Jakobskruiskruid krijgt onterecht de schuld

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14220
Geregistreerd: 20-04-16

Jakobskruiskruid krijgt onterecht de schuld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 18:06

Naturetoday.com
Ingezonden door een bokker
Algemeen

Afbeelding
JKK, foto: Jeanette Essink


Jakobskruiskruid heeft deze zomer massaler gebloeid dan afgelopen jaren. De soort heeft een slechte naam in de agrarische wereld, met name bij paardenliefhebbers. Dat heeft alles te maken met de giftigheid van de plant. Dit jaar is er daarom weer veel ophef over de soort. Dat heeft geleid tot Kamervragen. Daarbij wordt zelfs opgeroepen tot een verdelgingsplicht of verbod op deze inheemse plant.

Inheemse soort
Het zwaartepunt van de verspreiding van Jakobskruiskruid (Jacobaea vulgaris) ligt in de duinen, maar ook in het binnenland is de plant van oudsher algemeen, met name langs de rivieren (de uiterwaarden) en op de hogere zandgronden. De plant kan echter vrijwel overal op geschikte plaatsen in Nederland voorkomen.

Jakobskruiskruid is een onderdeel van de Nederlandse natuur en daarbij een belangrijke voedselbron voor veel insecten. Van 150 verschillende soorten insecten, waaronder vele tientallen bijen, zweefvliegen en vliegen, is bekend dat ze foerageren op de plant. Zo is de helft van de Nederlandse vlinders op Jakobskruiskruid gespot. Zo’n 77 soorten zijn geheel afhankelijk van de plant. De bekendste is de Sint-jacobsvlinder (Tyria jacobaeae). Deze rood-zwarte dagactieve nachtvlinder groeit als geel-zwarte rups op de plant. De rups gebruikt het gif als verdediging tegen vogelvraat, maar houdt tegelijkertijd ook de populatie Jakobskruiskruid in toom. Ondergronds leven de larven van de Jakobskruidaardvlo, een bladkever, van de wortels van Jakobskruiskruid, terwijl op de bovengrondse delen ook de bladluis Aphis jacobaeae van de plant leeft.

Afbeelding
Zebrarupsen, de rups van de Jacobsvlinder. Voor hen is JKK de waardplant.
Foto: Jeanette Essink


Toename
Jakobskruiskruid is een echte opportunist. De plant weet gemakkelijk open zandige plekjes te koloniseren en die zijn er steeds meer in Nederland. Denk daarbij aan bermen waarin geklepeld of gerommeld wordt, nieuw aangelegde taluds en bouwplaatsen. Als deze plekken bovendien bijvoorbeeld ten behoeve van insecten laat worden gemaaid, kan de soort uitbundig bloeien.

Daarnaast is natuurontwikkeling op voormalige, laagproductieve landbouwgronden waarschijnlijk een belangrijke factor voor de toename. Door het beheer verschralen deze gronden, zodat voedselarme open situaties ontstaan waar Jakobskruiskruid zich eenvoudig en vaak tijdelijk massaal kan vestigen.

Jakobskruiskruid is geen efficiënte windverspreider. Het meeste zaadpluis (meestal zonder zaden) kan ver wegwaaien, maar 95 procent van de zaden komt binnen vijf meter van de plant terecht. Daardoor zal een populatie zich in een gesloten grasland niet gemakkelijk uitbreiden. Wel heeft de soort een langlevende zaadvoorraad, dat maakt de plant zelf bestrijden zinloos. Sterker nog, door het uittrekken van planten worden de zaden in de grond geactiveerd.

Het houden van paarden leidt tot ander graslandbeheer, waar Jakobskruidkruid van kan profiteren. Vaak zijn paardenweilanden te kort begraasd en ontstaan open plekken. Paardenhouders zijn vaak niet op de hoogte van goede beheermethoden om goede schrale graslanden te krijgen, zonder Jakobskruiskruid. Vanaf eind jaren 1980 is er een duidelijke toename van paarden in Nederland te zien, die mogelijk ook gepaard is gegaan met de waargenomen toename van Jakobskruidkruid in het agrarische landschap.

Tenslotte is de soort vroeger ingezaaid met bermmengsels, hoewel dat al minstens vijftien jaar niet meer het geval is.

De combinatie van bovenstaande factoren verklaart de toename sinds circa 1980.

Droge jaren
We vermoeden dat de massale bloei en toename van dit jaar te maken hebben met de afgelopen erg droge zomers. Daarbij zijn er veel open zandige plekken ontstaan. Hiervan profiteren eenjarige soorten, maar iets minder snel ook Jakobskruiskruid. De doorgaans tweejarige planten hebben zich de afgelopen jaren weten te vestigen en door de natte zomer van dit jaar kan de plant massaal bloeien. Hierdoor lijken we dit jaar te maken te hebben met een grote toename die, gezien de ecologie van de soort, tijdelijk zou kunnen zijn.

Afbeelding
Hier is de bodem verstoord. De zaden van JKK, die je hier ziet liggen, krijgen nu vrij spel.
Foto: Esther Hegt



Giftig
Er zijn veel planten giftig voor vee. De gifstoffen in Jakobskruiskruid, pyrrolizidine alkaloïden (PA’s), komen wereldwijd in heel veel plantensoorten voor. Je kunt ze verwachten in iedere omgeving. Men denkt dat wereldwijd 3 procent van alle bloemplanten (circa 3.000 soorten) PA’s bevat. De meesten komen uit de families ruwbladigen, vlinderbloemen en composieten, waartoe Jakobskruiskruid behoort.

De meeste grazers, en zeker paarden, eten in de wei geen Jakobskruiskruid en krijgen de gifstoffen dus niet binnen. Voor hooi is dat anders; in hooi blijven de PA’s giftig, terwijl dieren de gedroogde plant niet meer herkennen. Het is dan mogelijk dat dieren na inname verschijnselen van leverbeschadiging krijgen. Hoewel de stoffen in de korte tijd dat ze in het lichaam zijn schade kunnen veroorzaken in de lever, is de letale dosis van PA’s bij runderen en paarden na consumptie van tussen de 5 en 20 procent van het lichaamsgewicht. Schapen en geiten kunnen zelfs tot wel enkele malen hun lichaamsgewicht van de plant eten voor ze ernstig ziek worden. Langjarige blootstelling aan de gifstoffen kan wel tot schade leiden, maar dat is gemakkelijk te voorkomen met goed beheer en zorgvuldige dierhouderij. Bij een groot onderzoek in het Verenigd Koninkrijk (pdf; 9,1 MB) kwam er bij een verdenking van een vergiftiging met Jakobskruiskruid na een autopsie vaak een andere oorzaak uit. Het is dus oppassen dat bij tekenen van leverschade niet te snel Jakobskruiskruid als oorzaak wordt gezien, maar dat eerst andere oorzaken uit worden gesloten.

In diverse berichten wordt de zorg uitgesproken dat deze giftige stoffen ook voor de mens een risico zijn via melk, vlees en honing. Eind vorig jaar is Europese regelgeving van kracht geworden met betrekking tot het voorkomen van PA's in diverse voedingsproducten, zoals thee, kruiden en supplementen. Omdat de bijdrage aan blootstelling van PA’s te gering wordt geacht, zijn honing en producten van dierlijke oorsprong niet gereguleerd.

Omgaan met Jakobskruiskruid
Jakobskruiskruid hoort thuis in Nederland, net als de dieren die ervan afhankelijk zijn. Bij een juist beheer is het niet schadelijk voor vee of mens. Er zijn mogelijkheden om het voor de soort minder gemakkelijk te maken, bijvoorbeeld een beheer waarbij minder open plekken in de vegetatie kunnen ontstaan. Vaak maaien, intensief begrazen, klepelen en dergelijke stimuleren de soort eerder. Ook het steeds weer graven in bermen, bijvoorbeeld voor het leggen van kabels, stimuleert Jakobskruiskruid.

Uit het onderzoek van Tess van de Voorde in 2011 bleek dat de bodem waar Jakobskruiskruid groeit vanzelf ongeschikt wordt voor de plant en juist geschikter voor tal van andere plantensoorten. Als de bodem dus met rust gelaten wordt, verdwijnt Jakobskruiskruid vanzelf.

Vooral hooi moet zorgvuldig worden gemaakt, zodat de kans op aanwezigheid van Jakobskruiskruid minimaal is. Het spreekt ook voor zich dat het hooi van Jakobskruiskruidrijke bermen niet als veevoer aangeboden moet worden, maar anders moet worden verwerkt om van de gifstoffen af te komen.

Jakobskruiskruid vervult een belangrijke rol in ons landschap en met een beetje oplettendheid valt er gemakkelijk te leven met deze soort.

Op Naturetoday.com kun je ook tabellen vinden en linkjes naar nog meer informatie over JKK.
Laatst bijgewerkt door JPitty op 02-09-21 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verkeerde namen bij foto's gecorrigeerd

Bertje16
Berichten: 183
Geregistreerd: 27-05-21

Re: Jakobskruiskruid krijgt onterecht de schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 19:18

Helaas is het genoemde onderzoek van 2011 achterhaald. Ook wordt er nieuw onderzoek gedaan naar residuen in honing die ms toch niet zo onschadelijk zijn.

Kendra

Berichten: 8761
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 19:28


EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 19:57

Bertje16 schreef:
Helaas is het genoemde onderzoek van 2011 achterhaald. Ook wordt er nieuw onderzoek gedaan naar residuen in honing die ms toch niet zo onschadelijk zijn.


Bedoel jij dat het onderzoek van Tess v. d Voorde is achterhaald? Het onderzoek dat bewijst dat de bodem ongeschikt wordt a een aantal jaren als je de bodem met rust laat? Heb je daar een recentere wetenschappelijke publicatie van? Over de honing is er recent, zoals ook in het artikel staat regelgeving afgesproken in de E.U. Eind vorig jaar is Europese regelgeving van kracht geworden met betrekking tot het voorkomen van PA's in diverse voedingsproducten, zoals thee, kruiden en supplementen. Omdat de bijdrage aan blootstelling van PA’s te gering wordt geacht, zijn honing en producten van dierlijke oorsprong niet gereguleerd.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Jakobskruiskruid krijgt onterecht de schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 21:03

Hoe zit dit? "Sterker nog, door het uittrekken van planten worden de zaden in de grond geactiveerd."
Dit lijkt me nogal een broodje aap.

moonsparkle
Berichten: 21799
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 21:24

mrie schreef:
Hoe zit dit? "Sterker nog, door het uittrekken van planten worden de zaden in de grond geactiveerd."
Dit lijkt me nogal een broodje aap.

Er zijn meerdere planten die het goed doen op omgewoelde grond, zelfs na lang inactief zijn ontkiemen sommige planten juist goed als de grond wordt omgewoeld wat in principe ook gebeurd als je een plant uit de grond trekt, andere van dit soort planten zijn bijvoorbeeld de klaproos en kamille.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 01-09-21 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

axel_1997

Berichten: 1795
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 21:26

mrie schreef:
Hoe zit dit? "Sterker nog, door het uittrekken van planten worden de zaden in de grond geactiveerd."
Dit lijkt me nogal een broodje aap.


De zaden blijven lang kiemkrachtig maar kiemen niet onmiddellijk en hebben licht lucht en water nodig om te kiemen. Dus in de grond waar een plant groeit of ooit heeft gegroeid ligt een voorraad kiemkrachtige zaden van enkele jaren donker opgeslagen. Bij het uittrekken worden die zaden naar boven gewoeld. Dus één regenbui later kiemen ze. En door het uittrekken is er dan direct een plekje met losgewoelde kale grond beschikbaar waar de JJK zo goed in wortelt. Dus voor een uitgetrokken plant groeien er twee of drie terug als je pech hebt.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Jakobskruiskruid krijgt onterecht de schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 21:54

Dus dan is dicht bij de grond afknippen beter, zou je denken?

Janneke2

Berichten: 22951
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 22:35

Mbt 'onterecht de schuld krijgen' :
... gespot op feestboek : JKK zou verantwoordelijk zijn voor de afname van insecten.
(Dat komt toch echt door neonicotiden en niet door een brave inheemse soort waar vlinders en wat al niet bij horen.)

puppy1128

Berichten: 5022
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 06:59

Hilary schreef:
Dus dan is dicht bij de grond afknippen beter, zou je denken?


Ik doe dat wel. Meeste is in 1 keer weg tot nu toe, er zijn een paar die terug groeien en hier en daar een 'nieuwe'. Ben benieuwd naar volgend jaar en ook het 3e jaar. Maar dat duurt nog wel even. Voor nu doe ik elke week 2x een rondje om te checken en knippen.

De meeste mensen die ik gehoord heb over trekken, hoor ik alleen maar dat het erger is geworden de jaren erop i.p.v minder. Dus ik ben benieuwd wat dit doet.

Olympia96

Berichten: 3301
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Jakobskruiskruid krijgt onterecht de schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 09:45

Mooi verhaal. Lekker kort ook.
Sorry hoor, maar begrijp ik nu goed dat paardenhouders deze explosieve groei zelf in de hand gewerkt hebben?
De bermen langs de autowegen zijn compleet geel hier. Dat komt echt door die onbenullige ecoloog/ecologen die ‘vroeger’ een leuk geel bloemetje heeft/hebben gezaaid. En niet omdat paardenhouders zand plekken in de wei hebben.

Janneke2

Berichten: 22951
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 09:56

Olympia96 schreef:
Mooi verhaal. Lekker kort ook.
Sorry hoor, maar begrijp ik nu goed dat paardenhouders deze explosieve groei zelf in de hand gewerkt hebben?

Ja en nee.
Ja: bij overbeweiding krijg je meer/ sneller / vaker JKK.
(Geeft niks, want van een overbeweid land haal je toch geen hooi.)
Nee:
Citaat:
De bermen langs de autowegen zijn compleet geel hier.


Daar doe je niets tegen.

Hoeft ook niet, de plant is inheems.
Citaat:
Dat komt echt door die onbenullige ecoloog/ecologen die ‘vroeger’ een leuk geel bloemetje heeft/hebben gezaaid.

Zou het venijn een onsje minder mogen..?
De plant is inheems.
Aangezien ik wil dat mijn kleinkinderen later ook appels kunnen eten wil ik de insectenwereld zoveel mogelijk intact houden - en daar hebben we Jkk bij nodig.
Het gaat dus niet om een rare hobby van een stel domkezen.

De plant is noch invasief, noch exoot, en de natuur is nu eenmaal vol gevaren.
Voor ons paardenhouders is het een kwestie van opletten met het hooi.

Olympia96

Berichten: 3301
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 10:14

Blijkbaar heb jij zelf geen paarden (aan huis). En indien wel, dan snap ik niks van je reactie. Ook de opmerking van ‘beter opletten met hooi’ vind ik persoonlijk bijzonder. Dat vergt nogal wat als je je hooi moet inkopen. Het is een onnodige Russische roulette vind ik.

Ik ben zo moe van de overheden die overal hun handen aftrekken.
En zeker kun je wat doen aan het bermbeheer in relatie tot dit kruid. Ik kan je vertellen: dat gebeurt hier niet. En dat is de reden dat wij er last van hebben.

Het feit dat ik me groen en geel erger aan hoe er met jkk wordt omgegaan, wil niet zeggen dat ik het belang van bloemetjes en bijtjes niet snap. Er zijn genoeg andere plantjes en bloemetjes die bijdragen aan appels voor jouw kleinkinderen. En op kleine, zo groot mogelijke, schaal lever ik daar mijn bijdrage aan op ons perceel. Zònder JKK welteverstaan.

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Re: Jakobskruiskruid krijgt onterecht de schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 10:28

Janneke2 heb jij wel in de gaten wat je zegt? Beter opletten met het hooi.....
Denk dat veel paardenhouders hier graag tips ontvangen hoe zij hun gekochte hooi moeten controleren.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Jakobskruiskruid krijgt onterecht de schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 10:35

Daar heb ik maar 1 tip voor: koop bij een betrouwbare leverancier die zelf hooit en zelf ook paarden houdt.
Verder eens met Janneke2, het is niet omdat iets onze hobby wat ingewikkelder maakt dat het maar uitgeroeid moet worden.

Lukasje
Berichten: 11366
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 10:37

Olympia96 schreef:
Blijkbaar heb jij zelf geen paarden (aan huis). En indien wel, dan snap ik niks van je reactie. Ook de opmerking van ‘beter opletten met hooi’ vind ik persoonlijk bijzonder. Dat vergt nogal wat als je je hooi moet inkopen. Het is een onnodige Russische roulette vind ik.

Ik ben zo moe van de overheden die overal hun handen aftrekken.
En zeker kun je wat doen aan het bermbeheer in relatie tot dit kruid. Ik kan je vertellen: dat gebeurt hier niet. En dat is de reden dat wij er last van hebben.

Het feit dat ik me groen en geel erger aan hoe er met jkk wordt omgegaan, wil niet zeggen dat ik het belang van bloemetjes en bijtjes niet snap. Er zijn genoeg andere plantjes en bloemetjes die bijdragen aan appels voor jouw kleinkinderen. En op kleine, zo groot mogelijke, schaal lever ik daar mijn bijdrage aan op ons perceel. Zònder JKK welteverstaan.


_/-\o_

DuoPenotti

Berichten: 30198
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 10:37

Wat een kul om te zeggen dat je je kinderen ook appels wilt zien eten... ja wie niet.
Als jkk nu het enige bestaande onkruid was wat daar voor zou zorgen zou ik zeggen je hebt gelijk... maar dat is dus niet.
Zet die bermen vol met weet ik wat allemaal, prachtig, maar probeer dat jkk er niet on te hebben. Ook andere plantjes staan er dan niet meer omdat het zo woekert. Lijkt me ook niet fijn voor insecten die graag op wat anders vliegen dan jkk.

Daihyo

Berichten: 88116
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 10:38

Uitgeroeid niet. Maar er zijn toch prima alternatieven die in de bermen gezaaid kunnen worden, waar de bijen en andere insecten prima door kunnen gedijen en die niet giftig zijn voor vee. Denk aan kamille en distels bijvoorbeeld. En zo zijn er nog tig bloemen te noemen.

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 11:04

Olympia96 schreef:
Sorry hoor, maar begrijp ik nu goed dat paardenhouders deze explosieve groei zelf in de hand gewerkt hebben?

Dat staat er niet. Als je de statistiekjes op de nature today link in het originele stuk bekijkt, dan zie je dat de toename van JKK zo'n beetje gelijk op gaat met de toename van paarden en dus ook ander graslandbeheer.
Dat is niemand zijn schuld, zo wordt alleen JKK in de kaart gespeeld. Paarden grazen het gras korter af, ze spelen en dollen en maken zo open plekken in de zode.
Maar stel je zou JKK overal bestrijden, { dat gaat nooit lukken met een altijd algemene plant zoals JKK} dan komt er wel een andere plant die de open plekjes inneemt, zoals bijvoorbeeld Bezemkruiskruid. Maar buiten dat zijn er heel veel giftige planten in Nederland, bijv. groot hoefblad, klein hoefblad, smeerwortel, etc. Dit is een aardig lijstje https://wetten.overheid.nl/BWBR0012174/2020-07-01 onder in de link. Daar zie je nog een lijst met andere stoffen die giftig zijn { planten en schimmels}

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 11:05

Dit vind ik een zeer duidelijk stuk.
Als toevoeging: niet alle gele bloemen in de berm zijn JKK. Daarnaast is JKK in mengsels al jaren not-done.

Bertje16
Berichten: 183
Geregistreerd: 27-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 11:42

EstherHegt schreef:
Olympia96 schreef:
Sorry hoor, maar begrijp ik nu goed dat paardenhouders deze explosieve groei zelf in de hand gewerkt hebben?

Dat staat er niet. Als je de statistiekjes op de nature today link in het originele stuk bekijkt, dan zie je dat de toename van JKK zo'n beetje gelijk op gaat met de toename van paarden en dus ook ander graslandbeheer.
Dat is niemand zijn schuld, zo wordt alleen JKK in de kaart gespeeld. Paarden grazen het gras korter af, ze spelen en dollen en maken zo open plekken in de zode.
Maar stel je zou JKK overal bestrijden, { dat gaat nooit lukken met een altijd algemene plant zoals JKK} dan komt er wel een andere plant die de open plekjes inneemt, zoals bijvoorbeeld Bezemkruiskruid. Maar buiten dat zijn er heel veel giftige planten in Nederland, bijv. groot hoefblad, klein hoefblad, smeerwortel, etc. Dit is een aardig lijstje https://wetten.overheid.nl/BWBR0012174/2020-07-01 onder in de link. Daar zie je nog een lijst met andere stoffen die giftig zijn { planten en schimmels}


Verschil is dat deze gifstoffen hun werking verliezen in gedroogde toestand, niet accumuleren in de lever, en niet via de huid worden opgenomen (hoewel ik voor de laatste precies het lijstje zou moeten uitwerken met de aanwezige toxines). Alkaloiden zijn een grote groep dus zelfs igv alkaloiden zijn de effecten heel anders. Voor veel alkaloiden is een norm bekend. Zoals iemand al zegt intensief beweide stukken zullen niet worden gehooid maar het wordt wel steeds lastiger goed hooi te krijgen dat vrij is.

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 12:08

Bertje16 schreef:
Verschil is dat deze gifstoffen hun werking verliezen in gedroogde toestand, niet accumuleren in de lever, en niet via de huid worden opgenomen (hoewel ik voor de laatste precies het lijstje zou moeten uitwerken met de aanwezige toxines). Alkaloiden zijn een grote groep dus zelfs igv alkaloiden zijn de effecten heel anders. Voor veel alkaloiden is een norm bekend. Zoals iemand al zegt intensief beweide stukken zullen niet worden gehooid maar het wordt wel steeds lastiger goed hooi te krijgen dat vrij is.


Er staan in dat lijstje o.a. Groot Hoefblad, Klein Hoefblad, smeerwortel en nog meer die óók Pyrrolizidine alkaloïden bevatten. Dezelfde giftige stof als Jakobskruiskruid. Zij verliezen net zo min in gedroogde toestand hun giftigheid. Geen van deze stoffen wordt door de huid opgenomen en omgezet in de giftige vorm. De PA's worden pas na inname in de spijsvertering omgezet in de giftige vorm. Ook staan er o.a. schimmels in die je weliswaar niet ziet, maar ze zijn wel natuurlijke toxines. Overigens worden de PA 's heel snel uitgeplast nadat ze schade hebben aangericht, dus ze worden niet opgeslagen in de lever. Het is de schade die zich stapelt.

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Re: Jakobskruiskruid krijgt onterecht de schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 09:04

Bij ons staat het JKK niet in de wei (en als het er zou staan dan niet voor lang uiteraard) maar naast de wei en vooral in de bermen, wat hebben mijn grazende paarden daarmee van doen? Ik heb vorig jaar een baal hooi weg mogen gooien omdat ik 2 planten jkk tegenkwam, mijn leverancier schrok zich te pletter, zette het op een schelden ("ik kom die kleredingen tegenwoordig ook overal tegen") en heeft iedereen die een baal van die partij had gebelt (Tenminste, waar hij een nummer van had) de beste man levert me al 25 jaar hooi, nooit problemen dus betrouwbaar en tóch komen we het tegen!

Morganlefay

Berichten: 8717
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 09:36

Blijkbaar wil elke ..liefhebber zijn eigen straatje schoon houden en niet worden geconfronteerd met zaken die
niet in zijn straatje passen. }>

Janneke2

Berichten: 22951
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 12:30

DuoPenotti schreef:
Wat een kul om te zeggen dat je je kinderen ook appels wilt zien eten... ja wie niet.



Nou, 'k weet t niet,' k weet t niet.
75% afname van insecten is nu eenmaal niet niets, en zelfs afgelopen zomer heb ik mij blaren op de tong moeten praten om op stal de insecticides ook maar binnen de perken te houden.

Voor veel mensen is het 'er zijn vast wel problemen, maar ik gebruik dit al jaren'.
Citaat:
Als jkk nu het enige bestaande onkruid was wat daar voor zou zorgen zou ik zeggen je hebt gelijk... maar dat is dus niet.
Zet die bermen vol met weet ik wat allemaal, prachtig, maar probeer dat jkk er niet in te hebben.

Het spul wordt al jaren niet meer ingezaaid, maar is wel gewoon een inheemse plant.
Citaat:
Ook andere plantjes staan er dan niet meer omdat het zo woekert.

?
Niet mijn ervaring.

Oejj, gaat jkk nu weer overal de schuld van krijgen?