Sport

Sanne Voets. Foto: © FEI/Liz Gregg
Sanne Voets heeft vandaag goud gewonnen met haar kür op muziek. "Alles viel op zijn plek op het juiste moment. Het is heel bijzonder. Je bent er al die tijd mee bezig en je weet dat er zoveel moet kloppen om het zo te laten aflopen. Om het zo tot een einde te brengen. En als dat dan ook zo is, ja ik ben gewoon echt super gelukkig", vertelt Sanne. "82 procent is ook wel echt, echt heel hoog. Het is sowieso een persoonlijk record."
De meeste lading
Sanne Voets heeft in Tokio twee gouden en een zilveren medaille behaald. Een fantastische collectie. "Deze had wel de meeste lading. De kür dat is de medaille die ik 5 jaar geleden ook gewonnen heb. Dus dat is degene die je te 'verdedigen' hebt. Het is ook het onderdeel waarin je zelf het meeste te regelen hebt. Je bepaalt zelf je muziek, zelf je choreografie, dus deze is het meest van jouzelf. Hier kun je het meest van jezelf in kwijt. Waar ik denk dat onze sport om gaat, dat verhaal heb ik proberen te vertellen in die kür. Dat dat dan zo wordt opgepakt dat is een soort van overwinning op zich."
Ingetogen muziek
De muziek was heel ingetogen, waar je normaal opzwepende gedeeltes hebt in een kür. "Sommige paarden hebben dat wel nodig, iets meer energie, zodat het er allemaal wat energieker uitziet. Demantur is dan ook wel echt zo'n talentvol paard. Hij heeft zoveel expressie in zijn beweging en zoveel souplesse. Ik heb juist geprobeerd om het risico te nemen om die muziek klein te laten blijven en licht en open. Dat je het meer gaat zien, in plaats van dat je het gaat onderstrepen en denkt oh ja nu zie ik het. Juist door niet de nadruk op de expressie te leggen, maar juist op de harmonie en de lichtheid heb ik geprobeerd zijn beste kwaliteiten te onderstrepen," besluit de amazone.