Dieven roven paardenstal leeg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Dieven roven paardenstal leeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 19:17

Omroep Brabant
Algemeen
ingezonden door xDenies

Afbeelding
De opengebroken zadelkasten. Foto door Renee van Dorp.

Greetje Bogers uit Bergen op Zoom schrok zich wezenloos, toen ze vorige week hoorde dat er was ingebroken bij de stal waar haar paard Rigley staat. In totaal werden er zo'n twintig zadels en meerdere hoofdstellen buitgemaakt bij The Pine Ranch. "Voor ons zijn die spullen van onschatbare waarde."
Greetje had haar ogen goed en wel open, toen ze zag dat haar telefoon ontploft was. "We hebben een groepsapp met de meiden van de stal. Die stond vol gemiste berichtjes. Maar ik had mijn ogen net open en dacht: dat komt zo wel."

Lees de rest van het artikel op Omroep Brabant.
Laatst bijgewerkt door Banjer op 30-08-21 22:18, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Foto aangepast.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 19:22

Eén van de eerste foto's die wij via de app kregen (staat ook openbaar online, vandaar dat ik hem deel). Dit is absoluut geen manier om wakker te worden :( Ze hebben flink huisgehouden. Gelukkig voor een aantal van ons zijn wat kasten overgeslagen, maar een groot deel is zijn zadel kwijt. :knuffel:
Afbeelding

Dit wens je niemand toe en ik hoop dat er snel een keer een groep wordt opgepakt. Dit gebeurd te vaak!

Benfan

Re: Dieven roven paardenstal leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 19:44

Ze zijn zo verschrikkelijk snel! Ze zouden verhuizers moeten worden die lui, heel je huis leeg en in de vrachtwagen in 10 minuten. Wedden dat daar meer mee te verdienen valt?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 20:03

Voor de getroffenen heel erg maar aub, laat het ook een eye opener zijn, of de stalhouder sluit een verzekering af of als persoon een buitenshuis verzekering. Jullie zullen niet de eerste zijn waar ze over drie maanden het nogmaals proberen. En misschien kan de stal eigenaar voor camera’s zorgen.

charlotteehx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 22:01

Oh nee wat vreselijk zeg!! Stel nou het zouden een paar halsters en dekjes geweest zijn dan was het natuurlijk ook heel erg geweest dat iemand zoiets doet, maar zadels?

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 22:12

charlotteehx schreef:
Oh nee wat vreselijk zeg!! Stel nou het zouden een paar halsters en dekjes geweest zijn dan was het natuurlijk ook heel erg geweest dat iemand zoiets doet, maar zadels?

Dit probleem speelt al dik anderhalf jaar, vooral omgeving Eindhoven zijn ze toen heel erg actief geweest.
Het ging toen al om zadels dus verbaasd me niks dat ze daar nog steeds naar zoeken. Grote kans dat het dezelfde bende is.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 22:23

Nou maak daar maar jaren van hoor. Denk zeker wel minimaal een jaar of tien.

Het grootste gedeelte vertrekt 9/10 keer naar het Oostblok.
Op FB zag ik dat er zadels en fietsen uit Nederland terug gevonden zijn op Poolse Marktplaatssites.
Degene die vaak genoemd is is https://www.olx.pl

Wie weet het proberen waard!

Gebruik als zoekopdracht: siodło western
Laatst bijgewerkt door Lous op 30-08-21 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 22:30

Lous schreef:

Is zeker al jaren zo. Maar hier omgeving Eindhoven is het de laatste 2 jaar echt raak

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 22:44

Jeeez dat is rot. -O- Nou duidelijk. Als ik een paard koop fabriek ik wel een zadeldrager voor de kofferbak in elkaar. Dan maar dagelijks slepen. Een hangslot houdt duidelijk niemand tegen. Veel sterkte gewenst.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 23:22

axel_1997 schreef:
Jeeez dat is rot. -O- Nou duidelijk. Als ik een paard koop fabriek ik wel een zadeldrager voor de kofferbak in elkaar. Dan maar dagelijks slepen. Een hangslot houdt duidelijk niemand tegen. Veel sterkte gewenst.

Het gaat ook om western zadels. Die zijn gemiddeld 20kg en die til je niet elke keer van de parkeer plaats door de hele stal en op je paard vaak. Meesten hebben wel karretjes, maar juist het gemak van je spullen bij je paard moet mogelijk zijn.
Daarbij zijn er ook mensen die geen ruimte hebben in hun auto om 1 of meerdere zadels erin te houden. Is ook niet zonder risico, dus moet je thuis ook weer gaan slepen.

De mensen die dit doen zijn echt weleens op de stal geweest om rond te kijken. Je moet de weg weten. En ze weten de waarde van de zadels.

Camera's helpen vaak niet eens afdoende. Moeten ze herkenbaar in beeld en als ze de grens gelijk over gaan, zie dan nog maar dat ze gepakt worden ooit. Incl je zadels terug.

Straks moet je door een detectie poortje naar je paard.........alleen omdat dit tuig niet van andermans spullen af kan blijven.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 08:32

Ahhh dat is kak -O-
Weet helaas hoe het is,jaren geleden waar ik toendertijd op stal stond hebben ze ook eens huisgehouden. Toen wisten ze ook precies waar ze moesten zijn want mijn zadel kast stond ook nog eens in een afgesloten kamertje achter de trailer stalling. Je had moeten weten dat daar ook een kast stond.. Echt heel naar zoiets! Gelukkig waren mijn ouders toendertijd goee verzekerd en het verzekeringsmannetje die toen thuis was had ook mijn zadels erbij gezet dus ik kreeg wat terug. Jammer genoeg is dat nu niet meer zo simpel...

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 08:44

Hier ook diverse keren geweest. Helaas van 1x mijn spullen kwijt ( zadel en hoofdstel) nu heb ik alles veilig thuis liggen. Ik sleep liever dan dat het gejat word!

ampi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 10:36

ook meegemaakt dat mijn westernzadel en ook van stalgenoten zadels waren gestolen. Ik had mijn zadel net 10 dagen, via MP gekocht en de particuliere verkoopster ( had een nieuw paard en het zadel van haar overleden paard paste hem niet) wilde wel met het zadel langskomen zodat ik het rustig kon proberen. Ik denk nog steeds dat zij er iets mee te maken heeft gehad want ik kwam een week later ook van haar dezelfde soort advertentie tegen met "wegens nieuw paard en zadel niet passend vrijwel nieuw westernzadel te koop" Da's toch opmerkelijk vond ik. Toen eens verder gaan snuffelen en zij bleek meerdere advertenties maar dan op verschillende plaatsen in het land te hebben en dan ging het om bv om een tuig wat door ouderdom pony niet meer gebruikt werd, jong paard wat uit het zadel gegroeid was enz...... en ze was altijd wel bereid om indien gewenst op stal langs te komen. Het geeft iemand natuurlijk een uitgelezen kans om eens rustig rond te kijken op een stal en dan later de troepen in te zetten en gericht te werk gaan. De politie vond het jammer genoeg geen bewijs dus konden er niks mee.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 10:58

Lous schreef:

Het grootste gedeelte vertrekt 9/10 keer naar het Oostblok.
Op FB zag ik dat er zadels en fietsen uit Nederland terug gevonden zijn op Poolse Marktplaatssites.
Degene die vaak genoemd is is https://www.olx.pl

Wie weet het proberen waard!

Gebruik als zoekopdracht: siodło western

Daar worden inderdaad veel zadels uit diefstal verkocht, ik zou ook op https://ogloszenia.re-volta.pl/ naar siodlo western kijken, daar zie ik ook regelmatig spullen waarvan ik een vermoeden heb dat die op die manier uit West-Europa "geïmporteerd" zijn.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 11:03

Bij ons op stal vorig jaar ook weggehaald. Ze hebben alleen de duurdere zadels meegenomen, alsof ze wisten waar ze moesten zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 11:04

MukiwaCobs schreef:
Hier ook diverse keren geweest. Helaas van 1x mijn spullen kwijt ( zadel en hoofdstel) nu heb ik alles veilig thuis liggen. Ik sleep liever dan dat het gejat word!

Dat is echt niet voor iedereen te doen met zadels boven de 20kg.

Of stel dat je samen 1 paard berijdt, dan moet het passende zadel toch bij het paard liggen.

Thuis kan het ook gejat worden of beschadigd raken.

Showzadels en hoofdstellen worden vaak al thuis gehouden, maar veel mensen hebben 1 zadel voor alles of per paard een passend zadel. Ik heb nu nog maar 2 zadels en die passen in mn auto, maar zie al dat ik er meer mee moet nemen en per paard steeds moet slepen.

En ook dat krijgen dieven door.

Juist op zo een stal waar grote kasten staan voor grote zadels, is het lastig om nog meer aan te passen zodat die grote kasten weer veilig staan en iedereen in de gaten te houden.

En mensen moeten blijkbaar jatten. De gewone man of een echte bende, mensen kunnen niet van andermans spullen afblijven.

Een vriendin had een mooie stal en organiseerde clinics. Vrijwel allemaal bekenden die dan in kleine groepjes aanwezig waren. En toch waren de duurdere beenbeschermers gejat bijvoorbeeld. Even na het rijden alles afspoelen en ophangen kan dan niet eens in je eigen stal, terwijl je mensen zelfs aanbiedt dat ze even met ook warm water kunnen afspoelen.

Trailers worden gejat op wedstrijden. Het is gewoon dat mensen ermee wegkomen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 09:40

Bedankt voor jullie tips, ik ga zo door geven. Zijn er nog specifieke woorden voor dressuur/spring/vzh zadels? Die zijn ook meegenomen net als een aantal hoofdstellen.

Het sjouwen met een westernzadel is echt niet tof. Sowieso heb ik zelf een linkerarm die slecht werkt en snel pijn ervaart. Mijn zadel in mijn auto, van de auto naar mijn kast etc etc is best een uitdaging. Maar goed, voor nu wel even een manier voor mijn eigen gevoel haha.

Verzekering blijft een lastig verhaal.

Zipperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 09:52

Bij ons van de week ook alles weggehaald. Ze hebben zelf het lef gehad de volgende nacht terug te komen voor nog meer spullen! De politie zegt altijd dat ze meestal niet gelijk terug komen maar hier hadden ze het lef dus wel. Ze zijn kieskeurig geweest wat wel of niet mee te nemen. Bij de buren waren ze even geleden ook al langs geweest, alles meegenomen, van laarzen tot bitten enz. Ik heb zelf geluk gehad want ik heb mijn kast in stal staan bij het paard en dat hadden ze niet verwacht. Inmiddels ook alles mee naar huis. Elke dag maar meeslepen! Tegenwoordig zijn zelfs borstels en poetstassen duur dus zelfs dat allemaal mee elke dag. Echt bizar maarja het moet blijkbaar. De politie zit er ook niet dik op.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 10:19

Nog een tip voor als je wel thuis opslag overweegt maar geen zin hebt in slepen. Voor dat slepen zijn zadelkarren te koop. Is een soort steekwagen met een zadeldrager er op.

Zipperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 11:04

axel_1997 schreef:
Nog een tip voor als je wel thuis opslag overweegt maar geen zin hebt in slepen. Voor dat slepen zijn zadelkarren te koop. Is een soort steekwagen met een zadeldrager er op.

Dit gaat ik inderdaad aanschaffen...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 13:38

axel_1997 schreef:

Wij hebben wel een karretje, maar dat is nog steeds niet altijd de oplossing.

Pine Ranch is wel wat gewend. Maar ik heb op een engelse stal gestaan waar ik niet met mn karretje door de gang mocht lopen vanwege het geluid. Maar als je een kleine auto hebt, past er niet altijd een grotere kar in.
En ik liep alleen van schuur naar poetsplaats.

En het is echt omgekeerde wereld. Ik denk dat op de Pine Ranch ook diverse paarden door andere gereden worden en het passende zadel gewoon daar aanwezig moet zijn.

En thuis wordt er ook ingebroken. Zadels beschadigen door het in en uit tillen, want 20++ kg en voor sommigen echt zwaar.
Ik hoef maar 3 stappen te zetten vanuit mn schuur naar op het paard en red dat maar net.

Mensen moeten gewoon met hun poten van spullen afblijven en als er een bende bezig is, zullen ze wel meer doen dan alleen zadels jatten en moet de politie daar wat mee doen.

Die dieven weten dat er binnenkort allemaal nieuwe zadels liggen, want mensen hebben een zadel nodig. Die zijn zo brutaal, komen overal mee weg en zijn er dan zo weer.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 14:22

Thuis bewaren helpt wel. Want een huis waar je zelf slaapt met een voordeur met driepuntsslot en dievenklauwen is iets moeilijker en riskanter om open te breken dan een kast op stal waar s' nachts niemand is. En voor dat risico levert het de dief minder op omdat er thuis minder zadels te halen zijn. Bovendien valt het achter de voordeur onder de inboedelverzekering. Schade voor in en uit tillen daar ben je zelf bij. Gewoon voorzichtig doen. En "mensen moeten van spullen af blijven" dat had ik nog niet bedacht. Ik zal het ze zeggen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 15:27

Ik heb een peugeot 107 en mijn westernzadel past net aan met enig passen en meten op de achterbank door de deur :') Maar goed, het maakt verder niet uit, je doet er alles aan om je zadel te behouden.

Het is heel zuur en je merkt aan de sfeer op stal dat iedereen er door ontdaan is. Wat ik me absoluut kan voorstellen.

@ Zipperdezip,
Jeetje, dat is bizar zeg! Ook de volgende nacht nog terug komen. Ik kan me nooit voorstellen wat iemand in z'n hoofd haalt om dit te kunnen doen. Maar ja .. Sterkte voor jou en je stalgenoten!

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 16:34

Volgens mij vallen deze produkten gewoon onder je eigen verzekering. Bij mij is het ooit vergoed. Ook een tip: je kunt je zadel laten graveren, zodat je altijd kunt bewijzen dat het jouw zadel is.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 16:50

eldie schreef:
Volgens mij vallen deze produkten gewoon onder je eigen verzekering. Bij mij is het ooit vergoed. Ook een tip: je kunt je zadel laten graveren, zodat je altijd kunt bewijzen dat het jouw zadel is.

Helaas, ze vallen niet onder inboedelverzekering en ook buitenhuisverzekering heeft bij sommige organisaties haken en ogen. Het is nog niet zo eenvoudig in ieder geval.