Vijfkampatlete vrijgesproken, trainster schuldig bevonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Vijfkampatlete vrijgesproken, trainster schuldig bevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-21 07:48

Horses.nl
Sport

Afbeelding
Annika Schleu. Foto: E-freak/Wikimedia Commons

De tuchtcommissie van de World Association of Pentathletes (UIPM) heeft de zaak Annika Schleu in Tokio opnieuw behandeld. De atlete werd vrijgesproken, maar haar trainster Kim Raisner is wel schuldig bevonden. De commissie acht Raisner schuldig aan het zelf slaan van het paard en aan het aanmoedigen van de atlete om dat ook te doen.

Lees de rest van het artikel op Horses.nl.

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 08:40

Citaat:
“De commissie onderzocht het optreden van Annika Schleu toen ze de rijbak betrad op het paard Saint Boy. Op basis van het beschikbare bewijsmateriaal werd vastgesteld dat het gebruik van de zweep of spoor niet buitensporig was (...)

-O- Duidelijk. Je paard afrossen is kennelijk een normale handelswijze, zelfs tijden de Olympische Spelen?

Shae

Re: Vijfkampatlete vrijgesproken, trainster schuldig bevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 08:52

Hoe dan?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 08:56

:? :? :? :? :?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 09:07

Wow -O-

Citaat:
hoewel de situatie ongetwijfeld stressvol was voor zowel ruiter als paard, concludeerde het panel dat er geen dierenwelzijnsproblemen zijn die moeten worden opgelost en dat er geen actie zal worden ondernomen.”

8)7

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 09:11

Captain schreef:
:? :? :? :? :?

Ja, mijn gedachte :\.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 09:29

Ongelooflijk, ongelooflijk.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 09:45

Hoe zit dat dan in de spring en dressuur sport? Bij hoeveel klappen/ wat voor manier van slaan krijg je wel straf?

Bij ons zitten daar gewoon regels aan:
-Het aantal keer( zit een maximum aan)
-Je lijnen in 1 hand nemen( dan kan je harder slaan)
-Onbehoorlijk gedrag naar je paard ( deze is wat vager, maar daar kunnen dingen als keihard zagen bijv. Onder vallen) .

Wat zijn bij jullie de regelementen dan?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 09:47

Wat??? Dat paard was volledig overstuur, ik vind dat wel een dierenwelzijn probleem...... en volgens mij vonden heel veel mensen dat.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 09:54

ruitje schreef:
Hoe zit dat dan in de spring en dressuur sport? Bij hoeveel klappen/ wat voor manier van slaan krijg je wel straf?

Bij ons zitten daar gewoon regels aan:
-Het aantal keer( zit een maximum aan)
-Je lijnen in 1 hand nemen( dan kan je harder slaan)
-Onbehoorlijk gedrag naar je paard ( deze is wat vager, maar daar kunnen dingen als keihard zagen bijv. Onder vallen) .

Wat zijn bij jullie de regelementen dan?

Springen:

Citaat:
Overmatig gebruik van de zweep:
a. De zweep mag niet worden gebruikt om door de ruiter om af te reageren. Dit gebruik is altijd
buitensporig
b. De zweep mag niet gebruikt worden na uitsluiting
c. Het gebruik van een zweep op een paard zijn hoofd is altijd buitensporig gebruik
d. als de gevolgen op de huid van het paard zichtbaar zijn, wordt dit beschouwd als overmatig
gebruik van de zweep.
e. De zweep mag maximaal drie keer op rij worden gebruikt.
f. Bij misbruik of buitensporig gebruik van de zweep door een deelnemer zal deze worden
gediskwalificeerd.

bij dressuur lijkt er veel minder over te vinden.
In het algemene reglement staat weldit:
Citaat:
Zweepgebruik. Bovenmatig zweepgebruik is verboden. Zweepgebruik is toegestaan om het paard te
corrigeren maar niet om te straffen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 09:59

Natuurlijk zijn er reglementen in het springen en de dressuur.
Maar in de vijfkamp schijnen er geen regels te zijn. Ook niet voor weigeringen bijvoorbeeld.
Hier is nogmaals de link naar het hele optreden. Ik vind het bizar wat er gebeurt.
https://www.eurosport.de/moderner-funfk ... ideo.shtml

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 10:00

Bizar. De coach gaf een "stompje" die het paard waarschijnlijk niet eens gevoeld heeft. En de amazone bleef maar slaan op het paard...Dus zeggen tegen iemand: Sla je paard is erger dan degene die zelf het paard slaat? Als het een minderjarige geweest was zou ik zeggen...oké, dan snap ik het. Maar deze amazone is verantwoordelijk voor haar eigen daden. Dus wat mij betreft ook schuldig.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 10:06

Wauw, hoe dan. Ik dacht dat oogkleppen in de paardensport voor paarden bedoeld zijn maar blijkbaar heb ik dat al die jaren verkeerd begrepen en zijn oogkleppen voor de mensen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 10:15

Aangezien de amazone niet uitgebeld is voor overmatig zweepgebruik zal de keuze gewoon politiek bepaald zijn. Als de amazone schuldig is, dan is de jury ook schuldig en dan moet er vervolg onderzoek komen naar zweepgebruik bij overige deelnemers (die ook bepaald niet schattig is). Vervolgens trek je dan een berenkuil open aan hufterige situaties die al jaren plaatsvinden op veel geweldadiger niveau dan wat hier gebeurde (paard achterover trekken en gewoon doorrijden daarna).
Het is organisatorisch waarschijnlijk een stuk overzichtelijker om de trainer te veroordelen op het aanzetten tot geweldadig gedrag.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 10:24

Sizzle schreef:
Aangezien de amazone niet uitgebeld is voor overmatig zweepgebruik zal de keuze gewoon politiek bepaald zijn. Als de amazone schuldig is, dan is de jury ook schuldig en dan moet er vervolg onderzoek komen naar zweepgebruik bij overige deelnemers (die ook bepaald niet schattig is). Vervolgens trek je dan een berenkuil open aan hufterige situaties die al jaren plaatsvinden op veel geweldadiger niveau dan wat hier gebeurde (paard achterover trekken en gewoon doorrijden daarna).
Het is organisatorisch waarschijnlijk een stuk overzichtelijker om de trainer te veroordelen op het aanzetten tot geweldadig gedrag.

Zoiets zal het inderdaad zijn. Als er nu een straf zou uitgesproken zijn, dan zeg je eigenlijk: ja, die Olympische jury heeft hier een steek laten vallen. En dan gaan er andere deelnemers en andere coaches zijn die zeggen: ja maar, als ze hier een steek hebben laten vallen, dan hier en hier en hier misschien ook.

Ondertussen serveren we het dierenrechtenactivisten op een bordje en vragen we of er nog een servetje bij moet.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 10:29

Wow...........

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 10:59

Lekker onlogisch...
Aansporen tot dierenmishandeling is zeker ook een straf waard maar degene die de mishandeling effectief uitvoert zou logischerwijs toch de zwaardere straf moeten krijgen. Vreemd hoor.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 11:07

Sowieso kunnen die ruiters wel een paar lesjes gebruiken. Dat paard kon niet eens vooruit omdat ze hem helemaal geen ruimte gaf

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 11:35

Wat mij betreft moet de deelneemster voor Annika ook worden uitgesloten van het ooit weer op een paard te zitten. Die was immers de reden waarom het paard al over de zeik was voordat Annika ook maar iets had gedaan. Verder snap ik niet dat je iemand die totaal geen kennis en gevoel heeft met een paard op een paard laat rijden en laat springen. Annika haar optreden laat wel zien hoe weinig verstand ze heeft van paarden. Ook zij zou zonder deugdelijke les wat mij betreft moeten worden uitgesloten van deelname aan de vijfkamp totdat ze bewezen heeft wel goed te kunnen samenwerken met een paard.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 11:38

Ik wil op grond van het beeldmateriaal niet beweren dat Annika niet kan rijden en/of geen verstand van paarden heeft. Wel denk ik dat ze veel baat zou kunnen hebben bij een coach die haar mentaal gaat begeleiden. Zo van het paadje raken als het tegen zit - ook al snap ik dat helemaal gezien de omstandigheden - is gewoon echt niet OK. En al helemaal niet als je dat zo gaat afreageren op je teamgenoot die ook alleen maar zijn best doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 11:49

NikkiDeKerf schreef:
Citaat:
“De commissie onderzocht het optreden van Annika Schleu toen ze de rijbak betrad op het paard Saint Boy. Op basis van het beschikbare bewijsmateriaal werd vastgesteld dat het gebruik van de zweep of spoor niet buitensporig was (...)

-O- Duidelijk. Je paard afrossen is kennelijk een normale handelswijze, zelfs tijden de Olympische Spelen?
Je mag ook in de dressuurring rondrijden terwijl je paard met de kin op de borst en opengesperde mond loopt, dus ik kijk nergens meer van op.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 12:07

Je hoort ook aan het commentaar van de verslaggever dat 'men' alleen bezig is met de (gouden) medaille.
Geen enkele aandacht voor het paard - en dat geldt ook voor de ruiter/trainster.
Want natuurlijk weet mevrouw Schleu wel hoe het hoort - ze stelde alleen andere prioriteiten....
Dat is op geen enkele manier goed te keuren, maar pleit ook voor een grondige aanpassing van de reglementen.

Verder eens met Sizzle en Gini, we houden het deksel op de beerput en bieden daarmee activisten alle kansen om (deze keer terecht...) de paardensport er flink van langs te geven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 13:49

Avalanche81 schreef:
Wat??? Dat paard was volledig overstuur, ik vind dat wel een dierenwelzijn probleem...... en volgens mij vonden heel veel mensen dat.

Paard was in dit geval niet van de ruiter, herhaling bv thuis tijdens training is dan geen overweging qua strafmaat. Het was eenmalig en (mede?) op aandringen van de trainer. Dat die straf gekregen heeft is daarmee zeker terecht, of de ruiter er zo van af moet komen kan je inderdaad vraagtekens bij hebben.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 20:08

Dit incident en de andere incidenten dit jaar op ol hebben ervoor gezorgd dat er tientallen petities rondgaan om de paardensport op de ol te gaan verbieden.