FEI rouwt: voormalig voorzitter IOC Jacques Rogge overleden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

FEI rouwt: voormalig voorzitter IOC Jacques Rogge overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-21 22:08

Persbericht FEI
Algemeen

Afbeelding
Graaf Jacques Rogge, voormalig IOC voorzitter, overleed op 79-jarige leeftijd.
Foto: IOC/Richard Juilliart

De FEI rouwt samen met de complete sportwereld om het overlijden van graaf Jacques Rogge, voorzitter van het International Olympic Committee van 2001-2013. De 79-jarige Belg werd benoemd tot erevoorzitter van het IOC toen hij na een volledige termijn van 12 jaar aftrad.

Hij werd geboren in Gent op 2 mei 1942. Jacques Jean Marie Rogge volgde het medische pad in zijn opleiding. Hij verdiende een universitaire graad in sportgeneeskunde en werd een gerespecteerd orthopedisch chirurg. Maar het was de sportwereld waarin hij uiteindelijk zijn loopbaan vond, zowel als atleet als sportbestuurder op het hoogste niveau.

Als fervent zeiler werd hij drie keer Wereldkampioen in de Cadet Dinghy, voor hij zijn overstap maakte naar de Finse klasse. Dit leverde hem drie Olympische deelnames op: in Mexico 1968, München 1972 en Montreal 1976. Hij speelde ook rugby in het Belgische team, en was niet minder dan 16x Belgisch nationaal kampioen.

Daarna stapte hij over naar de sportadministratie. Hij werd voorzitter van het Belgische Nationaal Olympisch Comité (NOC) in 1989 en hetzelfde jaar werd bij voorzitter van de Europese Olympisch Comités. Deze post behield hij tot 2001. In 2013 werd hij erevoorzitter van het Belgische NOC, nadat hij op verschillende edities van de Olympische Spelen voor het Belgische team de Chef de Mission was. Ook diende hij een termijn van vier jaar als United Nations Special Envoy for Youth Refugees and Sport, van 2014-2018.

Jacques Rogge werd IOC lid in 1991 en werd in 1998 lid van het IOC Executive Board in 1998, voorafgaand aan zijn verkiezing tot voorzitter, drie jaar later. Hij verklaarde publiekelijk de oorlog aan doping, als onderdeel daarvan werd hij IOC-vertegenwoordiger van de World Anti-Doping Agency (WADA) Foundation Board (1999-2001) en was voorzitter van de Coordination Commissions voor zowel Sydney 2000 als Athene 2004.

Hij wilde de olympische idealen van uitmuntendheid, vriendschap en respect bijbrengen aan een steeds jongere atletenbasis, dus speelde hij een belangrijke rol bij het opzetten van de Youth Olympic Games. Gericht op het genereren van een pad naar het echte olympische toneel, bood dit de atleten tussen de 14 en 18 jaar een kans om olympische ervaring op te doen en hun sportvaardigheden aan te scherpen, zonder de druk van de echt spelen. Hierdoor was de YOG meteen succes vanaf het moment dat ze ingewijd werden in Singapore 2010.

“Jacques Rogge was een echt inspirerende leider, een genie die de Olympische Beweging onmeetbaar verbeterd heeft gedurende zijn werk, gericht op de toekomst, tijdens zijn 12-jarige termijn aan het roer van het IOC”, zegt FEI-voorzitter, IOC-lid en mede-Belg Ingmar De Vos.

“Hij verdedigde integriteit op een krachtige manier in de sport, vocht tegen doping en competitievervalsing in al zijn verschillende vormen, maar ondanks zijn genialiteit bleef hij altijd nederig”.

“Ik vond het een eer om met hem te werken toen onze paden kruisten bij het Belgisch Olympisch Comité, en om in zijn voetsporen te treden als lid van het WADA Executive Board. Hij werd een gewaardeerde mentor voor mij en ik voel mij bevoorrecht hem tot mijn goede vrienden te rekenen. Hij was een immense verschijning en zijn overlijden zal niet alleen gevoeld worden in België, zijn thuisland, maar ook in de wereldwijde sportgemeenschap. Hij zal heel erg gemist worden.”

Jacques Rogge had ook een goede band met de voormalige FEI-voorzitster HRH Princess Haya Al Hussein, die met veel genegenheid aan hem terugdenkt. “Voorzitter Rogge was een echte staatsman, erkend buiten de grenzen van de sport”, zegt ze. Hij stuurde de Olympische Beweging aan met een moreel kompas, gestoeid op de waarden van eerlijkheid en vriendelijkheid. Zijn energie en inzet hebben de sport en de wereld ten goede veranderd.”

“Voorzitter Rogge bracht het IOC naar de VN. Hij werkte onvermoeibaar om de positie van vrouwen in de sport te beschermen en te verbeteren, introduceerde de Youth Olympic Games en hielp om programma’s te maken voor atleten die zich terugtrekken van het wereldtoneel. Hij redde de Olympische Spelen na de schandalen van Salt Lake City en had een onbuigzame benadering van integriteit, hij liet de Olympische Beweging financieel gezond achter.”

“Voorzitter Rogge was een gepassioneerd pleitbezorger voor sportontwikkeling en een grote hulp voor mij persoonlijk bij het vestigen van FEI-solidariteit. Ik ben hem eeuwig dankbaar voor de nimmer aflatende steun, en de inspirerende begeleiding die hij mij gaf gedurende mijn acht jaar als FEI-voorzitter. Ik sta voor eeuwig bij hem in het krijt, mijn leven is beter omdat ik hem heb gekend. Moge hij rusten in vrede.”

Jacques Rogge was getrouwd met Anne, en laat een zoon, dochter en twee kleinkinderen achter. Als teken van respect zal de Olympische vlag bij het Olympic House en het Olympic Museum in het Zwitserse Lausanne vijf dagen halfstok hangen. De uitvaart zal in besloten familiekring zijn, maar later dit jaar zal er een publieke herinneringsdienst komen.

De FEI betuigt zijn meest diepe medeleven aan de familie van Jacques Rogge, zijn grote groep vrienden in België en verder weg. En aan alle leden van de Olympische Beweging. Samen rouwen wij om het vroegtijdig overlijden van een van de grootste gentlemen in de sportwereld.

CoonArt

Re: FEI rouwt: voormalig voorzitter IOC Jacques Rogge overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 08:48

Ohhh wat een gemis voor de gehele sportwereld, hij zal zeker gemist worden en veel sterkte toegewenst aan de familie Rogge.