KNHS
Sport
Dinja van Liere met Haute Couture. Foto door Focussed
Haute Couture vond het spannend bij binnenkomst en Dinja van Liere had haar handen vol aan de merrie. Maar wat een proef zetten ze neer op de tweede dag van de Europese Kampioenschappen in Hagen. Met loepzuivere piaffes en vele hoogtepunten kwam de score uit op 74.208 procent. “Haute Couture is in topvorm”, lacht Dinja. Vanmiddag is Hans Peter Minderhoud de vierde starter voor TeamNL in de landenwedstrijd.
Zoals gebruikelijk straalt Dinja wanneer ze de ring verlaat. Op haar eerste EK rijdt ze tot nu toe de hoogste score voor TeamNL. “Haute Couture is altijd super fijn en super makkelijk, maar ze vond het hier gewoon een beetje eng. Dus het was best wel spannend”, begint Dinja, wanneer ze na de proef uit het zadel stapt. “Ik dacht: je gaat hier gewoon even je best doen. En dat doet ze dan ook gewoon. Ze vertrouwt me wel zo dat ze het ook gewoon doet. Zij maakt gewoon geen fouten.”
“Haute Couture is in topvorm, maar het moet toch wel allemaal gebeuren. Ik ben er gewoon heel blij mee. Ze kan nog veel beter, als die kleine spanningsfoutjes er uit gaan.” In Rotterdam werd duidelijk dat Dinja niet met haar andere toppaard Hermès naar de Olympische Spelen mocht. Ze ging met Haute Couture als reserve naar Japan. Dan had het voor de hand geleden dat Hermès haar EK-paard zou zijn. “In Tokio hebben we een soort trainingskamp gehad met Alex van Silfhout en mijn trainster Riecky Young. We hebben daar veertien dagen lang hard getraind. Toen zeiden we al: Haute Couture is zo goed in vorm. Hermès heeft vakantie gehad. Die is ook wel in vorm en gaat volgende week mee naar Aken. Die heeft nog wel een week extra nodig om in topvorm te komen. Daarom is hij ook mee hier in Hagen om te trainen. In Tokio heb ik met Haute Couture echt stappen gemaakt en dat zie je hier vandaag terug”, legt Dinja uit.
“Deze score van Dinja is heel goed”, aldus bondscoach Alex van Silfhout. “Maar ik kijk waar de rek zit. Ik kijk nu naar volgend jaar. Het zou leuk zijn als we hier met een medaille vandaan komen, maar voor mij is kwalificatie voor de volgende Olympische Spelen veel belangrijker. Dat is volgend jaar tijdens de Wereldruiterspelen en het jaar er op bij het EK. Dan zijn het momenten dat het helemaal klaar moet zijn. Met de aanloop die we gehad hebben en de jonge paarden in het team moet het volgend jaar echt de goede kant op kunnen.”
Hans Peter Minderhoud is nummer 63 op de startlijst en rijdt vanmiddag om 13.24 uur met GLOCK’s Dream Boy N.O.P. Momenteel staat TeamNL op de vierde plaats. Vanmiddag worden de teammedailles uitgereikt.
Klik hier voor alle uitslagen.