Paniek op Baarnse manege door vuurwerk bij uitvaart

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Paniek op Baarnse manege door vuurwerk bij uitvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-21 17:34

RTVUtrecht.nl
Algemeen

Afbeelding
Foto: Bellatrix

BAARN - Vuurwerk als eerbetoon bij een uitvaart heeft voor chaos en paniek gezorgd op een manege in Baarn. Op het terrein braken paarden en pony's los en binnen vielen kinderen van hun op hol geslagen pony's. Manegehouder Jos Zonneveld is zich rotgeschrokken en vraagt zich af waarom de autoriteiten hem niet hadden gewaarschuwd. "Ik neem de mensen van de rouwstoet niets kwalijk, maar de gemeente en de politie hadden best de omgeving even kunnen informeren."

Lees de rest van het artikel hier.

meggiemeg

Re: Paniek op Baarnse manege door vuurwerk bij uitvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 17:40

Dat hij de nabestaanden niets kwalijk neemt vind ik erg knap, persoonlijk lijkt het mij als je zoiets bedenkt dat je even kijkt naar de omgeving, in overleg gaat voordat je dan ook daadwerkelijk zoiets doet. Je mag dan nog zo verdrietig zijn maar ergens is toch ook nog wel een stukje verstand aanwezig om dit te bedenken en tot uitvoer te brengen.
Onze buurman vond het leuk om voor zijn personeel helicoptervluchten te regelen, de laatste dag voor de vakantie. Onze paarden wisten niet hoe ze het hadden, heb de eigenaar toen ook gebeld van het bedrijf die de vluchten deed, als je weet dat er dieren zijn in de omgeving kan je nu eenmaal niet alles doen wat je wilt, doe het dan aangepast of op een ander stuk maar niet dit.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 18:05

Ik vind ook dat het aan de nabestaanden is om de omgeving en dan vooral de manege te informeren. En niet aan de gemeente of de politie, best kans dat die het niet eens wisten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 18:22

Je moet voor dit vuurwerk (inclusief fakkels) echt toestemming vragen bij de gemeente. Dan hoort die ook de omgeving te informeren (vind ik hoor).

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 18:29

Ik vind dat de gemeente hier heeft gefaald. Maar ik denk dat dit gewoon een kwestie is van 'er niet bij nagedacht'. Geen kwade wil, maar mensen die geen dieren gewend zijn denken hier gewoon echt niet bij na. Mogelijk is dat het geval geweest. Dus goed dat er aandacht voor is en hopelijk let men de volgende keer wel op.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 18:40

Babootje schreef:
Je moet voor dit vuurwerk (inclusief fakkels) echt toestemming vragen bij de gemeente. Dan hoort die ook de omgeving te informeren (vind ik hoor).

Maar je weet niet of ze wel toestemming gevraagd hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 18:43

Pfoe... Ik zou echt woest zijn. Gelukkig is het met een sisser afgelopen.

pillow schreef:
Babootje schreef:

Maar je weet niet of ze wel toestemming gevraagd hebben.

Jawel, want dat staat in het artikel in de link:

"Ik heb iemand aangesproken van de politie en handhaving die aanwezig was, en die zei dat het allemaal bekend was wat er gebeurde."

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 19:03

Maar onder het stukje staat reactie van de gemeente dat ze niet wisten van knalvuurwerk.
Ik snap de nabestaanden maar waarschijnlijk niet gemeld dat ze vuurwerk zouden afsteken of een spontane actie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 19:24

Steppe schreef:
Maar onder het stukje staat reactie van de gemeente dat ze niet wisten van knalvuurwerk.
Ik snap de nabestaanden maar waarschijnlijk niet gemeld dat ze vuurwerk zouden afsteken of een spontane actie.

Oh, die heb ik gemist. Stond die er meteen al bij?

Nou, dan valt de nabestaanden zeker ook wel e.e.a. kwalijk te nemen.

charlotteehx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 21:06

Nou lekker dan.. denken dr ook niet over na dat dr straks een kind nog z’n nek breekt en dat er ipv 1 opeens 2 begrafenissen moeten plaatsvinden

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 19:02

Ik vind dat de mensen van de begrafenis een excuus moeten aanbieden. Ze zijn buiten het boekje gegaan, ze hebben het vuurwerk niet aangevraagd en zijn dus strafbaar. Inderdaad wat charlotteehx zegt, het is gelukkig goed afgelopen, maar er hadden meer gewonden en zelfs slachtoffers kunnen vallen.

charlotteehx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 15:45

Monique1963 schreef:
Ik vind dat de mensen van de begrafenis een excuus moeten aanbieden. Ze zijn buiten het boekje gegaan, ze hebben het vuurwerk niet aangevraagd en zijn dus strafbaar. Inderdaad wat charlotteehx zegt, het is gelukkig goed afgelopen, maar er hadden meer gewonden en zelfs slachtoffers kunnen vallen.

Precies ja! Hartstikke jammer als er iemand overleden is, zal wel lastig zijn indd maar je bent er dan wel verantwoordelijk voor als er iemand anders overlijd door je achterlijke vuurwerk alleen omdat je met je stinkende rotkop niet meer goed kan nadenken ofzo

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 15:48

charlotteehx schreef:
Monique1963 schreef:

Precies ja! Hartstikke jammer als er iemand overleden is, zal wel lastig zijn indd maar je bent er dan wel verantwoordelijk voor als er iemand anders overlijd door je achterlijke vuurwerk alleen omdat je met je stinkende rotkop niet meer goed kan nadenken ofzo

Nou nou.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 15:53

Heel rot, maar je weet niet altijd wat mensen in of langs een stoet van plan zijn.

En er wordt natuurlijk wel vaker illegaal vuurwerk afgeschoten. Vaak zijn de daders dan niet eens bekend.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 16:04

Was die knal tegen de boom nog niet genoeg? Ik vind daarom nog meer knallen ongepast.

Ik ben tegen vuurwerk, van mij mogen ze het verbieden. In mijn ogen ook fout van a. de gemeente als ze het wisten en b. de mensen die het afsteken. Die hadden verder moeten nadenken. En niet alleen voor de manegepaardjes, maar hoeveel mensen zouden dan ook niet liever bij hun hond thuis zijn of zelfs helemaal weg omdat ze met oud en nieuw al naar een vuurwerkvrij gebied gaan? Die ene dag per jaar is al te veel. Laat staan als we nu ook nog bij elke begrafenis zoiets krijgen :s

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 16:10

Er was vanuit de manege een facebook post. Waar ze echt onwijs met de grond gelijk zijn gemaakt over met name dat het onbeschoft is om zo’n bericht te plaatsen als er iemand overleden is ect.

Mensen (de dus niet paardenmensen) vonden dat het geen probleem had moeten zijn. Probleem bij de eigenaar lag, moet je het maar onder controle hebben.. hoe als je van niks weet.

Terwijl die alleen maar denkt aan de veiligheid van ruiters & dieren..

Schijnbaar is het niet erg als er vreemde mensen risico lopen op verongelukkig als jouw dierbare is overleden. Onbegrijpelijk.

Ik vind het inderdaad een slordige fout van beide kanten. Maar al helemaal dat de gemeente het vuurwerk door de vingers ziet.

Het is verboden. Het is niet aangevraagd. Het is wel gebeurd tijdens de rouwstoet. Doen we niks mee. :roll:

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 17:06

charlotteehx schreef:
Monique1963 schreef:

Zo raar hoeft nou ook weer niet, jemig wat een taal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 17:12

charlotteehx schreef:
Monique1963 schreef:

Misschien met je 13 jaar een beetje indammen qua taalgebruik en anders in het young riders gedeelte blijven?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 17:16

Saaams schreef:
Er was vanuit de manege een facebook post. Waar ze echt onwijs met de grond gelijk zijn gemaakt over met name dat het onbeschoft is om zo’n bericht te plaatsen als er iemand overleden is ect.

Mensen (de dus niet paardenmensen) vonden dat het geen probleem had moeten zijn. Probleem bij de eigenaar lag, moet je het maar onder controle hebben.. hoe als je van niks weet.

Terwijl die alleen maar denkt aan de veiligheid van ruiters & dieren..

Schijnbaar is het niet erg als er vreemde mensen risico lopen op verongelukkig als jouw dierbare is overleden. Onbegrijpelijk.

Ik vind het inderdaad een slordige fout van beide kanten. Maar al helemaal dat de gemeente het vuurwerk door de vingers ziet.

Het is verboden. Het is niet aangevraagd. Het is wel gebeurd tijdens de rouwstoet. Doen we niks mee. :roll:

Huh, hoe moet je je voorbereiden op een situatie waarvan je geen weet hebt :?. Hoe wereldvreemd zijn mensen?

charlotteehx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 17:20

Oké excuses voor mijn taalgebruik allemaal, word alleen zo boos van dit soort dingen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 17:27

Beetje een vaag artikel, eerst gaat het over een overleden man van 29 en later over overledenen.
Er staat nergens duidelijk dat het vuurwerk vanuit de stoet kwam, alleen dat ere van de overledenen fakkels en vuurwerk werden afgestoken, misschien door mensen uit het publiek of vrienden en niet perse de familie, kan ook een menigte achteraan gelopen zijn?
De gemeente was niet op de hoogte van knallend vuurwerk, wel van ander vuurwerk dan? en hoe komt het dat de politie dan wel op de hoogte is, straten werden er zelfs voor afgesloten.
Manege houder hoort het vuurwerk, staakt de les, gaat verder als het weer rustig is en ineens hangt het vuurwerk boven de manege? Gaat de route langs de manege normaliter, was het dan wel ok om de les te hervatten of kwam de route van de rouwstoet helemaal niet langs de manege en was het vuurwerk bij de manege van mensen die niet tot de familie van de overledenen behoren. Al met al een vaag verhaal.
Verschrikkelijk voor de ruiters, maar als je je kind zo plots verliest, dan kan ik me ook voorstellen dat je zo verdoofd bent dat je niet alles mee krijgt, misschien was het niet eens de familie, maar zijn vrienden die het deden. Alleen maar slachtoffers als je het mij vraagt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 00:28

Een uitvaart kan best uit de hand lopen. Wij waren op een uitvaart waar ze veel mensen verwachtten, maar het was alsnog zwaar onderschat. De rouwstoet is vele malen langer geworden dan men had kunnen bedenken dwars door een stad. Bij aankomst bij uitvaartcentrum stonden ook mensen met fakkels. Dat doen mensen zelf, spreken ze onderling af.
Er waren ruim 800 mensen en we stonden tot buiten en auto's stonden echt overal.

Er is wel melding gedaan en toen is er wel politie en brandweer gekomen voor controle op het geheel, maar dit was nooit te voorzien geweest.

Er is later ergens kort vuurwerk afgeschoten. Maar met zo een mensenmassa, kan je nooit meer herleiden wie dat is begonnen en heeft gedaan.

Het gebeurt vaak uit een emotie. Ik snap best dat mensen tegen vuurwerk zijn. Wij, en onze paarden en honden hebben er nooit last van, maar dat hoor je wel vaak.
Toch is het bij zulke dingen voor mensen een manier om alles te doen wat ze kunnen bedenken. Het moet eer zijn, groots etc. Ballonnen oplaten bijv mag niet meer.

Niet iedereen zal weten dat er een manege vlakbij zit en niet iedereen zal weten dat paarden kunnen schrikken. Of ze denken; die paarden zijn braaf, horen wel vaker vuurwerk. Niet iedereen weet iets van paarden of de situatie.

Het is echt heel vervelend, maar wel goed afgelopen. Dus om nou die mensen bij voorbaat te verwijten wat er had kunnen gebeuren, vind ik wel wat erg voorbarig. Niet iedereen kan alles weten.

En zelfs als er wel een ernstig ongeluk was gebeurt, had je erover kunnen discussiëren wie dan de schuldige is. Bij paardrijden kunnen risico's zijn en is het geen vuurwerk is het een ander onverwacht geluid. Je kan niet alles voorkomen.