Jessica von Bredow-Werndl: gelukkig, dankbaar en uitgeput

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Jessica von Bredow-Werndl: gelukkig, dankbaar en uitgeput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-21 18:03

*Eurodressage
Sport

Afbeelding
Jessica Von Bredow-Werndl en TSF Dalera in Tokio. Foto: FEI/Shannon Brinkman

Europees Kampioenschap dressuur 2021

Slechts een paar weken nadat ze dubbel olympisch goud behaalde, neemt kersverse olympisch kampioen Jessica von Bredow - Werndl van 6 - 12 september deel aan het Europees Kampioenschap dressuur 2021 in Hagen, Duitsland.

In de serie #RoadtoHagen-interviews, deel 7, heeft de organisatie het in Hagen met Jessica over de rollercoaster die ze de afgelopen maanden heeft ervaren.

"Ik ben blij, dankbaar en uitgeput"

We herinneren ons allemaal je prachtige lach na het dubbele olympische goud. Hoe voel je je nu, een paar weken na je grote olympische succes in Tokio?
Jessica von Bredow-Werndl: Ik ben gelukkig, dankbaar en uitgeput. Ik denk dat deze drie woorden het wel goed omschrijven. Ik moet mezelf regelmatig knijpen om te beseffen dat het geen droom was. Dubbel olympisch kampioen! Ik ben ongelooflijk gelukkig, dat ik dit heb mogen ervaren.

De periode na Tokio was, ironisch genoeg, waarschijnlijk niet minder vermoeiend dan Tokio zelf?
J.: Het was op z'n minst net zo vermoeiend als Tokio (lacht). Maar even serieus: na Tokio was ik mentaal en fysiek "op". Ik ben een paar dagen op vakantie gegaan met mijn gezin om mijn batterij weer op te laden. Daarna heb ik geprobeerd aan zoveel mogelijk persaanvragen te voldoen, maar het was op een gegeven moment simpelweg niet mogelijk. Er waren heel veel aanvragen van bladen, ik ben twee keer op tv geweest en ik deed interviews via Zoom-meetings met de Oekraïne en China, bijvoorbeeld. Maar half augustus heb ik het een halt toegeroepen en geen interviews meer gedaan. Nu wil ik me volledig concentreren op het FEI Europees Kampioenschap Dressuur.

Hoe is het met de gouden merrie TSF Dalera BB, na de reis en de periode in Tokio?
J.: Dalera heeft me eigenlijk verbaasd. Normaal gesproken heeft ze drie tot vijf dagen nodig na een toernooi, voor ze weer begint te bokken op buitenritten. Dat is onze gewoonte, we rijden buiten tot ze aangeeft dat ze er weer klaar voor is. Na Tokio had ik verwacht dat het tien tot elf dagen zou duren. Maar toen ze uit het vliegtuig kwam, leek ze alweer heel blij. Helaas kon ik haar daar niet zelf zien, maar ik heb een video gekregen. En thuis liet ze op de derde dag alweer haar speelse bokken in het land zien. Ze is zeker weer fit voor het Europees Kampioenschap.

Dubbel goud op de Spelen: Beter kan niet. Maar nu verwachten veel mensen, misschien jij zelf ook wel (?), dat dit succes zich voortzet op het EK. Geeft dat extra stress?
J.: Ik zou liegen, als ik nu zou zeggen dat ik niet van plan was het Europees Kampioenschap te winnen. De competitie is bijna hetzelfde, dezelfde sterke combinaties zullen er zijn. Natuurlijk wil ik graag weer zo'n prestatie leveren, maar ik kan niet meer dan mijn best doen. En ik weet dat Dalera haar best zal doen. Het is niet meer stressvol dan de Olympische Spelen en we hebben daar gepresteerd, dus ik ben trots op ons.

Wat heeft je het meest geholpen om te focussen in Tokio?
J.: Omdat we in onze eigen kleine bubbel waren, waren er niet veel afleidingen in Tokio. Het heeft mij en Dalera een zeker gevoel gegeven dat we onze rituelen hadden, en regelmatig hebben getraind. Ik heb zelf ook veel oefeningen die me helpen om in het hoogste level van activatie te komen. Het trucje is voor mij om dichtbij mezelf te blijven en te doen wat we het best doen: samen gaan dansen en één worden.

Dat wordt misschien moeilijker op het Europees Kampioenschap in Hagen. Het risico op afleiding zal zeker groter zijn. Je hele gezin is er, er is meer activiteit en als olympisch kampioen zal je overal in de belangstelling staan...
J.: Het is geweldig dat mijn gezin, en mensen die belangrijk voor me zijn, erbij kunnen zijn in Hagen. Hoewel ik in Tokio ook hun steun heb gevoeld, op duizenden kilometers afstand, zal het ongelooflijk geweldig zijn om ze dichtbij me te hebben. Maar als voorbereiding op de proeven, zal ik hetzelfde doen als ik Tokio. Ik creëer een dagelijkse routine, die exact lijkt op de starttijden. In Tokio waren de proeven altijd 's avonds, daarom heb ik de dagen ervoor altijd 's avonds gereden

Wat komt er nog meer kijken bij deze dagelijkse routine?
J.: Het begint met elke ochtend op dezelfde tijd opstaan. Vervolgens ontbijt ik en daarna doe ik ademhalingsoefeningen, yoga, mediteren en heel veel tijd bij Dalera. Ik breng tij met haar door, ik masseer haar, mobiliseer haar - elke dag weer hetzelfde. En tweeënhalf uur voor ik moet starten, begint de echte voorbereiding. Dan vlecht ik Dalera in en dan gaan we.

Er is een groot verschil met Tokio: er mogen vier ruiter starten, en niet maar drie. Helpt dat?
J.:Het maakt dingen zeker meer relaxed. In Tokio waren we ons natuurlijk allemaal bewust dat we maar met z'n drieën waren in het team, maar ik heb geprobeerd daar niet aan te denken. Daarnaast was het voor de vierde ruiter, in ons geval Helen (Lagehanenberg), erg ongelukkig dat ze er de hele tijd bij was, maar dat ze niet kon starten. Ik hoop oprecht dat het op het Europees Kampioenschap zo blijft, dat het team uit vier ruiters bestaat. Als dat zo is, dan mogen er maar drie starten in de vrije kür. Dat is wel acceptabel.

Het kleine stadje Hagen a.T.W. heeft al veel hippische evenementen meegemaakt, onder andere het Europees Kampioenschap Dressuur van 2005. Je bent ook al vaak gestart in Hagen...
J.: Er zijn veel mooie wedstrijdterreinen, maar ik houd van Hagen! Het terrein en de sfeer zijn fantastisch en ik weet dat de familie Kasselman alles tot in de puntjes organiseert, omdat ze veel liefde en aandacht in hun evenementen stoppen.

Afbeelding

BigOne

Re: Jessica von Bredow-Werndl: gelukkig, dankbaar en uitgeput

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 20:42

Mooi interview, vooral de opmerking: zodra ze op buitenrit weer gaat bokken is ze er weer klaar voor!!