keuring Nederlands Connemara pony stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 08:30

*Bokt.nl
Fokkerij
Foto's en verslag door Muurp

Afgelopen zondag vond de Centrale Keuring van het Nederlands Connemara pony stamboek plaats.

De keuring vond plaats in Laag Soeren bij manege de Spreng, inmiddels een bekende plek voor de Connemara liefhebbers!

Voorafgaande aan de keuring vonden de stamboekopnames plaats.
Bij stamboekopname worden de pony’s gecontroleerd op lichamelijke (eventueel erfelijke) afwijkingen, worden gemeten en op beweging beoordeeld. Een pony met voldoende type en beweging en met een stokmaat tussen de 1.28 m en 1.48 m wordt in klasse 1 opgenomen. Een pony die wat minder goed Connemara-type vertoont of wat minder goed beweegt kan in klasse 2 worden opgenomen. Dit geldt ook voor een merrie of ruin zonder afwijkingen met een stokmaat van 1.49 of hoger.
Deze klasse indeling wordt voorgeschreven door het Ierse moederstamboek en de dochterstamboeken zijn verplicht zich hieraan te houden.

Afbeelding
stamboekopname Wende van de Leliaard (v. Ben Hur van de Leliaard)

Afbeelding
Tawnaghbawn Grey (v. Coral Mason) wacht op de stamboekopname

In totaal waren er 11 stamboekopnames, waarvan er 10 in klasse 1 zijn opgenomen en 1 in klasse 2. De klasse 2 pony was rastypisch maar had een te hoge stokmaat om binnen klasse 1 op te nemen.

Naast de stamboekopnames werd ook de IBOP verreden.
Het doel van de IBOP is het testen van de natuurlijke aanleg van een pony voor de sport. Dit om meer informatie te hebben over de dieren die het stamboek wil gaan gebruiken voor de fokkerij. Wanneer er bij een pony sprake is van een goede aanleg voor het leveren van sportprestaties kan men verwachten dat deze pony een waardevolle bijdrage kan leveren aan de fokkerij van sportpony’s. Het testen van deze aanleg wordt gedaan door de pony een eenvoudige dressuurproef en een eenvoudig springparcours af te laten leggen.

In totaal verreden 4 pony's de volledige IBOP (dressuur en springen) en 1 pony alleen het dressuurmatige gedeelte van de IBOP.
Alle 4 de pony's hebben een B behaald (totaal aantal punten tussen de 70-80 van de 100 punten).

Afbeelding
Lucky Dip (v. Ben Hur van de Leliaard) tijdens de IBOP.

Afbeelding
Lissyegan Queen (v. Caherlistrane Sammy) tijdens de IBOP

Vervolgens de keuring zelf!

Bij de hengstveulens kregen twee veulens een 1e premie, en 1 veulen een 2e premie. Eerstgeplaatste was het valkhengstje TreeLane's Happy Finn (v. Prince Richard).

Afbeelding
TreeLane's Happy Finn (v. Prince Richard).

Bij de merrieveulens kregen alle drie de veulens een 1e premie, waarbij Enjoy Yellow (v. Genie du Ronval) er bovenuit sprong. Zij werd ook veulenkampioen van de twee rubrieken.

Afbeelding
Enjoy Yellow (v. Genie du Ronval)

Bij de entermerries was Van de Arenbosch Isabelle's Promise (v. Rory Tic Tac) de enige kandidaat, zij werd beloond met een 1e premie.

Afbeelding
Van de Arenbosch Isabelle's Promise (v. Rory Tic Tac)

Bij de twentermerries lieten Laurien van de Haar en Dana van de Haar zich zien. Beide merries werden beloond met een 1e premie. Dana van de Haar werd ook jeugdkampioen.

Afbeelding
Dana van de Haar (v. Blue Jeans), jeugdkampioen.

Afbeelding
Laurien van de Haar (v.Meinte van de Haar)

Bij de 3 jarige merries werd Rory Arabella als eerste geplaatst, hierna kwam W-Mellaers's Wamailin M.

Afbeelding
Rory Arabella (v. Rory Rasputin).

Afbeelding
W-Mellaers's Wamailin M (v. Ceide Cassanova)

De 4 t/m 6 jarige merries was in verhouding een grote rubriek. Met 8 deelnemers was het een van de grootste rubrieken. Uiteindelijk werden er 4 1e premie's toegekend. Bij de eerstgeplaatste merrie, Skærgårdens Do it for Love, werd ook het sterpredicaat toegekend.

Afbeelding
Skærgårdens Do it for Love (v. Wirtsmühle Delaney's) werd bekroond tot stermerrie.

De rubriek van 7 t/m 9 jarige merries had 6 deelnemers, alle 6 de merrie's kregen een 1e premie. De eerstgeplaatste Sabine van de Leliaard kreeg het sterpredicaat toegekend.

Afbeelding
Sabine van de Leliaard (v. Easter van de Leliaard) werd stermerrie.

Afbeelding
Lucky Dip (v. Ben Hur van de Leliaard).

Bij de rubriek voor 10 jarige merrie's kreeg de merrie Coshla Surprise een 1e premie.

Afbeelding
Coshla Surprise (v. Drimcong Owen).

En last but not least, de stermerrie rubriek. De stermerries kregen geen premie toegekend, maar werden alleen geplaatst.
De merrie Lochan Carol werd als eerste geplaatst in deze rubriek. Door het behalen van een B predikaat bij de IBOP is zij hiermee keurmerrie geworden.

Afbeelding
Lochan Carol (v. Seoigeach).

En dan het spannendste moment van de dag... de kampioensrubriek. Alle eerstgeplaatste merries vanaf 3 jaar doen hier aan mee.

Dagkampioen werd de merrie Lochan Carol! Een prachtige merrie die geïmporteerd is uit Ierland.
Afbeelding

Afbeelding

Het laatste onderdeel van de dag waren de bestgaande rubrieken. Zowel bij het springen als bij de dressuur werd de klasse 2 ruin Danesfort Diamond uitgeroepen tot beste pony.

Afbeelding
Danesfort Diamond (v. Kilmore Diamond) tijdens bestgaand dressuur.

Al met al was het een zeer geslaagde dag! *\o/*
Laatst bijgewerkt door JPitty op 09-09-21 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Paar spelfoutjes eruit gehaald.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 08:45

Leuk verslag!

Het was voor ons een drukke maar succesvolle dag *\o/*

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 08:50

Wat gaaf, ik vind de Connemara echt een leuk ras, stoer maar zo werkwillig, althans degene die ik gereden heb, was er echt een beetje verliefd op.

Die dagkampioen merrie is ook nog best aan de maat?

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 08:53

Wat een leuk verslag! :))
Jammer dat ik er zelf niet bij kon zijn.
Iedereen gefeliciteerd met de behaalde resultaten **\O/**

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 08:56

kimmie261 schreef:
Wat gaaf, ik vind de Connemara echt een leuk ras, stoer maar zo werkwillig, althans degene die ik gereden heb, was er echt een beetje verliefd op.

Die dagkampioen merrie is ook nog best aan de maat?

Klopt ze is als 2 jarige in Ierland opgenomen binnen de maat (klasse 1), maar uitgegroeid tot 1.54 :)
Laatst bijgewerkt door curly2day op 09-09-21 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 08:58

Heerlijk al die schimmels, voor die met appeltjes.

Ik vind het ook aantrekkelijks pony's.

esje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 10:49

Leuk verslag van een fijne, zonovergoten keuringsdag!

Punz

Re: [FOTO] Centrale Keuring Nederlands Connemara pony stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 11:03

Wat een prachtig verslag Muurp!
Dankjewel!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 13:34

Het was een mooie dag.
Kamp. en res. kampioen waren echt gaaf.
Wel bijzonder dat je je paard op 2 jarige kan laten meten en dan uitgroeit tot een grote E en dan toch klasse 1 blijft.
Blijkbaar wil connemara in de D maat blijven fokken, maar dan zul je ook door moeten blijven meten tot bv 8 zoals bij de knhs.
Persoonlijk zou ik zeggen wat maakt het uit, liever een kwalitatief volle E dan een mindere D toch?
Maar ja Ierland bepaalt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 13:44

kimmie261 schreef:

Ja, echt he?

Van mij mogen er echt veel en veel meer in Nederland komen. Zo'n onwijs fijne en veelzijdige kinderponys.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 14:03

Niet alleen voor kinderen, toch?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 14:30

Nope, gaat prima met volwassenen
Zie oa mijn profielfoto

Afbeelding

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 15:30

Kijk maar in mijn profiel, rijden ook meden van > 1.70 op. De lichte connemara is wel een E maat. Maar juist omdat ze lekker veel rib hebben, pas je er al gauw op.
Heerlijke ponies.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 16:27

Wat een leuk verslag en prachtige pony's
De kampioene die mag hier zo komen wonen wat een prachtige schimmel <3

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 17:00

Seven schreef:

Dank je, maar helaas gaat deze schimmel niet verhuizen :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 19:02

curly2day schreef:
Seven schreef:

Dank je, maar helaas gaat deze schimmel niet verhuizen :D

-O- helaas voor mij

Dan maar meer foto topics kunnen we alsnog van d'r genieten :D

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 19:24

Iris82 schreef:
kimmie261 schreef:

Ja, echt he?

Van mij mogen er echt veel en veel meer in Nederland komen. Zo'n onwijs fijne en veelzijdige kinderponys.

Ja, wat ik heel gaaf vond was toch het hete, maar wel heel goed werkbaar, heel fijn erin te sturen, nu was dat misschien wel ook het karakter van die pony hoor, maar heb er echt hele leuke herinneringen aan :j

Ik was toen overigens volwassen en de eigenaresse ook, die Connemara was overigens ook "groot" hij was boven de 1.50m , nu is dit wel een jaartje of 25 geleden overigens..Ik heb nog wel ergens een foto van hem, als er liefhebbers voor zijn althans, dan zoek ik hem op...

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 20:45

Precies dat Kimmie:
Nuchter, werkbaar maar iha met enorm veel gó, heel veel werklust.
Daar moet je dan wel mee om kunnen gaan, met die drive en ze daarin in hun waarde laten. Want met name de merries kunnen echt wel enorme persoonlijkheden zijn..Maar voor mij echt nooit iets anders meer. Want het zijn zulke alles kunners ook.

Heb er inmiddels 2,5. De twee ponys uit mijn profiel ( een dressuur valk en een eventing merrie :) ) en de merrie Skaergardens Do It For Love, waar ik de halve eigenaar van ben. Deze merrie heb ik samen met een vriendin gekocht met het doel er mee te gaan fokken.. .En natuurlijk hebben we haar ook meegenomen naar de keuring.
En zo trots op haar. We hebben haar nog niet zo heel lang en ze is in alles nog best jong, dus maar beperkt kunnen voorbereiden, maar ze won haar klasse, kreeg een sterpredicaat en als kers op de taart het reserve dag kampioenschap, ze werd tweede achter de prachtige merrie van Curly2Day.

Je snapt: ook wij hebben genoten en zó trots op onze Lotte ( zoals ze op stal genoemd wordt):

Afbeelding

Afbeelding

( En ja... ook deze foto's zijn van Muurp)

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 21:04

Wat een tof verslag Muurp!
En zo blij met hoe je mijn Taartje op de plaat hebt gezet.

Mooie dag, terechte winnaar, kleine en verdiende sterrenregen, veel bekend en ook een hoop nieuwe gezichten. Superdag en fijn georganiseerd door het bestuur. +:)+

Over de ‘go’ van de merries laat ik mij niet uit. O:) (the bitches :)) )

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 21:06

Prachtige stoere merrie Punz... :+:

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 21:12

Speciaal voor Seven:

In 2016 kocht ik haar en ging ik naar de keuring, achteraf had ik dat jaar beter kunnen overslaan :')

Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 22:09

curly2day schreef:
Speciaal voor Seven:

In 2016 kocht ik haar en ging ik naar de keuring, achteraf had ik dat jaar beter kunnen overslaan :')

[ [url=m/zjoSpq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze is prachtig gegroeid
Gaan jullie er nu mee fokken?

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 22:42

Seven schreef:
curly2day schreef:
Speciaal voor Seven:

[ [url=m/zjoSpq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze is prachtig gegroeid
Gaan jullie er nu mee fokken?

[KS-MK] Connemara merrie Carol verwacht haar eerste veulen.

Zie topic,haar dochter is nu 16 mnd