Buitencode voor sporters in de natuur

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14223
Geregistreerd: 20-04-16

Buitencode voor sporters in de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 09:45

KNHS
Algemeen

Afbeelding
Foto door Marjo

Fietsend, wandelend, vissend, hardlopend, mountainbikend of te paard. Iedereen geniet op z’n eigen manier van de natuur. Om elkaar de ruimte te geven en de natuur te beschermen, is er de Buitencode. Als iedereen de code respecteert, kunnen we allemaal blijven genieten van de natuur. Ruimte voor elkaar, sportief gebaar.



5x regels van de Buitencode

De Buitencode bestaat uit vijf simpele regels:
  • Respecteer de natuur.
  • Houd je aan de toegangsregels.
  • Geef elkaar de ruimte.
  • Wees vriendelijk.
  • Spreek elkaar aan.

Respecteer de natuur
Maak geen lawaai en neem je afval mee.

Houd je aan de toegangsregels
Check de toegangsborden en blijf op de voor jou bestemde paden.

Geef elkaar de ruimte
Maak plaats voor een ander en minder vaart bij drukte.

Wees vriendelijk
Groet elkaar vriendelijk en heb begrip voor de natuurbeleving van de ander.

Spreek elkaar aan
Spreek een ander vriendelijk en respectvol aan op zijn of haar gedrag.

Over de Buitencode
De Buitencode is een gezamenlijk initiatief van Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer, LandschappenNL, Atletiekunie, KNHS, KWBN, Wandelnet, Sportvisserij Nederland en wielersportbond NTFU.

Knikmops57
Berichten: 193
Geregistreerd: 12-05-19

Re: Buitencode voor sporters in de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 10:07

Deze code leerde ik vroeger van mijn ouders...samen te vatten in woorden als respect en fatsoen. Ik heb woorden geleerd als ‘goedemorgen’, ‘alstublieft’ en ‘dank u wel’...

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Buitencode voor sporters in de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 10:10

Ik mis er nog eentje : 'vertraag wanneer je iemand passeert/kruist'

Mando

Berichten: 15736
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 10:14

Knikmops57 schreef:
Deze code leerde ik vroeger van mijn ouders...samen te vatten in woorden als respect en fatsoen. Ik heb woorden geleerd als ‘goedemorgen’, ‘alstublieft’ en ‘dank u wel’...


ook wel opvoeding genoemd

Achterom
Berichten: 23074
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 10:14

Sclimpre schreef:
Ik mis er nog eentje : 'vertraag wanneer je iemand passeert/kruist'

Die geldt maar voor een deel van de buitensporters.. dat ga ik dus echt niet doen op mijn rondje hardlopen. Uiteraard wel als ik op mijn paard zit.

Shalimar

Berichten: 1522
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Buitencode voor sporters in de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 10:17

Ik mis ook nog, hou je hond bij je

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33881
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Buitencode voor sporters in de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 10:20

Oh en aai geen honden zonder toestemming!

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Buitencode voor sporters in de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 10:22

Ik mis ook nog: als je paard op straat of op het fietspad/ voetpad mest: ruim het op!

Door alle stront overal gaan mensen steeds meer zeuren, net zolang totdat we allemaal de weg niet meer op mogen.
Dus kakken = afstijgen en de berm in trappen!

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 10:23

Achterom schreef:
Sclimpre schreef:
Ik mis er nog eentje : 'vertraag wanneer je iemand passeert/kruist'

Die geldt maar voor een deel van de buitensporters.. dat ga ik dus echt niet doen op mijn rondje hardlopen. Uiteraard wel als ik op mijn paard zit.

Nochtans is dat elementaire beleefdheid en rekening houden met elkaar.
Als je op een rustig tempo loopt is er uiteraard geen probleem, maar hardlopers en fietsers die verwachten dat iedereen opzijspringt wanneer zij passeren omdat ze persé op een bepaald tempo willen lopen/fietsen zorgen voor veel ergernis.
Als je vertraagt krijg je automatisch een bedankje van de andere.

Gini
Berichten: 17975
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Buitencode voor sporters in de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 10:25

Er staat toch ook gewoon 'minder vaart bij drukte'?

Achterom
Berichten: 23074
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 10:46

Sclimpre schreef:
Achterom schreef:

Die geldt maar voor een deel van de buitensporters.. dat ga ik dus echt niet doen op mijn rondje hardlopen. Uiteraard wel als ik op mijn paard zit.

Nochtans is dat elementaire beleefdheid en rekening houden met elkaar.
Als je op een rustig tempo loopt is er uiteraard geen probleem, maar hardlopers en fietsers die verwachten dat iedereen opzijspringt wanneer zij passeren omdat ze persé op een bepaald tempo willen lopen/fietsen zorgen voor veel ergernis.
Als je vertraagt krijg je automatisch een bedankje van de andere.

Waar lees je dat ik verwacht dat een ander opzij springt? Geef elkaar de ruimte, dat staat er letterlijk.
MarlindeRooz schreef:
Oh en aai geen honden zonder toestemming!

Dat moet zijn: voed je hond op en houd hem aan de lijn (met uitzondering van losloop gebieden).

har166

Berichten: 2044
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:04

Oh en aai geen honden zonder toestemming!
[/quote]
Dat moet zijn: voed je hond op en houd hem aan de lijn (met uitzondering van losloop gebieden).[/quote]

Oh zeker niet Achterom! Dat jij wil dat anderen hun hond aanlijnen heeft niets te maken met het feit dat ik niet wil dat vreemden zonder vragen zomaar mijn honden of ponies aaien als ik daarmee buitenloop. Dat gebeurde vorige week zelfs nog, ik liep met mijn hondjes ( aangelijnd) en er rent een kind naar me toe en duikt bovenop mijn hondjes. De oudste ziet weinig en die schrok zich te pletter. Ik heb het kind duidelijk gezegd dat nooit meer te doen en dat dat hartstikke gevaarlijk is... en wat deed moeders??? Die zei niets en liep door.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58056
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:09

Achterom schreef:
Dat moet zijn: voed je hond op en houd hem aan de lijn (met uitzondering van losloop gebieden).

Hier zeer goed opgevoedde mechelse herders die altijd aan de lijn lopen en zeker met de pups moet ik elke keer zeggen "blijf asjeblieft van de hond af."
Nee, dat moet echt ook zijn; blijf met je tengels van andermans honden af. Naast "houd 'm aan de lijn en bij je".

En ik mag toch hopen dat je vertraagt als je een paard passeert.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 01-09-21 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33881
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:10

Achterom schreef:
Dat moet zijn: voed je hond op en houd hem aan de lijn (met uitzondering van losloop gebieden).

Nee dat moet zijn “aai geen vreemde honden zonder toestemming”.

Ik pas op een puppy en laat wel eens een niet 100% betrouwbare herplaatser uit. Je wil niet weten hoe vaak ik mensen moet vragen of ze ALSJEBLIEFT niet “mijn” hond willen aaien zonder toestemming. Zeker met een puppy stormen mensen op je af. En ja deze honden lopen aan de lijn. Kort en direct naast me. :n

Edit: oh en dan vergeet ik nog de achterlijke mensen die hun enorme hond op mijn 14,5 jaar oude hond met artrose af laten stormen. Waardoor deze over haar grenzen gaat en weer dagen mank loopt en aan de pijnstilling moet. En nog erger; het bos, waar ze al 14 jaar woont, bijna niet meer in durft.

DuoPenotti

Berichten: 30218
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Buitencode voor sporters in de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:17

Precies.
Maar dat ongevraagd op een hond duiken was 30 jaar terug ook al.
Mijn moeder had een dwerg pincher.
Lief als je haar rustig benaderde. Maar zo'n ongeleid projectiel dat er op af vliegt want leuk schattig klein hondje vond ze eng en dan hapte ze.
En dat heeft weinig met opvoeding te maken, althans van de hond, want ze hapte nooit zomaar.
En hoe vaak moeder er als een dom schaap bij stond, of juist commentaar gaf als prinses niet mocht aaien.... helaas niet van tegenwoordig dus.

Je blijft gewoon van andermans dieren af, klaar.


Ruim je rommel op is echt totaal niet meer lijkt wel.
Hele zakken rommel is er een natuurgebied in te nemen, maar leeg terug nemen past dan blijkbaar niet meer in de tas.

Elkaar ruimte geven is ook moeilijk blijkbaar.

Net als regels respecteren zoals honden aanlijnen waar dat hoort.

Selina

Berichten: 14352
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Buitencode voor sporters in de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:20

Dat vertragen bij passeren van een paard is zelfs voor paardenhouders lastig. Afgelopen tijd waren degene die het hardst passeerden, degene met een paardentrailer erachter :=
Maar verder zijn deze afspraken geen hogere wiskunde, maar het blijft lastig voor sommigen. Loslopende honden in een aanlijngebied zie ik ook heel vaak. En dan beledigd zijn als m'n man de hond wil wegjagen als hij naar m'n paard rent :evaw:

Autumnn

Berichten: 8091
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:21

Vooral de tweede. Hoevaak er wel geen mountainbikesporen in de ruiterpaden staan... Onvoorstelbaar. Ik hoop dat met deze reclame daar wat beter op gelet gaat worden!

Brainless

Berichten: 29776
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:26

Autumnn schreef:
Vooral de tweede. Hoevaak er wel geen mountainbikesporen in de ruiterpaden staan... Onvoorstelbaar. Ik hoop dat met deze reclame daar wat beter op gelet gaat worden!

In het Kuinrebos zijn veel paden gedeeld, dus daar mogen ook mountainbikers komen en die scheuren vaak onbesuisd door alle bochten heen.
Net zoals dat voetgangers op alle paden mogen lopen.. dus ook de ruiterpaden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37381
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:27

Gister in een wandeling overhoop gefietst door een mountainbiker naast de speciale track van kilometers. Hij mocht daar niet fietsen. g en een man met drie loslopende honden zonder riem meenemen in een aanlijngebied die ook nog boven op mijn hoogbejaarde hondje wilde duiken. Een van de honden heeft kennisgemaakt met mijn kruk. Baas was gewaarschuwd. Hij was niet van plan riemen mee te nemen. Hij zag toch nooit wild.

Dus de regels zou fijn zijn als dat soort asos zich er ook aan ging houden

laran

Berichten: 704
Geregistreerd: 16-04-08
Woonplaats: Lellens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:41

Autumnn schreef:
Vooral de tweede. Hoevaak er wel geen mountainbikesporen in de ruiterpaden staan... Onvoorstelbaar. Ik hoop dat met deze reclame daar wat beter op gelet gaat worden!



Dat kun je ook omdraaien, ik kom heel vaak kapot gereden mtb paden tegen, kapot gereden door ruiters.
Dus wij ruiters zijn ook niet heilig.

nine1987

Berichten: 8355
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Buitencode voor sporters in de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:54

Tja, ik zal heel eerlijk zijn.. Maar ik rijd en men heel graag in de bossen en houd mij nagenoeg altijd aan de ruiterroute.. Echter zijn ze nu op de Veluwe (ik zit omgeving elspeet) allemaal nieuwe bordjes aan 't plaatsen en je kunt er werkelijk geen kaas mee van maken.. Op 't ene pad staan nog de oude bordjes die ineens nergens meer naar leiden, het andere pad staan nieuwe bordjes die je dan wil volgen, maar dan is dat nog niet compleet.. Ik ben nog nieuw in de omgeving en geef heel eerlijk toe dat als ik echt de weg kwijt ben, ik terug rijd via Google maps..

Mars

Berichten: 33298
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 12:17

Sclimpre schreef:
Ik mis er nog eentje : 'vertraag wanneer je iemand passeert/kruist'


Hopeloos, vooral mijn grote vrienden de wielrenners kunnen dit niet. Zijdelings afstand houden zit er ook niet in bij die lui. Zweep breeduit vasthouden is de enige manier om dat af te dwingen

Elisa2

Berichten: 37740
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Buitencode voor sporters in de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 12:33

Het is eigenlijk erg dat er zo'n code nodig is maar ik begrijp het wel..het is toch een stuk drukker geworden in het bos nav Covid. Hier de meeste ergenis zitten op mtb's die echt overal snel scheuren en waarvan paarden schrikken maar ook mensen als er gewoon gewandeld wordt.

marley93

Berichten: 6049
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 12:41

Ninx schreef:
Ik mis ook nog: als je paard op straat of op het fietspad/ voetpad mest: ruim het op!

Door alle stront overal gaan mensen steeds meer zeuren, net zolang totdat we allemaal de weg niet meer op mogen.
Dus kakken = afstijgen en de berm in trappen!


+1
En als opstappen zonder krukje echt niet lukt, dan kom je wel een boomstam of een bankje tegen. Kent je paard dat niet? Dan ga je dat dus oefenen. Ik kom met regelmaat mesthopen midden op het fietspad tegen hier, die dan van stalgenoten zijn. Ik stap dan maar af om het aan de kant te schoppen, want ik vind het eigenlijk gewoon asociaal. Ik snap best dat niet-paardenmensen erover klagen.

Popstra
Berichten: 13866
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Buitencode voor sporters in de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 13:15

Dit hoorde vroeger gewoon bij je opvoeding!