Para-dressuur: De juiste snaar raken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Para-dressuur: De juiste snaar raken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-21 20:44

Persbericht FEI
Sport

Afbeelding
Sanne Voets (NED) ontwikkelde haar kür in samenwerking met de Nederlandse top
kür ontwerper Joost Peters, en een van de meest populaire bands in Nederland, HAEVN.
Foto: Liz Gregg/ FEI

Dressuur en para-dressuur worden gezien als de meest artistieke van alle hippische sporten. Maar het is in de kür, die speciaal voor elk paard wordt ontworpen en uitgevoerd op muziek, dat de ruiters een echte kans hebben om tot hun recht te komen.

Niemand weet dit beter dan de Nederlandse para-dressuur amazone Sanne Voets, die afgelopen dinsdag in Tokio het individuele goud won.

“Waar het paard, de ruiter en de muziek allen perfect samenkomen, dat is waar de magie begint,” zegt Voets.

“Het begint allemaal met je choreografie. Om een goede choreografie te maken is het belangrijkste ingrediënt dat je je paard heel goed kent. Dat je weet wat jullie sterke onderdelen zijn en waar jullie goed in zijn. Topsport draait om opvallen en het lef hebben om de wereld laten zien wat je in huis hebt. De kür geeft dressuur- en paradressuurruiters die mogelijkheid.”

En Voets is niet bang om een statement te maken met haar originele kür-choreografieën en haar ongebruikelijke muziekkeuze. Voor de Paralympische Spelen in Rio 2016 werkte Voets samen met de veelgeprezen Nederlandse DJ Armin van Buuren. Dit gaf haar de kans om te rijden op zijn nummer “This is what it feels like”. Samen met haar paard Demantur bracht Voets toen het enige paardensportgoud voor Nederland mee naar huis.

“De muziek geeft de choreografie een extra dimensie,” verklaart Voets. “Je wilt de baan in rijden op het moment dat jij je het allerbeste voelt. Je wilt het gevoel hebben dat je je kunt focussen. Je wilt je sterk voelen en vol zelfvertrouwen en dat gevoel kan beïnvloed worden door de muziek die je kiest.”

De 33-jarige amazone gaat nu voor nog meer goud bij de Paralympische Spelen 2020 in Tokio, samen met haar paard Demantur RS2 N.O.P., ook wel liefde vol “Demmi” genoemd. Zij willen dit doen met een nieuwe kür, ontwikkeld in samenwerking met de Nederlandse topper in het ontwerpen van een kür Joost Peters en de band HAEVN, een van de populairste bands van Nederland op dit moment. Opgericht in 2015 door singer-songwriter Marijn van der Meer en componist van filmmuziek Jorrit Kleijnen, heeft de muziek van HAEVN een uniek geluid die volgens Voets haar stempel erop zal drukken.

“HAEVN componeert filmische muziek met een met een onderscheidend geluid door hun piano, strijkers en elektronische sound. Martijn, de zanger, heeft een heldere en warme stem en dat maakt het geluid van de band uniek. Ik hoorde het voor het eerst toen ik in mijn auto zat en de tekst heeft mij diep geraakt,” zegt Voets.

“Het nummer ‘Where the heart is’ gaat over je droom achterna gaan, je eigen route volgen en een sprong in het diepe maken. Ik heb voor dit nummer gekozen om ik zoveel van mezelf terugzie in dit lied. Ik probeer ook mijn eigen pad te volgen, door te doen wat ik voel dat goed is. Zelfs al is het een niet algemeen geaccepteerde route. Er is altijd wel die twijfel: durf ik het aan om anders te zijn? Is dit de juiste keuze? Ben ik wel goed genoeg? Dit nummer vertelt mij vertrouwen te blijven houden.”

Voets werd geboren met een afwijking die haar benen verzwakt en ook haar overige gewrichten beïnvloedt. Ze heeft momenteel gouden medailles met het team, individueel en in de kür op Europees en wereldniveau. Op de eerste dag van de para-dressuur tijdens de Paralympische Spelen won zij al individueel goud in grade IV, en ze hoopt op triple goud in Tokio.

“De relatie tussen paard en ruiter is essentieel voor succes. Je kunt niet doen alsof of acteren dat je harmonie hebt, als die band er niet is. Demmi heeft een behoorlijke persoonlijkheid en we hebben een diepe connectie. Hij is zo speciaal voor mij. Hij helpt me altijd herinneren wat er werkelijk toe doet en is de reden dat ik aangemoedigd word mijn droom achterna te gaan, om mij door niets op niemand te laten stoppen en goede dingen te doen. Een paar jaar geleden hoorde ik iemand zeggen dat een goede kür als een film is. Het moet een verhaal vertellen, jouw verhaal. En dat doet deze HAEVN-kür echt.”

Als er iemand is die weet hoe je die perfecte pasvorm moet vinden en die muziek, ruiter en paard kan laten samensmelten tot een adembenemende kür, is het wel de Britse componist en producent Tom Hunt.

Gevestigd in London is Hunt de man achter de kürmuziek van Charlotte Dujardin en Carl Hester. Hij componeerde ook de muziek voor kür waarmee Dujardin een bronzen medaille won bij de Olympische Spelen in Tokio. Hij heeft ook gewerkt met de Britse Natasha Baker en Laurentia Tan uit Singapore, voor hun küren voor de Paralympics in Tokio.

“Gewoonlijk begint het het proces met een gesprek met de ruiter of amazone, waarin we praten over de kür en de voorkeuren die zij mogelijk hebben,” legt Hunt uit.

“De mate van de passie van de ruiter of amazone om een hele goede kür te maken, voedt hoe ik met hen werk. Sommige atleten zijn in elke fase erg praktisch en erg gepassioneerd. Zij willen echt elk detail perfect krijgen.”

“Voordat ik ook maar begin met een demo te maken, wil ik eerst zien hoe groot het paard is, hoe zijn gangen zijn en hoe expressief hij is. Dan ga ik kijken naar hoe de kür op papier staat en hoe hij is samengesteld. Dan kan ik de sterke punten van het paard benadrukken en de muziek die stukken van choreografie laten uitlichten. Het is belangrijk om voort te bouwen op de dynamiek van de muziek, om de bewegingen van het paard echt uit te laten komen.”

“Bij het maken van muziek voor een kür is het belangrijk om uit te zoeken hoe je de muziek zoveel mogelijk kunt aanpassen aan wat de ruiter wil doen en het verhaal dat ze willen vertellen om te zorgen dat die stijl werkt voor hem en het paard.”

Echter, bij het componeren van de muziek voor Laurentia Tan, moest Hunt rekening houden met de input van een aantal verschillende mensen. Tan, die momenteel nummer 4 van de wereld is in haar Grade bij de de para-dressuur, is volledig doof.

“Met Laurentia hebben we niet alleen gewerkt met een heel team mensen die haar konden vertellen hoe de muziek klinkt, maar ook met een technologie die het mogelijk maakt de muziek te voelen,” vertelt Hunt.

“De SUBPAC is een stukje technologie dat zij als een rugzak draagt. Het geeft feedback op de lage frequenties van de muziek, zij voelt dan die aantrekkingskracht tijdens het rijden. Het creeren van de muziek voor de kür van Laurentia’s in Tokio was een langer proces dan anderen, niet iets dat we snel konden doen. Dus het was maar goed dat we afgelopen jaar de tijd hadden om met haar te werken.”

Waar de kür de plek is voor de para-dressuurruiters om hun muzieksmaak en hun creativiteit te tonen, zijn ze vrij om de achtergrondmuziek te kiezen voor hun teamproef. Elke muziekstijl kan gebruikt worden bij deze proef, het is hier echt bedoeld als achtergrondmuziek en heeft geen effect op de score van de combinatie.

De Tokyo 2020 para-dressuur kür op muziek voor alle vijf de grades zal gereden worden op maandag 30 augustus 2021 op het Baji Koen Equestrian Park.