Sport

Steve Guerdat en Bianca tijdens de Wereld Ruiterspelen in Tryon, USA, 2018.
Foto Copyright: Martin Dokoupil /FEI
Zwitserland heeft teamgoud gewonnen op het EK Springen. Steve Guerdat, een van de Zwitserse teamleden, vertelt voor de camera van Clipmyhorse.tv over de moeilijkheden voor het team, nu ze 2 van hun toppaarden moeten missen. Clooney is herstellende van een opperarmbreuk, en Guerdats topmerrie Bianca is overleden.
Steve Guerdat: Ja, ik ben heel blij. We hebben best een moeilijk jaar gehad met Zwitserland met onze 2 beste paarden die uit de sport gingen en mijn geweldige merrie, die is overleden. Ik ben heel erg blij en ik draag deze overwinning op aan Bianca.
Het is heel emotioneel, dat je prachtige merrie Bianca is overleden. Je huidige paard is een rijzende ster. Hoe moeilijk is het mentaal om door te gaan? Ze was het paard waar je grootse plannen voor had. Nu moet je de plannen veranderen, doorgaan en het met een relatief nieuw paard doen.
Steve Guerdat: Het gaat niet echt om het plan. Sport is een deel, paarden zijn meer voor me dan slechts atleten in de sport. Ze zijn onderdeel van mijn leven. Iets als dit kan gebeuren en het wordt nooit meer zoals het was. Het zal een hele tijd duren voor de pijn minder wordt. Het is helaas een pijn die bij het leven hoort. We verliezen altijd degenen van wie we houden, niet waar? Dus we gaan gewoon door en we maken ze daarboven trots.