Tips van de Top: De leertheorie van het paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Tips van de Top: De leertheorie van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-21 06:47

*KNHS
Algemeen

Afbeelding
Foto: Marjo

“Je kan je paard niet vertellen wat hij niet kan doen. Je kunt hem alleen belonen voor wat hij wel goed doet.”

In de masterclass van Imke Schellekens-Bartels op Horseriding.Academy leer je meer over het leervermogen en de leertheorie van het paard. Het leervermogen verwijst naar de manier waarop paarden informatie verwerken. De prefrontale cortex is het gebied in de hersenen waarmee paarden onder andere beslissingen nemen, sociaal gedrag regelen en hun impulsen beheersen. In vergelijking met mensen is de prefrontale cortex van een paard klein. Hierdoor herinneren paarden zich gebeurtenissen anders dan wij dat doen. Paarden zijn heel goed in het onthouden en herkennen van prikkel die tot een bepaalde reactie leiden.

Vaak weten paarden niet wat zij fout doen en daarom moet je erg uitkijken met het straffen van een paard. Hierdoor kan verwarring en stress ontstaan. Tegelijkertijd moeten we de intelligentie van paarden niet onderschatten. Zij weten zich veel dingen vaak feilloos te herinneren.
Paarden leren nieuwe dingen het snelst als het juiste gedrag beloond wordt. Dit kan op twee manieren:

Positieve bekrachtiging
Je kunt het gedrag positief bekrachtigen door iets toe te voegen dat het paard belangrijk vindt, bijvoorbeeld voedsel of een aanraking. Als je dit tijdens de training wilt inzetten, moet je dit onmiddellijk aan het paard geven, dus direct een aai of een brokje als hij het gewenste gedrag laat zien.

Negatieve bekrachtiging
Je kunt het gedrag van een paard ook negatief bekrachtigen. Negatief staat hier niet voor iets slechts, maar voor iets dat je wegneemt. Dit doet je door iets weg te nemen dat het paard wil vermijden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de druk van jouw teugels of kuiten.
Negatieve bekrachtiging moet heel subtiel zijn. Druk motiveert paarden, maar het loslaten van die druk traint hen.

SophievdV

Re: Tips van de Top: De leertheorie van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 08:21

Er valt voor zoveel mensen nog zoveel te leren over hoe je een paard op een positieve manier iets kunt leren. Soms is het schrijnend wat voor adviezen mensen krijgen. Hier zou meer aandacht voor moeten komen denk ik.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 08:32

Nou, ik ben het er niet 100% mee eens. Straffen is een groot woord, maar bv op een boze toon iets zeggen maakt echt wel indruk en mel onthoud heel goed waarom dat gebeurde, en vermijd dat daarna.
Volgens mij heeft ze dan toch echt iets geleerd.

Voorbeeld : ze mag bijna elke dag wel los rondlopen, maar er zijn natuurlijk een paar plekken waar ik haar liever niet wil hebben. Als er dan zon nieuwe plek is gecreëerd, zoals bijvoorbeeld een stapel beton rekken (of hoe dat ook heet) en ze gaat daarheen, dan kan ik 'nee' roepen van 100m afstand en komt ze daar vervolgens niet meer in de buurt :)